نویسنده: آرش رستمی
// یکشنبه, ۸ آذر ۱۳۹۴ ساعت ۱۷:۰۰

نگاهی به بخش جدید «آوردگاه» بازی ایرانی هشت خوان

به تازگی بروزرسانی‌‌های جدیدی برای «هشت خوان» منتشر شده که ویژگی‌های جالبی را به آن اضافه کرده و از طرفی مورد استقبال قرار گرفته است. با زومجی همراه باشید تا نگاهی به تغییرات تازه‌ی این بازی و مخصوصا بخش آوردگاه داشته باشیم.
هشت خوان، بازی کارتی استودیو آوید، به‌تازگی یکی از بزرگ‌ترین بروزرسانی‌هایش را به‌همراه محتواهای مکمل آن دریافت کرده است. این بروزرسانی‌ها که بین روزهای پایانی آبان‌ماه (نسخه‌ی ۱.۰.۸.۳۷۹) و آغازین آذرماه (نسخه‌ی ۱.۰.۱۰.۳۸۶ تا این لحظه) عرضه شده‌اند، قابلیت‌هایی را معرفی کرده‌اند که نبودِ آن‌ها در هشت خوان به‌خوبی حس می‌شد. بنابراین می‌توانیم بگوییم که سازندگان با این حرکت، گام بلندی را در راستای کامل و جذاب‌تر کردن اثرشان برداشته‌اند.
یکی از قابلیت‌های جدید، پشتیبانی از حساب‌های کاربری استاندارد است
اولین قابلیتی که در نسخه‌ی جدید جلب توجه می‌کند، پشتیبانی از ساخت حساب‌های کاربری استاندارد است. سرانجام پس از انتظاری طولانی، طرفداران می‌توانند نشانی ایمیل را به حساب‌های‌شان اضافه کنند و با خیال آسوده‌تری از بازی لذت ببرند. این در حالی است که پیش‌تر، بازیکنان هشت خوان ناچار بودند برای ادامه دادن بازی و همراه داشتن کارت‌های‌شان، تنها از دستگاهی که حساب در آن ساخته شده بود استفاده کنند. همچنین از آنجا که مشخصات کاربری، تنها به یک نام مستعار محدود می‌شد، نگرانی‌هایی در مورد از دست رفتن پیشرفت‌های بازیکن و همین‌طور کارت‌های خریداری‌شده وجود داشت.اکنون با اجرا شدن هشت خوان و پیش از ورود به منوی اصلی، یک صفحه‌ی خوش‌آمدگویی با سه گزینه به نمایش درمی‌آید. در اینجا با انتخاب گزینه‌ی «ثبت‌نام» و وارد کردن نشانی ایمیل و گذرواژه، حساب چفت‌وبست‌داری در اختیار بازیکن قرار می‌گیرد که طبیعتاً امتیازها و کارت‌های فعلی او را هم شامل می‌شود. این حساب در اسمارت‌فون‌ها و تبلت‌های مختلف در دسترس خواهد بود و کاربر می‌تواند پس از فشردن «ورود به حساب» و نوشتن مشخصات، بازی را بر روی دستگاه موردنظرش دنبال کند. در این میان، تکمیل فرآیند ثبت‌نام نیاز به تأیید نشانی ایمیل دارد که مطابق رسم همیشگی، این کار با کلیک بر روی لینکی در ایمیل دریافتی، انجام می‌شود.
Hasht khan Welcome Screen صفحه‌ی خوش‌آمدگویی بازی
گزینه‌ی سوم صفحه‌ی خوش‌آمدگویی برای ورود کاربران مهمان در نظر گرفته شده است. به این شکل، دوستان و آشنایان کاربر قادر خواهند بود با دستگاه موبایل او نیم‌نگاهی به دنیای هشت خوان بیندازند و بازیکنان قدیمی هم می‌توانند با این گزینه، پیش از ثبت‌نام و به‌طور موقت، مانند گذشته با حساب قبلی‌شان به رقابت با دیگران ادامه دهند. سایر امکانات و تنظیمات حساب‌کاربری هم از گوشه‌ی بالا-سمت چپ منوی اصلی در دسترس هستند. یکی از این امکانات، «ریسِت» کردن پیشرفت‌ها در بازی است که احتمالاً به کار آن‌هایی که از سوابق‌شان در هشت خوان راضی نیستند، خواهد آمد. «تغییر رمز عبور»، «خروج» از حساب و «تغییر لقب» هم گزینه‌های دیگری هستند که در اینجا دیده می‌شوند. البته اوضاع برای کاربران مهمان متفاوت است و آن‌ها تنها گزینه‌های ورود، ثبت‌نام و تغییر لقب را در این صفحه خواهند داشت. این را هم بگوییم که تا زمانی که بازیکن از حساب رمز-دارش خارج نشود، هشت خوان در اجرا شدن‌های بعدی، به‌طور خودکار مستقیماً وارد آن خواهد شد.‌ در کنار سر و سامان دادن به حساب‌های کاربری، استودیو آوید این‌بار «دستاوردها» را هم به ساخته‌اش اضافه کرده است. همانند کوئست‌های بازی Hearthstone و جایزه‌های «طلایی‌شان»، این بخش منبع دیگری را برای دریافت «سنگ» (پول رایج درون بازی) در اختیار کاربران قرار می‌دهد. بازیکنان می‌توانند با انجام دادن ماموریت‌های مختلفی که در دستاوردها برای‌شان تعیین شده، سنگ به دست بیاورند و از آن برای خریداری کارت‌ها استفاده کنند. البته در نسخه‌ی جدید، کار دیگری هم می‌توان با سنگ‌ها انجام داد و آن، شرکت در مسابقات است.
Hasht khan Achievements, Dastavardha بخش جدید دستاوردها
سازندگان هشت خوان همراه بروزرسانی‌های اخیر، مسابقاتی را در قالب بخش جدید «آوردگاه» به طرفداران معرفی کرده‌اند. رقابت‌های آوردگاه به شکل حذفی، در جدول‌های هشت-نفره، برگزار می‌شود و رده‌های مختلفی دارد که هرکدام در ساعت‌های خاصی از شبانه‌روز در دسترس هستند. در اینجا شرکت‌کنندگان باید پس از پرداخت سنگ برای ورود به هریک از مسابقات، توانایی و بخت‌شان را برای رسیدن به جایگاه اول محک بزنند. در حال حاضر، جوایز این رقابت‌ها مقادیر بالایی سنگ است که به نفرات اول هرکدام از آن‌ها تعلق می‌گیرد.
Hasht khan Avardgah Choosing Screen صفحه‌ی آغازین بخش آوردگاه
پیش از آغاز هریک از بازی‌های مسابقات، باید تا زمان مشخص شدن حریف بعدی صبر کرد و در این فاصله تقریباً نمی‌توان به‌جز دنبال کردن نتایج (سطح سلامت‌های دو طرف مبارزه)، کاری در هشت خوان انجام داد. از آنجا که این بازه‌ی زمانی ممکن است از حد انتظار طولانی‌تر شود و دنبال کردن «لحظه‌ای» نتایج همیشه هم ضروری و جالب نیست، شاید بد نباشد که سازندگان، نوعی مینی-گیم برای این قسمت تدارک ببینند تا بازیکن‌های منتظر بتوانند خودشان را با آن سرگرم کنند؛ به‌عنوان مثال، طرح پرسش‌های چند گزینه‌ای از ویژگی‌های کارت‌ها (سطح انرژی موردنیاز، سطح سلامت و …) احتمالاً ایده‌ی خوبی باشد. به هر حال، پس از گذشت این زمان کوتاه یا طولانی، بازی با صدای تیک‌تاک جذابی آغاز نبرد را اعلام می‌کند. در این میان، پیش از شروع اولین نبرد و قبل از شنیده شدن این صدا، بازیکن در صورت تمایل می‌تواند با کلید بازگشت از مسابقات خارج شود. در کل، به نظر می‌رسد که آوردگاه توانایی‌اش را دارد تا در صورت مدیریت درست، جان دوباره‌ای به بازی ببخشد و آن را تا اندازه‌ای از یکنواخت شدن‌های گهگاهی (مشکلی که گریبان‌گیر بسیاری از بازی‌های کارتی می‌شود) رها کند.
Hasht khan Avardgah Results Screen جدول مسابقات در آوردگاه
یکی از ویژگی‌های مثبت هشت خوان، بهره‌گیری از رابط‌کاربری بهینه‌شده برای دستگاه‌های موبایل است. سازندگان تلاش کرده‌اند تا در نسخه‌های جدید، از این لحاظ هم تجربه‌ی بهتری را برای طرفداران فراهم کنند و باید گفت که در این کار، نسبتاً موفق بوده‌اند.
استودیو آوید این‌بار «دستاوردها» را هم به ساخته‌اش اضافه کرده است
رابط‌ گرافیکی متفاوتی که چندین هفته پیش، طی بروزرسانی بزرگ قبلی، به بازی آمده بود این‌بار کمی پخته شده و بیشتر با بازیکن راه می‌آید. این رابط که «آتش» و «فلز» را با هم ترکیب کرده، طرفداران و مخالفان خاص خودش را دارد؛ چرا که از طرفی پوسته‌ی جدید با رنگ‌های گرم‌اش، جو مناسب‌تری را برای رقابت و قدرت‌نمایی ایجاد کرده و از سوی دیگر، قالب قبلی به‌همراه رنگ‌های خنثی و استفاده‌ی بیشتر از رنگ فیروزه‌ای، ظاهری ساده‌تر و آرام‌تر به بازی بخشیده بود. اینجا است که در نظر گرفتن امکانی برای انتخاب پوسته‌های گوناگون می‌تواند نظر بازیکنان مختلف را جلب کند که البته هنوز چنین قابلیتی به بازی اضافه نشده و احتمالاً هم نخواهد شد. به هر حال، با وجود کاستی‌های موجود، اینکه قالب پرانرژی و کمی هم شلوغ هشت خوان دارد کم‌کم پیشرفت می‌کند ستودنی است.
سازندگان مسابقاتی را در قالب بخش «آوردگاه» به طرفداران معرفی کرده‌اند
یکی از مشکلاتی که در رابط‌کاربری جدید وجود داشت، به کارت‌های آماده‌ی حمله مربوط می‌شد. پیش‌تر، این کارت‌ها با اضافه شدن رنگ سبز به حاشیه‌ی‌شان مشخص می‌شدند؛ ولی همزمان با اضافه شدن خوان دوم، این رنگ جای خودش را به قرمز داد که با وجود هماهنگی با پوسته‌ی جدید، تشخیص دادن آن در فضای آتشین بازی چندان ساده نبود و همین مسئله گاهی به از دست رفتن فرصت‌ها منجر می‌شد. در بروزرسانی پایان آبان‌ماه و محتواهای بعدی‌اش، این کار به شکل دیگری انجام می‌شود و به‌جای تغییر رنگ حاشیه‌ی کارت، علامتی نارنجی رنگ، که پیرامون عدد قدرت ضربه قرار می‌گیرد، آماده بودن کارت را برای حمله نشان می‌دهد. کلید رد کردن نوبت هم تغییر کوچک اما تاثیرگذاری داشته و برخلاف گذشته، تمام‌شدن حرکات را با چشمک‌زدن‌های ناخوشایند «نوبت حریف، نوبت شما» اعلام نمی‌کند. اکنون کلید نوبت‌دهی در این وضعیت با جلوه‌ی زیبایی کم‌نور-پرنور می‌شود و به سهم خودش نشان می‌دهد که سازندگان هشت خوان به‌خوبی به جزئیات گرافیکی صفحه‌ی اصلی توجه دارند. در این میان، جلوه‌های ویژه هم پرزرق‌ و برق‌تر شده‌اند؛ ضمن اینکه صداگذاری‌ها هم تغییراتی داشته‌اند و کارت‌های سنگین‌وزن که در بروزرسانی بزرگ قبلی تا اندازه‌ای ابهت‌شان را از دست داده بودند، اکنون صدای برخورد بلندتری تولید می‌کنند. حالا که صحبت از صدا شد، این را هم بگوییم که جلوه‌ی محوشدگی صدا (Fade out) این‌بار در بازی به کار گرفته شده که این موضوع، در کنار صداگذاری‌های خوب و موسیقی‌های فوق‌العاده‌ی پیشین، کیفیت شنیداری اثر را باز هم بالاتر برده است.
Hasht khan In-Game UI اکنون کارت‌های آماده‌ی حمله با این علامت نارنجی رنگ مشخص می‌شوند (چهار کارت وسط صفحه)
تغییرات رابط‌کاربری منحصر به فضای اصلی بازی نمی‌شود و در سایر قسمت‌ها هم می‌توان بهینه‌سازی‌های انجام‌شده را دید. یکی از تغییراتِ بجا در نسخه‌های جدید، کلید «نبردی دیگر» است که به بازیکن امکان می‌دهد با خرج کردن یک کلیک کمتر نسبت به قبل، با فرمانده فعلی‌اش دوباره به کارزار برود. بخش دستاوردها هم رابطی ساده و کارا دارد که به کاربر اجازه می‌دهد به‌سرعت جوایزش را دریافت کند.
رابط‌گرافیکی بازی کمی پخته شده و بیشتر با بازیکن راه می‌آید
البته همچنان کاستی‌هایی در ظاهر بازی وجود دارد که اصطلاحاً توی ذوق می‌زند. یکی از این کاستی‌ها در صفحه‌ی آغاز مبارزه دیده می‌شود. این صفحه با آنکه از مشکل «کشیده‌شدگی» تصاویر فرمانده‌ها خلاص شده، هنوز دلچسب نیست و نوع طراحی مواد مذاب، در کنار قلم و شیوه‌ی نمایش کلمه‌ی «کارزار»، ظاهری نازیبا به آن داده است. کاستی دیگری که می‌توانیم به آن اشاره کنیم این است که همچنان با منجمد شدن کارت‌ها، عدد سطح سلامت آن‌ها هم «یخ می‌زند» و گاهی نمی‌شود آن را به‌آسانی خواند. موارد این‌چنینی البته مشکلات بزرگی نیستند، ولی به سهم خودشان روی تجربه‌ی کاربر اثر می‌گذارند.
Hasht khan Karzar Pre-Battle Screen صفحه‌ی آغاز مبارزه هنوز چنگی به دل نمی‌زند. اگر «کارزار» با خط نستعلیق نوشته می‌شد...
از تغییرات گرافیکی که بگذریم، به یکی-دو قابلیت برمی‌خوریم که آن‌ها را قبلاً در هشت خوان ندیده بودیم. کلید «اشتراک‌گذاری» یکی از این موارد است. این کلید که در جدول مسابقات آوردگاه و همین‌طور در صفحه‌ی نتیجه‌ی بازی دیده می‌شود، همان‌طور که از اسم‌اش پیداست، امکان به‌اشتراک گذاشتن محتویات صفحه را برای کاربر فراهم می‌کند. بنابراین بازیکن می‌تواند به این شکل، دوستان‌اش را در جریان پیروزی‌های‌اش قرار دهد. همراه این کلید، گزینه‌ای به نام «کاهش مصرف باتری» هم به بازی اضافه شده که در صفحه‌ی تنظیمات آن قرار گرفته است. با آنکه تأثیر این گزینه را در مصرف باتری بررسی نکردیم، ولی همان‌طور که مشخص است با برداشتن تیک آن، بسته به دستگاه میزبان، بازی به شکل روان‌تری اجرا و تجربه‌ی دلپذیرتری برای کاربر فراهم می‌شود.
Hasht khan Settings Screen صفحه‌ی تنظیمات
استودیو آوید بازنگری‌هایی را هم در گیم‌پلی اعمال کرده تا تعادل بیشتری را برای بازی فراهم کند. اصلی‌ترین بخش این تغییرات را می‌توان در بروزرسانی چهارم آذر دید که طی آن، کارت‌های فرمانده‌ی «افسونگر» یا همان Warlock در بازی کارتی بلیزارد، دچار تغییراتی اساسی شدند. افسونگر از زمان ورودش به بازی با بازخوردهای مختلفی از سوی بازیکنان روبه‌رو شده بود؛ به شکلی که بعضی به‌سرعت این شخصیت را به‌عنوان فرمانده‌ی اصلی‌شان انتخاب کردند و در آن سو، شماری هم عنوان کردند که تا زمان بازنگری در کارت‌های این کلاس، به سراغ هشت خوان نخواهند آمد. اکنون سازندگان طی دو مورد از مهم‌ترین تغییرات انجام‌شده در بروزرسانی‌های جدید، کارت «سیاه‌چاله» افسونگر را از سطح انرژی ۸ به ۱۰ رسانده‌اند و استفاده از «حمله‌ی خاکستر» را هم به داشتن ۷ سطح انرژی مشروط کرده‌اند. از همین حالا مشخص است که این حرکت با استقبال بسیاری از کاربران روبه‌رو خواهد شد؛ ولی علاقه‌مندان کلاس افسونگر هم طبیعتاً از بابت زمان و هزینه‌ای که برای تهیه‌ی نسخه‌ی قبلی این کارت‌ها صرف کرده‌اند (هرچند که کارت‌ها تعادل بازی را به‌هم زده باشند) ناراضی خواهند بود. به هر حال، باید مدتی منتظر ماند و دید که این بازنگری‌ها در آینده چه تأثیری در بازی خواهند داشت.
Hasht khan Ordugah Afsoongar Cards Balance کارت‌های کلاس افسونگر در آخرین بروزرسانی بازی
این موارد خلاصه‌ای بودند از آخرین تغییراتی که در هشت خوان انجام شده است. سازندگان تا اینجا با بروزرسانی‌های‌شان نشان داده‌اند که به بازخوردهای طرفداران توجه دارند؛ ولی این توجه گاهی با سرعتی کمتر از انتظار، جنبه‌ی اجرایی به خودش گرفته و باعث دوباره‌کاری‌هایی، هم از سوی کاربران و هم از سوی تیم سازنده، شده است. در هر صورت، دست‌اندرکاران هشت خوان در تلاش هستند تا قابلیت‌ها و ویژگی‌های مثبت بیشتری را به بازی اضافه کنند؛ رویکردی که امیدواریم در آینده هم آن را ادامه دهند تا بتوانند به‌مرور، ساخته‌ی‌شان را از Hearthstone بیشتر متمایز کنند. در پایان یادآوری می‌کنیم که آخرین نسخه‌ی هشت خوان هم‌اکنون از کافه بازار و مایکت برای دستگاه‌های اندرویدی قابل دریافت است. تهیه‌شده در زومجی


اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده