نویسنده: افشین پیروزی
// پنجشنبه, ۱۹ آذر ۱۳۹۴ ساعت ۲۲:۰۰

راهنمای Fallout 4: نکات آموزشی برای ماجراجویان حرفه‌ای

در قسمت قبل از مقاله‌های آموزشی فال‌اوت 4، نکاتی را برای ماجراجویان مبتدی این اثر معرفی کردیم. حال در این قسمت قصد داریم تا چند نکته حرفه‌ای تر را برای طرفداران بازی معرفی کنیم. با زومجی همراه باشید.

پس از این که برای چندین ساعت بازی فال‌اوت 4 را تجربه کنید، بدون شک با اصول و قواعد اولیه بازی آشنا خواهید شد. ولی دنیای این بازی به قدری بی‌رحم است که برای زنده‌ماندن در آن نیاز به آشنایی با جزئی‌ترین جزییات گیم‌پلی بازی خواهید داشت. در این مقاله سعی خواهیم کرد تا ۱۲ نکته مخصوص ماجراجویان با‌سابقه بوستون مطرح کنیم که بخش‌های مختلفی از گیم‌پلی بازی را در بر می‌گیرند.

مقالات منتشر شده تا به امروز

fallout4-guide
fallout4
Fallout 4 Guide 3 527x790

Base

برای خودتان یک پایگاه امن بسازید و از آن استفاده کنید

در فال‌اوت 4 لزوما نباید یک شخصیت بی‌خانمان و سرگردان باشید! بلکه برای داشتن تجربه‌ای بهتر از بازی داشتن یک پایگاه ثابت شدیدا پیشنهاد می‌شود. همچنین بهتر است در کنار داشتن پایگاه، یک اتاق امن نیز برای وسایل خودتان از طریق گزینه‌های ساخت و ساز بسازید و چند جعبه مختلف را در آن قرار دهید. سپس مثلا یکی از جعبه‌ها را برای سلاح‌ها، یکی را برای زره‌ها و یکی را برای آیتم‌های دیگر استفاده کنید تا در زمان نیاز، راحت‌تر به همه‌ی آن‌ها دسترسی داشته باشید. در نظر داشته باشید که شاید ساخت پایگاه برای تمام کردن برخی کوئست‌های بازی کمی حوصله‌بر باشد، ولی وقتی با استفاده از خلاقیت خودتان این کار را انجام دهید، بدون شک از آن لذت خواهید برد.

Companion

ویژگی‌های شخصیتی خودتان را بر‌اساس همراه محبوب‌تان شکل دهید

همراهان شما در بازی فقط یک مبارز ساده نیستند و لایه‌های شخصیتی پیچیده‌ای دارند. همچنین هریک از آن‌ها نکات ضعف و قوت مشخصی دارند. بدون شک پس از گذشت مدت زمان مشخصی از بازی، به یکی از این شخصیت‌ها علاقه‌مند خواهید شد و بیش‌تر اوقات را با وی سپری خواهید کرد. پس بهتر است نکات ضعف و قوت وی را شناسایی کنید و شخصیت خودتان را بر اساس این ویژگی‌ها شکل دهید تا به نوعی مکمل هم باشید. مثلا شخصیت والنتین تبحر بالایی در باز کردن قفل‌ها و هک کردن ترمینال دارد و شما دیگر نیازی به یادگیری این پِرک‌ها ندارید. اگر دوست دارید سطح شما در بازی سریع‌تر بالا برود، روی مولفه جذابیت (Charisma) کار کنید و با نزدیک شدن به پایپِر، با استفاده از پِرک Gab وی سریع‌تر پیش‌رفت کنید. همچنین اگر قصد دارید فال‌اوت را به شیوه‌های مخفی‌کارانه بازی کنید، توانایی‌های دیکون دقیقا برای این منظور طراحی شده‌اند.

Collect All the Junk

تا جایی که می‌توانید آیتم‌های مختلف را جمع‌آوری کنید

پس از این‌که یک ساختمان یا پایگاه نظامی را از شر دشمنان پاک‌سازی کردید، نوبت به جمع‌آوری آیتم‌های موجود در آن مکان می‌رسد. برای این کار تا جایی که می‌توانید آیتم‌ها را جمع کنید و در یکی از صندوق‌های موجود در همان مکان تخلیه کنید. در نظر داشته باشید که هرچیزی در فال‌اوت 4 به شکلی هدفمند ساخته شده و اضافی نیست. حتی یک نوار چسب ساده هم ممکن است روزی به درد‌تان بخورد. وقتی آیتم‌ها را در صندوقچه‌ها انبار کردید، می‌توانید هر زمان که خواستید با استفاده از قابلیت مسافرت سریع (Fast Travel) به محل نگه‌داری آن‌ها برگردید و از آن‌ها استفاده کنید یا به‌فروش برسانید.

Random Ammo

تمامی مهمات بازی به شکل تصادفی تقسیم نمی‌شوند

پراکندگی مهمات مختلف در بازی معمولا به شکل تصادفی است. به همین دلیل هم پیشنهاد می‌شود که برای استفاده از هرنوع مهمات موجود در بازی، همواره یک سلاح همراهتان باشد. ولی این رویه پراکندگی تصادفی همواره صحیح نیست و برخی انواع مهمات در جاهای به‌خصوصی یافت می‌شوند. برای مثال اگر یک پایگاه مملو از دشمن را به سختی پاک‌سازی کرده باشید،  شانس زیادی دارید که آن جا یک Mini Nuke یا مهمات لیزری پیدا کنید. همین مساله باعث خواهد شد تا مکان‌های خطرناک را با دقت بیش‌تری جستجو کنید.

Clothe

گاهی به جای زره از لباس‌های معمولی استفاده کنید

بدون شک اکثر افرادی که بازی فال‌اوت 4 را تجربه می‌کنند، ترجیح می‌دهند تا پوشش‌شان یک زره مستحکم باشد. ولی این مساله همیشه هم صحیح نیست و برخی لباس‌های معمولی بسیار با‌ارزش‌تر از زره هستند. چرا که می‌توانند ویژگی‌های شخصیتی شما را افزایش دهند. برای مثال، زمانی که کوئست Plugging a Leak را تمام کردید، حتما عینک لیام را بردارید که ویژگی هوشیاری شخصیت را ۲ عدد افزایش می‌دهد. یونیفورم مخصوص نیرو‌های مینوت مَن باعث افزایش یک واحدی جذابیت می‌شوند. همچنین تن کردن لباس زِک پس از شکست دادن وی در کوئست Confidence Man چهار واحد میزان ضربه بدون سلاح شما را افزایش می‌دهد.

Companion 2

همراهان گم‌شده خودتان را پیدا کنید

اگر هریک از همراهان خودتان را در دنیای بازی گم کردید، بهترین راه بازگشت به صحنه آخرین نبرد‌تان است. چرا که آن‌ها احتمالا در اثر آسیب دیدن جایی در آن قسمت گیر کرده‌اند و به Stimpak نیاز دارند. با این حال اگر این روش جواب نداد، گذر زمان به وسیله نشستن روی صندلی‌ها یا خوابیدن باعث خواهد شد تا آن‌ها مجددا به قسمتی که در آن حضور دارید منتقل شوند. البته برای این‌که هرگز با مشکل گم‌شدن همراهان روبرو نشوید، بهترین کار این است که همواره سلاح خود را به شکل آماده باش داشته باشید. این باعث خواهد شد تا همراهان‌تان با فاصله بسیار کم‌تری نسبت به شما حرکت کنند. همچنین اگر دوست ندارید بلافاصله پس از ورود به یک ساختمان،‌ همراه‌تان به سمت دشمن یورش ببرد، وارد حالت مخفی‌کاری شویدتا وی نیز از شما پیروی کنید.

Friends Close

همراه محبوب‌تان را همواره کنار خودتان داشته باشید

هر یک از همراهان شما در بازی پِرک‌های به‌خصوصی را فعال می‌کنند که ویژگی‌های مثبتی برای شخصیت شما در پی دارد. البته این کار نیازمند این است که رابطه خوبی با آن‌ها داشته باشید. برای این کار کافی است تا در طی ماموریت‌ها یا حتی گشت و گذار در محیط از همراهی آن‌ها استفاده کنید و کارهایی را انجام دهید که باب میل آن‌ها است. برای مثال برخی از هک کردن ترمینال‌ها خوشحال می‌شوند، برخی از شخصی‌سازی زره، برخی از باز کردن قفل‌ و یکی هم از خوردن جنازه‌های مرده انسان‌ها لذت می‌برند و در نتیجه پس از مدتی پِرک مخصوص آن‌ها فعال می‌شود و می‌توانید از ویژگی‌های مثبت آن استفاده کنید.

Knowing Gun

با انواع مختلف سلاح‌ها و زره‌ها آشنا شوید

مطمئن باشید که برای موفقیت در بازی شناخت سلاح‌ها و زره‌های موجود امری بسیار حیاتی است. برای مثال باید بدانید که زره‌های موجود در سه نوع مختلف معمولی، سنگین و قوی در بازی وجود دارند که میزان مقاومت و وزن آن‌ها با یکدیگر متفاوت است. یا دانستن این نکته ضروری است که تمام سلاح‌های یک شکل لزوما مشخصات یکسانی ندارند و برخی قدرتمند‌تر از دیگری هستند. دانستن نکات این چنینی و توجه به مشخصات تجهیزات مختلف، باعث خواهد شد تا همواره سلاح و زره بهتر را با خودتان حمل کنید.

Mod

پس از جدا کردن تجهیزات الحاقی، سلاح‌ها را اوراق کنید

امکان شخصی‌سازی کامل سلاح‌ها و نصب تجهیزات مختلف برای آن‌ها یکی از ویژگی‌های مثبتی است که در فال‌اوت 4 شاهد هستیم. این قسمت امکان نصب انواع مختلفی از تجهیزات مثل دوربین، صدا خفه‌کن و همچنین خشاب‌های مختلف را فراهم می‌کند. ولی هر از گاهی پس از کشتن یکی از دشمنان یا در حین گشتن محیط، سلاحی پیدا خواهید که شاید از نظر میزان ضربه‌زنی به‌درد‌نخور باشد، ولی تجهیزات جانبی خوبی دارد. در این مواقع باید به کارگاه ساخت اسلحه مراجعه کنید و پس از جدا کردن تجهیزات جانبی سلاح، آن‌ها را اوراق کنید. پس از آن می‌توانید تجهیزات به‌دست آمده را در سلاح‌های دیگر خودتان استفاده کنید.

همچنین زره‌های شخصی‌سازی شده نیز چنین قابلیتی دارند و می‌توانید لوازم الحاقی آن‌ها را جدا کرده و در زره‌های دیگر استفاده کنید.

Workshop

کارگاه‌ها بهترین مکان برای انبار کردن تمامی آیتم هستند

کارگاه‌های فقط مختص انبار کردن آیتم‌های به‌درد‌نخور نیستند. بلکه می‌توانید تمام آیتم‌های دیگر خودتان از جمله تجهیزات جانبی سلاح‌ها یا غذا‌ها را در این مکان انبار کنید. بدون شک در حین نبرد با یک سوپر میوتانت خشمگین زمانی برای تغییر زره یا سلاح نخواهید داشت و باید سریع تصمیم‌گیری کنید. به همین دلیل هم حتما قبل از خروج از پایگاه‌تان تجهیزاتی را که انبار کردید مرور کنید و موارد مورد‌نیاز را بردارید. این امر همچنین باعث خواهد شد تا از حمل دائمی تعداد زیادی آیتم و در نتیجه سنگین‌شدن وزن‌تان خلاص شوید.

Exceptional

سلاح‌های استثنایی اهمیت بسیار زیادی دارند

پیش از بررسی اهمیت سلاح‌های استثنایی، باید بدانید که این نوع سلاح با سلاح‌های «افسانه‌ای» تفاوت دارد. سلاح‌های افسانه‌ای به صورت تصادفی در محیط یافت می‌شوند که برخی مشخصات آن‌ها نسبت به مدل پایه‌شان تغییر یافته است. برای مثال ممکن است ۳۰ درصد آسیب بیش‌تری به غول‌ها وارد کنند یا تاثیر گذاری بیش‌تری در نبرد با سوپر میوتانت‌ها داشته باشند. ولی سلاح‌های استثنایی انواعی خاص از سلاح هستند که هم شکل ظاهری آن‌ها کاملا متمایز است و هم این‌که یک پِرک به‌خصوص دارند. برای مثال تبر گروگناک یکی از سلاح‌های استثنایی بازی است که میزان آسیب‌رسانی آن برابر با ۴۲ واحد است. یا تصویری که در بالا مشاهده می‌کنید، مختص به شمشیر General Chaos Revenge است که در همان قسمت‌های آغازین بازی می‌توان آن را به‌دست آورد. برای این کار کافی است تا از موزه آزادی (همان جایی که گروه مینوت مَن را اولین بار ملاقات می‌کنید) به سمت شرق حرکت کنید تا به منطقه Drumlin Diner برسید. در این قسمت می‌توانید این شمشیر را به قیمت ۲۰۰۰ Cap از ترادی بخرید. میزان آسیب‌رسانی این شمشیر برابر با ۷۰ است و همچنین سرعت بسیار بیش‌تری نسبت به سلاح‌های سرد معمول بازی دارد.

Pew

با نشستن در صندلی‌های کلیسا سطح خود را سریع‌تر بالا ببرید!

برای بالا‌رفتن سطح شخصیت‌تان در بازی، کشتن دشمنان و تمام کردن ماموریت‌ها تنها روش‌های موجود نیستند. بلکه برخی کارهای جانبی نیز می‌توانند حداقل به صورت موقت روند رشد شخصیت شما را تسریع کنند. یکی از این روش‌های عجیب این است که وارد کلیسای All Faith Chapel در شهر Diamond City شوید و در صندلی‌های که به شکل ردیفی (صندلی‌های مخصوص عبادت) کنار هم چیده شده‌اند بنشینید. این امر باعث می‌شود تا شخصیت شما برای مدت محدود ۵ درصد سریع‌تر رشد کند.

در این دو قسمت از مقالات نکات آموزشی فال‌اوت 4، نکاتی را برای افراد مبتدی و حرفه‌ای معرفی کردیم. در قسمت بعدی می‌توانید منتظر ۲۰ ترفند جالب باشید که احتمالا خیلی از شما‌ها اطلاعی از آن‌ها ندارید.

همچنین برای مطالعه تمام مقالات آموزشی فال‌اوت 4 می‌توانید به صفحه اختصاصی آن‌ها در زومجی مراجعه کنید.

منبع: VG247


اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده