نویسنده: آرش عیاری
// سه شنبه, ۱۷ آذر ۱۳۹۴ ساعت ۱۱:۴۹

سرعت بیشتر در تبادل اطلاعات با نسخه ۳.۱ پورت‌های USB در مادربورد Z170 گیگابایت

گیگابایت به عنوان یکی از مطرح‌ترین تولید کننده‌های مادربورد، در یکی از جدیدترین محصولات خود یعنی Z170 از نسخه ۳.۱ پورت‌ USB بهره برده است. در ادامه با زومجی همراه باشید تا نگاهی به مزایای این نسخه و تفاوت آن با نسخه‌های پیشین بپردازیم.

پورت Universal Serial Bus که به اختصار USB نامیده می‌شود را به جرات می‌توان یکی از محبوب‌ترین و پراستفاده‌ترین پورت‌های موجود در دستگاه‌ها و گجت‌های مختلف معرفی کرد. پس از چندین سال پیشرفت و معرفی نسخه‌های جدید، گیگابایت از نسخه ۳.۱ این پورت در مادربوردهای خود استفاده کرده است.

تفاوت پورت های Type-A، Type-B و Type-C

شماره نسخه USB، استاندارد آن را نمایان می‌کند و ارتباطی به شمایل پورت ندارد. شکل پورت را نوع (Type) آن مشخص می‌سازد. پورت‌های USB  مورد استفاده در سه نوع Type-A، Type-B و Type-C خلاصه می‌شوند.

نوع Type-A همان پورت های مستطیلی شکل معمول است که در اکثر محصولات دیده می‌شود. نوع Type-B پورت‌های مربعی شکلی است که معمولا در پرینترها و هارد دیسک‌های اکسترنال وجود دارد و پورت Type-C نوع جدیدی است که در مادربردهای اخیر گیگابایت قرار داده شده است و محصولاتی مثل  MacBook 2015  و OnePlus 2 از آن پشتیبانی می‌کنند. مزیت این پورت جدید در کوچک و ظریف بودن آن و قابلیت استفاده از آن به صورت دو رو است، یعنی هنگام اتصال کانکتور، پشت و رو بودن آن تفاوتی ندارد.

USB Type C

نوع پورت ارتباطی به نسخه استاندارد آن ندارد، برای مثال ممکن است که یک پورت به نوع Type-C و با استاندارد و سرعت USB 2.0  در محصولی قرار داده شود. برای راحتی کاربران، در مادربرد های گیگابایت جدید ترین استاندارد پورت USB  یعنی نسخه USB 3.1 با نوع های Type-C و Type-A ارائه می گردد(مشخصات برای مدل های مختلف مادربرد، متفاوت است).

usb type c

کنترلر Intel USB 3.1

مادربردهای جدید گیگابایت به طور انحصاری از کنترلر Intel USB 3.1 که اولین کنترلر دارای تاییدیه USB-IF برای نسخه USB 3.1 است، بهره می‌برند. این کنترلر از چهار مسیر PCI-e  نسل سوم استفاده می‌کند که در نتیجه  مجموع پهنای باند به 32Gb/s و پهنای باند برای هر پورت USB 3.1  به 10Gb/s می‌رسد. پهنای باند دو برابر نسبت به نسل پیشین و سازگاری با نسل‌های قبل USB  از ویژگی‌های USB 3.1 است که این نسخه از USB با پورت های Type-A و Type-C  در مادربردهای گیکابایت ارائه می‌شود.

منبع: روابط عمومی شرکت آواژنگ


اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده