// دوشنبه, ۳۰ آذر ۱۳۹۴ ساعت ۱۷:۰۰

بهترین فیلم‌های باکس آفیس: «جنگ‌ ستارگان» گیشه‌ها را به آتش کشید

اپیزود هفتم «جنگ ستارگان» اکران شد و همان‌طور که انتظار می‌رفت رکوردهای فروش را به خاک و خون کشید! همراه گزارش باکس‌آفیس زومجی باشید.

Star Wars The Force Awakens (9)

در گزارش باکس آفیس این هفته همه‌چیز به «جنگ ستارگان: نیرو برمی‌خیزد» و رکوردهای رنگارنگش خلاصه می‌شود. آن هم چه رکوردهایی! «نیرو برمی‌خیزد» همچون غول عصبانی و بی‌کله‌ای که انگار تازه بعد از سال‌ها از بند رهایی یافته، طوری تمام جدول‌ها و رده‌بندی‌های چندین و چند ساله را به‌هم‌ریخته است و چنان اعداد و ارقامی از خودش برجای گذاشته که نگو و نپرس! «نیرو برمی‌خیزد» در طول سه روز اکران آخرهفته‌اش، ۲۳۸ میلیون دلار در باکس آفیس خانگی فروخت که این عدد شامل ۵۷ میلیون دلاری که فیلم در شب پیش‌نمایش کسب کرده نیز می‌شود. هنوز تمام نشده. فیلم یک ۲۷۹ میلیون دلار هم از بازارهای خارجی به جیب زد تا هنوز هیچی نشده، مجموع درآمد جهانی‌اش روی ۵۱۷ میلیون دلار بیاستد. لازم به گفتن نیست که این شروع، رکورد بهترین آخرهفته‌ی افتتاحیه‌ که قبل از این به نام «دنیای ژوراسیک» (۲۰۸.۸ میلیون دلار) ثبت شده بود را درهم‌می‌شکند. اما خب، این رکوردشکنی‌ها اینجا به پایان نمی‌رسد.

«نیرو برمی‌خیزد» در روز اول اکرانش ۱۲۰.۵ میلیون دلار کسب کرد که این عدد رکورد جدیدی برای بهترین فروش روز جمعه، روز افتتاحیه و درآمد یک روز را ثبت می‌کند. تمام اینها در حالی است که همان فروش روز افتتاحیه کافی بود تا رکورد بهترین افتتاحیه‌ی ماه دسامبر که قبل از این متعلق به «هابیت: یک سفر غیرمنتظره» بود، شکسته شود. لیست کردن تمام رکوردهایی که توسط «نیرو برمی‌خیزد» شکسته است، از حوصله‌ی این مطلب خارج است، اما فقط در همین حد بدانید که اپیزود هفتم «جنگ ستارگان» با این ۲۳۸ میلیون دلار، بهترین افتتاحیه تعطیلات را از «بازی‌های گرسنگی: آتش گرفتن» (۱۵۸ میلیون دلار) گرفته است. رکورد سریع‌‌ترین زمان در رسیدن به ۱۰۰ میلیون دلار (در طول یک روز) را از «دنیای ژوراسیک» (دو روز) قاپیده است و باز رکورد بهترین افتتاحیه‌ی آی‌مکس در داخل و خارج امریکای شمالی را از «دنیای ژوراسیک» کش رفته است.

star-wars-force-awakens-official-poster

البته ناگفته نماند که «نیرو برمی‌خیزد» در تصاحب چندتا رکورد دیگر مثل بهترین عملکرد شنبه و یک‌شنبه که هر دو در اختیار «دنیای ژوراسیک» هستند، کم آورد؛ چیزی که شاید به دلیل هجوم اکثر مردم در روزهای ابتدایی اکران باشد. اما کماکان «نیرو برمی‌خیزد» فرصت‌های زیادی برای زدن موج دوم رکوردهایی دارد که به سمتش خواهند آمد. از تلاش برای بهترین شدن در آخرهفته‌های آینده گرفته تا زدن رکورد سریع‌ترین زمان در رسیدن به مرز ۳۰۰ میلیون دلار و همچنین غول‌آخر رکوردها، یعنی بهترین مجموع درآمد خانگی که هم‌اکنون با ۷۶۰.۵ میلیون دلار در اختیار «آواتار» است.

تحلیلگران براساس حساب و کتاب‌هایشان فکر می‌کنند که «نیرو برمی‌خیزد» احتمالا این شانس را دارد تا دوره‌‌ی اکران خانگی‌اش را با درآمدی بین ۷۱۴ تا ۸۳۳ میلیون دلار به پایان برساند. نزدیک‌ترین موردی که برای مقایسه داریم «هری پاتر و یادگاران مرگ-قسمت دوم» است که با فروش ۹۱ میلیونی‌اش در یک روز بیشتر از هر فیلم دیگری به فروش ۱۲۰ میلیونی «نیرو برمی‌خیزد» نزدیک است. قسمت دوم «یادگاران مرگ» دوره‌‌ی اکرانش را با ۵۶۵ میلیون دلار به اتمام رساند. این درحالی است که فیلم در هفته‌ی دومش با افت شدید ۷۲ درصد روبه‌رو شد. از آنجایی که مدت کمی تا تعطیلات باقی نمانده، «نیرو برمی‌خیزد» احتمالا با چنین سقوطی مواجه نمی‌شود. اما کماکان نمی‌توان عملکرد دقیق فیلم را پیش‌بینی کرد.

«نیرو برمی‌خیزد» اگرچه ۲۷۹ میلیون دلار در بازار بین‌المللی فروخت، اما این برای زدن رکورد بهترین افتتاحیه‌ی بین‌المللی و بهترین افتتاحیه‌‌ی جهانی که متعلق به «دنیای ژوراسیک» (۳۱۶.۱ میلیون) است، کافی نبود. فیلم اما در اکثر کشورهای نمایش‌دهنده‌اش یا لقب بهترین افتتاحیه‌ی تمام دوران‌ها را کسب کرد یا در این زمینه دوم شد. هرچند نکته‌ی کلیدی ماجرا این است که «نیرو برمی‌خیزد» هنوز در بازار چین روی پرده نرفته است. همان بازاری که «دنیای ژوراسیک» ۹۹ میلیون دلارش را از آنجا کسب کرد. هرچند وب‌سایت وال‌ استریت ژورنال به تازگی در خبری اعلام کرد که «جنگ ستارگان» برخلاف دیگر نقاط دنیا، محصول شناخته‌شده‌ای در چین نیست. به‌‌طوری که سه‌گانه‌ی اصلی مجموعه تازه در ماه ژوئن امسال بود که برای اولین بار در چین به نمایش درآمد و پیش‌درآمد‌ها نیز در زمان اکرانشان در سال ۱۹۹۹، ۲۰۰۲ و ۲۰۰۵ در این کشور روی هم رفته ۱۸.۷ میلیون دلار فروخته بودند. اگرچه دیزنی تبلیغات وسیعی را در چین ترتیب داده، اما باید تا ۹ ژانویه صبر کرده و ببینیم نتیجه چه می‌شود.

این هفته به جز «جنگ ستارگان» فیلم‌های دیگری هم عرضه شدند. در رده‌‌ی دوم چارت، انیمیشن «آلوین و سنجاب‌ها: سفر جاده‌ای» (Alvin and the Chipmunks: The Road Chip) قرار دارد که ۱۴.۴ میلیون دلار فروخت و روند رو به پایین این فرانچایز را ادامه داد. اگر دلیلی برای این فرضیه داشته باشیم که فیلم در مقابله با «جنگ ستارگان» به این روز افتاده، امتیاز A منفی تماشاگران به آن است که پیشرفتی نسبت به فیلم قبلی محسوب می‌شود. این یعنی فیلم شاید با افزایش فروش مواجه نشود، اما حداقل در جدول دوام خواهد آورد.

avin

کمدی «خواهران» با حضور تینا فی و امی پولر، محصول یونیورسال ۱۳.۴ میلیون دلار از زیر سلطه‌ی «جنگ ستارگان» بیرون کشید و رده‌ی سوم جدول را به‌دست آورد. این رقم ۲ میلیون دلار بهتر از عملکرد کمدی This is 40 است که در سال ۲۰۱۲ در مقابل «هابیت: یک سفر غیرمنتظره»‌ و «جک ریچر» قرار گرفته بود. This is 40 در هفته‌ی دومش با ۸ درصد رشد مواجه شد و از آنجایی که هر دو فیلم نقد‌ها و امتیازهای تقریبا مشابه‌ای از سوی تماشاگران دریافت کرده‌اند، خیلی راحت‌تر می‌توان آینده‌ی «خواهران» را پیش‌بینی کرد. در این صورت «خواهران» می‌تواند انتظار عبور از مرز ۷۵ میلیون دلار در گیشه‌ی خانگی را داشته باشد.

در رده‌ی پنجم «کرید» را داریم که خوب دوام آورده و با ۵ میلیون دلار این هفته‌اش، مجموع درآمدش را به ۸۷.۹ میلیون دلار رساند. اما وضعیت برای «در قلب دریا» تعریفی ندارد. آخرین همکاری ران هاوارد و کریس همسورث به سختی توانست در هفته‌‌ی دوم اکرانش در مقابل رقبایش ایستادگی کند و به این ترتیب، با ۶۹ درصد افت فروش مواجه شد و فقط ۳.۴ میلیون دلار کسب کرد. مجموع فروش فیلم در حال حاضر ۱۸ میلیون دلار است که کم‌‌و‌بیش آن را در همان موقعیت «شتاب»، فیلم قبلی هاوارد و همسورث بعد از دو هفته‌ای که از اکران گسترده‌اش گذشته بود، قرار می‌دهد.

همچنین این هفته «بازی‌های‌‌ گرسنگی: مرغ‌مقلد-قسمت دوم» تبدیل به ششمین فیلمی شد که در سال ۲۰۱۵ درآمد گیشه‌ی خانگی‌اش از مرز ۲۵۰ میلیون دلار عبور کرده است. این درحالی است که مجموع درآمد جهانی فیلم هم به رقم ۵۹۵.۵ میلیون دلار رسید. هرچند قسمت نهایی این مجموعه کماکان در برابر قسمت‌های قبلی‌اش در رتبه‌‌ی آخر قرار می‌گیرد. هم‌اکنون «مرغ‌مقلد۲» ۱۰۰ میلیون دلار کمتر از مجموع درآمد جهانی فیلم اول «بازی‌های گرسنگی» فروخته است.

جدول ۱۰ فیلم برتر هفته

 

ردیففیلمفروش این هفته
۱Star Wars: The Force Awakens۲۳۸  میلیون دلار
۲Alvin and the Chipmunks The Road Chip۱۴.۴ میلیون دلار
۳Sisters۱۳.۴ میلیون دلار
۴The Hunger Games: Mockingjay - Part 2۵.۶ میلیون دلار
۵Creed۵ میلیون دلار
۶The Good Dinosaur۴.۲ میلیون دلار
۷Krampus۳.۷ میلیون دلار
۸In the Heart of the Sea۳.۴ میلیون دلار
۹Dilwale۱.۸ میلیون دلار
۱۰Bajirao Mastani۱.۶ میلیون دلار

 

نگاهی به برخی فیلم‌های تازه‌اکرا‌ن‌شده‌ی این هفته:

 star-wars-force-awakens-official-poster (2)

جنگ ستارگان: نیرو برمی‌خیزد

Star Wars: The Force Awakens

عملکرد طوفانی «نیرو برمی‌خیزد» در گیشه را دیدیم، اما منتقدان درباره‌ی اپیزود هفتم این مجموعه که قرار است استارت سری مُدرن آن را بزند، چه فکر می‌کنند؟ تقریبا اکثر منتقدان رسما از فیلم راضی بوده‌اند، اما هستند عده‌ای که باور دارند «نیرو برمی‌خیزد» جسارت عرضه‌ی چیز جدیدی را نداشته و سراغ راه آسان‌تر، یعنی حرکت در همان مسیر گذشته و استفاده از عناصر داستانی قدیمی «جنگ ستارگان» رفته است.

مقالات مرتبط

میک لاسال که فیلم را فوق‌العاده دوست داشته، می‌نویسد: «داستان‌گویی در نیرو برمی‌خیزد استادانه است. داستان در آن به خرج دادنِ صبر و حوصله، همیشه با سرعت بی‌رحمانه‌ای حرکت می‌کند و چپ و راست غافلگیری‌ها را رو می‌کند». جیمز براردینلی از ریل‌ویوز که سه ستاره به فیلم داده، می‌‌آورد: «خب، نتیجه‌ی نهایی چیست؟ یک اثر ضد و نقیض. فیلم برای شروع یک تریلوژی جدید، خوب است. اما به زور به آن شاهکاری که آرزویش را داشتیم، تبدیل می‌شود. اگرچه فیلم هنوز یک اُپرای فضایی درجه‌یک با صحنه‌های عظیم و حس نوستالژیک کافی است که حتی سخت‌گیرترین بچه‌های دهه‌ی ۷۰ و ۸۰ را سر ذوق می‌آورد، اما مسئله‌ این است فیلم تا حدودی خیلی روی بازیافت عناصر داستانی قدیمی مجموعه تکیه می‌کند». برایان ترویت از یو.اس.ای تودی می‌نویسد: «نیرو برمی‌خیزد ارتباطات غافلگیرکننده‌ای را آشکار می‌کند، چندتا دوستی جدید را شروع می‌کند، در کنار خلق راز و رمزهای جدید، قدیمی‌ها را حل می‌کند و لحن قدرتمندی را برای داستان‌های آینده‌ی جنگ ستارگان تنظیم می‌کند. بهتر از همه‌ی اینها، فیلم کاری می‌کند تا احساس کودکی را داشته باشید که دوباره با چیزی واقعا ویژه آشنا شده است». امتیاز متاکریتیک این فیلم ۸۱ است.

 

sisters.jpg

خواهران

Sisters

دو خواهر که رابطه‌ی نزدیکی با هم ندارند، باید قبل از اینکه والدینشان خانه‌شان را بفروشند، اتاق خواب دوران کودکی‌شان را تمیز کنند. طبق معمول آنها برای بازگشت به دوران شاد و بی‌خیال آن روزها تصمیم می‌گیرند برای آخرین بار با برپای یک مهمانی دبیرستانی‌‌گونه، تمام هم‌کلاسی‌هایشان را دعوت کنند. خیلی زود این مهمانی تبدیل به همان زنگ تفریح روانی‌ای می‌شود که خیلی از این بزرگسال‌های خسته از روزگار نیاز دارند. اما آیا همراهی امی پولر و تینا فی به کمدی جذابی ختم شده است؟ خب، اکثر منتقدان همکاری پولر و فی را مثل همیشه عالی خوانده و بهترین ویژگی فیلم دانسته‌اند، اما باور دارند خود فیلم پایش را فراتر از یک اثر سرگرم‌کننده‌‌ی مطلق نمی‌گذارد.

فرانک شک از هالیوود ریپورتر که از فیلم راضی بوده می‌نویسد: «اگرچه فیلمی که توسط جیسون مور (پیچ پرفکت) کارگردانی شده باشد، بیشتر روی لحظات کمیکِ پُرهرج‌و‌مرجش تمرکز می‌کند، اما در واقع لحظات آرام‌تر و بی‌سروصداتر فیلم، بامزه‌ترین‌ قسمت‌هایش هستند». مایک اُلسن از لس‌آنجلس‌تایمز که کم‌و‌بیش فیلم را دوست داشته می‌نویسد: «بخش زیادی از مواد تشکیل‌دهنده‌ی این فیلم (ستاره‌های اصلی، داستان و بازیگران بااستعداد مکملش) می‌تواند تبدیل به فیلم گرم، شوخ و عمیقی درباره‌ی تلاش‌ برای پشت سر گذاشتن گذشته و قدم گذاشتن در مسیری جدید برای رسیدن به رضایت‌مندی شود. در عوض، فیلم در حد یک کمدی مهمانی‌محور باقی می‌ماند و کمتر فراتر از آن می‌رود». امتیاز متاکریتیک این فیلم ۵۸ است.

گزارش باکس‌آفیس هفته‌ی پیش

منبع: Boxoffice Mojo

تهیه شده در زومجی


اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده