نویسنده: فرشید معتمد
// چهار شنبه, ۲۵ آذر ۱۳۹۴ ساعت ۲۰:۰۰

راهنمای خرید کامپیوتر با بودجه چهار میلیون و ٢٠٠ هزار تومان – آذر ٩۴

اگر به‌دنبال سیستمی قدرتمند با تمام گزینه‌های بهبود دهنده‌ی تجربه‌ی بازی‌های جدید هستید و در عین حال قصد ولخرجی هم ندارید در بخشِ سوم مقاله‌ی راهنمای خرید کامپیوتر با زومجی همراه باشید.

سیستم رده بالا (راندمان عالی -سرعت بالا در کارهای روزمره- بازی با تنظیمات بالا)

[section label="کاربری" anchor="Usage"]کاربری

اینجا سیستمی داریم که به بهترین نحو از پس اجرایِ تمام نرم افزارهای چند منظوره و کاربردی برمی‌آید و می‌تواند همزمان چندین برنامه را درکنار هم اجرا کرده و بدون تاخیر بین آنها جابه‌جا شود. این سیستم بهترین گزینه برای اجرای هر نوع برنامه یا بازی بوده و خصیصه‌هایی از تمام رده‌های بودجه‌ای دیگر را در خود جای داده است و ضمن حفظِ تمام قابلیت‌های مهم یک سیستمِ قوی، بخش‌های غیر ضروری یا فراتر از نیاز در سیستم را تعدیل می‌کند.

(قیمت تمام قطعات در ٢۴ آذر ماه براساس بازار تهران بروز شده است)

[section label="مشخصات سیستم" anchor="Spec"]سیستم رده بالا

 

قیمتمدلنام قطعه
٨۲٠ هزار تومانIntel Core i5 6600CPU
۵۱٠ هزار تومانAsus H170 Pro GamingMotherBoard
۴٠٠ هزار تومانGSkill RipjawsV 2*8GB DDR4 2400RAM
یک میلیون و ۵۲٠ هزار تومانGIGABYTE GTX 970 WF 3X OC 4GB DDR5VGA
۱۶۰ هزار تومانSeagate 7200 64MB 1TBHDD
۲۴۰ هزار تومانSAMSUNG 850 EVO 120GBSSD
۶۰ هزار تومانASUS 24X SATAODD
۲۹۰ هزار تومانGREEN 600A-HPPower
٢۴٠ هزار تومانGREEN X3 V2Case
چهار میلیون و ٢۴۰ هزار تومانجمع کل‌ (تومان)---

 

[section label="نمودار نوسان قیمت" anchor="Price"]نمودار نوسان قیمت

در نمودارِ زیر می‌توانید با انتخاب هر قطعه، تفاوت قیمت آن را با ماه‌های گذشته مقایسه کنید.

[section label="رویدادهای ماهِ گذشته" anchor="History"]رویدادهای ماهِ گذشته

در این ماه شاهد افزایش قیمت زیادی در برخی اقلام مانند پردازنده، مادربورد و کارت گرافیک بودیم که ناشی از گران شدنِ تدریجی ارز بود. همچنین در کنار افزایشِ قیمت ۷۰ هزار تومانی کارتِ گرافیکِ منتخب و ۲۰ هزار تومانی مادربورد، کاهش قیمتِ حافظه‌ی DDR4 و همین‌طور SSD باعث شد تا افزایش قیمت کلی سیستم چشمگیر نباشد و کماکان بتوانیم همان قطعات را در مجموع بدون تغییرِ محسوس قیمت تهیه کنیم.

همان‌گونه که در بخشِ قبلی این سری مقالات گفتیم، پردازنده های سری اِسکای لِیک در تمامی رده‌ها معرفی شده‌اند. ماهِ قبل برای اولین بار پردازنده‌های ارزان قیمت‌ترِ Core i5 6600 و Core i5 6500 هم در بازار داخلی موجود شدند و بنابراین می‌توان در این رده هم سیستمی مبتنی بر پلتفرمِ اسکای لیک در نظر گرفت، سیستمی که بر اساسِ مادربورد H170 و حافظه‌های DDR4 استوار باشد. پردازنده‌ی منتخب ما کمی گران‌تر از حدِ معمول است و به خاطر روند افزایشی نرخ ارز در هفته‌های قبل دارای تلاطمِ قیمتی زیادی است. برای اولین بار مادربوردهای سری H170 هم موجود شدند و حالا می‌توان مادربوردی در سطحِ پردازنده‌ی این رده‌ی بودجه‌ای انتخاب کرد. مدل‌های برترِ در نظر گرفته شده یکی H170 Pro Gaming از ایسوس و یکی هم GA-Z170-D3H از گیگابایت است که هر دو امکاناتِ معقول و راندمان بالایی را برای سیستم ما فرآهم می‌کنند. GSKILL Ripjaws 4 DDR4 2400 در مورد ماژول‌های حافظه‌ی DDR4 هم به خاطر دارید که در این رده، همیشه ظرفیتِ پیشنهادی در مجموع ۸ گیگابایت بوده است. اما به علت افزایش منابع مورد نیاز در بازی‌ها و همین‌طور کاهشِ قابل توجهِ قیمت آن تصمیم گرفتیم از این پس برای این رده‌ی قیمتی هم حافظه‌ی ١۶ گیگابایتی را در نظر بگیریم. خبر خوب آن‌ که در این ماه با معقول‌تر شدن قیمت حافظه‌های DDR4 می‌توانیم بسته‌ی ۱۶ گیگابایتی را حدود ۵۰ هزار تومان ارزان‌تر از ماهِ پیش تهیه کنیم و در جمعِ فاکتور نهایی کاهشِ قیمت مناسبی را شاهد باشیم. در کل هدفِ ما مهاجرت به پلتفرمِ جدید و بروز شده‌ای بود که با وجود افزایشِ قیمت و محدودیت‌های ذکر شده، این راهکار را به توقف در پلتفرمِ هَسوِل ترجیح دادیم، چرا که فکر می‌کنیم برای خریدارانی که تا چندین سال قصد استفاده و ارتقای سیستم خود را داشته باشند راهکاری مناسب‌تری است و ارزش بیشتری هم دارد. اما اگر فکر می‌کنید خریدِ نسل جدید و افزایشِ راندمان ۱۰ تا ۱۵ درصدی نسبت به قیمتِ افزوده شده‌ی کل سیستم ارزشش را ندارد، کماکان می‌توانید سیستم پیشنهادیِ شهریورماه را برای خرید در نظر بگیرید. قیمت سریع‌ترین مدل‌های SSD  نسلِ جدید به زیر ۱ دلار برای هر گیگابایت نزول کرده و خریدِ مدل‌های ۱۲۰ و ۲۵۰ گیگابایتی را به امری معمول برای سیستمی با این بودجه بدل کرده است. داشتن یک SSD نسلِ جدید فقط با ۲۴۰ هزار تومان، چیزی است که سال پیش در همین موقع به سختی قابل تصور بود.

ption id="attachment_62591" align="aligncenter" width="700"]Fury Nano AMD Fury Nano، رقیب جدیدِ کارت‌های گرافیکی رده بالا، قوی اما بسیار گران

ماه گذشته تازه واردجدیدی از اِی‌اِم‌دی داشتیم که احتمال می‌دادیم قیمتِ آن بتواند در این در رده‌ی قیمتی خریدش را امکان‌پذیر کند. کارت Fury Nano رسما معرفی شد، اما با این که فقط کمی سریعتر از GTX 980 عمل می‌کند، بر خلافِ انتظار گرانتر از GTX 980 و هم قیمتِ GTX 980 Ti قیمت گذاری شده است و هنوز هم در بازار به سختی یافت می‌شود. ماهِ گذشته هم در بخشِ کارت‌های گرافیک در این رده‌ی قیمتی یک تازه وارد جدید داشتیم که برای برخی از کاربران ایجادِ سوال کرد. مدل R9 390 با قیمتی تقریبا مشابه وارد بازار شده، اما از آنجایی که هنوز از فناوری قدیمیِ R9 290 و همان الگوی مصرفِ توان پیروی می کند و برتری خاصی هم نسبت به رقیبش GTX 970 ندارد، دلیلی برای جایگزینی آن با منتخبِ قبلی خود نمی‌بینیم.

[section label="پردازنده، مادربورد و رم" anchor="CPU MB RAM"]پردازنده، مادربورد و رم

این سیستم دارای پردازنده‌ای از سری پردازنده‌های بهینه شده‌ی نسلِ اِسکای لیک اینتل است که با افزایش فرکانس کاری ، قیمت مشابه و البته همزمان با معرفی تراشه‌های سری ۱۰۰ اینتل وارد بازار شد. به عنوان جایگزین هم می‌توانیم مدل Core i5 6400 را به شما معرفی کنیم که کم و بیش دارای همان کارایی در بازی‌ها خواهد بود و حدود ١۵٠ هزار تومان هم در فاکتورِ نهایی صرفه‌جویی خواهد کرد.

ption id="attachment_71368" align="aligncenter" width="750"]پردازنده‌‌ی Intel Core i5 6600 با توانایی بالا در اجرای بازی‌ها پردازنده‌‌ی Intel Core i5 6600 با توانایی بالا در اجرای بازی‌ها

از آنجایی که به تدریج قدرت سیستم‌های منتخب زومجی بیشتر می‌شود، از این رده و بالاتر باید به نوع تهویه‌ی پردازنده نیز توجه داشت. البته اینجا پردازنده‌ی منتخب ما از سری اورکلاک K نیست، اما مادربوردِ این ماهِ ما این قابلیت را دارد و اگر قصد داشتید برای گرفتن راندمانی حدود ١٠ درصد بالاتر از پردازنده‌ی خود، سری Core i5 6600K را در کنار مادربوردی با تراشه ی Z170 استفاده کنید، استفاده از یک خنک کننده‌ی مجزا و قوی برای دفع حرارت به نیازی ضروری تبدیل می‌شود. حتی اگر در فکر این کار هم نباشید، خرید یک کولر حرفه‌ای و بزرگ‌تر می‌تواند نویزِ تولید شده توسط فن پردازنده در زیرِ بار سنگین را به میزان خیلی زیادی کاهش دهد. مدل پیشنهادی خنک کننده برای این رده می‌تواند Thermalright True Spirit 120M یا مدل معروف Cooler Master Hyper 212 EVO باشد که به ترتیب ١٢٠ و ٢٠٠ هزار تومان قیمت دارند.

Intel-H110-H170-Z170-compare مقایسه‌ی امکانات مادربوردهای مبتنی بر چیپ‌ست‌های نسل جدید اسکای‌لیک

در بخشِ قبلی مقاله تفاوت امکاناتِ تراشه‌های مختلف مادربورد را شرح داده بودیم. برای مادربورد هم نمی‌توان توصیه‌ای بهتر از مدل‌های گیمینگ از سری Z170/H170 مثلِ Asus H170 Pro Gaming و Gigabyte GA-Z170-D3H داشت، البته مدل‌های گیمینگ از برندهای مطرح دیگر هم کارایی مشابهی عرضه می‌کنند. ما مدل‌های Gigabyte GA-Z170X Gaming 3 و MSI Z170 Krait Gaming را هم به‌عنوان انتخاب‌های مشابه‌ی مدل بالا از انواع Z170 در نظر می‌گیریم که قابلیت‌های مشابه‌ی سری گیمینگ یعنی کارت صدای تقویت شده (روی لایه‌ای ایزوله شده از مادربورد برای عدم تاثیرپذیری از مدارات دیگر و خروجی بدون نویز) و کارت شبکه‌ی حرفه‌ای را برای کاربران به ارمغان می‌آورد.

ption id="attachment_79595" align="aligncenter" width="750"]مادربرد گیمینگ با سوکت ۱۱۵۱ مادربورد گیمینگ با سوکت ۱۱۵۱

از بابت حافظه‌ی اصلی هم، شرایط با سیستم قبلی متفاوت است . اینجا برای انتخاب ماژول‌های سریع‌تری که پردازنده و مادربورد بتوانند پشتیبانی کنند فقط گزینه‌ی DDR4 را داریم. ما در اینجا می‌توانیم ماژول‌های برند حرفه‌ای Gskill را در کنار سری VENGEANCE LPX ساخت CORSAIR توصیه کنیم. فرق این ماژول‌ها با مدل‌های ارزان‌تر در تایمینگ بهتر است که منجر به پهنای باندِ بیشتر در حافظه‌ی اصلی خواهد شد. بررسی‌ها نشان داده که سرعت‌های بالاتر از فرکانس کاری ۲۴۰۰ یا ٢۶۶۶ تاثیری در کارایی سیستم‌های مبتنی بر این پردازنده و سرعت فریمِ بازی‌ها نخواهد داشت.

[section label="کارت گرافیک" anchor="VGA"]کارت گرافیک

همان‌گونه که در این سیستم از پردازنده‌ای قوی استفاده کردیم به همان نسبت هم باید کارت گرافیکی قدرتمندی را مطابق بودجه انتخاب کنیم که پاسخ‌گوی اهداف ما نیز باشد. در چند ماه گذشته عرصه‌ی کارت‌های گرافیکی شاهد تولد دو عضو جدید از نسل بسیار کارآمد و قدرتمند تراشه‌های گرافیکی Maxwell با نام GTX 980 و GTX 970 بوده که ظهور آن را مدتی پیشتر شرکت انویدیا در همایش اختصاصی خود اعلام کرده بود. بررسی‌های عمیق و تمامی بنچمارک‌ها حکایت از برتری همه جانبه‌ی این تراشه‌ها نسبت به نسل قبلی Kepler از خود انویدیا و همین‌طور گرافیک‌های R9 290/290X/390X از AMD ، در عین کاهش چشمگیرِ توان، مصرفی تا حدود ۵٠ درصد کمتر داشتند و بعد از مدت کوتاهی باعث افزایش بیش از پیشِ سهم انویدیا از بازار کارت‌های گرافیکی شدند و واکنش اِی‌اِم‌دی را با کاهش قیمت محصولات هم‌رده به دنبال داشتند.

ption id="attachment_33510" align="aligncenter" width="650"]کارت گرافیک قدرتمند GIGABYTE WINDFORCE 3X Gaming کارت گرافیک قدرتمند GIGABYTE WINDFORCE 3X Gaming

همراه با کارشناسان دیگر، منتخب زومجی در این بخش؛ کارت گرافیک GeForce GTX 970 است که در حال حاضر از برندهای مختلفی مثلی ایسوس، گیگابایت و ام‌اس‌آی در دسترس است و همگی هم مدل‌های تقویت شده با کولینگ‌های قوی‌تر و فرکانس کاری بالاتر از مدل مرجع انویدیا هستند که حدود ۵ درصد کارایی بالاتری در بازی‌ها نشان می‌دهند. این کارت دارای ١۶۶۴ واحد پردازش گرافیکی، رابط حافظه‌ی ٢۵۶ بیتی با الگوریتم فشرده‌سازی Delta color compression و تراشه‌های حافظه‌ی ٧ گیگاهرتزی است و مشخصه‌ی بارز آن پشتیبانی کامل از دایرکت ایکس ١٢ در  ویندوز ١٠ خواهد بود. حتی جنجال رسانه‌ای که در مورد ۵٠٠ مگابایت آخر از ۴ گیگابایت حافظه‌ی این کارت به پا شده بود نتوانست از اهمیت و اعتبار آن بکاهد و توانسته کماکان انتخاب اول بیشتر کاربران در این رده باشد. تنها موردی که می‌توان کارت GTX 980 را از نظر در دسترس بودنِ کاملِ کل حافظه‌ی گرافیکی با سرعت کامل در آن اولویت داد، بازی کردن در رزولوشن‌های 2K و 4K است که نیاز به بافرِ فریم بالاتر و سریع‌تری دارند.

[section label="مانیتور" anchor="MONITOR"]مانیتور

انتخاب مانیتورِ متناسب با سیستم رده بالای ما می‌تواند یکی از مدل‌های ٢٣ یا ٢۴ اینچی بازار با کیفیت بالا و زمان پاسخگویی پایین باشد. در صورتی که اولویتِ کاربر گیمینگ باشد خرید مدلی مثل ASUS VX238H با پنل TN ، دارای کنتراست بالا و زمان پاسخگویی ١ میلی ثانیه توصیه می‌شود و در صورتی که اولویت، دیدن فیلم یا طراحی و کارهای گرافیکی باشد مدلی با کیفیت رنگ طبیعی‌تر مثل Samsung S24D595 Plus با پنل PLS و زمان پاسخگویی ۵ میلی ثانیه انتخاب مناسب‌تری است.

ption id="attachment_23341" align="aligncenter" width="650"]نمایشگر ASUS VX238H با زمان پاسخگویی ۱ میلی ثانیه نمایشگر ASUS VX238H با زمان پاسخگویی ۱ میلی ثانیه

 

[section label="سایر قطعات" anchor="Other Hardware"]سایر قطعات

برای اولین بار در این رده‌ی بودجه‌ای، پرداختن به دیسک‌های ذخیره سازی سیستم از اهمیت زیادی برخوردار شده، چرا که داشتن قطعات سرعتی در کنار هم مستلزم داشتن رسانه‌ی ذخیره سازی نوینی است که بتواند پا به پای اجزای دیگر حرکت کرده و باعث ایجاد گلوگاه نشود. از این رو ما برای سیستمِ منتخب دیسک جامد یا SSD نسل جدیدی را بعنوان دیسکِ بوت سیستم عامل در نظر می‌گیریم. همان‌گونه که می‌دانید برتری اس‌اس‌دی‌ها نسبت به هارددیسک‌های رایج، داشتن سرعت خواندن و نوشتن بسیار بالاتر و مهمتر از آن دارا بودن سرعت دسترسی تصادفی یا Random Access بسیار بالاتر با تاخیر بسیار کمتر است. این کار باعث کاهش چشمگیرِ زمان بوت سیستم، سرعت زیاد در بارگذاری اجزای مختلف ویندوز و سرعت عمل بیشتر در اجرای برنامه‌ها خواهد شد.هر چند که اس‌اس‌دی بر روی سرعتِ فریم بازی‌ها تاثیری ندارد اما می‌تواند سرعت بارگذاری آنها را بطور محسوسی کاهش داده و روندِ خواندن اطلاعات مورد نیاز در هنگام بازی را بدون ایجادِ وقفه و لگ کامل کند.

ption id="attachment_26169" align="aligncenter" width="700"]درایو SSD مدل SAMSUNG 850 EVO درایو SSD مدل SAMSUNG 850 EVO

مدل SAMSUNG 850 EVO با بهره‌گیری از آخرین فن‌آوری شرکت سامسونگ در کنترلر اصلی خود به نام MGX و تراشه‌های پیشرفته‌ی TLC V-NAND می‌تواند سرعت خواندن و نوشتن بالاتر از ۵٠٠ مگابایت بر ثانیه را رقم بزند و در اکثر تست ها با الگوهای ترکیبی مختلف بتواند رده‌ای بالاتر از مدل‌های هم‌رده را بدست آورد. قیمت بسیار مناسب ۲۴۰ هزار تومان برای مدل ١٢٠ گیگی که اندکی هم افت قیمت را تجربه کرده، می‌تواند آن را در سبد خرید بسیاری از کاربران جای دهد. اگر بودجه‌ی کلی شما کمتر از چهار میلیون تومان  باشد، حذف SSD از لیست خرید می‌تواند اولین اقدام باشد و در عین حال ساختار و راندمان قطعات مهم‌تر هم حفظ می‌شود. برای پاور هم یک مدل باکیفیت از برندهای معتبر موجود با توان ۶۵٠ وات یا بالاتر توصیه می‌شود. از آنجایی که اورکلاک پردازنده یا کارت گرافیکی دوم در این ترکیب مطرح نیست خرید پاورِ بالاتر هم لزومی ندارد. برای کیس هم مدلی که دارای تهویه‌ی لازم، استحکام بدنه، کیفیت ساخت مناسب و سهولت نصب قطعات باشد اولویت دارد و در اینجا بر خلاف قطعات دیگر، بحث سلایقِ کاربران هم تعیین کننده است و اجباری به انتخاب مدل پیشنهادی ما برای کیس نیست. اگر فکر می‌کنید این قوی‌ترین انتخاب ممکن است در اشتباه هستید! با زومجی در بخش چهارم مقاله که به‌زودی منتشر می‌شود همراه باشید.

تهیه شده در زومجی


اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده