// دوشنبه, ۱۶ آذر ۱۳۹۴ ساعت ۲۳:۰۰

بهترین فیلم‌های باکس آفیس: «کرمپتوس» دوم شد و «مرغ‌مقلد۲» کماکان در صدر جدول

«دایناسور خوب» با مشکل روبه‌رو شده، «بازی‌‌های گرسنگی» به صدرنشینی ادامه می‌دهد و «کرمپوس» افتتاحیه‌ی خیلی خوبی را تجربه کرد. همراه گزارش باکس آفیس زومجی باشید.

The Hunger Games

این آخرهفته تقریبا همه‌ی فیلم‌های تازه‌اکران و قدیمی روزهای پُر رونقی را پشت سر گذاشتند. اول از همه باید با مهم‌ترین‌شان «کرمپوس» (Krampus)، کمدی/ترسناک محصول یونیورسال شروع کرد که با توجه‌ به اسم‌هایی که در جدول حضور دارند و برخلاف جثه‌اش شگفت‌انگیز ظاهر شد و بعد از قسمت دوم «بازی‌های گرسنگی: مرغ‌مقلد» رده‌ی دوم جدول را بدست آورد؛ این درحالی بود که «مرغ‌مقلد۲» برای سومین هفته‌ی متوالی در صدر جدول باقی ماند. «کرید»، اسپین‌آفی از مجموعه‌ی «راکی» بعد از تجربه‌ی مبارزه‌‌ای نزدیک با انیمیشن «دایناسور خوب»، موفق شد با اختلافی اندک جلوتر از آخرین محصول پیکسار در جایگاه سوم قرار بگیرد. این وسط، «دایناسور خوب» همان‌طور که انتظار می‌رفت هنوز نتوانسته جای پایش را محکم کند و به این ترتیب، تبدیل به دومین فیلم پیکسار شده که در هفته‌ی دوم اکرانش با بیش از ۶۰ درصد افت فروش مواجه شده است.

hero_Krampus-2015-2 (2)

«مرغ‌مقلد۲» با کسب ۱۸.۶ میلیون دلار در باکس آفیس خانگی در جایگاه نخست جدول قرار گرفت و از آن طرف، ۳۲.۴ میلیون دلار نیز در بازارهای بین‌المللی به جیب زد. در حال حاضر، درآمد بین‌المللی فیلم بر روی رقم ۲۹۶.۸ میلیون دلار می‌ایستد که بیشتر از درآمد اولین فیلم «بازی‌های گرسنگی» است. این درحالی است که مجموع درآمد جهانی «مرغ‌مقلد۲» نیز به بیش از ۵۲۳ میلیون دلار صعود کرده است. اما نکته‌ی جالب ماجرا درباره‌ی صدرنشینی «مرغ‌مقلد۲» در سه هفته‌ی متوالی این است که تنها فیلمی که در این مجموعه موفق به زدن چنین رکوردی نشده، «آتش گرفتن» است که از قضا پُرفروش‌ترین فیلم مجموعه نیز است. این زمانی اتفاق افتاد که «آتش گرفتن» در هفته‌ی سومش با انیمیشن «یخ‌زده» برخورد کرد. اگرچه «مرغ‌مقلد۲» هم رقیبِ انیمیشنی دارد، اما «دایناسور خوب» به اندازه‌ی دیگر انیمیشن‌های پیکسار در باکس آفیس غوغا نکرده است.

اما ستاره‌ی این هفته کمدی/ترسناک «کرمپوس» به کارگردانی مایکل دوگرتی است. فیلمی که تحلیلگران افتتاحیه‌ی بالای ۱۰ میلیون دلار را برای آن پیش‌بینی کرده بودند و فیلم با آغاز ۱۶ میلیون دلاری‌اش کاری کرد تا انتظارات آنها درست از آب درآید. فیلم قبلی این نویسنده و کارگردان، Trick r Treat بود که برخلاف استقبال عظیم مردم در اینترنت و شبکه‌ی خانگی از آن، در سینماها اکران نشد. اما ظاهرا فروش خیلی خوب «کرمپوس» نشان می‌دهد که طرفداران دوگرتی منتظر فیلم ترسناک کریسمس/هالووینی جدید او بوده‌اند. باید دید «کرمپوس» در هفته‌های آینده چگونه دوام خواهد آورد، ولی با وجود بودجه‌ی ۱۵ میلیون دلاری فیلم، به نظر می‌رسد فیلم از همین الان در مسیر تبدیل شد به یک فیلم کم‌خرج موفقیت‌آمیز قرار گرفته است. برای مقایسه با «کرمپوس» باید به فیلم «کریسمس سیاه» اشاره کرد که در روز کریسمس سال ۲۰۰۶ اکران شد و حدود ۳.۷ میلیون دلار فروخت که با محاسبه‌ی تورم، ۴.۷ میلیون دلار می‌شود.

برنده‌ی دیگر این هفته «کرید»، محصول مشترک برادران وارنر و ام‌جی‌ام است که اگرچه با ۳۸ درصد افت فروش نسبت به هفته‌ی افتتاحیه‌اش مواجه شد، اما با کسب ۱۵.۵ میلیون دلار هم‌اکنون در رده‌ی سوم جدول قرار دارد. مجموع فروش ۶۵ میلیون دلاری «کرید» به این معناست که این فیلم هم‌اکنون دو برابر بودجه‌ی ۳۵ میلیون دلاری‌اش فروخته است. این وسط، رایان کوگلر هم برای کارگردانی فیلم «پلنک سیاه» مارول هم در حال مذاکره است. ظاهرا همه‌چیز بر وفق مراد است!

در پله‌ی چهارم به «دایناسور خوب» می‌رسیم که پس از تجربه‌ی ۶۰.۴ درصد افت فروش، ۱۵.۵ میلیون دلار فروخت. اگر تخمین‌ها درست باشد، این به معنای تندترین سقوط هفته‌ی دوم در تاریخ فیلم‌های پیکسار است. قبل از این «ماشین‌ها ۲» با ۶۰.۳ درصد افت فروش در هفته‌ی دوم اکرانش، این رکورد نه چندان خوب را حمل می‌کرد. اما تفاوت این دو فیلم در این است که «ماشین‌ها ۲» بعد از دو هفته اکران، ۱۱۷.۲ میلیون دلار جمع کرده بود و این موضوع چندان به چشم نمی‌آمد، اما «دایناسور خوب» در حال حاضر ۷۵.۹ میلیون دلار کسب کرده است.

large_large_fVQksuppOoqysj481qJ77LFH387

در جمع‌بندی پنج فیلم برتر هفته به «اسپکتر» می‌رسیم که هم‌اکنون از ۱۸۴ میلیون دلار فروش خانگی عبور کرده بعد از کسب ۲۳ میلیون دلار از بازارهای خارجی، درآمد خارجی‌اش روی رقم ۷۹۲ میلیون دلار ایستاده است.

در نگاه به دیگر تازه‌اکران‌ها‌ی این هفته به Chi-Raq، جدیدترین فیلم اسپایک لی برخورد می‌کنیم که پس از اکران در ۳۰۵ سالن سینما، ۱.۲۵ میلیون دلار فروخت و بیرون از ۱۲ فیلم برتر جدول قرار گرفت. این افتتاحیه‌ بعد از مدت‌ها یکی از بهترین افتتاحیه‌های لی را ثبت می‌کند و بالاتر از افتتاحیه‌ی ۸۸۵ هزار دلاری «پیرپسر» (Oldboy) که در سال ۲۰۱۳ در سینماهای کمتری اکران شده بود، قرار می‌گیرد. این فیلم اولین فیلمی است که کمپانی آمازون وظیفه‌ی پخش سینمایی‌اش را برعهده دارد.

«جوانی» (Youth)، یکی دیگر از شانس‌های فصل جوایز امسال بالاخره توسط فاکس سرچ‌لایت در چهار سینما اکرانش را آغاز کرد و حدود ۸۰ هزار دلار کسب کرد. این درحالی است که «مکبث»، نسخه‌ی جدیدی از نمایشنامه‌ی ویلیام شکسپیر نیز پس از اکران در ۵ سینما، ۶۷ هزار و ۸۶۸ دلار فروخت.

در میان اکران‌های محدود که از هفته‌‌های پیش شروع شده بود، «کارول» ۱۴۷ هزار و ۲۴۱ دلار از نمایش در چهار سالن سینما کسب کرد. «افشاگری» و «بروکلین» نیز با قدرت دوام آوردند و به ترتیب با تجربه‌ی افت فروش قابل‌قبول ۳۳.۶ و ۳۸.۴ درصد در جمع ۱۰ فیلم برتر چارت باقی ماندند.

«نامه‌ها» (The Letters) یکی از تازه‌اکران‌های شکست‌خورده‌ی این هفته برای کمپانی پخش‌کننده‌اش فری‌استایل بود. این فیلم زندگینامه‌ای براساس زندگی مادر ترزا، پس از اکران در ۸۸۶ سینما، تنها موفق به کسب ۸۰۲ هزار دلار شد.

به طور کلی، در مقایسه با هفته‌های پسا-عید شکرگذاری سال‌های پیش، این هفته عملکرد چندان بدی نداشت. مجموع درآمد دوازده فیلم برتر جدول معادل ۹۰ میلیون دلار بود که ۲۲.۹ درصد بهتر از همین زمان در سال پیش است.

جدول ۱۰ فیلم برتر هفته

 

ردیففیلمفروش این هفته
۱The Hunger Games: Mockingjay - Part 2۱۸.۶  میلیون دلار
۲Krampus۱۶ میلیون دلار
۳Creed۱۵.۵ میلیون دلار
۴The Good Dinosaur۱۵.۵ میلیون دلار
۵Spectre۵.۴ میلیون دلار
۶The Night Before۴.۹ میلیون دلار
۷The Peanuts Movie۳.۵ میلیون دلار
۸Spotlight۲.۹ میلیون دلار
۹Brooklyn۲.۴ میلیون دلار
۱۰The Secret in their Eyes 2015۱.۹ میلیون دلار

 

نگاهی به برخی فیلم‌های تازه‌اکرا‌ن‌شده‌ی این هفته:

hero_Krampus-2015-2

کرمپوس

Krampus

«کرمپوس» که یکی از آن فیلم‌های مناسبتی کریسمس است در تئوری باید با کله سقوط می‌کرد، اما خوشبختانه اکثر منتقدان باور دارند که اگرچه با فیلم ترسناکی فوق‌العاده‌ای طرف نیستیم، اما حداقل «کرمپوس» یک فاجعه‌ی فراموش‌شدنی هم نیست. بلکه می‌توان لحظات سرگرم‌کننده‌ی خوبی را با آن گذراند. همان‌طور که از اسم فیلم قابل‌حدس است، «کرمپوس» سراغ داستان هیولایی به همین نام رفته که یک‌جورهایی متضاد بابانوئل و طبیعت مثبت و خوشحالش است. ماجرا از این قرار است که پسربچه‌ی نوجوانی به اسم مکس به کریسمس بی‌میلی نشان می‌دهد و به این شکل نظر کرمپوس به سمت خانواده‌ی آنها جلب می‌شود. از اینجا به بعد با خانواده‌ای روبه‌رو هستیم که در خانه‌شان که توسط کرمپوس و نوچه‌هایش محاصره شده، گیر می‌افتند و باید برای نجات بجنگند.

پیتر سوبشنسکی از وبسایت راجر ایبرت که فیلم را دوست داشته، می‌آورد: «برخلاف مشکلات گاه به گاه فیلم، هنوز چیزهایی درباره‌ی کرمپوس است که دوست داشتم. اگرچه طنز فیلم همیشه موفق نیست، اما این مسئله را دوست داشتم که دوگرتی (کارگردان) همین متریال را بدون کار اضافه اجرا می‌کند و هرگز سعی نمی‌کند آن را الکی کش بدهد». بنجامین لی از گاردین که فیلم را چندان دوست نداشته، می‌نویسد: «فیلم به خوبی آثاری که می‌خواهد خودش را به آنها بچسباند نیست، اما به اندازه‌ی کافی دیوانه‌وار است که شگفت‌انگیز شود». امتیاز متاکریتیک این فیلم ۴۷ است.

hero_Legend-2015

افسانه

Legend

این فیلم نه یکی، که دوتا تام هاردی دارد؛ چیزی که بزرگ‌ترین عنصر تبلیغاتی و امیدواری سینمادوستان بود. اما آیا داستان رونالد و ریجنالد کِری، دو قلوهای گنگستری که در دهه‌های ۵۰ و ۶۰ بر لندن فرمانروایی می‌کردند، موفق شده به فیلم دندان‌گیری تبدیل شود. کوین سالیوان از اینترتیمنت ویکلی که فیلم را دوست داشته، می‌نویسد: «ویژگی نجات‌دهنده‌ی فیلم هاردی است؛ کسی که مثل همیشه تماشایی و درگیرکننده است و در قالب رجی آرام و متفکر و در قالب رانی دیوانه‌وار بازی می‌کند». ریچارد روپر از شیکاگو سان-تایمز که کم‌و بیش از فیلم راضی بوده، می‌آورد: «خبر خوب: هاردی دو کاراکتر به‌یادماندنی خلق می‌کند و در این کار تصمیماتی جسورانه و همیشه سرگرم‌کننده اما نه کاملا موفقیت‌آمیز می‌گیرد. خبر بد: نسخه‌ی داستانی پیچیده، خشن و ترسناکی که فیلم از کری‌ها نشان می‌دهد، در بخش‌های زیادی بی‌روح و کپی‌برداری‌شده است». جیمز براردینلی از ریل‌ویوز که دو ستاره به فیلم داده، می‌نویسد: «افسانه مثل فیلمی است که ممکن بود اسکورسیزی با بی‌توجهی می‌ساخت؛ عناصر لازم حضور دارند، اما آنها ناشیانه سرهم‌بندی‌ شده‌اند و نتیجه هم رضایت‌بخش نیست». امتیاز متاکریتیک این فیلم ۵۴ است.

گزارش باکس‌آفیس هفته‌ی پیش

منبع: Boxoffice Mojo

تهیه شده در زومجی


اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده