سرانجام موعدِ عرضه‌ی جدیدترین نسخه از بازی‌های سالیانه‌ی پول‌ سازِ استودیوهای اکتیویژن و ترِی‌آرک فرا رسید و بازی Call of Duty: Black Ops 3  عرضه شد. برای بررسیِ راندمان نسخه‌ی پی‌سی روی کارت‌های گرافیکی مختلف با زومجی همراه باشید.

بازیِ امسال از سری Call of Duty توسط ترِی‌آرک ساخته شده و شرکت اکتیویژن هم آن را منتشر کرده است. این نسخه دوازدهُمین بازی از این سری محسوب می‌شود و ادامه‌ای برای بازی سالِ ۲۰۱۲ یعنی Black ops II است. برای این مقاله تعداد زیادی از کارت‌های گرافیکیِ بررسی شده در چند سال اخیر را در بازی بکار گرفته و در پلتفرمِ ویندوزی سیستم مرجع بررسی کردیم. ما به کمک این کارت‌ها و آخرین فناوری‌های به کار رفته در آنها تلاش خواهیم کرد تا راندمانِ موتور گرافیکی مبتنی بر دایرکت ایکس ۱۱ را در این بازی بدست آوریم. رزولوشن ‌های بررسی شده در این مقاله شامل 1080p، همین‌طور 1440p یا 2K و رزولوشن 2160p یا 4K خواهد بود. برای مقایسه در نظر بگیرید که رزولوشن 4K دقیقا ۴ برابر تعداد پیکسل‌های بیشتری نسبت به رزولوشنِ 1080p دارد و به همین نسبت هم بار تراشه‌ی گرافیکی برای پردازش آن سنگین‌تر خواهد بود.

[section label="مشخصات فنی و ملزومات بازی" anchor="Game Req"]مشخصات فنی و ملزومات بازی

بنچمارک و آزمایش نسخه‌های اخیر این سری بازی به کاری دشوار تبدیل شده، چرا که نتایج بدست آمده  ناپایدار و متغیر نشان داده‌اند

بازی بلک آپس ۳ یک عنوان نسبتا پرطرفدار خواهد شد که از گرافیکِ قابل قبولی هم برخوردار است. اما خصوصیاتِ نامتعارفی هم دارد که اولین آنها ۶۴ بیتی بودنش است که باعث می‌شود فقط بر روی ویندوزهای ۶۴ بیتی قابل اجرا باشد. مورد بعدی این که بازی برای اجرا حداقل به ۶  گیگابایت حافظه‌ی اصلی نیاز دارد و روی سیستم‌های دارای ۴ گیگابایت رمِ اصلی اجرا نخواهد شد. البته برای نسخه‌ی قبل که سال گذشته عرضه شده بود، پچی غیر رسمی منتشر شد که امکان اجرای آن را روی حافظه‌ی ۴ گیگابایتی هم میسر می‌کرد. موتورِ بازی بسیار مشابه‌ی نسخه‌ی قبلی است و شامل تمام قابلیت‌های اضافه شده و بهینه شده‌ی آن در سال‌های گذشته نیز می‌شود. بنچمارک و آزمایشِ نسخه‌های اخیر این سری بازی به کاری دشوار تبدیل شده، چرا که نتایج بدست آمده همیشه قدری ناپایدار و متغیر نشان داده‌اند. ممکن است در بار اولِ اجرا متوسط فریم ۴۰ را بدست آورید، در اجرای دوم میانگین ۳۳ فریم در ثانیه را بدست آورید و در اجرای سوم هم به ۳۶ فریم در ثانیه تبدیل شود. مشخصه‌ی دیگری که باید به همان میزان مدنظر قرار گیرد این است که میانگینِ فریم تولیدی در برخی مراحل با مراحلِ دیگر بسیار تفاوت دارد. برخی مراحل با فریم بسیار بالا اجرا خواهند شد و برخی مراحل دیگر هم مستقل از این که کارت گرافیک شما چقدر قدرت داشته باشد، ترمزِ سیستم را در هنگامِ اجرای بازی خواهند فشرد.

حداقل سیستم مورد نیاز

سیستم عاملWindows 7 64-Bit / Windows 8 64-Bit / Windows 8.1 64-Bit / Windows 10 64-Bit
پردازندهIntel Core i3-530 @ 2.93 GHz / AMD Phenom II X4 810 @ 2.60 GHz
حافظه6GB RAM
کارت گرافیک NVIDIA GeForce® GTS 470 @ 1GB / AMD Radeon HD 6970 @ 1GB
دایرکت ایکس Version 11
شبکه Broadband Internet connection
هارددیسک55GB available space
کارت صداDirectX Compatible

 

سیستم پیشنهادی

سیستم عاملWindows 7 64-Bit / Windows 8 64-Bit / Windows 8.1 64-Bit / Windows 10 64-Bit
پردازنده Intel Core i5-2500K @ 3.30GHz
حافظه8GB RAM
کارت گرافیکNVIDIA GeForce® GTX 760 @ 4GB / AMD Radeon HD 270X 4GB
دایرکت ایکس Version 11
شبکه Broadband Internet connection
هارددیسک55GB available space
کارت صدا100%DirectX 9.0c Compatible 16-bit

 

[section label="تذکر مهم" anchor="Important Note"]تذکر مهم

امروز برای ۶ ساعتِ مداوم در حال تلاش برای به دست آوردن نتایج نرخِ فریمِ قابل استناد و پایدار از این بازی بودیم، اما آن گونه که مشخص شد بازی از این لحاظ افتضاح عمل می‌کند. نرخ فریم بازی در هر مرحله یا نسبت به صحنه‌های خاص، پیاپی بالا و پایین می‌رود و در تمام طولِ بازی رخ می‌دهد. حتی برخی اوقات نرخ فریم متوسط بازی را در رزولوشن‌های 1080p و 1440p یکسان بدست می‌آوریم و در برخی مواقع هم فایل اجراییِ بازی در هنگام شروع آن پیغام خطا داده و خارج می‌شود. حالت‌های انتخاب شده برای AA هم تاثیر زیادی روی راندمان خروجی نمی‌گذارد که باعث می‌شود در اجرای واقعی این تکنیک‌ها هم شک داشته باشیم. Call-of-Duty-Black-Ops-3-PC-4 1300 اما وقتی که بازی واقعا کار می‌کند مشکلی نداریم، بازی با ۸ گیگابایت رمِ گرافیکی هم از تمام فضای حافظه استفاده کرده و تا حد امکان آن را به کَش اختصاص می‌دهد. اما برخی کاربران از کِرَش کردن بازی با این میزان حافظه گزارش می‌دهند و برخی دیگر هم وقفه یا Stutter های زیادی را حتی با حافظه‌ی ۱۶ گیگابایتی اعلام کرده‌اند. البته سازندگان قول دادند که این مشکلات را در بروز رسانی‌های بعدی برطرف کنند و اولین بروز رسانی بازی هم با حجمِ حدود ۵۵۰ مگابایت به منظور رفعِ برخی مشکلات عدیده در ۲۴ آبان ماه منتشر شد. اگر تمام تنظیماتِ گرافیکی بازی را افزایش دهید، نرخِ فریم اجرای بازی تا حد زیادی تحت تاثیر قرار خواهد گرفت و اجرای آن حتی روی کارت‌های گرافیکیِ حرفه‌ای، عوارض غیر قابل اجتنابی روی راندمان خواهد داشت. در کل مشکل اصلی هم چنان پابرجا است، گرافیک بازی خوب به نظر می‌رسد، اما فقط در همین حد و چیزی نیست که در سطحِ کیفی گرافیکِ پی‌سی ما را شگفت زده کند یا عجیب به نظر رسد. مخصوصا که امسال شاهد عرضه‌ی عناوین شاخصی مثل ویچر ۳ بوده‌ایم.

[section label="تنظیمات کیفی بازی و مشخصات سیستم تست" anchor="Image Quality and Test System"]تنظیمات کیفی بازی و مشخصات سیستم تست

از آنجایی که این بازی بنچمارک داخلی برای سنجشِ راندمان خروجی ندارد، از یک بنچمارکِ اندازه‌گیریِ زمانی برای ضبط گیم‌پِلی استفاده کردیم. برای هر تست یک مرحله‌ی مشخص را آغاز کردیم و تا بخش مشخصی از آن را پیمودیم تا میانگین فریمِ مورد نظر را بدست آوریم. تنظیمات گرافیکی پیش فرض ما را در ادامه می‌بینید: black-ops-3-settings-1 1100 دیدن گزینه‌ی داخلی DSR/VSR یا همان Super-Sampling در این بازی جالبِ توجه است. اگر کارت شما این قابلیت را پشتیبانی کند و قدرت لازم را داشته باشد می‌توانید تصویر را در کیفیتی بالاتر از رزولوشن خروجی نمایشگر خود پردازش  کنید و کیفیت تصویری و جزییات بیشتری را داشته باشید. black-ops-3-settings-2 1100 برای گرفتنِ بهترین راندمان توصیه می‌کنیم که حتی اگر گرافیک قدرتمندی هم دارید و می‌خواهید تمام گزینه‌ها را در بالاترین سطح قرار دهید، گزینه‌ی Shadow Map Quality را به جای Extra روی High تنظیم کنید، در غیر این صورت بازیِ شما در بیشتر سناریوها رفتاری پر وقفه خواهد داشت و اجرای بازی با افت و خیز مداومِ فریم همراه خواهد بود.

سیستم تست

  • پردازنده: Intel Core i7 - 5960X OC to 4.4 Ghz
  • مادربرد: پلتفرم X99
  • سیستم عامل: ویندوز ۱۰ با آخرین آپدیت‌ها
  • درایورها: انویدیا GeForce 358.86 WHQL  یا بالاتر و ای‌ام‌دی Radeon 15.11 نسخه‌ی بتا یا بالاتر

کارت‌های گرافیک

  • GeForce GTX 770
  • GeForce GTX 780 Ti
  • (GeForce GTX 950 (2GB
  • (GeForce GTX 960 (2GB
  • GeForce GTX 970
  • GeForce GTX 980
  • GeForce GTX 980 Ti
  • GeForce GTX Titan
  • GeForce GTX Titan X
  • (Radeon R9 285 (2GB
  • Radeon R9 290
  • Radeon R9 290X
  • (Radeon R9 370 (4GB
  • (Radeon R9 380 (2GB
  • (Radeon R9 390X (8GB
  • Radeon R9 Fury
  • Radeon R9 Fury X
  • Radeon R9 NANO

[section label="راندمان 1080p " anchor="1080p"]راندمان (1080p (1920*1080

1080 m رایج‌ترین رزولوشن بینِ گیمرها Full HD یا 1080p است. کمینه‌ی فریم مناسب برای بازی با این سبک را باید ۴۰ فریم در ثانیه در نظر گرفت، در حالی که ۶۰ فریم در ثانیه هم برای نمایشگری با نرخِ بازسازی تصویر ۶۰ هرتز یک مقدار بهینه تلقی می‌شود. همان‌گونه که در نمودارِ بالا می‌بینید کارت‌های گرافیکی R9 290 و GTX 970 یا بالاتر می‌توانند میانگین ۶۰ فریم بر ثانیه را در این بازی ارائه کنند، هر چند که ممکن است در برخی صحنه‌ها کمینه‌ی فریمِ پایین‌تری هم داشته باشند. اِنویدیا در رزولوشن‌های نسبتا پایین مانند این خیلی قدرتمند عمل می‌کند، چرا که سربار یا Overhead درایورِ گرافیکی آن کمتر است.

[section label="راندمان 1440p " anchor="1440p"]

راندمان (1440p (2560*1440

1440 راندمان کارت‌های گرافیکی در رایج‌ترین رزولوشن را دیدید، اما مناسب‌ترین رزولوشن برای گیمرها رزولوشنِ WQHD یا همان ۲۵۶۰ در ۱۴۴۰ است. در اینجا هم طبق نتایج بدست آمده با حداقل کارت‌هایی مثل GTX 960 یا R9 380 می‌توانید در این رزولوشن بازی کنید و میانگین بالاتر از ۳۰ فریم در ثانیه را داشته باشید. دیدن برتری فاحشِ کارت GTX 980 Ti نسبت به R9 Fury X در این تست نیز جالب توجه است. باز هم تاکید می‌کنیم که بدست آوردن نتایجِ پایدار از این بازی به علت مشکلاتِ ذکر شده واقعا کار دشواری است.

[section label="راندمان 2160p " anchor="2160p"]

راندمان (3840*2160)2160p

2160 در اینجا بررسی صورت گرفته در رزولوشن فوق العاده بالای Ultra HD یا 4K را ملاحظه می‌کنید. همان‌گونه که می‌بینید عضلاتِ Fury X کمی هماهنگ‌تر عمل می‌کنند و راندمان نزدیکتری نسبت به GTX 980 Ti در این رزولوشن ثبت کرده است. البته این رزولوشن بار پردازشی سنگینی دارد و برای قویترین کارت‌های گرافیکیِ روز هم عموما گلوگاه ایجاد می‌کند. مشاهده می‌کنید که کارت‌های رده پایین به علت کمبود حافظه‌ی گرافیکی قادر به اجرای بازی در این رزولوشن نخواهند بود که البته چنین انتظاری را هم از این بازی با این سطح از مصرف منابع می‌توان داشت. در این رزولوشن به کارت گرافیکی R9 390X یا GTX 980 نیاز خواهیم داشت تا حداقل ۳۰ فریم در ثانیه را بتوانیم از آن مطالبه کنیم.

[section label="مصرف حافظه‌ی گرافیکی" anchor="VRAM Usage"]مصرف حافظه‌ی گرافیکی

COD BO3 Ram Usage بازی COD Black Ops 3 از آن دسته عناوینی است که تا جایی که بتواند حافظه‌ی گرافیکی را پر می‌کند. ما همچنین دریافتیم که کارت‌های گرافیکیِ مختلف از نظر پردازش حافظه‌ی گرافیکی تفاوت عملکرد زیادی دارند. در برخی مراحل مصرفِ رم گرافیکی عادی است و در برخی صحنه‌ها هم بیش از آنچه که به نظر می‌رسد مورد نیاز باشد استفاده می‌شود. تجربه‌ی شخصی ما از بازی در مراحلِ داستانی نشان داد که میزان مصرف در برخی صحنه‌ها در رزولوشن 1080p از تمام ۴ گیگابایت حافظه‌ی کارت GTX 970/980 فراتر می‌رود و در کارت GTX 980 Ti هم تا ۵۷۰۰ مگابایت از حافظه‌ی کارت اشغال می‌شود. در یک کلام این بازی به آسانی تا جایی که مقدور باشد حافظه‌ی گرافیکی را کش می‌کند و البته میزان استفاده از حافظه‌ی اصلیِ سیستم هم بسیار بالا است.

[section label="ترفندهایی برای رفع مشکلات بازی" anchor="ّFix and Solutions"]ترفندهایی برای رفع مشکلات بازی

از آغازین ساعات انتشار بازی و در دسترس قرار گرفتن آن در شبکه‌ی استیم، شکایات کاربران در مورد مشکلات بازی فزونی گرفت و به تدریج هم راهکارهایی غیر رسمی برای رفع برخی ایرادات آن از سوی گیمرها پیشنهاد شد. برخی از ترفندهای کارساز و مهمی را که در بازی آزمایش کرده و ثمر بخشی آن را دیده‌ایم برای شما بازگو می‌کنیم. به خاطر داشته باشید که قبل از اعمال این تغییرات از بازی خود و همین‌طور ویندوز پشتیبان تهیه کنید تا در صورت بروز مشکل و خطا، نسخه ی قبلی را باز گردانید. مسئولیتِ تغییر در تنظیمات ویندوز بر عهده‌ی کاربر است.

اگر مشکل وقفه‌های زیاد و Stutter را دارید به این شیوه عمل کنید:

۱. به پوشه‌ی زیر بروید:

 Call Of Duty Black Ops III/players

 یا اگر بازی را تحت استیم دارید به پوشه‌ی زیر رجوع کنید:

Drive:/Program Files (x86)/Steam/steamapps/common/Call Of Duty Black Ops III/players

۲. فایل Config.ini را درون پوشهِ‌ی Players پیدا کرده و باز کنید. ۳.عبارت VideoMemory را در متنِ مذکور جستجو کرده و مقدارِ آن را از ۰.۹۵ به ۰.۷۵ تغییر دهید. ۴. بازی را دوباره اجرا کرده و تاثیر آن را بسنجید.

اگر با کمبود حافظه و پیام اخطار ویندوزی  Out of memory روبرو هستید این مراحل را انجام دهید:

۱. از Control Panel گزینه‌ی System را با جستجو یافته و اجرا کنید. ۲.به ترتیب به Advanced System settings و بعد Advanced بروید و در قسمت Performance روی گزینه‌ی Setting کلیک کنید. ۳.مجددا Advanced را انتخاب کرده و در قسمت Virtual Memory روی Change کلیک کنید. ۴.تیکِ گزینه‌ی Automatically manage paging file size for all drives را بردارید و در قسمت Custom size در بالا عدد ۴۰۹۶ و در پایین عدد ۶۱۴۴ را وارد کرده و سپس حتما روی گزینه‌ی Set و سپس OK کلیک کنید. ۵.سیستم را ریستارت کرده و تاثیر آن را در بازی بررسی کنید.

[section label="بنچمارک زومجی" anchor="ZoomG Benchmark"]بنچمارک زومجی

برای بررسی راندمان گرافیکی بازی در عالی‌ترین سطح، تصمیم گرفتیم بنچمارک آن را روی سیستم رده حرفه‌ای منتخب که در مقاله‌ی راهنمای خرید کامپیوتر زومجی معرفی شده بود اجرا کنیم. تمام گزینه‌ها در بالاترین حالت ممکن تنظیم شد و بنچمارک به گونه‌ای که در بالا شرح داده شد به همراه بافت Extra، گزینه‌های Advanced در بالاترین سطح و فعال کردن SMAA T2x و در  رزولوشن FULL HD اجرا شد. به علت ایراداتِ زیادی که در ابتدای عرضه وجود داشت تصمیم گرفتیم که انتشار بررسی راندمانِ بازی را کمی به تاخیر بیندازیم تا تصویر‌‌ِ واقعی‌تری از تجربهِ‌ی بازی روی پی‌سی در اختیار داشته باشیم. در نظر داشته باشید که بازی از قابلیت‌های SLI و CF هم به نحو مطلوبی استفاده می‌کند.

امتیاز نهاییِ اجرای ما از مرحله‌ی تست به طور میانگین ۱۱۳ فریم بر ثانیه بود که نسبت به امتیاز بدست آمده در تست‌ِ  GTX 980 Ti که ۱۱۵ فریم تولید کرده بود راندمانی خوب محسوب می‌شود.

[section label="جمع بندی" anchor="Warpping Up"]جمع بندی

از نظر حافظه‌ی گرافیکی مورد نیاز هم به نظر می‌رسد که ۳ گیگابایت برای رزولوشن 1080pکافی باشد و وقتی از مرز Full HD عبور کنید، داشتن کارت۴ گیگابایتی توصیه می‌شود

بررسی آماری راندمان این بازی کاری زمان‌بر و طاقت فرسا بود.هر چند که بروز رسانی‌های منتشر شده برای آن و مخصوصا آخرین آنها که نسخه‌ی بازی را به 37.0.0.0 تغییر داد بهبودهایی را در میزان مصرف منابع اعمال کرد و از فریز کردن‌ها و پیام‌های خطای بازی در هنگام اجرای طولانی مدتِ بازی کم کرد، اما هنوز هم در برخی مواقع فریمِ بازی فراز و نشیب‌های بی دلیلی را نشان می‌دهد و انجام یک مرحله در دفعات، نتایج متفاوتی را هم ثبت می‌کند که امیدواریم با آپدیت‌های بعدی برطرف گردد. از نظر حافظه‌ی گرافیکی مورد نیاز هم به نظر می‌رسد که ۳ گیگابایت برای رزولوشنِ 1080pکافی باشد و وقتی از مرز Full HD عبور کنید، داشتن کارت۴ گیگابایتی توصیه می‌شود و اگر بخواهیم حقیقت را بگوییم، ۶ گیگابایت رم گرافیکی برای مواقعی که بازی بیش از حد حافظه را در اختیار می‌گیرد، نقطه‌ی عطفِ راندمان و کاربری حافظه محسوب می‌شود و همان جایی است که بازی، کش کردن حافظه‌ی بیشتر را متوقف می‌کند. reaper-call_of_duty_black_ops_3-specialist-4k-war-robot-1300 در مورد حافظه‌ی اصلی هم اگر ۸ گیگابایت رم داشته باشید به آسانی پر خواهد شد و احتمالا وقفه‌های زیادی را در طول مراحلِ بازی تجربه خواهید کرد، اما با ۱۶ گیگابایت حافظه، جابجایی اطلاعات بینِ رم و هارددیسک کمتر خواهد بود و لگ و وقفه‌ی کمتری را هم شاهد خواهید بود. در هر حال این بازی تعدادی بروز رسانی را لازم دارد تا بتواند روی تمام سیستم‌ها اجرای بی نقصی را داشته باشد. در کل عنوانی که بررسی کردیم با داشتن گرافیکِ قابل قبول (نه عالی)، گیم‌پلیِ نسبتا خوب و ایده‌ای که سعی شده متمایز از داستانِ بازی‌های قبلی باشد، روندی سرگرم کننده را در اختیارِ گیمرها خواهد گذاشت و اگر بتوانید آن را با قیمتِ نازلی تهیه کنید، تجربه‌ی آن را به شما توصیه می‌کنیم. منبع: زومجی، Guru3D


اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده