جدیدترین نسخه از سری بازی Rainbow Six در تاریخ ۱۰ آذر منتشر خواهد شد تا پس از چند سال گیمر‌ها را برای مبارزه‌ با تروریست‌ها به چالش بکشد. از این رو در زومجی تصمیم گرفتیم تا در فاصله اندک مانده به عرضه بازی، پیش‌نمایشی از آن تدارک ببینیم که مروری کلی بر اطلاعات بازی خواهد بود. با زومجی همراه باشید.
Tom Clancy نامی شناخته شده برای گیمر‌ها و طرفداران بازی‌های تیراندازی و به طور کل جنگ محور است. آثار عرضه شده با این پیشوند، تفاوت‌های بسیار زیادی با بازی‌هایی مثل Call of Duty یا Battlefield دارند. در این سری بازی‌ها، داشتن تاکتیک و استراتژی مناسب مهم‌ترین مولفه برای رسیدن به موفقیت است. تاریخچه سری بازی‌های Rainbow Six به سال ۱۹۹۸ باز‌می‌گردد که توسط کمپانی سرگرمی‌های رد استورمتولید و منتشر شد. داستان حول محور گروه ضد‌تروریستی خیالی رِینبو روایت می‌شود که در سراسر دنیا برای نجات گروگان‌ها یا خنثی‌کردن بمب و اقدامات این‌‌چنینی تلاش می‌کنند. آخرین نسخه عرضه شده بازی برای کنسول‌ها و رایانه‌های شخصی، Vegas 2 است که ۷ سال از انتشار آن می‌گذرد. در طی این سال‌ها، یک بار شاهد معرفی نسخه‌ای با نام Patriots بودیم که در سال ۲۰۱۴ روند ساخت آن به طور کلی متوقف شد. ولی با تمام این تفاسیر، یوبی‌سافت تدارک ویژه‌ای برای Rainbow Six Siege دیده تا این اثر دوران با شکوه سری را مجددا برای طرفداران بازسازی کند. Siege اولین بار در جریان نمایشگاه E3 2014 معرفی شد. بازی دنباله رو آثار پیشین سری در ارایه یک شوتر تاکتیکی است که همچنان حول محور گروه ضد‌تروریستی رِینبو روایت می‌شود.

| دانلود ویدیو با رزولشون HD720p

همکاری تیمی و باز هم همکاری تیمی!

داستان در سری Rainbow Six اهمیت بسیار کمی دارد. تقابل نیرو‌های ضد‌تروریستی با تروریست‌ها برای نجات گروگان و یا خنثی‌سازی بمب، تنها روایت مختصری از داستان است که فقط زمینه‌ای برای ارایه یک گیم‌پلی جذاب به شمار می‌روند. در Siege داستان در مورد تقابل گروه رینبو با نیرو‌های «White Masks» است که هویتی نامشخص دارند و در سراسر جهان به خراب‌کاری می‌پردازند. اهمیت کم‌تر داستان در آخرین نسخه  پر‌رنگ‌تر نیز شده و از آن‌جایی که شاهد یک اثر مبتنی بر همکاری تیمی و بازی چند‌نفره هستیم، داستان کم اهمیت‌ترین عنصر بازی به شمار می‌رود. ولی گیم‌پلی جایی است که Siege حرف‌های زیادی برای گفتن خواهد داشت. یوبی‌سافت در جریان معرفی بازی، آن را اثری «فاقد بخش داستانی» معرفی کرد که بر روی ارایه یک تجربه جذاب چند‌نفره تمرکز می‌کند. البته نبود بخش داستانی، به منزله نبود بخش تک‌نفره نیست و گیمر‌ها می‌توانند به تنهایی مراحل آموزشی را برای حرفه‌ای شدن در بازی پشت سر بگذارند یا حالت «Terrorist's Hunt» را به همراهی هوش مصنوعی بازی کنند. ولی تا زمانی که Siege را به همراه دوستانتان بازی نکنید، لذتی از آن نخواهید بود.
ption id="attachment_33363" align="aligncenter" width="790"]Siege (8) بخش‌هایی از بازی به نجات گروگان‌ها مربوط می‌شوند
بازی در بخش چند‌نفره شامل دو حالت Player Vs Player و Player Vs Environment است. در حالت PvP شاهد دو تیم از نیرو‌های کنترل شده توسط گیمر‌ها خواهیم بود که نقش مدافع و مهاجم را دارند. هریک از دو تیم از ۵ نفر تشکیل می‌شوند که خصوصیات آن‌ها کاملا با یکدیگر تفاوت دارند. در بازی شاهد ۲۰ کلاس مختلف خواهیم بود که البته فعلا فقط ۱۰ مورد از این کلاس‌ها معرفی شده است و باقی آن‌ها پس از عرضه نسخه نهایی بازی مشخص خواهند شد. در کلاس‌های بازی شاهد نیرو‌هایی از گروه‌های مشهور ضد‌تروریستی مثل SWAT، SAS و GIGN هستیم که همگی زیر‌شاخه‌ای از گروه رِینبو هستند. در این بین مهاجمین اکثرا دارای قابلیت‌هایی برای نفوذ به مواضع دفاعی هستند که در دسته‌های فیزیکی، انفجاری و تاکتیکی دسته‌بندی می‌شوند. در نقطه مقابل مدافعین بیش‌تر از تله‌های انفجاری بهره می‌برند و یک پزشک نیز در بین آن‌ها مشاهده می‌شود که وظیفه بازگرداندن سلامتی نیرو‌ها را دارد.
تا زمانی که بازی را با همراهی دوستانتان تجربه نکنید، لذت اصلی را آن را نخواهید چشید
این گروه همچنین امکان ساخت مواضع دفاعی مختلف را دارد و علی‌رغم تفاوت‌های زیاد بین این دو گروه، بازی کاملا متعادل خواهد بود و هیچ یک از دو گروه برتری خاصی نسبت به هم ندارند. یوبی‌سافت در جریان معرفی بازی، همکاری تیمی را «ستون اصلی گیم‌پلی»‌ این اثر معرفی کرد. از این رو بازیکنان به شناخت هم‌تیمی‌های خود یا داشتن ارتباط مداوم در بازی تشویق می‌شوند و تیمی که هماهنگی بیش‌تری داشته باشد، بدون شک پیروز نبرد‌ خواهد بود. پیش از آغاز هر درگیری، تیم‌ها زمانی برای انتخاب سلاح‌ها،‌ تجهیزات و شناسایی دشمن دارند. به این شکل که تیم مهاجم می‌تواند با استفاده از ابزار شناسایی، مواضع حریف را بررسی کرده و از محل استقرار آن‌ها آگاه شود. گروه مقابل نیز از این زمان برای تقویت مواضع دفاعی و جاگذاری مناسب تله‌ها استفاده خواهد کرد.در این حالت همچنین شاهد زیر‌بخش‌های مختلفی هستیم که هریک تیم‌ها را در حالت مختلفی قرار می‌دهند. برای مثال در یکی از حالت‌ها، گروهی نقش تروریست‌ها را ایفا می‌کند و گروه دیگر وظیفه ضد‌تروریست‌ها. خود این حالت نیز به خنثی کردن بمب یا نجات دادن گروگان‌ها تقسیم می‌شود.

|

حالت بعدی بازی PvE یا همان Terrorist Hunt است. در این نوع بازی، گیمر‌ها می‌توانند از بین نیرو‌های تروریست یا ضد‌تروریست یکی را انتخاب کنند و با نیرو‌های دشمن کنترل شده توسط هوش‌مصنوعی، مبارزه کنند. یوبی‌سافت در این بخش توجه زیادی به هوش مصنوعی تروریست‌ها داشته و از این رو شاهد چالشی سخت برای گیمر‌ها خواهیم بود. همان‌طور که پیش از این نیز اشاره کردیم، این بخش را می‌توانید به تنهایی  بازی کنید و در این حالت هم‌تیمی‌های شما را نیز هوش مصنوعی تشکیل می‌دهد که بر اساس اعلام یوبی‌سافت، «عملکردی مشابه با گیمر‌های واقعی» ارایه می‌دهند. در هریک از دو حالت معرفی شده، امکان شخصی‌سازی کامل تجهیزات نیرو‌ها وجود دارد. سلاح‌های بازی نیز شامل انتخاب‌های متنوعی از بین کلت‌ها، شات‌گان‌ها، سلاح‌های دور‌برد و مسلسل‌ها می‌شوند.
یه سرباز تازه‌کار در اختیار گیمر است که می‌تواند خصوصیات وی را کاملا شخصی سازی کند
همچنین لازم به ذکر است که هر گیمر، فقط می‌تواند کنترل یک کلاس خاص را در تمام طول یک نبرد در اختیار بگیرد و امکان تعویض کلاس در بین بازی وجود ندارد. هر یک از تیم‌ها یک سرباز ساده نیز دارند که در بازی با نام «Recruit» شناخته می‌شود. وی در ابتدا فاقد هر توانایی خاصی است و گیمر این حق انتخاب را دارد تا ویژگی‌های وی را به شکل کامل دلخواهش شخصی‌سازی کند و در نتیجه پس از مدتی یک سرباز کاملا متمایز خواهد داشت.  همچنین برای انجام دادن هر عمل موفقیت‌آمیزی در بازی، مولفه‌ای به نام Renown یا شهرت کسب خواهید کرد که با افزایش آن، به سلاح‌ها و تجهیزات جدید‌تر دسترسی خواهید داشت. یکی از مسائلی که کاملا مشخص است، تنوع بسیار بالای بازی در بخش حالت‌های مختلف است که به خوبی نبود بخش داستانی را پوشش خواهند داد و در صورت فراهم بودن بستر مناسب، اوقات هیجان‌انگیزی به عنوان یک اثر چند‌نفره ارایه خواهد کرد.

هیچ سنگری همواره امن نیست

یوبی‌سافت یکی از دلایل لغو کردن Patriots را یکنواخت بودن گیم‌پلی اعلام کرد و این عاملی است که در Siege شاهد آن نخواهیم بود. بازی در ابتدا با ۱۱ نقشه عرضه خواهد شد که نقاط مختلفی از جهان را شامل می‌شوتد. البته به مرور زمان تعداد نقشه‌ها بیش‌تر می‌شود. شاید در کنار تمام موارد ذکر شده، آزادی عملی که Siege در اختیار گیمر قرار می‌دهد، جذاب‌ترین بخش این بازی باشد. یوبی‌سافت فقط محیط وسیع و تجهیزات را در اختیار گیمر قرار می‌دهد و پس از آن همه‌چیز وابسته به شخص بازیکن است. وی می‌تواندمستقیما به همراه تیمش به قلب دشمن بزند و سعی کند Rainbow Six را به شکلی Call of Duty مانند بازی کند، یا این‌که می‌تواند به شکلی کاملا برنامه‌ریزی شده وارد عمل شود. همچنین محیط بازی بسیار وسیع است و در این بین امکان تعامل با موارد زیادی در بازی تعبیه شده است. برای مثال می‌توانید با زیپ‌لاین از پنجره‌ها وارد ساختمان تیم مدافع یا گروه تروریستی شوید. می‌توانید با انفجار سقف آن‌ها را سورپرایز کنید یا این‌که با پوشش اسنایپر تیم‌تان به شکلی مستقیم وارد عمل شوید. در این بین تجهیزات مخصوص هم نقش مهمی دارند و انواع نارنجک‌های مختلف برای هر دو گروه ساخته شده که عملکرد متنوعی مثل آسیب‌رسانی یا مختل کردن دید را ایفا می‌کنند.
ption id="attachment_22936" align="aligncenter" width="1200"]Rainbow Six Siege تخریب‌پذیری محیط به لطف موتور فیزیکی Real Blast بسیار واقع‌گرایانه است
یکی دیگر از مسایل تاثیر‌گذار در بازی، تخریب است که به لطف فیزیک واقع‌گرایانه Siege امکا‌ن‌پذیر شده است. اندرو ویتس، سازنده بازی، تخریب را «یکی از مهم‌ترین موارد در گیم‌پلی Siege» معرفی می‌کند و به همین دلیل هم شاهد ابزار زیادی،  از چکش‌های عظیم گرفته تا بمب‌های مختلف در بازی هستیم که برای تخریب محیط استفاده می‌شوند. هدف از این کار، صرفا به رخ کشیدن فیزیک بازی نیست. بلکه به وسیله تخریب یک دیوار می‌توانید دشمنان را غافلگیر کنید. یا زمانی که نقش مدافع را بازی می‌کنید، با تخریب سنگر دشمن می‌توانید وی را به راحتی از پا در بیاورید. همچنین برخی از دیوار‌های بازی مقاومت کمی در برابر نفوذ گلوله دارند و این امر می‌تواند به یک تاکتیک خاص تبدیل شود. برای مثال شما می‌توانید با استفاده از Drone جاسوسی نیروی دشمن را پشت دیوار تشخصی دهید و سپس با شلیک چند‌گلوله از این سمت دیوار وی را به راحت‌ترین شکل ممکن از پا در بیاورید. پس به یاد داشته باشید که در Siege هیچ سنگری قابل اعتماد نیست و باید علاوه بر نیرو‌های دشمن، به خطرات محیطی نیز توجه کنید.

گرافیک و فیزیکی از جنس موتور AnvilNext

یوبی‌سافت برای طراحی گرافیکی بازی از موتور اختصاصی AnvilNext استفاده کرده است. وظیفه پردازش فیزیک بازی نیز بر عهده تکنولوژی Real Blast است که توسط استودیوی مونترئال یوبی‌سافت طراحی شده است. در تریلر‌ها و تصاویری که از بازی ارایه شده و همچنین در نسخه بتای بازی که چندی پیش به پایان رسید، گرافیک بازی بسیار زیبا به نظر می‌رسید. در بازی شاهد محیط‌های متنوعی هستیم که هر یک طراحی منحصر به فردی دارند. برای مثال در نقشه Plane که در یک هواپیما جریان دارد، تفاوت زیادی با محیطی از یک ساختمان در برلین دارد.
محیط‌های بازی تنوع بسیار بالایی دارند و اکثر جزییات آن‌ها قابل تخریب است
ولی شاید مهم‌ترین نکته در بحث گرافیکی بازی، توجه زیاد به جزییات شخصیت‌ها و نیرو‌های مختلف باشد. یوبی‌سافت دقت بسیار زیادی در این بخش به خرج داده و بر اساس اعلام این کمپانی، «هریک از کلاس‌های بازی دقیقا از روی مدل اصلی شبیه‌سازی شده‌اند». در کنار جزییات گرافیکی، تکنولوژی Real Blast فیزیکی ارایه می‌کند که شاید فقط سری Battlefield یارای رقابت با آن را داشته باشد. دقت شبیه‌سازی فیزیکی بازی آن‌قدر بالا است که سازندگان ریسک تبدیل کردن آن را به یکی از مولفه‌های گیم‌پلی بازی پذیرفته‌اند و این نشان از اعتماد بالای یوبی‌سافت به موتور فیزیک بازی دارد. تخریب‌های محیطی در اثر انفجار آن‌قدر طبیعی است که بیش‌تر حس تماشای یک اثر هالیوودی پر زرق و برق را القا می‌کند و همانطور که در بحث گیم‌پلی اشاره کردیم، اکثر محیط‌های بازی از درب و پنجره‌ها گرفته تا دیوار‌ها و سقف قابل تخریب هستند و Siege کاملا پتانسیل ارایه دادن یکی از بهترین فیزیک‌های حاضر در بین بازی‌ها را دارد.
Siege (11) نیرو‌های حاضر در بازی کاملا از مدل‌های واقعی ساخته شده‌اند

جمع‌بندی:

با نزدیک شدن به اواخر سال ۲۰۱۵ میلادی، شاهد عرضه بازی‌های بزرگی در سبک‌های مختلف هستیم. Siege ابتدا برای عرضه در مهر ۹۴ برنامه‌ریزی شده بود که بعدا با تاخیری دو ماهه مواجه شد. یوبی‌سافت دلیل این امر را «بهبود برخی از نواقص جزئی بازی» اعلام کرد. با این حال این اثر ترسی از رقابت با آثار بزرگ دیگر ندارد و در صورتی که سازندگان بتوانند وعده‌های خود را عملی کنند، شاهد یکی از بهترین شوتر‌های تاکتیکی خواهیم بود که چند‌وقتی است نبود آن در بین بازی‌های ویدیویی حس می‌شود.
Rinbow Six Siege می‌تواند جای خالی یک تیر‌اندازی تاکتیکی را به خوبی پر کند
این بازی در تاریخ ۱۰ آذر برای ایکس‌باکس وان، پلی‌استیشن 4 و رایانه‌های شخصی عرضه خواهد شد و خریداران آن بر روی کنسول مایکروسافت، نسخه‌های اول و دوم Rainbow Six Vegas ,را به صورت رایگان دریافت خواهند کرد. همچنین یوبی‌سافت با مرور زمان محتویات جدیدی را به صورت رایگان به بازی اضافه خواهد کرد.  در بازی شاهد «خرید‌های درون برنامه‌ای» نیز خواهیم بود که البته قرار نیست باعث به هم خوردن تعادل بازی شوند. در مجموع مواردی مثل تنوع بالای گیم‌پلی و حالت‌های بازی، اهمیت تخریب در موفقیت، نیاز به داشتن برنامه‌ریزی و تاکتیک مناسب و همچنین گرافیک و مخصوصا فیزیک واقع‌گرایانه بازی باعث می‌شوند تا امید زیادی به آخرین محصول یوبی‌سافت مونترئال داشته باشیم. نظرات خود را در مورداین بازی و پیش‌نمایش نوشته شده با زومجی در میان بگذارید. تهیه شده در زومجی


اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده