سخت ترین بازی های جهان | ۲۵ بازی چالش برانگیز و سرگرم کننده

سخت ترین بازی های جهان | ۲۵ بازی چالش برانگیز و سرگرم کننده

جمعه, ۱۹ آذر ۱۴۰۰ ساعت ۲۱:۰۵

در این مقاله قصد داریم سراغ معرفی سخت‌ترین آثار تاریخ صنعت بازی‌های ویدیویی برویم و آن‌ها را با یکدیگر مرور کنیم. با زومجی همراه باشید.

صنعت بازی‌های ویدیویی همیشه به‌عنوان یک شاخه مهم از سرگرمی شناخته شده‌اند. این صنعت از دهه ۸۰ میلادی کار خود را شروع کرد و تا امروز پیشرفت‌های شگرفی را در تک‌تک اجزای خود دید که شاید بارزترین آن‌ها در بخش گرافیک بصری باشد. اما واقعیت این است که یک بازی ویدیویی سرگرم‌کننده صرفا نیازی به گرافیک فنی و هنری عالی ندارد و در بسیاری موارد این گیم‌پلی است که می‌تواند باعث خاطره‌انگیز شدن یک بازی شود. البته که در این بین توسعه‌دهندگانی هم وجود دارند که ترجیح می‌دهند تا آثارشان جزو فهرست بازی‌های سختی قرار گیرد که بتواند بازیکنان را حسابی به چالش بکشد و بیشتر از سایر بازی‌ها مهارت‌محور باشد. از بازی‌های کنترا و بتل‌تودز گرفته تا سری سولز استودیو فرام‌سافتور جزو این دسته از آثار قرار می‌گیرند که علاوه‌بر خلق تجربه‌ای بی‌مانند و به‌یادماندنی، همیشه بازیکنان از آن‌ها به‌عنوان سخت‌ترین تجربه‌های‌شان از یک بازی ویدیویی یاد می‌کنند. بازی‌هایی که شاید در زمان تجربه کردن آن‌ها به زمین و زمان لعنت می‌فرستیم، اما وقتی که موفق به عبور از مراحل آن‌ها شدیم، حس می‌کنیم به‌نوبه خود به یک ابرقهرمان تبدیل شده‌ایم و خب چه حسی بهتر از این؟

طبیعی است که وقتی صحبت از سخت ترین بازی های جهان می‌شود، صرفا نباید به بازی‌های اکشن و معمایی چند سال اخیر بسنده کنیم و باید به بازی‌های قدیمی که بعضا روی دستگاه‌های آرکید یا کنسول‌های نسل‌های ابتدایی منتشر شده بود، هم نگاهی داشته باشیم. با این اوصاف صحبت را کوتاه کنیم و در ادامه با ما همراه باشید تا ۲۵ مورد از سخت ترین بازی های تاریخ صنعت ویدیو گیم‌ را با یکدیگر مرور کنیم. بازی‌های این فهرست براساس حروف الفبای انگلیسی هستند و رتبه‌بندی خاص دیگری ندارند..

سخت ترین بازی های جهان


گیم‌پلی دوبعدی بازی Zelda II: The Adventure of Link

۲۵- بازی Zelda II: The Adventure Of Link

  • سازنده و ناشر: نینتندو
  • سال انتشار: ۱۹۸۸
  • سبک: اکشن نقش‌آفرینی

Zelda II: The Adventure of Link یک بازی اکشن نقش‌آفرینی از مجموعه محبوب زلدا است که ابتدا در سال ۱۹۸۸ برای پلتفرم Famicom منتشر شد. این بازی دنباله مستقیم نسخه اول مجموعه به‌شمار می‌رود که در جریان آن لینک قهرمان بازی تلاش می‌کند تا پرنسس زلدا را که حالا توسط یک طلسم به خواب فرو رفته است، نجات دهد. گیم‌پلی بازی به‌صورت سایداسکرولینگ دنبال می‌شود و در جای‌جای آن المان‌های نقش‌آفرینی به اشکال مختلف خودنمایی می‌کنند. دوربین بازی در زمان ورود به سیاه‌چاله‌ها به‌صورت نمای از بالا به پایین دنبال می‌شود و سازندگان با این کار تلاش کرده‌اند تا به روند بازی تنوع ببخشند.

بازی از سیستم مبارزات استراتژیک بهره می‌برد که بر مبنای تعداد جان، سیستم کسب امتیاز تجربی، اسپل‌های جادویی و تعامل با شخصیت‌های غیربازی محیط اطراف چیده شده است. در این بازی لینک یک شمشیر و یک سپر در اختیار دارد و می‌تواند در زمان حمله و دفاع در دو حالت ایستاده و نشسته از ضربات دشمنان جاخالی دهد و با آن‌ها مقابله کند.


موتورسواری در Trials HD

۲۴- بازی Trials HD

  • سازنده و ناشر: RedLynx / مایکروسافت گیم استودیوز
  • سال انتشار: ۲۰۰۹
  • سبک: رانندگی، معمایی

در جریان این بازی بازیکنان سوار یک موتورسیکلت هستند و باید با استفاده از قوانین فیزیک، مسیرهای عجیب و غریب مختلفی را پشت سر بگذارند، از موانع عبور کنند و درنهایت به خط پایان برسند. هدف شما درواقع این است که با کم‌ترین آسیب ممکن مسیر را در کوتاه‌ترین زمان به پایان برسانید. در این بازی تا دل‌تان بخواهد قرار است از روی مسیر به پایین سقوط کنید و شکست بخورید.

این نسخه از مجموعه Trials توسط استودیو RedLynx توسعه داده شد و به‌صورت انحصاری در سال ۲۰۰۹ برای ایکس باکس 360 منتشر شد. آخرین نسخه مجموعه هم ‌Trials Rising نام دارد که تحت حمایت یوبی‌سافت در سال ۲۰۱۹ برای پلتفرم‌های مختلف منتشر شد و اگر از علاقه‌مندان ورزش موتورسواری هستید، این بازی شما را ناامید نمی‌کند.


گذشتن از موانع در Super Meat Boy

۲۳- بازی Super Meat Boy

  • سازنده و ناشر: تیم میت
  • سال انتشار: ۲۰۱۰
  • سبک: پلتفرمر

با ارائه یک سبک پلتفرمینگ سنتی، بازی Super Meat Boy هر مرگ در این بازی را به یک درس آموزنده تبدیل کرده است. به ازای هر اشتباه قهرمان بازی، اثری خونین از قهرمان شکست خورده شما به‌جای می‌ماند و در ادامه به شما اجازه می‌دهد تا مسیرتان را به سرعت پیدا کنید. شما در Super Meat Boy نقش یک شخصیت مکعب مانند قرمز رنگ را ایفا خواهید کرد که برای نجات دوست خود از دست یک فرد شیطان صفت هر کاری که لازم باشد انجام می‌دهد. گیم‌پلی بازی به‌صورت پلتفرمر است و بازیکنان باید در طول مسیر از بلوک‌هایی که در حال افتادن هستند، تیغ اره‌ها و دیگر موانع خطرناک دوری کنند.

گیم‌پلی اصلی بازی نیازمند کنترل خوب و زمان‌بندی مناسب بازیکنان است که همین موضوع باعث شده تا این بازی از آثار دشوار سبک خود به‌شمار برود. بازی به بخش‌های مختلفی تقسیم شده که مجموعا ۳۰۰ مرحله فوق‌العاده درگیر کننده و چالش برانگیز را به وجود آورده‌اند. جالب است بدانید که Super Meat Boy در سال ۲۰۱۰ توانست لقب چالش ‌برانگیزترین بازی سال را از سوی سایت‌های معروفی مانند IGN به‌دست آورد و از نظر تجاری نیز به موفقیت دست پیدا کند.


منوی اول بازی Super Mario Bros: The Lost Levels

۲۲- بازی Super Mario Bros: The Lost Levels

  • سازنده و ناشر: نینتندو
  • سال انتشار: ۱۹۸۶
  • سبک: پلتفرمر

Super Mario Bros: The Lost Levels محصولی است که اصطلاح «Nintendo hard» را به معنای واقعی کلمه به بازیکنان نشان می‌داد. این اصطلاح مربوط‌به برخی بازی‌های کنسول NES بود که بین سال‌های ۱۹۸۰ تا ۱۹۹۰ عرضه شدند و از درجه سختی بسیار بالایی برخوردار بودند. بازی The Lost Levels ماریو با یک سری طراحی‌های هوشمندانه، شما را در چشم دیگران کاملا تازه‌کار و ضعیف جلوه می‌داد. شما برای آنکه بتوانید مراحل این بازی را پشت سر بگذرانید، باید بسیار سرسخت می‌بودید.

این بازی درواقع به‌عنوان دنباله نسخه Super Mario Bros. منتشر شد که در‌ آن بازیکنان می‌توانستند کنترل یکی از دو شخصیت ماریو یا لویجی را به‌عهده بگیرند تا بتوانند پرنسس را از دست بوزر نجات دهند. Lost Levels درجه سختی بیشتری را نسبت به نسخه اصلی اضافه می‌کرد و کنترل شخصیت لویجی هم با ماریو کمی تفاوت داشت که می‌توان به اصطکاک کم‌تر سطح زمین و ارتفاع بلندتر پرش او اشاره کرد. این بازی آیتم‌هایی نظیر قارچ‌های سمی را به این مجموعه اضافه کرد که بعدا شاهد حضور آن‌ها در نسخه‌های بعدی بوده‌ایم.


محیط شش ضلعی بازی Super Hexagon

۲۱- بازی Super Hexagon

  • سازنده و ناشر: Terry Cavanagh
  • سال انتشار: ۲۰۱۲
  • سبک: اکشن،

با یک چارچوب ساده و صداگذاری‌های خلاقانه از Jenn Frank، بازی Super Hexagon استرس ترس از شکست خوردن را به شکل عجیبی به شما القا می‌کند. گیم‌پلی بازی از یک اصل ساده پیروی می‌کند. بازیکنان باید با لمس چپ و راست نمایشگر و با حرکت دادن کاراکتر اصلی بازی (مثلث کوچک) در مرکز صفحه، از برخورد آن با نوارهای ۶ ضلعی که در حال حرکت به سمت آن است، جلوگیری کنند. این بازی توسط Terry Cavanagh توسعه داده شده است و به شکل باورنکردنی سخت و در عین‌حال اعتیادآور است. در رابطه با میزان سختی بازی سازندگان بجای استفاده از عبارات مرسوم Normal ،Easy و Hard سه درجه سختی مختلف و متفاوت با نام‌های Hexagon ،Hexagoner و Hexagonest را در اختیار بازیکن قرار داده‌اند که درواقع معنی آن همان سخت، سخت‌تر و خیلی‌ سخت‌تر است!.


دنیای بازی Spelunky

۲۰- بازی Spelunky

  • سازنده و ناشر: Mossmouth
  • سال انتشار: ۲۰۱۲
  • سبک: پلتفرمر، روگ‌لایک

بازی Spelunky یک پلتفرمر شاهکار از نظر طراحی و گیم‌پلی به‌شمار می‌رود. بازیکنان در هر لحظه‌ی این بازی که وقایع آن‌ درون غارهای زیرزمینی اتفاق می‌افتد، به لذتی پنهان دست پیدا می‌کردند. این بازی بسیار دشوار و در عین حال آنقدر لذت‌بخش است که ثابت می‌کند سفر به جهنم و بازگشت از آن، می‌تواند ارزش تجربه کردن را داشته باشد. در این بازی، شما در نقش شخصیتی قرار می‌گیرید که باید برای به‌دست آوردن گنج‌های گوناگون، وارد غارهای مختلفی شود و با انواع تله‌ها و دشمنان مقابله کند.

همانند دیگر آثار روگ‌لایک، چارچوب غارها هربار دست‌خوش تغییر می‌شود و هر دفعه که شما بازی را تجربه می‌کنید با محیط‌های جدیدی روبه‌رو می‌شوید. درواقع جالب است بدانید که اسپلانکی جزو اولین آثاری به‌شمار می‌رود که المان‌های روگ‌لایک را با المان‌های پلتفرمر سایداسکرولینک ادغام کرده است. اسپلانکی از آن دسته بازی‌هایی است که با طراحی مراحل بسیار دشوار خود شناخته می‌شود و بدون شک اگر قصد دارید خود را در یک بازی ویدیویی به چالش بکشید، این بازی می‌تواند انتخاب شما باشد و البته که نسخه دوم آن هم چیزی از نسخه اول کم ندارد.


مبارزه شخصیت اصلی با ماتادور در Shin Megami Tensei III: Nocturne

۱۹- بازی Shin Megami Tensei III: Nocturne

  • سازنده و ناشر: اتلوس
  • سال انتشار: ۲۰۰۳
  • سبک: نقش‌آفرینی

نسخه Nocturne مجموعه Shin Megami Tensei یک بازی نقش‌آفرینی آخرالزمانی است که توسط شرکت Atlus به‌صورت انحصاری برای کنسول پلی استیشن 2 ساخته شد. وقایع بازی در آینده‌ای دور در شهر توکیو رخ می‌دهد که حالا نامش به Vortex World تغییر پیدا کرده است و در سرتاسر آن، انواع موجودات اهریمنی زندگی می‌کنند. این بازی یک اثر مدرن و نقش‌آفرینی کنسولی بود که با گرافیک سه‌بعدی زیبای خود نقطه اوج مجموعه شین مگامی تنسی به‌شمار می‌رفت. این بازی به‌شکل اساسی رویکرد متفاوتی را از نظر ساختار اخلاقی نسبت به دیگر بازی‌ها اتخاذ کرده بود و به بازیکنان اجازه می‌داد تا با یکی از چند فرقه‌ بازی روندی متمایزتر از رویکردهای معمولی آشوب، نظم، روشنایی و تاریکی را اتخاذ کنند.

شخصیت اصلی بازی، یک پسر دبیرستانی است که به یک موجود نیمه شیطانی تبدیل شده است و می‌تواند در طول بازی موجودات اهریمنی مختلف را به کنترل خود در آورد و در مبارزات از آن‌ها کمک بگیرد. مبارزات نوبتی بازی بسیار سخت و نفس‌گیر طراحی شده بود و پیروز شدن در هر کدام از آن‌ها نیاز به برنامه‌ریزی و صبر و حوصله زیاد داشت. اتلوس در سال ۲۰۲۰ نسخه ریمستر این بازی را ابتدا برای پلتفرم‌های پلی استیشن 4 و نینتندو سوییچ و یک سال بعد هم برای کاربران پی‌سی منتشر کرد تا نسل جدید بازیکنان بتوانند از تجربه این بازی لذت ببرند.


گرگ یک دست در نسخه‌ی Game of the Year بازی Sekiro: Shadow Dies Twice

۱۸- بازی Sekiro: Shadows Die Twice

  • سازنده و ناشر: فرام‌سافتور / اکتیویژن
  • سال انتشار: ۲۰۱۹
  • سبک: اکشن‌ماجرایی

بازی Sekiro: Shadows Die Twice یک اثر اکشن ماجرایی خوش‌ساخت دیگر از استودیو فرام‌سافتور است که در جریان آن یک شینوبی به‌نام Wolf تصمیم می‌گیرد تا از یک سامورائی که به او حمله کرده و اربابش را ربوده است،‌ انتقام بگیرد. گیم‌پلی اصلی بازی بر مبنای المان‌های مخفی‌کاری، گشت‌وگذار در محیط و مبارزات رودررو چیده شده است. وقایع بازی در دوره سنگوکو ژاپن رخ می‌دهد و ارجاعات مختلفی به این دوره تاریخی کشور ژاپن هم دارد. این بازی در مقایسه با سری سولز از المان‌های نقش‌آفرینی کمتری استفاده می‌کند، اما شما می‌توانید در طول بازی تجهیزات خود را آپگرید و برخی مهارت‌ها را شخصی‌سازی کنید.

بازی برخلاف آثار قبلی فرام‌سافتور مجازات کمتری را در مقابل مرگ شخصیت اصلی درنظر می‌گیرد. به‌نحوی‌ که اگر بازیکنان در جریان بازی کشته شوند، می‌توانند توسط یک نیروی خاص دوباره احیا شوند. در مجموع شاید سکیرو در مقایسه با سری سولز استودیو فرام‌سافتور از درجه سختی کم‌تری بهره برده باشد، اما باز هم نباید فراموش کرد که این بازی ساخته هیدتاکا میازاکی است و قرار نیست به شما آسان بگیرد!


Nioh

۱۷- بازی Nioh

  • سازنده و ناشر: تیم نینجا / سونی و تکمو
  • سال انتشار: ۲۰۱۷
  • سبک: اکشن نقش‌آفرینی، هک‌ اند اسلش

Nioh یک بازی اکشن نقش‌آفرینی از استودیو تیم نینجا است که وقایع آن در دوره ۱۶۰۰ میلادی در کشور ژاپن رخ می‌دهد. بازی روایت‌گر زندگی ویلیام ادمز (William Adams) ملوانی ایرلندی است که بعدها تبدیل به یکی از اولین سامورایی‌های غیرژاپنی می‌شود. بازیکنان در این بازی با در اختیار گرفتن کنترل ویلیام وارد مراحل مختلفی می‌شوند که باید با دشمنان مختلفی از جمله‌ انسان‌ها و موجودات فراطبیعی به‌نام یوکای روبه‌رو شوند. بازیکنان می‌توانند در این بازی آزادانه در محیط به‌ جست‌وجو بپردازند و آیتم‌های مختلف را از بخش‌های گوناگون جمع‌آوری کنند.

سیستم مبارزات بازی ترکیبی از مکانیزم‌های سری سولز و سرعت‌ مبارزات بالای هک‌انداسلش بازی‌های قبلی استودیو تیم نینجا است که در جریان آن‌ها ویلیام می‌تواند به دشمنان حمله کرده و ضربات آن‌ها را دفاع کند. در طول بازی اگر ویلیام کشته شود، تمامی امتیازهای EXP که تا آن نقطه بازیکنان به‌دست ‌آورده‌اند در همان مکان رها می‌شوند و بازیکنان پس از زنده شدن باید به آن مکان بازگشته و آن را پس گیرند، اما درصورتی‌که بازیکنان باری دیگر کشته شوند و نتوانند امتیازهای افتاده شده را پس گیرند، برای همیشه آن‌ها را از دست می‌دهند. بازی دارای المان‌های نقش‌آفرینی است و بازیکنان علاوه‌بر تجهیزات ویلیام، می‌توانند مهارت‌های او را بهبود بخشند.


قلعه و نینجا در بازی Ninja Gaiden

۱۶- بازی Ninja Gaiden

  • سازنده و ناشر: تکمو
  • سال انتشار: ۱۹۸۸
  • سبک: بیتم‌آپ

اگر به بازی‌های سبک هک اند اسلش علاقه‌مند باشید، بدون شک نام مجموعه نینجا گایدن به گوشتان خورده است. مجموعه‌ای که اولین نسخه آن در سال ۱۹۸۸ با نام Ninja Gaiden برای دستگاه‌های آرکید منتشر شد. هر کسی که این بازی را تجربه کرده باشد، امکان ندارد کابوس مرحله 2-6 آن را از یاد ببرد. مرحله‌ای که شاید بتوان آن را یکی از سخت‌ترین مراحل تاریخ بازی‌های ویدیویی نامید. در این بازی بیتم‌آپ ساید اسکرولینگ، بازیکنان کنترل یک نینجا را به‌عهده می‌گیرند که وظیفه دارد یک گروه شیطانی را که توسط فردی به‌نام Bladedamus از نوادگان نوستراداموس هدایت می‌شود، از بین ببرد. درواقع این گروه قصد دارند تا پیش‌بینی نوستراداموس را درمورد پایان دنیا محقق کرده و خیابان‌های کشور ایالات متحده را مملو از جنایت‌کاران کنند.

بازی از المان‌های بیتم‌آپ بهره می‌برد و بازیکانان می‌توانند با حرکت در جهات مختلف، با دشمنان خود درگیر شوند. المان‌های محیطی بازی همانند باجه تلفن و سطل‌آشغال‌ها قابل تخریب هستند و بعضا آیتم‌های مختلف همانند بازیابی سلامت، افزایش زمان و حتی جان اضافه را پیش‌روی بازیکنان قرار می‌دهند. تاکنون نسخه‌های مختلفی از این مجموعه منتشر شده است که هرکدام تجربه لذت‌بخشی و منحصربه‌فردی را شامل می‌شوند. درصورت تمایل می‌توانید آخرین نسخه از این مجموعه یعنی Ninja Gaiden: Master Collection را روی کنسول‌های خانگی و پی‌سی تجربه کنید.


دنیای بازی Mega Man 9

۱۵- بازی Mega Man 9

  • سازنده و ناشر: کپکام
  • سال انتشار: ۲۰۰۸
  • سبک: اکشن، پلتفرمر

بازی Mega Man 9 دهمین نسخه از مجموعه محبوب و معروف مگامن است که در سال ۲۰۰۸ برای اولین‌بار برای کنسول‌های خانگی منتشر شد. اثری که سازندگان آن‌ را با جلوه‌های بصری و صوتی نسخه‌های ۸ بیتی به‌عنوان یک بازی رترو توسعه دادند و پس از عرضه با نقدهای مثبتی از جانب منتقدین روبه‌رو شد. داستان بازی اوایل قرن ۲۱ رخ می‌دهد، جایی که ارتشی نابودگر از ربات‌ها به سراسر جهان حمله کرده‌اند و در این بین خالق «مگامن» یعنی Dr Light مقصر این موضوع شناخته شده و از سویی دیگر دشمن خونی او یعنی Dr. Wily نیز از وقوع این حادثه اعلام بی‌اطلاعی می‌کند. حال نوبت مگامن است که جلوی حمله ربات‌ها را بگیرد، بی‌گناهی خالق خود را ثابت کند و پرده از نیت‌های شوم و شیطانی Dr. Wily بردارد.

گیم‌پلی بازی به‌صورت دوبعدی سایداسکرولینگ است و در جریان آن بازیکنان باید با استفاده از المان‌های اکشن و پلتفرمینگ، هشت مرحله اولیه بازی را به اتمام برسانند. در مجموع نسخه‌های مختلف مجموعه مگامن همیشه از سختی‌ فراوانی برخوردار بوده‌اند که در بین آن‌ها بازی Mega Man 9 از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است. پس اگر می‌خواهید خود را در یک بازی دوبعدی پیکسل آرتی به‌چالش بکشید، چه اثری بهتر از مگامن؟


مبارزات تن به تن در بازی God Hand

۱۴- بازی God Hand

  • سازنده و ناشر: کلاور استودیوز / کپکام
  • سال انتشار: ۲۰۰۶
  • سبک: اکشن، بیتم‌آپ

در صنعت بازی‌های ویدیوی، کمتر توسعه‌دهنده‌ای همانند شینجی میکامی می‌تواند حس یک مبارزه واقعی را این چنین به بازیکنان القا کند. God Hand یک بازی کلاسیک شگفت‌انگیز به همراه سیستم ضربات چندگانه‌‌ای است که شباهت زیادی به مجموعه بایونتا دارد. داستان بازی به این شکل است که یک استاد هنرهای رزمی با به‌دست آوردن قدرت ویژه‌ای در دستانش به‌نام God Hand باید از دنیا در مقابل نیروهای شیطانی محافظت کند. در بازی بیش از صد حرکت مختلف وجود دارد که از مشت‌ و ضربات ساده گرفته تا ضربات مخصوص را شامل می‌شوند. قوی‌ترین توانایی‌های بازی در قالب God Reel بازیکنان انجام می‌شود. سیستم درجه سختی بازی شناور است و بازیکنان می‌توانند به‌صورت لحظه‌ای درجه آن را در طول بازی مشاهده کنند. به‌نحوی‌که اگر بازیکنان ضربات مختلف از دشمنان خود دریافت کنند، سخت سختی کاهش پیدا کرده و اگر بتوانند ضربات مختلفی را به دشمنان خود وارد بیاورند، درجه سختی افزایش پیدا می‌کند.


مبارزه شوالیه در بازی Ghosts & Goblins

۱۳- بازی Ghosts n' Goblins

  • سازنده و ناشر: کپکام
  • سال انتشار: ۱۹۸۵
  • سبک: پلتفرمر

Ghosts 'n Goblins یک بازی پلتفرمر پیکسلی است که اولین نسخه از این مجموعه محبوب به‌شمار می‌رود که کپکام اولین‌بار آن را در سال ۱۹۸۵ برای دستگاه‌های آرکید منتشر کرد. در جریان این بازی بازیکنان کنترل شوالیه‌ای به‌نام Sir Arthur را به‌عهده می‌گیرند که باید برای نجات جان پرنسس پرین-پرین از دست Astaroth، انواع موجودات را از زامبی و شیاطین گرفته تا اژدها را از بین ببرد. در طول بازی بازیکنان می‌توانند سلاح‌ها و آیتم‌های جدید پیدا کنند و از آن‌ها برای مبارزات بهره بگیرند. سیستم گیم‌پلی بازی هم بدین صورت است که بازیکنان درصورتی‌که دو ضربه دریافت کنند، یک جان خود از دست می‌دهند و بعد آن باید مرحله را از ابتدا آغاز کنند. سازندگان نسخه‌های مختلفی از این مجموعه را تاکنون منتشر کرده‌اند که جدیدترین آن Ghosts 'n Goblins Resurrection نام دارد که علاقه‌مندان می‌توانند آن را روی پلتفرم‌های مختلف تجربه کنند.


بازار رفتن از کوه در Getting Over It with Bennett Foddy

۱۲- بازی Getting Over It with Bennett Foddy

  • سازنده و ناشر: Bennet Foddy
  • سال انتشار: ۲۰۱۷
  • سبک: پلتفرمر

در جریان بازی Getting Over It with Bennett Foddy بازیکنان کنترل شخصیتی به‌نام Diogenes را به‌عهده می‌گیرند که درون یک دیگ بزرگ گیر افتاده است. او یک چکش مخصوص کوهنوردی در اختیار دارد و باید با استفاده از آن به محیط اطراف خود تکیه کند و مسیر خود را پیش ببرد. درواقع بازیکنان باید نیم‌تنه بالای بدن شخصیت اصلی و چکش در دست او را به‌نحوی کنترل کنند که او بتواند از کوه بالا برود که اصلا و ابدا کار ساده‌ای نیست. هرچه از کوه بالاتر می‌روید خطر از دست دادن کل دستاوردهای‌تان بیشتر می‌شود. بازی هیچ‌گونه چک‌پوینتی ندارد و بازیکنان باید بدون توقف و بدون اشتباه خود را به بالاترین نقطه نقشه بازی برسانند. اینکه سختی بازی به‌خاطر سیستم کنترلی عجیب و اعصاب‌خوردکن آن است یا خیر، هنوز مشخص نیست. اما چیزی که واضح است این است که به اتمام رساندن Getting Over It with Bennett Foddy اعصابی پولادین نیاز دارد!


کشتی فضایی در FTL: Faster Than Light

۱۱- بازی FTL: Faster Than Light

  • سازنده و ناشر: سابست گیمز
  • سال انتشار: ۲۰۱۲
  • سبک: استراتژیک، روگ‌لایک

پس از پخش سریال‌های تلویزیونی موفقی همانند Battlestar Galactica و Star Trek، بسیاری از ما این رویا را داشتیم تا کاپیتان یک سفینه فضایی شویم و در فضای بی‌کران بین ستاره‌ای به ماجراجویی بپردازیم. این رویا با نبردهای فضایی واقع‌گرایانه و فوق‌العاده بازی نقش‌آفرینی همزمانی به‌نام FTL: Faster Than Light محقق شده است. در بازی FTL، بازیکنان کنترل خدمه یک سفینه فضایی را به عهده می‌گیرد که با سرعت بالاتر از نور حرکت می‌کند. سفینه‌ای که حامل اطلاعات بسیار مهمی است که باید آن را به‌دست ناوگان متحد برساند و در این بین با سفینه‌های شورشی هم مقابله کند. این بازی در سال ۲۰۱۲ توسط شرکت Subset Games برای پلتفرم‌های پی سی، مک و لینوکس ساخته و عرضه شد و نسخه iOS آن هم دو سال بعد به گوشی‌های آیفون راه پیدا کرد.

بازی به‌عنوان یکی از موفق‌ترین پروژه‌های کیک‌استارتر صنعت ویدیو گیم شناخته می‌شود که پس از عرضه با نقدهای مثبت مختلفی روبه‌رو شد. سازندگان نسخه بهبودیافته بازی را با نام FTL: Advanced Edition به‌همراه سفینه‌های بیشتر، رویدادهای جدید و دیگر المان‌های مختلف گیم‌پلی در سال ۲۰۱۴ عرضه کردند. در ابتدای بازی بازیکنان یک سفینه‌ فضایی را انتخاب می‌کنند که دارای شکل ظاهری، ترکیب‌ سلاح‌ها و آیتم‌های منحصربه‌فردی است. بازی همانند دیگر آثار روگ‌لایک چندین منطقه فضایی مختلف را به‌صورت تصادفی تولید می‌کند که بازیکنان بدون آن‌که بدانند چه چیزی انتظارشان را می‌کشد، باید در میان آن‌ها حرکت کنند.


محیط دنیای Donkey Kong Country: Tropical Freeze

۱۰- بازی Donkey Kong Country: Tropical Freeze

  • سازنده و ناشر: رترو استودیوز / نینتندو
  • سال انتشار: ۲۰۱۴
  • سبک: پلتفرمر

اینکه شخصیت نقش اول یک بازی پس از سه دهه، هنوز ستاره آن مجموعه باشد، اتفاق رایجی نیست، اما Donkey Kong شرکت نینتندو غیرممکن‌ها را ممکن کرده است. نسخه Tropical Freeze این مجموعه، سخت‌ترین چالشی‌ است که این شخصیت با آن مواجه شده است. Donkey Kong Country: Tropical Freeze پنجمین نسخه از مجموعه محبوب و قدیمی دانکی کانگ به‌شمار می‌رود که در جریان آن Donkey Kong Island محل زندگی دانکی کانگ توسط گروه شرور Snowmads دچار یخبندان شده است و حالا او باید به‌کمک خانواده‌اش به جزیره‌های دیگر سفر کرده و برای محل زندگی خود تلاش کنند. بازی از لحاظ طراحی مراحل، گیم‌پلی و صداگذاری مورد تحسین منتقدان قرار گرفته است و درکنار آن‌ها درجه سختی بیش از حد برخی مراحل باعث حضور این بازی در این فهرست شده است.


دانته در Devil May Cry 3: Dante's Awakening

۹- بازی Devil May Cry 3: Dante's Awakening

  • سازنده و ناشر: کپکام
  • سال انتشار: ۲۰۰۵
  • سبک: هک‌ اند اسلش، اکشن‌ماجرایی

بازی بعدی فهرست به یکی از نسخه‌های مجموعه محبوب دویل می کرای اختصاص دارد. Devil May Cry 3: Dante's Awakening یک بازی اکشن‌ماجرایی با المان‌های هک‌انداسلش است که کپکام آن را در سال ۲۰۰۵ منتشر کرد. البته که به‌شکلی کاملا غیرمرسوم، نسخه اولیه آمریکایی بازی Devil May Cry 3 سخت‌تر از نسخه ژاپنی آن طراحی شده بود. هر شکست خسته‌کننده در این بازی، قدرت‌های شگفت‌انگیزی به حمله‌های دانته اضافه می‌کرد تا به‌وسیله آن‌ها بتواند همانند یک شکارچی واقعی خدایان گاتیک، دشمنان را تکه پاره کند.

این بازی درواقع پیش‌درآمد بازی اول و اصلی دویل می کرای به‌شمار می‌رود، به‌نحوی‌که وقایع داستانی آن یک دهه قبل از وقایع نسخه اول رخ می‌دهد و در آن شاهد رابطه پرتنش دانته و برادرش ورجیل هستیم. بازی مکانیزم‌های مبارزه مختلفی را با تمرکز روی ضربات کمبو و اکشن پرسرعت به بازیکنان معرفی می‌کند که تجربه آن واقعا به‌نوبه خود لذت‌بخش است.


شوالیه تکیه داده به شمشیر در دارک سولز

۸- بازی Dark Souls

  • سازنده و ناشر: فرام‌سافتور / باندای نامکو
  • سال انتشار: ۲۰۱۱
  • سبک: اکشن نقش‌آفرینی

مگر می‌شود صحبت از بازی‌های سخت باشد و نامی از Dark Souls برده نشود؟ در رابطه با این بازی باید به این نکته توجه داشته باشید که قرار نیست در آن با تمرین و تکرار، حرفه‌ای شوید و مراحل آن را پشت سر بگذارید؛ دارک سولز بازی دشواری است که تنها مناسب گیمرهای حرفه‌ای است که می‌خواهند خود را در مقابل سختی یک بازی محک بزنند. برای تجربه یک بازی سخت و فوق‌العاده لذت‌بخش، کافی است وارد جهان آن شوید و از تک تک لحظات بازی استودیو فرام‌سافتور لذت ببرید.

واقع این بازی در منطقه تخیلی Lordran اتفاق می‌افتد، جایی که بازیکنان کنترل شخصیتی نامیرا و طلسم‌شده را به‌عهده می‌گیرند که برای یافتن سرنوشت خود و هم‌نوعانش وارد سفری پرچالش می‌شود. بازیکنان در طول بازی نبردهای بسیاری را تجربه می‌کنند که شامل ضربات از نزدیک، انواع مانورهای دفاعی و توانایی‌های جادویی می‌شود. بدون شک دارک سولز به‌واسطه سیستم‌ سخت‌گیرانه آن در مقابل مرگ بازیکنان یکی از سخت‌ترین بازی‌های ویدیویی منتشر شده در دهه اخیر به‌شمار می‌رود و البته که نباید از نسخه‌های دوم و سوم آن هم غافل شد.


Cuphead

۷- بازی Cuphead

  • سازنده و ناشر: استودیو MDHR
  • سال انتشار: ۲۰۱۷
  • سبک: ران اند گان (شوتم آپ)

یکی دیگر از بازی‌هایی که در چند سال اخیر به‌خاطر درجه سختی چالش برانگیز خود حسابی نظر بازیکنان مختلف را به‌خود جلب کرد، Cuphead بود. اثری فوق‌العاده جذاب که با الهام‌گیری از کارتون‌های دهه ۳۰ میلادی بازیکنان را در قالب دو شخصیت فنجان‌شکل قرار می‌دهد! درواقع شخصیت‌های اصلی این بازی شخصیت‌های کاپ‌هد و ماگ‌من هستند که پس از وقوع اتفاق‌های مختلف روح خود را به شیطان می‌بازند و حالا برای بخشیده شدن توسط شیطان باید بدهی‌های او را از موجودات مختلف دنیای بازی پس بگیرند. گیم‌پلی بازی به‌صورت شوتم‌آپ است و شما باید علاوه‌بر کنترل حرکتی شخصیت اصلی بازی همواره به‌سمت دشمنان تیراندازی کنید. از دشمنان معمولی بازی که بگذریم، باس‌فایت‌های Cuphead یکی از چالش‌برانگیزترین مبارزات بازی‌های ویدیویی سال‌های اخیر را پیش‌روی شما قرار می‌دهد.


شخصیت برد فنگ در Contra: Hard Corps

۶- بازی Contra: Hard Corps

  • سازنده و ناشر: کونامی
  • سال انتشار: ۱۹۹۴
  • سبک: ران اند گان

هر کسی که بازی کردن را از نسل‌های قدیمی کنسول‌ها آغاز کرده باشد، حتما با نام کنترا آشنایی دارد. مجموعه ساید اسکرولینگی که طرفداران بی‌شماری دارد و همیشه به سختی بیش از حد معروف بوده است. وقایع نسخه Contra: Hard Corps این مجموعه در سال ۲۶۴۱ و پنج سال از اتفاقات نسخه Alien Wars رخ می‌دهد. در جریان داستان بازی کلنل بهموت پس از ترد شدن از ارتش قصد دارد با استفاده از تکنولوژی بیگانه‌گان به تولید اسلحه بپردازد. در این بین یک تیم جدید به‌نام Hard Corps برای کنترل کردن اوضاع به محل اعزام می‌شوند که تعداد اعضای آن‌ها به چهار نفر می‌رسد.

در طول بازی شما می‌توانید تصمیم‌های مختلفی را اتخاذ کنید که نتیجه آن پایان‌بندی‌های مختلف بازی Contra: Hard Corps است. بازیکنان در این نسخه حالا می‌توانند چهار سلاح مختلف را با خود حمل کنند و حتی بازی به آن‌ها اجازه می‌دهد با برداشتن آیتم‌های پاور‌آپ به ارتقای تجهیزات خود بپردازند. این نسخه را می‌توان سخت‌ترین بازی این مجموعه نام برد که در سال ۱۹۹۴ توسط کونامی برای کنسول سگا جنسیس عرضه شد.


دنیای بازی کمیکس زون

۵- بازی Comix Zone

  • سازنده و ناشر: سگا
  • سال انتشار: ۱۹۹۵
  • سبک: بیتم‌آپ

به شخصه در دوران کودکی و نوجوانی زمانی‌که نه پلی استیشن وجود داشت و نه بازی‌های سه‌بعدی کامپیوتری، از تجربه آثار کنسول‌های میکرو و سگا جنسیس به‌شدت لذت می‌بردم. درواقع سگا جنسیس نسخه ارتقا یافته بازی‌های SNES را پیش‌روی مخاطبان قرار می‌داد که از حق نگذریم هنوز هم که هنوزه برخی از بازی‌های آن از ارزش تجربه بالایی برخوردار هستند. یکی از این بازی‌ها کومیکس زون (Comix Zone) نام دارد. یک بازی بیتم‌آپ ناب که با پیاده‌سازی ایده‌ای بسیار جذاب درکنار مجموعه شورش در شهر (Streets of Rage) به‌اثری به‌یادماندنی و فوق‌العاده سرگرم‌کننده تبدیل شده بود.

در این بازی شما در نقش شخصیتی به‌نام Sketch Turner قرار می‌گیرید که در حال کار روی کمیک جدید خود است. یک شب با برخورد صاعقه به صفحه کمیک، یکی از شخصیت‌های منفی اصلی به‌نام Mortus از صفحات کمیک خارج می‌شود و تصمیم می‌گیرد برای شروع Sketch را به‌قتل برساند. اما او در دنیای واقعی قدرتی ندارد و به همین دلیل او ترنر را وارد کمیک خود می‌کند تا هیولاهایی که توسط خود اکسچ خلق شده‌اند به ترنر حمله کنند.

داستان بازی از اینجا شروع می‌شود و شما باید با میزان نوار سلامت و آیتم‌هایی که در اختیار دارید صفحه به صفحه کمیک را پیش ببرید و به‌صفحات دیگر داستان حرکت کنید. هدف شما شکست نیروهای اهریمنی‌ است که به دنیای انسان‌ها حمله کرده‌اند. گیم‌پلی بازی ‌به‌صورت بیتم‌آپ با گرافیک دوبعدی است. شما می‌توانید با استفاده از مهارت‌های رزمی با دشمنان به‌مبارزه بپردازید و صدالبته که درصورت مردن باید کل بازی را از ابتدا آغاز کنید.

بازی پلتفرمر Celeste

۴- بازی Celeste

  • سازنده و ناشر: Extremely OK Games (مت‌میک گیمز)
  • سال انتشار: ۲۰۱۸
  • سبک: پلتفرمر

بدون شک یکی از بهترین بازی‌هایی که در سال‌های اخیر منتشر شده، سلست ساخته استودیو مت‌میک‌ گیمز است که با روایت داستانی زیبا و گیم‌پلی جذاب خود تحسین منتقدان و بازیکنان بسیاری را در سراسر جهان به خود جلب کرد. اثری با گرافیک پیکسل‌آرتی که در جریان آن بازیکنان کنترل دختری به‌نام مدلین را به‌عهده می‌گیرند که وظیفه پیدا می‌کند که از کوهی به‌نام سلست بالا برود. از شخصیت‌پردازی عالی کاراکترهای بازی گرفته تا جزئیات بسیار محیط بازی و صداگذاری عالی همه و همه باعث شده‌اند تا سلست تجربه‌ای به‌یادماندنی برای هر بازیکنی به‌شمار برود.

البته که درکنار موارد گفته شده، نمی‌توان از گیم‌پلی سخت و دشوار بازی چشم‌پوشی کرد. بازی با استفاده عالی از المان‌های پلتفرمر مسیری پرخطر و پر از تله و موانع را پیش‌روی شخصیت اصلی بازی و بازیکنان قرار می‌دهد که نیاز زیادی به صبر و مهارت بالا دارد. مرگ در بازی یکی از همراهان شما خواهد بود و این شما هستید که باید از هربار مردن خود برای ادامه مسیر درس بگیرید.


بازی Castlevania III: Dracula's Curse

۳- بازی Castlevania III: Dracula's Curse

  • سازنده و ناشر: کونامی
  • سال انتشار: ۱۹۹۰
  • سبک: اکشن، پلتفرمر

این نسخه از مجموعه Castlevania موفق شد تا توازنی فراموش‌نشدنی میان سختی دیوانه‌وار و گیم‌پلی لذت‌بخش خود ایجاد کند. گیم‌پلی این نسخه المان‌های نقش‌آفرینی نسخه‌ دوم سری را کنار گذاشت و به ریشه‌های پلتفرمر نسخه اول بازگشت. داستان بازی غیر خطی بود و وقایع آن چند قرن قبل‌تر از نسخه اصلی این مجموعه رخ می‌داد. در بازی Castelvania III: Dracula's Curse شما کنترل شخصیتی به‌نام Trevor C. Belmont را که از پیشینیان Simon Belmont (شخصیت اصلی نسخه اول و دوم بازی) بوده است، به عهده می‌گیرید.

در طول بازی سه نیروی کمکی می‌توانند به شخصیت اصلی یاری برسانند. بازیکنان پس از به اتمام رساندن مرحله اول می‌توانند مسیرهای مختلفی از روایت داستان را به سلیقه خود انتخاب کنند که در نتیجه باعث به‌وجود آمدن پایان‌های مختلف بازی می‌شود. گیم‌پلی بازی به‌صورت دوبعدی با المان‌های پلتفرمر است که رد کردن مراحل آن و شکست دادن دشمنان تا حد زیادی می‌تواند برای بازیکنان چالش‌برانگیز باشد.


بازی بلادبورن (Bloodborne)

۲- بازی Bloodborne

  • سازنده و ناشر: فرام‌سافتور / سونی
  • سال انتشار: ۲۰۱۵
  • سبک: اکشن نقش‌آفرینی، ترس و بقا

از اینکه نام آثار استودیو فرام‌سافتور را در این فهرست مشاهده می‌کنید، اصلا نباید تعجب کنید! بلادبرن شاید از لحاظ درجه سختی یک سطح پایین‌تر از دارک سولز قرار گیرد، اما باز هم به اتمام رساندن مراحل آن و شکست باس‌فایت‌های آن واقعا کار هر بازیکنی نیست. بازی روایت‌گر شخصیتی ملقب به Hunter است که در دنیای ویکتوریایی و گاتیک شهری به‌نام Yharnam به جست‌وجوی منبع یک بیماری همه‌گیر می‌گردد که این شهر را به نابودی کشانده است. در این مسیر شما با باید رمز و رازهای نهفته در شهر را کشف کرده و با هیولاها و موجودات اهریمنی هم مبارزه کنید. شما می‌توانید شخصیت اصلی بازی‌ را شخصی‌سازی کرده و از آیتم‌های مختلفی همانند شمشیر و اسلحه برای نابودی دشمنان استفاده کنید.

همانند سری سولز شما با نابودی دشمنان آیتمی به‌نام Blood Echoes به‌دست می‌آورید که در صورت کشته شدن در محل مرگ شخصیت اصلی تمامی این آیتم‌ها رها می‌شوند و بازیکنان یک‌بار شانس دارند تا آن‌ها را مجددا از آن خود کنند. درمجموع مرگ در بازی اصلا خوشایند نیست و تعداد کم چک‌پوینت‌ها در مراحل می‌تواند تجربه بازی را برای‌تان بسیار چالش بر‌انگیز کند. بلادبرن نسبت به دیگر آثار فرام‌سافتور از سرعت گیم‌پلی بیشتری برخوردار است و با موسیقی گوش‌نواز و اتمسفر نفس‌گیر خود می‌تواند ساعت‌ها شما را محو دنیای بی‌مانند خود کند.


کاراکترهای بازی Battletoads

۱- بازی Battletoads

  • سازنده و ناشر: ریر / Tradewest
  • سال انتشار: ۱۹۹۱
  • سبک: بیتم‌آپ، پلتفرمر

شاید یکی دیگر از معروف‌ترین و سخت‌ترین مجموعه بازی‌های ویدیویی سری محبوب Battletoads باشد که تاکنون نسخه‌های مختلفی از آن برای پلتفرم‌های گوناگون منتشر شده است. نسخه اول این مجموعه در سال ۱۹۹۱ منتشر شد. این بازی درواقع یک اثر پلتفرمر بیتم‌آپ بود که المان‌های گیم‌پلی مختلفی همانند رانندگی، بالا رفتن از موانع و کورس‌های ماشین‌سواری و عبور از منابع در آن قرار داده شده بود. بازیکنان در زمان شروع بازی با سه جان کار خود را آغاز می‌کنند.

در بازی هیچ سیستم ذخیره کردن میزان پیشرفت وجود نداشت و بازیکنان تنها می‌توانستند با خوردن حشرات میزان ضربه خوردن خود را تا عدد ۶ افزایش دهند. شخصیت اصلی بازی یک قورباغه است که می‌تواند به واسطه هنرهای رزمی ضربات مختلفی را به دشمنان وارد بیاورد. در جریان داستان بازی شاهد حضور سه قورباغه مبارز هستیم که با یکدیگر گروهی به‌نام Battletoads را تشکیل داده‌اند. Rash و Zits مأمور می‌شوند تا راهی مأموریتی شوند که در جریان آن باید دوست سوم خود یعنی Pimple و پرنسس آنجلیکا را از دست دارک کویین نجات دهند. البته که مخاطبان جدید می‌توانند نسخه جدید این مجموعه را که در سال ۲۰۲۰ توسط استودیو ایکس باکس منتشر شد، روی کنسول‌های خانواده ایکس باکس و پلتفرم پی‌سی تجربه کنند.


پرسش‌های متداول

۱- سخت ترین بازی های تاریخ کدام‌اند؟

از سخت‌ترین بازی‌های تاریخ، می‌توان به آثار کلاسیکی مثل Comix Zone و Ghost n Goblins اشاره کرد و در میان بازی‌های جدید‌تر هم نمونه‌هایی مثل سری دارک سولز، بلادبورن و سکیرو از استودیو فرام‌سافتور و همچنین بازی سلست را داریم.

۲- سخت ترین بازی های نسل هشتم کدام‌اند؟

از میان بازی های سختی که در نسل هشتم منتشر شدند، می‌توان به آثاری مثل کاپهد، دارک سولز، بلادبورن، سلست و Getting Over It with Bennett Foddy اشاره کرد.
منبع زومجی
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده