نویسنده: فرشید معتمد
// سه شنبه, ۲۴ آذر ۱۳۹۴ ساعت ۱۵:۴۵

راهنمای خرید کامپیوتر با بودجه دو میلیون و ۵۰۰ هزار تومان - آذر ٩۴

در بخشِ دومِ مقاله به معرفی بهترین قطعاتِ موجود برای خریدِ سخت‌افزار با بودجه‌ متوسط می‌پردازیم. اگر قصدِ خریدِ سیستمِ مناسبی را دارید و هنوز انتخاب‌های خود را قطعی نکرده‌اید با زومجی همراه باشید.

سیستم رده متوسط (راندمان خوب -سرعت بالا در کارهای روزمره- بازی با تنظیمات پایین یا متوسط)

[section label="کاربری" anchor="Usage"]کاربری

سیستمی مناسب برای کاربرانی که تمایل داشته باشند کارهای روزمره‌ی خود را با سرعت بیشتری انجام داده و دقایقی در زمان خود صرفه‌جویی کنند. کاربرانی که عادت به انتظار کشیدن ندارند و می‌خواهند به همان سرعتی که در انجام کارهای شخصی مهارت دارند به همان نسبت هم سیستم پاسخگویی داشته باشند و سیستم از آنها عقب‌تر نباشد.

با داشتن یک کارت گرافیکی مجزا و البته نه چندان قوی هم می‌توان بازی‌های روز را با تنظیمات متوسط یا پایین اجرا کرد و راندمان نسبتا قابل قبولی را هم در برنامه‌های ویرایش، طراحی و گرافیک داشت، به شرط اینکه توقعِ خود را از اجرای بازی‌ها پایین بیاورید یا اگر سخت گیر هستید، به فکر خرید سیستم قدرتمندتری باشید.

(قیمت تمام قطعات در ۲۲ آذر ماه براساس بازار تهران بروز شده است)[section label="مشخصات سیستم" anchor="Spec"]

سیستم با بودجه‌ی متوسط

 

قیمتمدلنام قطعه
۴۶٠ هزار تومانIntel Core i3 6100CPU
۴۶٠ هزار تومانASUS H170 Pro یا GA-H170-D3HMotherBoard
۲۲۰ هزار تومانGSkill Ripjaws V 2*4GB DDR4 2133MHzRAM
٧۰٠ هزار تومانGigabyte GTX 950 OC 2GBVGA
۱۶۰ هزار تومانSeagate 7200 64MB 1TBHDD
۶۰ هزار تومانSamsung 24X SATAODD
۲۹۰ هزار تومانGreen 600A-HPPower
۱٧۰ هزار تومانGreen X2 JaguarCase
دو میلیون و ۵۲۰ هزار تومانجمع کل‌ (تومان)---

 

[section label="نمودار نوسان قیمت" anchor="Price"]نمودار نوسان قیمت

[section label="رویدادهای ماهِ گذشته" anchor="History"]رویدادهای ماهِ گذشته

سرانجام و پس از انتظارِ فراوان در این ماه شاهد ورود پردازنده‌های ارزان قیمت و رده پایین نسل اسکای‌لیک به بازار بودیم که باعث شد در فهرست کلی قطعاتِ این رده‌ی بودجه‌ای تغییر عمده‌ای را ایجاد کنیم. با این وصف از این پس در این رده‌ی قیمتی هم از نسل جدیدِ سوکت ۱۱۵۱ و حافظه‌ی DDR4 محصولاتی را معرفی خواهیم کرد. در مورد پردازنده فعلا تنها یک انتخاب در رده‌ی Core i3ها داریم و برای مادربورد هم به مدل‌های معدودی از H170 و H110 محدود هستیم. امیدواریم به زودی از تمام برندها در رده‌ی مادربوردهای متوسط و ارزان قیمت انتخاب‌هایی داشته باشیم. در حال حاضر مادربوردهای متناسب با بودجه و قطعاتِ ما در این رده یکی از شرکت گیگابایت با مدل GA-H170-D3H و دیگری از ایسوس با مدل H170 Pro موجود هستند که هر دو هم برچسب قیمت ۴۶٠ هزار تومانی دارند. توجه داشته باشید که مادربردهای ارزان‌قیمت‌تر با تراشه‌های H110 را هم می‌توان برای این پردازنده به کار گرفت، اما از نظر امکاناتِ جانبی و قابلیت‌ ارتقای مناسب در حد مدل‌های H170 نیستند.

ption id="attachment_61981" align="aligncenter" width="700"]ASUS gtx 950 کارت میان رده اما قویِ دنیای گیمینگ پی سی، کارت گرافیک خوش قیمت GTX 950

بهترین اتفاق در ماه‌های گذشته عرضه‌ی رسمی کارت‌های گرافیک GTX 950 به بازار بود که بنا به بررسی‌های انجام شده و بنچمارک‌های معتبر راندمانی بهتر از R9 270 و همرده‌ی R9 270X دارد، اما با قیمتی تقریبا برابر عرضه می‌شود.ما هم طبق وعده‌ی قبلی این محصول را در لیستِ منتخبِ سیستمِ رده متوسط جای دادیم و بدین طریق شاهد کاهش مصرف انرژی و افزایش راندمان در بازی‌های این سیستم خواهیم بود. این افزایشِ قیمت در مورد کارت گرافیک ارزش اضافه راندمانی را که می‌گیریم دارد. کیسِ X2 محصولِ شرکت گرین به فهرست انتخاب‌های ما در این رده پیوسته است. مدلِ X1 هم اکنون موجود است که فقط کمی ارزان‌تر است. X2_jaguar 600

[section label="پردازنده، مادربورد و رم" anchor="CPU MB RAM"]پردازنده، مادربورد و رم

پردازنده‌ی دو هسته‌ایِ منتخب ما از نسل آخر Skylake دارای قابلیت (HT (HyperThreading برای شبیه‌سازی هسته‌های مجازی بوده و در کل ۴ پردازنده‌ی منطقی را در سیستم عامل در دسترس قرار می‌دهد. انتخاب این پردازنده در این رده‌ی قیمتی و با راندمانی که دارد حرفی برای گفتن باقی نمی‌گذارد و حتی در بیشتر بازی‌ها هم می تواند راندمانی شبیه به پردازنده‌های رده بالاتر Core i5 که چهار هسته‌ای هستند داشته باشد . در مقایسه با پردازنده های ای‌ام‌دی نیز می‌توان مطمئن بود که در بیشتر بازی‌های روز نه تنها پردازنده‌های ۴ و ۶ هسته‌ای سری FX یا بولدوزر را پشت سر می‌گذارد، بلکه در مواردی از پردازنده‌های ٨ هسته‌ای مانند FX 8150 یا FX 8350 که فرکانس‌های کاری بسیار بالاتری هم دارند پیشی می‌گیرد و در رده‌ی بالاتری از نظر متوسط فریم تولید شده قرار می‌گیرد. درهرصورت انتخاب پردازنده در این رده آسان است و هر توصیه‌ای بجز پردازنده‌های کارآمد Core i3 از معماری کارآمدتر اسکای‌لِیک چندان مقبول و منطقی نخواهد بود.

ption id="attachment_87044" align="aligncenter" width="650"]پردازنده ی اینتلی Core i3 6100 پردازنده ی اینتلی Core i3 6100

برای مادربُرد هم مدلی سازگار با پردازنده‌های اسکای‌لیک را می‌توان از تراشه‌های Z170 ، H170 و H110 انتخاب کرد که هر کدام دارای قابلیت‌های خاص در کنار امکانات مشابهی هم هستند که در اینجا برای آشنایی بهتر توضیح مختصری می‌دهیم.

[section label="سری تراشه‌های مادربرد و مشخصات آنها" anchor="Chpset Variants"]

سری تراشه‌های مادربرد و مشخصات آنها

Z170: قابلیت اورکلاک یا افزایش فرکانس کاری پردازنده‌های قدرتمند سری K از سوکت ۱۱۵۱ و نسل اسکای لِیک ، پشتیبانی از دو یا چند کارت گرافیکی در حالت SLI یا CF، پشتیبانی از استاندارد PCI Express 3.0 برای کارت‌های گرافیکی و غیره، پشتیبانی از حافظه‌های SSD با استاندارد M.2، قابلیت استفاده از ترکیب Raid 0/1/5 برای دیسک‌های سخت یا HDD های مکانیکی مرسوم، دارای حداکثر ١۴ پورت یواس‌بی (۱۰ پورت USB 3.0). پشتیبانی از DDR4 و همین‌طور ۲۰ مسیر اضافه‌ی PCI Express 3.0 در تراشه‌ی پل جنوبی، ازبرتری‌های بارِز این تراشه نسبت به Z97 است. به علاوه، M2 در Z97 بر اساسِ استادارد PCI Express 2.0 کارمی‌کرد که این قابلیت در Z170 به PCI Express 3.0 و پهنای باند بسیار بالاتری ارتقا یافته است.

H170: پشتیبانی از استاندارد PCI Express 3.0 برای کارت‌های گرافیکی و غیره، پشتیبانی از حافظه‌های SSD با استاندارد M.2، قابلیت استفاده از ترکیب Raid 0/1/5 برای دیسک‌های سخت یا HDD های مکانیکی مرسوم، دارای حداکثر ١۴ پورت یواس‌بی (٨ پورت USB 3.0). پشتیبانی از DDR4 و همین‌طور ۲۰ مسیر اضافه‌ی PCI Express 3.0 در تراشه‌ی پل جنوبی.

H110: پشتیبانی از استاندارد PCI Express 3.0 برای کارت‌های گرافیکی و غیره، دارای حداکثر ١٠ پورت یواس‌بی (۴ پورت USB 3.0). پشتیبانی از DDR4.

Z97: قابلیت اورکلاک یا افزایش فرکانس کاری پردازنده‌های قدرتمند سری K، پشتیبانی از دو یا چند کارت گرافیکی در حالت SLI یا CF، پشتیبانی از استاندارد PCI Express 3.0 برای کارت‌های گرافیکی و غیره، پشتیبانی از حافظه‌های SSD با استاندارد M.2، قابلیت استفاده از ترکیب Raid 0/1/5 برای دیسک‌های سخت یا HDD های مکانیکی مرسوم، دارای حداکثر ١۴ پورت یواس‌بی (۶ پورت USB 3.0).

H97: پشتیبانی از استاندارد PCI Express 3.0 برای کارت‌های گرافیکی وغیره، قابلیت استفاده از ترکیب Raid 0/1/5 برای دیسک‌های سخت یا HDD های مکانیکی مرسوم ، دارای حداکثر ١۴ پورت یو‌اس‌بی (۶ پورت USB 3.0)

B85: مناسب سیستم‌های اداری، پشتیبانی از استاندارد PCI Express 3.0 برای کارت‌های گرافیکی، دارای حداکثر ١٢ پورت یواس‌بی (۴ پورت USB 3.0)

H81: کمترین امکانات جانبی، پشتیبانی از استاندارد PCI Express 2.0 برای کارت‌های گرافیکی، دارای حداکثر ١٠ پورت یواس‌بی ( ٢ پورت USB 3.0) Intel-H110-H170-Z170-compareکاربرانی که بخواهند مادربردشان با طراحی‌های خاص سیستم‌های گیمینگ و امکانات ویژه در عین قیمت پایین همخوانی داشته باشند انتخاب مناسب‌تری بهتر از مدل ASUS H170 Pro Gaming  نخواهند داشت که در عینِ داشتن امکانات ابتدایی تراشه‌ی H170، یک کارتِ صدای تقویت شده با فن‌آوری اختصاصی ایسوس و یک کارت شبکه‌ی حرفه‌ای ساخت خود شرکت اینتل برای داشتن بالاترین سرعت و کمترین تاخیر در ارتباطات آنلاین و اینترنتی را هم در اختیار خواهند داشت. این مدل ۴۶٠ هزار تومان قیمت دارد. از آنجایی که بودجه محدودیت دارد می‌توان در خرید مادربرد صرفه‌جویی کرد. در صورتی که امکانات جانبی خاصی را مدنظر نداشته باشید مادربردی ابتدایی با تراشه‌ی H110 هم برای منظورِ ما کفایت می‌کند. مدل ASUS H110M-C با ٢۶٠ هزار تومان از مدل‌های ارزان قیمت‌تر موجود است. لازم نیست در مورد اسلات PCI Ex 2.0 هم نگران باشید، چون بر خلافِ نسل قبلی و مادربردهای B85، مادربردهای H110 در اسلات اول 16X از PCI Express 3.0 پشتیبانی می‌کنند.

GSkill Ripjaws V 2133

در مورد رم هم باید گفت که از چند ماه پیش و با عرضه‌ی بازی‌هایی نسل جدید کنسولی، به جهت پورت شدن بسیاری از بازی‌های PC و شباهت‌های فنی پلتفرم‌های موجود، سازندگان بازی به توصیه کردن حداقل۶ گیگابایت برای حافظه‌ی اصلی در ملزومات اعلامی خود روی آوردند. مثلا بازی Call of Duty:  Black Ops 3 برای اجرا به حداقل ۶ گیگابایت رم نیاز دارد، هر چند که قبلا پچ‌های غیر رسمی برای رفع این محدودیت در اینترنت منتشر می‌ ‌شد اما بسیاری از کاربرانی را که فقط ۴ گیگابایت رم اصلی داشتند از تجربه و هیجان بازی کردن در زمان عرضه‌ی آن دور نگه داشت و انتقادات زیادی را هم برانگیخت. با این تفاسیر از این پس و برای نداشتنِ محدودیت از نظر حافظه در بازی‌های جدید، مبنای توصیه‌ی خود را روی ٨ گیگابایت رم سیستم خواهیم گذاشت. این مقدار رم حتی در کاربردهایی غیر از بازی هم می‌تواند به روان‌تر شدن کارکردِ سیستم عامل و روان‌ترشدن اجرای همزمان برنامه‌ها کمک شایانی کند.

[section label="کارت گرافیک" anchor="VGA"]کارت گرافیک

وقتی که پای بازی به میان بیاید کارت گرافیکی در اولویت اول انتخاب قطعات قرار می‌گیرد و هر چه انتظاراتمان از بازی‌ها بالاتر رود به همان نسبت هم باید بودجه‌ی بیشتر و دقت بالاتری در انتخاب کارت گرافیکی لحاظ کرد. کارت منتخب ما در رده‌ی بودجه‌ای ۶٠٠ تا ۷۰۰هزار تومان بهترین گزینه‌ی موجود است و با فاصله رقیبان خود را پشت سر می‌گذارد . این کارتِ تازه وارد از خانواده‌ی مَکسوِل، تعدادِ ۷۶۸ هسته‌ی پردازشی و فرکانس کاریِ ۱۰۲۴ مگاهرتز می‌تواند راندمانی خیره کننده را در این رده از خود به نمایش گذارد و وعده‌ی راندمانی مطمئن را در بازی‌های آینده، خصوصا تحتِ دایرکت اِیکس ۱۲ داشته باشد. اما کارتِ منتخب ما محصول گیگابایت و با قیمتی مناسب در بین مدل‌های موجود در بازارِ داخلی است.

ption id="attachment_70908" align="aligncenter" width="750"]giga 950 OC 750 کارتِ گرافیک منتخب ما محصول گیگابایت

به عنوان جایگزین هم مدل ۵۸٠ هزار تومانی MSI  R7 265 با این‌ که در رده‌ی کارت‌های ارزان قیمت و پایین جدول رتبه‌بندی جای می‌گیرد اما بدون اغراق راندمانی در سطح کارت‌های رده بالاتر ارائه می‌کند و نسبت قیمت به راندمان آن عالی است. این کارت تغییر نام یافته‌ی همان مدل Radeon HD 7850 نسل قبلی اِی‌اِم‌دی است که هنوز می‌تواند بازی‌های ٢٠١٣ را با کیفیتی متوسط به بالا و بازی‌های ٢٠١۴ را هم عموما با تنظیمات متوسط و فریم قابل قبول اجرا کند. کارت‌های دیگر با این حدود قیمت به مدل‌هایی مثل GTX 750Ti از برندهای مختلف و قیمت پایه‌ی ۶٢٠ هزار تومان ختم می‌شوند که البته راندمانی پایین‌تر دارند ولی بیشتر در دسترس هستند و به خاطر معماری Maxwell ، خنک بوده و مصرف انرژی خیلی کمتری هم دارند. اگر منبع تغذیه‌ی قدیمی یا ضعیف‌تر دارید قطعا 750Ti انتخاب خوبی خواهد بود، چرا که با پاور ۴۳۰ یا ۴۵۰ واتی هم به خوبی کار خواهد کرد، ولی فراموش نکنید که در برابر GTX 950 اصلا مثلِ گذشته ارزش خرید نخواهد داشت. اگر قصد خرید بالاترین مدل متناسب با این بودجه از شرکت رقیب یعنی ای‌ام‌دی را داشته باشید کارت R9 270X با قیمت حدود ٧۶٠ هزار تومان گزینه‌ای است که می‌توان خریداری کرد و البته تفاوت راندمان آن با R7 265 در حدود ٢٠ درصد خواهد بود. بهترین انتخاب ممکن هم در این رده قیمتی (صرفنظر از کارتِ GTX 950) هم نمی‌تواند مدلی بهتر از GeForce GTX 960 ، عضو قدرتمندِ کارت‌های سری ٩٠٠ از انویدیا باشد که علاوه بر داشتن راندمانی بالاتر از مدل‌های معرفی شده در اینجا، از دایرِکت‌ایکس ١٢ هم به‌صورت کامل پشتیبانی می‌کند. فعلا کارت‌های GTX 950 و GTX 960 تنها مدل‌های رده میانی بازار  هستند که چنین قابلیتی دارند. کارت گرافیک GTX 960 بسته به برند و مدل، قیمتی بین ٨٠٠ هزار تا یک میلیون و پنجاه هزار تومان دارد. به تازگی مدل‌های ۴ گیگابایتی آن هم با ۱۰۰ هزار تومان قیمتِ بالاتر وارد بازار شده‌اند. امیدواریم کاهشِ قیمت کارت GTX 960 تا حدی باشد که بتواند جایگزینِ GTX 950 شده و درونِ جدول قیمت قرار گیرد. در مورد محصول نو رسیده‌ی R9 380 هم باید گفت که به دلیلِ کاهشِ قیمت تا مرز ٨٠٠ هزار تومان می‌تواند گزینه‌‌ی مناسبی در برابر GTX 960 باشد و در برخی موارد هم چند فریم بیشتر از آن تولید می‌کند.

[section label="مانیتور" anchor="Monitor"]مانیتور

سیستمی در این رده بهتر است با مانیتوری Full HD و ابعاد ٢٢ یا ٢٣ اینچی هم‌جوار شود. توان کارت گرافیکی و پردازنده هم در حد پاسخگویی به نیاز پردازشی در این رزولوشن برای بازی‌ها و محتواهای چند رسانه‌ای‌ خواهد بود و تجربه‌ی مناسبی را برای بهره‌گیری از سیستم فراهم خواهد کرد. مدل ASUS VX228H با قیمت ۶۶٠ هزار تومان و دارا بودن ورودی‌های VGA ، HDMI و DVI ، سهولت و تنوع اتصال به دستگاه‌های مختلف در کنار قیمتی مناسب را فراهم می سازد. ASUS VX228H 2 پیش فرض ما در رزولوشن Full HD استفاده از ورودی DVI یا HDMI خواهد بود، چرا که انتقال تصویر را با سیگنال دیجیتال انجام می‌دهند و بر خلاف کابل آنالوگ VGA که احتمال افتِ کیفیتِ تصویر دارد، کیفیت بالاتری را مخصوصا در هنگام استفاده از کابل‌های بلندتر نمایش خواهد داد. توجه داشته باشید که قیمت مانیتور در لیستِ مشخصات سیستم لحاظ نشده و به عنوان انتخاب جانبی توصیه می‌شود. اگر مشتاقِ دیدنِ مشخصاتِ منتخبِ ما برای سیستمِ قوی‌تر هستید، در قسمت سوم مقاله نیز زومجی را همراهی کنید. تهیه شده در زومجی


اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده