تمام بازی های مجموعه Tomb Raider از بدترین تا بهترین
زمان زیادی تا انتشار قسمت جدید مجموعه Tomb Raider باقی نمانده است و نمایشهای بازی تا به حال نوید یک بازی خوشساخت، بسیار هیجانانگیز و زیبا را میدهد. داستان نسخه جدید این بازی، زندگی لارای جوان را روایت میکند و به گیمر نشان میدهد که وی چگونه تبدیل به لارا کرافت معروف دنیای بازیهای رایانهای شده است. در طول تاریخ ۱۲ بازی بر اساس این مجموعه منتشر شده که برخی از آنها به بازیهای کلاسیکی تبدیل شدند و برای همیشه در خاطر طرفداران بازیهای رایانهای باقی مانند و برخی از آنها اصلا نتوانستند به موفقیتی بزرگی دست پیدا کنند. ما نیز تصمیم گرفتیم تمام این ۱۲ بازی را از بدترین تا بهترین برای شما در لیستی تهیه کنیم. در ادامه با لیست ۱۲ بازی مجموعه Tomb Raider از بدترین تا بهترین (به غیر از بازیهایی که برای دستگاههای قابل حمل منتشر شدند) همراه باشید.
۱۲.Tomb Raider: Angel Of Darkness
سال انتشار: ۲۰۰۳ پس از وقفهای ۳ ساله، لارا به کنسول پلیاستیشن 2 آمد و طرفداران این مجموعه بسیار هیجان زده بودند. یکی از بهترین مجموعه بازیهای تاریخ، برای یکی از بهترین کنسولهای بازی! اما انتشار بازی همه طرفداران را ناامید کرد. با اینکه بازی دارای گرافیک مناسبی در زمان خودش بود، اما باگهای فراوان و انیمیشنهای اغراق شده باعث شد که بازی تبدیل به ضعیفترین نسخه این مجموعه شود. همهچیز در بازی از باز کردن در یک کشو تا گرفتن لبههای صخرهها، بسیار بد پیادهسازی شده بود و از نسخههای نسل قبلی این بازی، بدتر بود. همچنین سیستم قدرت RPG گونه بازی نیز اعصاب گیمر را به شدت خرد میکرد.
۱۱. Tomb Raider: Chronicles
سال انتشار: ۲۰۰۰ در انتهای بازی The Last Revelation، داستان بازی به گونهای پیش رفت که همه فکر کردند لارا مرده است (این مساله یک اسپویلر نیست زیرا همه ما میدانیم که لارا نمیمیرد!)، سازندگان بازی تصمیم گرفتند با انتشار این بازی، ماجراجوییهای لارا در مقاطع مختلف زندگیاش در جاهای مختلف جهان را در قالب یک بازی بسازند. با اینکه ایده این بازی بسیار جالب به نظر میآمد اما ای کاش که این بازی هرگز ساخته نمیشد. موتور بازی، همان موتوری بود که در قسمت اول بازی استفاده شده بود و در سال ۲۰۰۰، بسیار قدیمی شده بود. بازی کردن Chronicles دقیقا مانند این بود که ما یک بوکسر قدیمی را ببینیم که برای دفاع از افسانه خود در آخرین مبارزهاش وارد رینگ میشود و در همان راند اول مبارزه، ضربه فنی شود! بازی Chronicles، دقیقا از همان گیمپلی آشنای بازی که متشکل از حل کردن معما و صحنههای اکشن بود، تشکیل شده بود اما موتور بازی باعث شده بود که بازی بسیار قدیمی به نظر برسد.
۱۰. Tomb Raider: The Last Revelation
سال انتشار: ۱۹۹۹ بازی The Last Revelation، دقیقا یک سال پس از Tomb Raider III منتشر شد و بازی، به جای پیشرفت نسبت به نسخه سال گذشته خود، دچار افت شده بود. بازی دوباره این مجموعه را به یک مکان خاص بازگرداند و این مکان، جایی نبود جز مصر و نسبت به نسخه سال قبل خود که در نقاط مختلف دنیا در جریان داشت، محیطهای بازی بسیار شنی و یکنواخت به نظر میرسید. با اینکه سازندگان برای لارا ویژگیها و قابلیتهای جدیدی گذاشته بودند و این قابلیت که میتوانستید مراحل را به چندین روش مختلف به اتمام برسانید، در زمان خود بسیار جالب بود اما به طور کل به نظر میرسید که سازندگان با ساخت این بازی، بدون اینکه نو آوری فوقالعادهای در بازی پیادهسازی کنند، در حال تکرار مکررات بودند؛ این روند با انتشار بازی Chronicles که سال بعد عرضه شد، به اوج خود رسید. به عبارت دیگر، The Last Revelations دچار سندروم Assassin's Creed شده بود!
۹.Tomb Raider II
سال انتشار: ۱۹۹۷ شاید خیلی از شما با دیدن یکی از بازیهای سهگانه اصلی این مجموعه در مقام نهم تعجب کنید و عصبانی شوید. اما باید به شما بگوییم که بازی Tomb Raider II نسبت به نسخه قدیمی خود، پیشرفت محسوسی نداشت. Tomb Raider II شاهد پیشرفتهایی نسبت به نسخه اول بازی بود و مکانهای بازی، شامل نقاط مختلفی در سرتاسر دنیا میشد و اسلحههای جدید و قدرتمندی به بازی اضافه شده بود و حتی در بخشهایی از بازی شما میتوانستید سوار وسایل نقلیه شوید. با این همه بازی فاقد آن تاثیری بود که نسخه اصلی بازی داشت و با اینکه در زمان خود تبدیل به یکی از بهترین و لذت بخشترین بازیهای ویدئویی شده بود، اما الان و در حال حاضر بر خلاف نسخه سوم این مجموعه، بازی ارزش تجربه کردن پس از این همه سال را ندارد.
۸. Tomb Raider: Legend
سال انتشار:۲۰۰۶ در دهه اول قرن بیست و یکم، به نظر میرسید که مجموعه Tomb Raider کاملا از مسیر اصلی خود منحرف شده است. بازی واقعا بد Angel of Darkness باعث شد که ایدوس، سازنده این مجموعه، تا سال ۲۰۰۶ دست به ساخت بازی دیگری بر اساس شخصیت لارا کرافت نزند. بالاخره و پس از مدتها با انتشار Legend، این مجموعه به ریشههای خود بازگشت و همزمان با این مساله، تغییرات چشمگیری نیز در خود دید که باعث شد دوباره مجموعه تومب رایدر، به دوران اوج خود بازگردد. Legend، اولین بازی مجموعه Tomb Raider است که هنوز و پس از گذشت تقریبا ۱۰ سال، کاملا با استانداردهای کنونی بازیهای رایانهای همخوانی دارد و کماکان میتوان آن را بازی کرد و از آن لذت برد. انیمیشنهای بازی فوقالعاده بودند و ماجراجوییها و حل کردن معماهایی که باعث محبوبیت این مجموعه شده بود، باز هم بازگشتند. قلاب لارا و صحنههای آهسته هنگام صحنههای اکشن بازی، بسیار خوب پیاده سازی شده بودند و وجود QTE در بازی، هرچند که برای گیمرهای امروزی ممکن است نکته منفیای محسوب شود، اما در آن زمان نوآوری محسوب میشد.
۷. Lara Croft and the Guardian of Light
سال انتشار: ۲۰۱۰ آیا این بازی واقعا یک بازی از مجموعه Tomb Raider بود؟ ممکن بود که در نام این بازی اثری از اسم Tomb Raider به چشم نخورد اما این بازی ایزومتریک پرسرعت، از خیلی از بازیهایی که سالهای قبل منتشر شده بودند و نام Tomb Raider را با خود به یدک میکشیدند، به ریشههای این مجموعه نزدیکتر بود. در این بازی ماجراجویی که تمرکزش بر روی بخش co-op بود، لارا به همراه
توتک،
دوست نیزه پرتاب کن خودش، با تکیه بر قابلیتهای یکدیگر، سعی در حل کردن معماها و جنگ با دشمنان شیطانی زیاد بازی داشتند. برای لذت بردن هرچه بیشتر از این بازی، باید بازی را با دوست خودتان تجربه میکردید و بسیاری از معماهای بازی نیازمند این بودند که به مغز خود فشار بیاورید. قلاب لارا و نیزه توتک نقشی اساسی در پیشبرد بازی داشتند و شما باید از این دو وسیله به طرق مختلف برای پیشروی در جنگلها و معابد سخت بازی استفاده میکردید.
۶. Lara Croft And The Temple of Osiris
سال انتشار: ۲۰۱۴ Temple of Osiris، دقیقا همان روندی را در پیش گرفت که این مجموعه فرعی با بازی Guardian of Light آغاز کرد. این بازی قابلیت co-op بازی را با ۴ بازیکن در اختیار گیمرها قرار داده بود و تعداد مکانهایی که شما میتوانستید در آن به گشت و گذار بپردازید را بیشتر کرده بود. گرافیک بهتر، دشمنان سختتر و بزرگتر و استفاده هرچه بیشتر از قلاب معروف لارا برای حل کردن معماها، از هر نظر این بازی را نسبت به Guardian of Light به بازی بهتری تبدیل کرده بود. با اینکه داستان بازی اطلاعات بیشتری از زندگی شخصی لارا کرافت به شما نمیداد و شخصیتهای بازی فاقد شخصیتپردازی عمیقی بودند، Temple of Orisis به عنوان یک بازی که کاملا برای لذت بردن ساخته شده بود، تجربه بسیار ناب و لذت بخشی بود. اکشنهای خوشساخت و معماهای جذاب، Temple of Orisis را تبدیل به یکی از بهترین بازیهای فرعی این مجموعه کرد.
۵. Tomb Raider III
سال انتشار: ۱۹۹۶ با اینکه داستان این قسمت خیلی عجیب و غیر واقعی بود و بازی هرگز به اهمیت نسخه اول بازی نرسید، اما شما نمیتوانید منکر جذابیت بازی شوید. مراحل بسیار بزرگ در مکانهایی مثل جنوب اقیانوس آرام، لندن، هندوستان، قطب جنوب و نوادا بازی را تبدیل به یکی از خاطرهانگیزترین بازیهای این مجموعه کرده بود. دشمنان بازی نیز شامل آدم فضائی، آدمخوارها و دایناسورها میشدند. سلاحهای جدید بازی مانند دیزرت ایگل و اسلحه پرتاب موشک نیز به شما کمک میکرد تا این دشمنان را از سر راه خود بردارید. بازی Tomb Raider III به شما حس ماجراجویی میداد و این مساله کاملا با ذات بازی همخوانی داشت. همچنین مینی گیمهایی در بازی قرار داده شده بود که بازی را بیش از پیش جذاب میکرد.
۴. Tomb Raider: Anniversary
سال انتشار: ۲۰۰۷ اگر یک بازی در تاریخ بازیهای ویدیویی وجود داشته باشد که واقعا لایق یک بازسازی باشد، آن بازی، بازیای نیست جز اولین Tomb Raider. بازیای که با انتشارش انقلابی در بازیهای ویدیویی به وجود آورده بود در سال ۲۰۰۷ بسیار از لحاظ ظاهری قدیمی به نظر میرسید و کسانی که به شدت دوست داشتند بازی اصلی این مجموعه را دوباره و با گرافیک بهتر تجربه کنند، با Anniversary به آرزوی خود رسیدند. Anniversary بسیاری از المانهای قدیمی و محبوب بازی اصلی را بازگردانده بود. قلاب لارا در این نسخه نیز حضور داشت و به وی اجازه میداد که راحتتر در مراحل بازی به گشت و گذار بپردازد. همچنین انیمیشنهای لارا نیز بسیار چشمنواز به نظر میرسیدند. این درست که وجود QTEهای بسیار زیاد مخصوصا در هنگام مبارزه با غولهای پایانی بازی، به مذاق خیلیها خوش نیاید اما باید یادمان باشد که QTE در آن زمان بسیار در بین گیمرها محبوب بود. علاوه بر وفادار بودن به نسخه اصلی، بازی دارای معماها و بخشهای گیمپلی کاملا جدیدی نیز بود که باعث شده بود لذت انجام این بازی دوچندان شود.
۳. Tomb Raider: Underworld
سال انتشار:۲۰۰۸ اولین نسخه بازی Uncharted در سال ۲۰۰۷ منتشر شد و مجموعه Tomb Raider، با اولین رقیب جدی خود روبرو شد و این مساله باعث شد که بسیاری از طرفداران این دو مجموعه را باهم مقایسه کنند. به همین دلیل، سازندگان این مجموعه مجبور بودند نوآوریهای جدیدی در بازی خود پیادهسازی کنند. بازی Underworld بازیای بود که این نوآوریها را در خود داشت. گرافیک بازی بسیار دلنشین بود و طراحی شخصیت لارا، از همیشه بهتر بود. معابد و جنگلهایی که در بازی وجود داشت نیز بسیار زیبا طراحی شده بودند. گیمپلی غیر خطی بازی بسیار خوب و بینقص پیادهسازی شده بود و ترکیب آن با مکانیکهایی که در بازی Legend معرفی شده بود مانند قلاب و صحنههای آهسته در هنگام صحنههای تیراندازی، بازی را به یک تجربه فراموش نشدنی تبدیل کرد.
۲. Tomb Raider
سال انتشار: ۲۰۱۳ برخی از گیمرها به دلیل خشونت بسیار زیاد، QTEهای بازی و تعداد کم معابد بازی از آن خیلی استقبال نکردند اما داستان بازی که نشان میداد یک ماجراجوی جوان چگونه و با پشت سر گذاشتن چه مصائبی تبدیل به «لارا کرافت» شده، برای بسیاری از طرفداران این مجموعه بسیار هیجان انگیز بود. این موضوع که بازی Tomb Raider المانهای بسیار زیادی را از مجموعه Uncharted الهام گرفته بود، غیر قابل انکار است اما باید این نکته هم در نظر داشت که اگر تومب رایدری ساخته نمیشد، شاید ما هرگز شاهد عرضه سری Uncharted نبودیم. بازی، داستان یک لارای جوان را روایت میکند که با تمام توان تلاش میکند که در یک جنگل پر خطر، زنده بماند. در این میان وی درگیر مسائلی میشود که زندگیاش را برای همیشه تغییر میدهد. تمرکز بازی به جای اینکه بر روی حل کردن معماها باشد، بیشتر بر روی جنبه سینمایی و داستانسرایی بود و به همین دلیل از شخصیت لارا برای طرفداران بینشی ارائه داد که تا پیش از این نظیر آن را ندیده بودیم. با تمام کاستیهایش، این نسخه از بازی، لارا کرافت را برای ما به یک شخصیت باور پذیر تبدیل کرد.
۱. Tomb Raider
سال انتشار:۱۹۹۶ اگر این بازی را امروز تجربه کنید، مطمئن باشید حتی توانایی رد کردن مرحله اول بازی را نیز نخواهید داشت. تنها دلیل قرار گرفتن این بازی در رتبه اول، اهمیت تاریخی این بازی است. بازی Tomb Raider در حقیقت اولین بازی اکشن ماجراجویی سه بعدی بود که منتشر شد. اینکه در زمانی که هنوز در بازیهای ویدئویی پیکسلها قابل رویت بودند دست به ساخت چنین بازیای بزنید، واقعا به جسارت نیاز داشت. همراه با بازی Super Mario 64، بازی Tomb Raider اولین بازیای بود که بازیکنان را در دنیای سه بعدی قرار میداد. یکی دیگر از نو آوریهای بازی، استفاده از یک شخصیت زن به عنوان نقش اول در زمانی بود که اینکار به هیچ وجه متعارف نبود. لارا کرافت به محض انتشار بازی در سال ۱۹۹۶ تبدیل به یکی از معروفترین و محبوبترین شخصیتهای بازیهای ویدیویی شد. همانطور که پیش از این هم ذکر شد، تنها دلیل قرار گرفتن بازی در مقام اول این است که Tomb Raider پایهگذار این ژانر است و اگر بخواهید با ریشههای این مجموعه آشنا شوید شک نکنید که باید این بازی را تجربه کنید.
منبع: What Culture
نظرات