// یکشنبه, ۲۲ آذر ۱۳۹۴ ساعت ۱۶:۰۰

تاریخچه مجموعه بازی‌های Halo (قسمت دوم)

در قسمت اول تاریخچه سری بازی‌های Halo با چگونگی شکل‌گیری این مجموعه بزرگ آشنا شدیم. حال در ادامه به مرور رشد، پیشرفت و قدرت‌گیری بیشتر آن نگاهی می‌اندازیم. با زومجی همراه باشید.

مقاله مرتبط

Halo 3

  • سازنده/ناشر: بانجی/ مایکروسافت
  • تاریخ انتشار: سال ۲۰۰۷
  • پلتفرم: ایکس‌باکس 360
  • نسخه‌ بازسازی شده: ایکس‌باکس وان

halo 3هنگامی که نسخه دوم بازی Halo منتشر شد، بسیاری از کارمندان بانجی مشغول ساخت محتواهای اضافه برای این قسمت بودند. اما تعداد کمی از گروه شروع به طراحی ستون‌های قسمت سوم کردند. بانجی برای مدتی، نسبت به پروژه جدید خود سکوت اختیار کرد و در نهایت در E3 سال ۲۰۰۶ توسط یک تریلر سینمایی کاملا Real-time نسخه سوم بازی Halo را معرفی کرد. Halo 3 پایان سه‌گانه باشکوه این سری را رقم می‌زند و پرونده  این داستان را به بهترین شکل به سرانجام می‌رساند. این قسمت را می‌توان  یکی از به یادماندنی‌ترین و برترین اثرهای اول شخص تیراندازی دانست که در اکثر لیست برترین‌های سبک تیراندازی قرار گرفته است. Halo 3 در بیش از سه محیط کاملا متفاوت دنبال می‌شود که با سیاره زمین آغاز و با کشتی فوررانرها ادامه می‌یابد و در انتها به حلقه 04B ختم می‌شود. در  این قسمت نیز  شخصیت محبوب مسترچیف  در آن ایفای نقش می‌کند. خط داستانی بازی دو هفته پس از وقایع Halo 2 رخ می‌دهد که در ادامه داستان قبل، مستر چیف به سیاره زمین می‌رسد و در جنگلی در شرق آفریقا سقوط می‌کند. حال مسترچیف باید همراه با دوستان خود در UNSC و دوست دیگر خود یعنی آربیتر، شر تمامی نیروهای دشمن که از جنگ باقی مانده بودند را پاک کند که البته در این بین با مشکلات فراوانی نیز دست و پنجه نرم خواهد کرد.

halo 3 (1)

در Halo 3 شاهد تغییرات، محتواهای جدید و بهبود بهترین ویژگی‌های دو نسخه قبل هستیم. اولین نکته خوبی که در مورد این بازی به چشم می‌آید، بهبود اسلحه‌ها و همچنین بازگشت برخی اسلحه‌های حذف شده از شماره قبل مانند Assault Rifle است. اسلحه‌های جدیدی مانند اسپایک یا نارنجک‌های منفجره و همچنین اسلحه‌هایی برای مبارزات تن به تن مانند چکش جاذبه نیز به بازی اضافه شده‌اند که هر کدام جذابیت خاص خود را دارند. در بخش همکاری چند نفره بازی، بر خلاف شماره‌ قبل، بازیکنان هر کدام کنترل یک شخصیت متفاوت را در دست می‌گیرند.

بازیکن اول نقش مسترچیف را بازی خواهد کرد و نفر دوم نقش آربیتر. البته حضور نفر دوم باعث می‌شود تا میان‌پرده‌ها و برخی از دیالوگ‌ها دست خوش تغییرات شوند تا بازیکنان حضور این دو شخصیت را در کنار یکدیگر حس کنند. دو نفر دیگر که به عنوان شخصیت‌های سوم و چهارم به همکاری با دو نفر اول مشغول می‌شوند، کنترل دو الیت که از همراهان آربیتر هستند را بر عهده خواهند داشت. در بخش آنلاین چند نفره، ۱۶ بازیکن به صورت همزمان قادر به انجام مسابقاتی نظیر Deathmatch و ربودن برچم هستند. در نسخه سوم بازی Halo بخش جالبی به نام تئاتر وجود دارد که با ابزار قدرتمندی که در اختیار بازیکنان قرار می‌دهد، آن‌ها قادر هستند تا با ضبط مسابقات آنلاین یا پیشروی در مراحل داستانی، آن را برای دیگر بازیکنان به نمایش بگذارند. علاوه بر ضبط این بخش‌ها، بازیکن قادر است تا کلیپ‌های کوتاهی از حرکات جذاب خود بسازد و در کنار آن از بخش‌های دلخواه اسکرین شات تهیه کند.

halo 3

یکی از نکات قوت بازی، بخش گرافیکی آن است. شاید Halo 3 از نظر گرافیکی یک شاهکار به حساب نمی‌آمد اما نکاتی را در خود جای داده بود که جذابیت گیم‌پلی و روند داستانی را بسیار جذاب ساخته بود. Halo 3 توسط موتور گرافیکی خود استودیو بانجی ساخته شده  و  برای بالاتر بردن سطح این بازی، تکنولوژی‌های گرافیکی پیشرفته‌ای را نیز در خدمت خود گرفته بودند. از جمله آن‌ها می‌توان به High Dynamic Range، نورپردازی کروی و افکت Depth of Field اشاره کرد. همچنین افکت موشن بلور در نسخه نهایی بازی به کار برده شده است و بیشتر اشیا درون بازی قادر به ایجاد سایه‌های Real Time بر خود یا محیط هستند.

Halo 3 باز هم توانست با ادامه موفقیت‌های بزرگ دو نسخه قبل میانگین نمرات عالی ۹۴ را کسب کند. در ادامه عناوینی مانند بهترین بازی چند نفره، برترین بازی معتاد کننده، برترین بازی Real Time کنسولی و بهترین بازی سال از سوی سایت‌هایی مانند IGN به این بازی تعلق گرفت. این بازی تنها در روز عرضه خود به فروش ۱۷۰ میلیون دلاری دست یافت و در هفته اول ۳۰۰ میلیون دلار را به حساب مایکروسافت واریز کرد. از آن مهم‌تر، Halo 3 باعث شد تا فروش کنسول ایکس‌باکس 360 به یک باره دو برابر افزایش پیدا کند. با توجه به گزارشات مایکروسافت در سال ۲۰۱۲، Halo 3 به تنهایی توانسته ۱۴.۵ میلیون نسخه فروش داشته باشد و به عنوان موفق‌ترین بازی انحصاری ایکس‌باکس و برترین بازی Halo در آن زمان لقب بگیرد.

Halo Wars

  • سازنده/ناشر: انسِنبِل/ مایکروسافت
  • تاریخ انتشار: سال ۲۰۰۹
  • پلتفرم: ایکس‌باکس

Halo Warshalo wars یکی از بازی‌های کاملا متفاوت نسبت به سه‌گانه این مجموعه است و بازیکن را از زاویه و دید استراتژی، در جنگ‌ها و نبردهای انسان‌ها و کاوننت‌ها درگیر می‌کند. سال ۲۰۰۱ خیلی‌ها فکر می‌کردند که تجربه انجام یک بازی اول شخص تیراندازی در کنسول توسط گیم‌پد کاری بسیار سخت و دشوار است، اما Halo: Combat Evolved این ذهنیت را کاملا دگرگون کرد. اما باز هم زمان Halo Wars خیلی‌ها بر این باور بودند که کنترل یک بازی استراتژی بدون موس و کیبورد در یک کنسول بازی توسط گیم‌پد کاری دشوار است، اما باز هم این Halo بود که تمام این ذهنیت‌ها را از بین برد. وظیفه ساخت Halo Wars بر عهده استودیو انسنبل که با سری بازی‌های بسیار جذاب Age of  Empires شناخته می‌شود بود. در حین ساخت بازی، این استودیو به صورت تمام وقت با استودیو بانجی در ارتباط بود تا مطمئن شوند که تمامی حس و حال یک بازی Halo را در اثر خود قرار داده باشند. اما هدف اصلی این استودیو طراحی گیم‎‌پلی و کنترل بازی بود تا این اثر استراتژی Real Time به بهترین شکل ممکن در کنسول ایکس‌باکس 360 قابل انجام باشد. داستان بازی Halo Wars در ابتدایی‌ترین سال‌های شروع جنگ‌های انسان‌ها و کاوننت‌ها رخ می‌دهد، داستانی که در سال ۲۵۳۱ با حمله کاوننت‌ها به سیاره هاروِست آغاز شد.

halo wars 1

بیشتر روایت داستانی بازی از طریق میان پرده‌های آن انجام می‌شود.  البته لازم به ذکر است که در این قسمت دیگر شاهد حضور مسترچیف نیستیم و بازی از طریق نیروهای UNSC انجام می‌پذیرد. در Halo Wars ، بازیکن کنترل نیروهای جدید و قدیم UNSC را در دست می‌گیرد و در مقابل تعداد عظیمی از کاوننت‌ها که هدف خود را کشتن انسان‌ها قرار داده‌اند می‌ایستند. بازیکن هدایت تمامی سربازان و تانک‌های گروه خود را در اختیار دارد و هر گروه دارای قدرت‌ها و ویژگی‌های خاص خود هستند. جالب است بدانید که سیستم مبارزات Halo Wars بر اساس سیستم سنگ کاغذ قیچی بالانس شده است. به طور مثال، وسایل نقلیه زمینی مانند تانک‌ها قدرت بیشتری نسبت به پیاده نظام‌ها دارند، پیاده نظام‌ها دارای قدرت بیشتری نسبت به وسایل نقلیه هوایی هستند و وسایل نقلیه هوایی، قدرت بیشتری نسبت به وسایل نقلیه زمینی دارند.

halo wars

هر یک از نیروها نیز  قدرت خاص خود را دارند، مثلا سربازان گروه UNSC قادر به پرتاب نارنجک هستند و Warthog «ماشین جنگی منحصر به فرد UNSC» قادر است از میان نیروهای دشمن عبور کند. انسان‌ها می‌توانند به سفینه‌های فضایی خود دسترسی داشته باشند و از طرفی دیگر، کاوننت‌ها با این‌که نیروی ضعیف‌تری در مقابل ابزارهای مبارزاتی UNSC دارند، اما می‌توانند سپرها، سنگرها و پایگاه‌های بسیار قدرتمندی برای خود دست و پا کنند. البته در کنار جنگ، بازیکن به ساخت پایگاه، تمرین نیروها و به دست آوردن قدرت‌های ویژه می‌پردازد که همگی از منابع خاص خود قابل دسترس هستند.

Halo Wars توانست با گیم‌پلی بسیار خوب خود به عنوان یک بازی استراتژی Real Time، نمرات میانگین  قابل قبول ۸۲ را کسب کند و به شکل بسیار متفاوتی، داستان و وقایع جنگ را به خوبی به نمایش بگذارد. نسخه دوم از بازی Halo Wars در کنفرانس گیمزکام ۲۰۱۵ مایکروسافت معرفی شد که ادامه نسخه اول را شرح می‌دهد. نکته جالب توجه در مورد این نسخه، حضور سازنده بازی‌های تحسین شده Total War یعنی کرییتیو اسمبلی است که با همکاری استودیو 343 اینداستریز مشغول طراحی و ساخت Halo Wars 2 برای کنسول ایکس‌باکس وان و ویندوز 10 برای سال ۲۰۱۶ هستند.

Halo 3: ODST

  • سازنده/ناشر: بانجی/ مایکروسافت
  • تاریخ انتشار: سال
  • ۲۰۰۹ پلتفرم: ایکس‌باکس 360
  • نسخه بازسازی شده: ایکس‌باکس وان

Halo 3: ODSTodst پنجمین بازی از سری Halo به شمار می‌رود که در ابتدا به نام Recon شناخته می‌شد. در این قسمت شاهد شخصیت‌های متفاوتی از نظامیان Orbital Drop Shock Troopers هستیم که پیش درآمدی بر داستان وقایع بین قسمت‌های دوم و سوم سری Halo را در منطقه‌ای به نام کنیا در شرق آفریقا روایت می‌کنند. شما در این قسمت کنترل یکی از اعضای تازه کار و بی‌نام این نظامیان که به روکی «Rookie، به معنی تازه کار» معروف است بر عهده خواهید داشت و خبری از سوپر سربازهایی مانند اسپارتان‌ها و مسترچیف نیست. با این تفاسیر، این نظامیان هیچ زره منحصر به فردی از اسپارتان‌ها را بر تن ندارند و قادر به پریدن‌های بلند، حرکت کردن سریع، حمل دو اسلحه و قدرت‌های چند برابر نیستند. همچنین به جای استفاده از سپری که مسترچیف از آن بهره می‌برد، این سربازان برای مبارزه از مکانیزم استقامت یا همان استامینای قابل شارژ  استفاده می‌کنند. هدف این نظامیان تحت فشار قرار دادن کاوننت‌هایی است که در کلان شهر آفریقا به نام نیو مامبسا شروع به شورش کرده‌اند.

halo odst

این قسمت به لطف داستان و شخصیت‌های متفاوت، گیم‌پلی متفاوت‌تری نیز نسبت به دیگر سری‌های Halo به بازیکن ارایه می‌دهد. از این رو، بازیکن بسیار آزاد است که از کدام مسیر به هدف خود دست پیدا کند و همین امر به بازی حسی جهان‌باز بودن را نسبت به خطی بودن سری‌های قبل می‌دهد. یکی دیگر از تفاوت‌های این قسمت نسبت به سه‌گانه اصلی وجود کلاه خودهای منحصر به فردی به نام VISR است که این امکان را به بازیکن می‌دهد تا دشمنان و دسته‌بندی آن‌ها را توسط این کلاه خود ببیند و در کنار آن اشیا با ارزشی همانند اسلحه و مهمات را در محیط بازی تشخیص دهند. VSIR علاوه بر آن، به شکل مختصری بازیکن را از راه‌ها و نقشه، ماموریت‌ها و اطلاعات مختلف آگاه می‌کند. در بخش چند نفره همکاری، Halo 3: ODST حالتی به نام Firefight را معرفی کرد که چهار تن از بازیکنان باید در مقابل موج بزرگی از کاوننت‌ها ایستادگی کنند.Halo 3: ODST را نمی‌توان یک Halo اصیل و بزرگ دانست اما قطعا به عنوان یکی از شاخه‌های این سری یاد می‌شود که میانگین نمرات قابل قبول ۸۳ را از آن خود کرد.

Halo: Reach

  • سازنده/ناشر: بانجی/ مایکروسافت
  • تاریخ انتشار: سال ۲۰۱۰
  • پلتفرم: ایکس‌باکس 360/ ایکس‌باکس وان

UNSChalo reach در همان سال ۲۵۳۱، از پروژه اسپارتان‌های ۳ پرده برداشت. پروژه‌ای که تعداد بسیار بیشتری از اسپارتان‌ها را نسبت به نسخه دوم آن‌ها تشکیل می‌داد. هدف از پرورش اسپارتان‌های ۳ یورش و حمله به اهداف بسیار با ارزش بود. اسپارتان‌های ۳ که یک دسته ۳۰۰ نفری را تشکیل می‌دادند، ۹ ماه بعد از فعالیت خود در یکی از ماموریت‌های بسیار خطرناک که می‌توان گفت تنها یک بلیط بدون برگشت داشت، تمام اعضای آن قتل عام شدند. هدف آن‌ها بسیار مهم بود و سرعت کاوننت‌ها را از پیشروی بیش از حد کم می‌کرد. در سال ۲۵۵۲، تمامی کلونی‌های خارج از سیاره زمین ارگان UNSC و انسان‌ها از بین رفت و توسط کاوننت‌ها تصاحب شد. در این بین تنها یک کلونی که آخرین پایگاه نظامی بشریت به حساب می‌آمد باقی مانده بود، پایگاهی که تنها دیواری بود که بین کاوننت‌ها و سیاره زمین به شمار می‌رفت. این کلونی همان ریچ معروف نام داشت. بازی Halo: Reach بعد از سه شماره اصلی از سری بازی‌های Halo و به عنوان آخرین همکاری بانجی با مایکروسافت در سال ۲۰۱۰ ساخته و عرضه شد. Halo: Reach بازه زمانی قبل از شروع وقایعی است که ما برای اولین بار کنترل مسترچیف را در دست می‌گیریم و داستان آن در سال ۲۵۵۲ رخ می‌دهد. بازیکن‌ها در این قسمت کنترل یکی از اسپارتان‌های گروه نوبل «Noble» به نام اسپارتان 312 که به نوبل شش شناخته می‌شود، در دست می‌گیرد. گروه نوبل برای تحقیق و بقای آخرین دیوار دفاعی انسان‌ها به ریچ فرستاده می‌شود و داستان شما از همین نقطه آغاز می‌شود. Halo: Reach  بعد از Halo 3: ODST دومین بازی از سری Halo است که اصلا کنترل مسترچیف را در دست نمی‌گیرید، اما شکل و شمایل گیم‌پلی بازی شباهت بسیار زیادی به سه نسخه قبل دارد. البته در کنار هسته اصلی بازی، قابلیت‌های بسیار جدیدی نیز به آن اضافه شده است. یکی از این قابلیت‌های جدید مربوط به ویژگی‌های زره اسپارتان‌ها می‌شود که قطعات مختلفی از آن برای متنوع کردن گیم‌پلی، در هنگام شروع مرحله قابل انتخاب هستند و به نوعی این اجازه را به بازیکن می‌دهند تا لباس و قابلیت‌های خود را شخصی‌سازی کند. این شخصی‌سازی بر خلاف نسخه‌های قبل علاوه بر این‌که در بخش چند نفره قابل مشاهده است، در بخش داستانی نیز شخصیت خود را با همان لباس مشاهده می‌کنید.

Halo reach

البته همانند Halo 3، این زره تقریبا فقط جنبه ظاهری دارد و تغییری در روند گیم‌پلی بازی ایجاد نمی‌کند. دیگر قابلیت جالب بازی سیستم قتل جدید است. توسط این ویژگی بازیکن با استفاده از دکمه Melee Attack، دوربین را از حالت اول شخص به سوم شخص هدایت می‌کند و با انیمیشنی بسیار جذاب، دشمن را از پای درمی‌آورد. دسته‌بندی اسلحه‌ها از Halo 3 به این بازی منتقل شده‌اند و بر این اساس، هر اسلحه دارای نقش خاص و ویژه خود را دارد. اسلحه‌های انسانی با تغییرات ریز خود باعث شده‌اند که بازیکن احساس قدرت بیشتری کند. البته برخی از اسلحه‌های سری Halo نیز از بازی حذف شده‌اند یا مثلا دیگر تغییر آن این است که  خبری از حمل دوتایی اسلحه نیست. در پی  چنین تغییراتی، اسلحه‌هایی که به منظور استفاده دوتایی انجام می‌گرفتند، حال به شکل تکی بسیار قدرتمندتر شده‌اند. مثلا M6G مگنوم در این بازی تقریبا قدرتمندتر از پیستول M6D در اولین شماره Halo یعنی Combat Evolved است. اگر چه Halo: Reach دارای قابلیت چند نفره همکاری می‌باشد و با این‌که دیگر اعضای تیم نوبل در اکثر مواقع همراه با شخصیت اصلی خواهند بود، اما با این حال هرگز در این بازی یک مکانیزم تاکتیکی گروهی را تجربه نمی‌کنید. اعضای گروه پا به پای بازیکن همراه خواهند بود اما هیچ عمل متقابلی با یکدیگر نخواهند داشت. یکی از نکات بسیار خوب و به یادماندنی Reach، مرحله Long Night of Solace است که برای اولین بار در سری Halo، در جنگ‌های فضایی کنترل سفینه‌های منحصر به فرد این دنیا را در دست می‌گیریم؛ یک مرحله درگیر کننده و جذاب که در فضای شلوغ کهکشان به مبارزات نورانی و هیجان‌انگیز می‌پردازید. بخش چند نفره بازی نیز یک نسخه بهبود یافته و بازطراحی شده از نسخه سوم Halo است و سیستم امتیازدهی آن بر اساس بهتر عمل کردن هر شخص است.

halo reach 1

هر چقدر سطح بازیکن در این بخش بالاتر برود، با قابلیت‌های شخصی‌سازی بیشتری پذیرایی می‌شود. سیستم مسابقات آرِنا نیز برای اولین بار در Reach رونمایی شد و بازیکنان حرفه‌ای این سری را به چالش‌ می‌کشد. دیگر بخش‌ها نیز مانند اسلِیر، پرچم و King of the Hills با بهبودهای فراوان نسبت به شماره قبل در این بازی حضور دارند. Halo: Reach از موتور بازطراحی شده نسخه قبل استفاده کرده است. محیط‌ها با این‌که بزرگ‌تر از بازی‌های قبلی هستند، با این حال جزییات بیشتری را نیز در خود جای داده‌اند که همین موضوع باعث شده تا افکت‌های جوی و اتمسفریک در کنار سیستم نورپردازی پویا قابل اجرا باشد. با استفاده از بهتر شدن این افکت‌ها، در بازی شاهد سیستم سایه‌زنی قدرتمند و منابع نوری قابل حرکت و دیدنی هستیم. درکنار آن‌ها، افکت باران و مِه نیز کاملا بهبود داشته‌اند. موتوری که Halo: Reach با آن ساخته شد، قابلیت پشتیبانی از ۶۰ هوش مصنوعی کاملا فعال و هم زمان را در یک صفحه دارد و این آمار دقیقا دو برابر Halo 3 است.

Halo: Reach توانست با دریافت امتیازات بسیار خوب با میانگین ۹۱ توجه خیلی‌ها را به خود جلب کند و در آن زمان از سوی سایت‌های بزرگی مانند IGN و گیم‌اسپات بهترین بازی Halo در این سری لقب بگیرد. Reach در روز اول ۲۰۰ میلیون دلار درآمد را عاید مایکروسافت کرد و توانست تنها در شش روز، ۳۵۰ میلیون دلار درآمدزایی داشته باشد و وداعی بسیار به یاد ماندنی از آخرین کار استودیو بانجی در سری Halo باشد.

Halo 4

  • سازنده/ناشر: استودیو 343 اینداستریز/ مایکروسافت
  • تاریخ انتشار: سال
  • ۲۰۱۳ پلتفرم: ایکس‌باکس 360
  • نسخه‌ بازسازی شده: ایکس‌باکس وان

halo4پس از جدایی توافقی بانجی از مایکروسافت، این کمپانی تصمیم گرفت تا استودیویی مختص به ساخت سری بازی‌های مختلف Halo را تاسیس کند و به این منظور، استودیو 343 به وجود آمد. این استودیو آغازگر سه‌گانه دوم سری بازی‌های Halo شد و در سال ۲۰۱۳ قسمت چهارم از بازی Halo را منتشر کرد. داستان این قسمت حدودا چهار سال پس از حوادث قسمت سوم رخ می‌دهد و سوپر سرباز اسپارتان‌ها یعنی مستر چیف به عنوان شخصیت اصلی بازی بازمی‌گردد. او پس از خوابی طولانی، توسط کورتانا در نقطه نامعلومی از کهکشان بیدار می‌شود. داستان Halo 4 این بار تمرکز بیشتری بر اسرارها، اکتشافات و کاوش‌ها دارد. مسترچیف بار دیگر با کاوننت‌ها رو در رو می‌شوند اما دشمن اصلی جان-117 این بار بر خلاف این موجودات، پرومیتیوس‌ها، جنگجویان نژاد فوررانرها هستند که دشمن اصلی مسترچیف به شمار می‌رند. این گروه جدید توسط دایدکت، فرمانده افسانه‌ای خود رهبری می‌شوند. این دشمنان، از هر تهدید دیگری که مسترچیف به خود می‌دید خطرناک‌تر هستند. علاوه بر دشمنان مختلف، جان-117 باید با مشکل کورتانا نیز دست و پنجه نرم کند. این هوش مصنوعی که فقط برای عمر هفت ساله برنامه‌ریزی شده بود، یک سال بیشتر از حد خود باقی مانده و به مرور در حال از بین رفتن است.

halo 4 (1)

استودیو 343 اینداستریز سعی کرده تا برای طراحی و داستان‌سرایی این قسمت و سه‌گانه دوم Halo،  ارتباط بیشتری نسبت به تمام مدیاها و محتواهای دیگر آثار Halo اعم از بازی‌ها و کتاب‌ها داشته باشد. همچنین برای عمیق‌تر کردن این امر، آن‌ها با ساخت و طراحی یک مینی سریال لایو اکشن به نام Halo 4: Forward Unto Dawn، پیش درآمدی برای یکی از شخصیت‌های مهم این قسمت به نام توماس لَسکی تدارک دیدند. به عنوان اولین کار استودیو 343 اینداستریز، ریسک بزرگی پیش روی آن‌ها وجود داشت. زیرا اگر چیزی بسیار متفاوت‌تر از بازی‌های استودیو بانجی عرضه می‌کردند، امکان شکست آن‌ها بسیار زیاد بود. از طرفی دیگر اگر چیزی درست همانند بازی‌های بانجی می‌ساختند به عنوان ساخت یک بازی تکراری محکوم می‌شدند. در نتیجه این استودیو با رعایت نکات فراوان و حفظ سنت و عطر و بوی Haloهای گذشته به ساخت بازی پرداخت.

بیش از ۲۰۰ نفر از متخصصان بازی‌ساز برای بیش از سه سال روی Halo 4 کار کرده‌اند و هدف آن‌ها علاوه بر حفظ سنت‌، روح و هسته Halo، رشد و بهبود موتور بازی‌سازی و گیم‌پلی این سری بود. Halo 4 با این‌که همانند گذشته جنگ‌های شلوغ را به بازیکن ارایه نمی‌دهد و همه چیز در آن آرام‌تر پیش می‌رود، اما بسیار بیشتر از شش نسخه گذشته در این سری حالتی سندباکس گونه و آزادانه‌تر دارد. البته برخی از عناصر گذشته خود مانند حمل دو اسلحه به شکل همزمان را از سیستم گیم‌پلی حذف شده است. اما از طرفی دیگر اسلحه‌ها و وسایل نقلیه جدیدی به بازی اضافه شده که جذابیتی چند برابر دارند. در کنار اسلحه‌های مختلف انسان‌ها و کاوننت‌ها که تک تک هر کدام از آن‌ها حس و حالی متفاوت را دارا هستند، اسلحه‌های پرومیتیوس‌ها نیز به لیست ابزارهای جنگی اضافه شده‌اند و کاملا عملکردی متفاوت و صد البته جذاب دارند.

halo 4

سیستم اطلاعات روی تصویر «HUD» اطلاعات Real Time را در اختیار بازیکن قرار می‌دهد که شامل وضعیت زره، قابلیت‌ها و قدرت‌های اسلحه و همچنین مسیرها در جهت رسیدن به هدف می‌شوند. حالت‌های آنلاین بازی شامل بخش همکاری چهار نفره و همچنین قابلیت دو تکه شدن تصویر می‌شود. بر خلاف Halo 3 که هر بازیکن کنترل یک شخصیت متفاوت را در همکاری چند نفره بر عهده داشت، در این قسمت هر چهار بازیکن مسترچیف خود را کنترل می‌کنند. همچنین بر خلاف Halo: Reach، نقشه‌های بخش چند نفره آنلاین بر اساس مراحل داستانی بازی طراحی نشده‌اند، اما در عوض همه نقشه‌های موجود در بازی از ابتدا و از پایه طراحی و ساخته‌ شده‌اند. در کنار تمامی حالت‌های مختلف بخش چند نفره، استودیو 343 اینداستریز حالت War Games را به بازی اضافه کرده که بازیکن به عنوان یکی از اعضای اسپارتان‌های 2 در محیط‌های مختلف به ماموریت‌های گوناگون و نابودی کاوننت‌ها و پرومیتیوس ها می‌پردازد.

Halo 4 به عنوان اولین ماموریت در ساخت شماره‌های اصلی توانست بسیار قابل قبول عمل کند و در کنار گیم‌پلی درگیر کننده، گرافیکی خیره کننده را نیز روی  کنسول ایکس‌باکس 360 به نمایش بگذارد. در انتها استودیو 343 اینداستریز با این نسخه با میانگین نمرات ۸۸، کار خود را به عنوان نگهبان و سازنده سری بازی‌های Halo آغاز کند. این بازی توانست با فروش ۳۰۰ میلیون دلار در هفته اول رکورد جدیدی را در این سری ثبت کند و تنها در ۲۴ ساعت اول بازی نیز بیش از ۱ میلیون نفر را در بخش آنلاین چند نفره مشغول به خود کند. هر چند اگر بخواهیم یک ایراد از نسخه چهارم این بازی بگیریم، آن هم در بخش چند نفره آن است که با تکراری بودن و ضعیف‌تر بودن این بخش نسبت به شماره‌های قبل، بازیکنان را بعد از یک سال سرگرمی، از خود دور کرد.

Halo: Spartan Strike | Halo: Spartan Assault

  • سازنده/ناشر: استودیو 343 اینداستریز، استودیو وَنگارد/ مایکروسافت
  • تاریخ انتشار: سال ۲۰۱۳ و ۲۰۱۵
  • پلتفرم: ویندوز فون/ ایکس‌باکس 360/ ایکس‌باکس وان/ ویندوز مایکروسافت/ iOS

spartan assultپس از قوت گرفتن ویندوز فون با شیبی بسیار کم، مایکروسافت جای خالی نام Halo را در این پلتفرم خالی دید. به همین منظور برای اولین بار در سال ۲۰۱۳، مایکروسافت استودیو ونگارد که یک استودیو مستقل کوچک به شمار می‌رود را برای ساخت نسخه موبایلی Halo به نام Spartan Assault انتخاب کرد. برای درست پیش بردن این منظور، استودیو 343 نیز با این استودیو که بیش از ۵۰ نفر کارمند دارد همکاری کرد. نمی‌توان داستان این بازی را غنی دانست، اما حوادث آن در بین ماجراهای Halo 3 و Halo 4 رخ می‌دهد که اسپارتان‌های سارا پالمر و دیویس شخصیت‌های قابل بازی این قسمت به شمار می‌روند. وظیفه این دو، سفر به ایستگاهی در سیاره دریسیوس است که تحت حمله گروهی از کاوننت‌ها قرار گرفته است. گیم‌پلی این قسمت از بالا «Over Head» دنبال می‌شود و به وسیله دکمه‌های مجازی لمسی گوشی‌ها، شخصیت بازی کنترل می‌شود. این بازی از نظر دریافت میانگین نمرات بسیار متوسط ظاهر شد و از آن بدتر، استفاده از سیستم پرداخت درون برنامه‌ای باعث شد تا موفقیت این بازی کاهش پیدا کند و به عنوان یک بازی بی‌روح از سری Halo لقب بگیرد. Halo: Spartan Assault بعدها برای دیگر کنسول‌های مایکروسافت و دستگاه‌های iOS نیز عرضه شد. اما در کل این بازی در گوشی‌های موبایل خوب عمل کرد و هرچقدر که بی‌روح تلقی شد، اما اندک حس و حال یک بازی واقعی Halo  را در خود جای داده بود. در سال ۲۰۱۵ نیز استودیو ونگارد به همراه استودیو 343 اینداستریز نسخه بعدی این قسمت به نام Halo: Spartan Strike را برای ویندوز فون و iOS عرضه کردند. داستان این قسمت نیز بعد از حوادث Halo 4 رخ می‌دهد و بازیکن کنترل یک اسپارتان 4 که رهبری مقابله با کاوننت‌ها و پرومیتیوس‌ها را به عهده دارد، در دست می‌گیرد. کنترل بازی نیز نسخه بهبود یافته Spartan Assault را پوشش داده بود و البته از نظر منتقدین این قسمت بسیار بهتر از قبلی عمل کرده است.

Halo: The Master Chief Collection

  • سازنده/ناشر: استودیو 343 اینداستریز/ مایکروسافت
  • تاریخ انتشار: سال ۲۰۱۴
  • پلتفرم: ایکس‌باکس وان

The Master Chief Collectionhalo 4 کلکسیون بسیار با ارزشی از تمامی نسخه‌هایی که ابرسرباز معروف این سری یعنی مسترچیف در آن حضور داشته است را با بهبود گرافیکی بسیار زیاد، محتوای عالی و قیمت مناسب در اختیار دارندگان کنسول ایکس‌باکس وان قرار می‌دهد. این کالکشن توسط استودیو 343 اینداستریز و با همکاری استودیوهای شناخته‌ شده‌ای مانند سرتین افینیتی «طراح بخش‌های چند نفره Call of Duty Black Ops، Doom، Halo: Reach و..»، استودیو رافیِن «سازنده Crackdown 2»، استودیو سِیبر، استودیو یونایتد فرانت «سازنده ریمستر Tomb Raider: Definitive Edtion» و استودیو بلور که طراح و سازنده انیمیشن‌ها و میان پرده‌های سینمای بزرگی است، به صورت مشترک در ساخت The Master Chief Collection نقش داشته‌اند. این نسخه که چهار بازی اخیر Halo را در خود گنجانده است، در آن تنها شاهد بازسازی تمام و کمال نسخه دوم Halo هستیم، زیرا Halo: Combat evolved که از قبل بازسازی شده بود و نسخه‌های سوم و چهارم نیز دارای گرافیک قابل قبولی بودند، اما تمام این بازی‌ها بر خلاف نسخه اصلی خود، بر نرخ ۶۰ فریم بر ثانیه اجرا می‌شوند و نسخه Halo 2 نیز از وضوح تصویر ۱۰۸۰ بهره می‌برد. این بازی در ابتدای عرضه خود مشکلات ناامید کننده سرورهای بخش چند نفره و عدم استفاده سرورهای اختصاصی را داشت که باعث سردی بازیکنان شده بود، اما سازندگان بازی بعد از تلاش فراوان توانستند سرورهای آن را سر و سامان دهند و مشکلات را بر طرف کنند. با وجود مشکل سرورهای بازی، The Master Chief Collection نمرات و نظرات بسیار مثبتی را از منابع مختلف دریافت کرد و به عنوان یک کالکشن بسیار با ارزش، از آن یاد شد.

Halo 5: Guardians

  • سازنده/ناشر: استودیو 343 اینداستریز/ مایکروسافت
  • تاریخ انتشار: سال۲۰۱۵
  • پلتفرم: ایکس‌باکس وان

halo 5 پس از ورود به نسل جدید و  بیشتر قدرت گرفتن استودیو 343 اینداستریز حال نوبت ساخت تمام و کمال یک بازی بدون ترس از نام و حضور بانجی بود. در بازی Halo 5: Guardians شاهد مجموعه بزرگی از شخصیت‌ها و همچنین اضافه شدن یک شخصیت قابل بازی مهم و جدید علاوه بر مسترچیف هستیم. Guardians دومین قسمت از دومین سه‌گانه سری Halo به شمار می‌رود که در آن در داستانی عجیب، مسترچیف از UNSC جدا می‌شود و سه تن از اسپارتان‌های دو نیز همراه با او از این ارگان خارج می‌شوند. در پی این قضیه، ما با دیگر شخصیت قابل بازی یعنی مامور جیمسن لاک که یک اسپارتان 4 است آشنا می‌شویم که از طرف UNSC مامور می‌شود تا همراه با سه تن دیگر از اسپارتان‌های 4 به دنبال مسترچیف بروند و او را دستگیر کنند. در Halo 5: Guardians شاهد تغییرات بسیار بزرگ بصری و گیم‌پلی هستیم که با شهامت تمام می‌توان گفت که شاهد غنی‌ترین و کامل‌ترین عناصر در کل سری Halo هستیم. یکی از مهم‌ترین تفاوت‌های این قسمت استفاده از قابلیت‌های جدید اسپارتان‌ها است که در طول مدت بازی در اختیار بازیکنان قرار داده شده است. در کل می‌توان گفت که هم بخش داستانی و هم بخش چند نفره بر اساس قابلیت‌های اسپارتان‌ها طراحی شده‌اند.

Halo 5: Guardians

تمرکز ویژه‌ای نیز بر ساختار حرکتی این اسپارتان‌ها صورت گرفته که برای تحقق این امر، بازیکنان قادر به استفاده از پک پرتاب کننده یا رانشگر «Thtuster Pack» هستند که سرعت فراوانی به گیم‌پلی افزوده است. به طور مثال دویدن بسیار سریع، تکل زدن، جهش ناگهانی به اطراف از جمله قابلیت‌های هستند که سرعت را به یک عنصر مهم در Halo تبدیل کرده‌اند. دیگر تغییر بسیار مهم بازی Smart Scope  است که کاملا خلاف جهت Haloهای گذشته عمل می‌کند. در نسخه‌های قبلی این بازی، بازیکن قادر نبود تا با اسلحه‌های مختلف از طریق مگسک آن هدف را نشانه بگیرد و تنها برخی از تفنگ‌ها قادر به انجام این عمل بودند. اما این قسمت با استفاده از قابلیت اسمارت اسکوپ، خود را با دیگر تیراندازی‌های این سبک هم رنگ کرده است که البته این کار را به بهترین شکل انجام داده تا بهترین اثر را داشته باشد. در بخش چند نفره نیز شاهد رشد عظیم بازی هستیم و نقشه‌های بسیار جذاب، بالانس شده و بزرگ را در این قسمت تجربه می‌کنیم. حالت کلاسیک آرنا با بهبودهای فراوان از جمله بخش‌های مهم بازی به شمار می‌رود که در خود حالت‌های مختلفی که همیشه در این سری وجود داشتند را جای داده است.

Halo 5: Guardians

یکی از جدیدترین حالت‌های بخش چند نفره که طرفداران بسیار زیادی را جذب خود کرده است، بخش Warzone یا منطقه جنگ نام دارد و ۲۴ بازیکن همزمان در یک نقشه بسیار بزرگ به مقابله با یکدیگر می‌پردازند. ۲۰ نقشه متفاوت برای این بخش طراحی شده و ۱۵ نقشه دیگر به صورت بسته الحاقی رایگان در اختیار بازیکنان Halo 5: Guardians قرار خواهد گرفت. با تمام این وجود، Halo 5 توانست آن حس تکراری بودن بخش چند نفره Halo 4 را پشت سر بگذازد.  تنها مشکلی که گریبانگیر دریافت میانگین نمرات دور از انتظار ۸۶ برای این بازی بود، روایت داستان پیچیده است که برای افرادی که با دنیای Halo آشنا نیستند غیر قابل درک است. گیم‌پلی عالی، گرافیک بسیار خوب با نرخ ۶۰ فریم بر ثانیه ثابت، شخصیت‌های بزرگ و بخش چند نفره بسیار عالی باعث شده تا Halo 5: Guardians کامل‌ترین بازی این سری به شمار رود.

دانلود ویدیو با رزولوشن SD 320p | دانلود ویدیو با رزولوشن HD 720p

همان‌طور که با هم به مرور این تاریخچه از تاریخ بزرگ سری بازی‌های Halo پرداختیم، متوجه شدیم که این سری در تمامی قسمت‌های خود به نوعی یک یا چند تحول و پیشرفت را به بازیکنان ارایه داده است. علاوه بر آن، Halo را می‌توان در صدر بازی‌های اول شخصی قرار داد که گیم‌پلی آن کاملا غنی، درگیر کننده و جذاب هستند و بدون شک بازی‌های تیراندازی اول شخصی که امروزه می‌بینیم توانسته‌اند به لطف سری Halo چندین و چند پله رشد و پیشرفت داشته باشند. سری Halo از آن دست بازی‌هایی است که عاشقان تیراندازی اول شخص باید گیم‌پلی آن را حتما تجربه کنند تا متوجه برتری و قدرت آن شوند.

تهیه شده در زومجی


اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده