نویسنده: نادر امرایی
// چهار شنبه, ۲ دی ۱۳۹۴ ساعت ۱۳:۰۰

اولین تصاویر از نسخه تقریبا نهایی پردازشگر خارجی‌ پلی‌ استیشن VR منتشر شدند

سوالی‌ که از زمان رونمایی از هدست واقعیت مجازی پلی‌استیشن VR مطرح شده بود، اندازه و عملکرد دستگاه پردازشگر خارجی‌ این هدست بود. امروز تصاویر و اطلاعات جدیدی از این دستگاه منتشر شده که اطلاعات تازه‌ای از آن‌ را در اختیار علاقه‌مندان قرار می‌دهد. با زومجی و جزئیات خبر همراه باشید.

از زمانی‌ که سونی از هدست پلی‌استیشن VR که در ابتدا با نام پروژه مرفیوس از آن‌ یاد می‌شد، رونمایی کرد، مدت تقریبا زیادی می‌گذرد. در همان ابتدا سونی اعلام کرده بود برای کاهش وزن این هدست، دستگاهی با پلی‌استیشن VR عرضه خواهد کرد که وظیفه پردازش اطلاعات را بر عهده دارد. از آن‌ زمان تا به حال اطلاعات زیادی از این دستگاه منتشر نشده بود. امروز تصاویر جدیدی از دستگاه پردازشگر خارجی‌ هدست پلی‌استیشن VR منتشر شد که همراه با آن‌، ابعاد و تعداد ورودی‌ها و خروجی‌های این دستگاه نیز مشخص شد.

با توجه به کیت توسعه‌ای که هم‌اکنون در اختیار بازی سازان قرار دارد (این نکته را باید توجه داشته باشید که امکان تغییر ظاهر و ابعاد این دستگاه وجود دارد، زیرا کیت توسعه، نسخه نهایی محصول نیست) ابعاد این پردازشگر ۱۴۰ در ۱۴۰ در ۳۵ میلی‌متر است. ابعاد این دستگاه در مقایسه با نمونه‌های اولیه، بسیار بزرگ‌تر شده است. همچنین یک آداپتور برق ۱۲ ولتی نیز به همراه این دستگاه عرضه خواهد شد.

این دستگاه در حقیقت رابط بین پلی‌استیشن VR و کنسول پلی‌استیشن 4 خواهد بود. در قسمت پشتی‌ آن‌، ما می‌توانیم ورودی برق، ورودی و خروجی‌ HDMI (برای استفاده از قابلیت Social Screen) و همچنین یک پورت یواس‌بی مشاهده کنیم. قسمت جلویی‌ این جعبه پردازشگر، حاوی دو خروجی‌ برای وصل شدن به هدست پلی‌استیشن VR است. در زیر می‌توانید عکس‌هایی‌ را از این هدست به همراه جعبه پردزشگر خارجی‌ آن‌ مشاهده کنید که توسط وی‌آر فوکاس در توییتر منتشر شد:

در این عکس همچنین یک ریموت بر روی سیم دیده می‌شود که وظیفه متصل کردن هدست به جعبه پردازشگر را دارد. این ریموت دارای کلیدهای روشن / خاموش، کم و زیاد کردن صدا و کنترل‌های میکروفن است.

سوالی که اینجا به‌وجود می‌آید این است که سونی به چه دلیلی‌ تصمیم گرفته که ابعاد آن‌ را نسبت به نسخه اولیه بزرگ‌تر در نظر بگیرد و بزرگ‌تر بودن این دستگاه چه تأثیری بر روی تجربه گیمرها با هدست پلی‌استیشن VR خواهد داشت؟ از زمان معرفی‌ نسخه اولیه این هدست، تنها تغییر مهمی‌ که پلی‌استیشن VR به خود دیده است، این است که نرخ تازه‌سازی (Refresh Rate) آن‌ بهتر شده است. سونی با استفاده از یک پنل OLED این نرخ را به ۱۲۰ هرتز ارتقا داده است. پس وظیفه اصلی‌ این جعبه چیست؟

یکی‌ از اصلی‌‌ترین وظایف این جعبه، پیاده‌سازی ویژگی‌ Social Screen است. این ویژگی‌ به بازی‌ها این اجازه را می‌دهد که صحنه‌ای را که کاربر پلی‌استیشن VR در حال دیدن است، دیگر گیمرها نیز بر روی تلویزیون مشاهده کنند و در نتیجه بتوانند با هم به تجربه بازی بپردازند. نسخه اولیه جعبه پردازشگر تصویر را طوری تغییر می‌داد که باعث می‌شد در مرکز صفحه نمایش هدست، تصویر با رزولوشن بالاتری به نظر برسد و در گوشه‌ها رزولوشن کمی‌ افت کند. هنوز مشخص نیست که آیا این نسخه جدید جعبه پردازشگر کاری در راستای ارتقای این افت رزولوشن تصویر در گوشه‌ها انجام می‌دهد یا خیر.

Playstation VR Extrenal Processor Rear نمایی از پشت دستگاه پردازشگر خارجی هدست واقعیت مجازی پلی‌استیشن VR که در آن پورت‌های HDMI به همراه یک پورت مایکرو یو‌اس‌بی مشخص هستند

علاوه بر این، ارتقا دادن نرخ تازه‌سازی به ۱۲۰ هرتز به این معنی است که سونی باید کاری کند که بازی‌هایی که با نرخ ۶۰ فریم بر ثانیه اجرا می‌شوند، در زمان واقعی‌ با نرخ تازه‌سازی نمایشگر این هدست سازگار شوند. با این حال هنوز مشخص نیست که وظیفه این هماهنگ سازی باز هم بر عهده جعبه پردازشگر باشد یا خیر.

با تمام این تفاسیر، چیزی که مشخص است این است که این پردازشگر خارجی‌، یک دستگاه قدرتمند است که توان پردازشی بالایی‌ دارد. همچنین این نکته که این دستگاه دارای یک فن به قطر ۲۵ میلی‌متر است، نشان از این دارد که چیپ داخل این دستگاه به قدری قدرتمند هست که برای خنک شدن نیاز به یک فن داشته باشد. به‌علاوه در گزارش‌های منتشر شده از این دستگاه صدای این فن بسیار کم اعلام شده است.

با این همه، این دستگاه وظیفه هیچگونه رندر کردن تصاویر گرافیکی را بر عهده ندارد. زیرا تمام موارد مربوط به گرافیک توسط کنسول پلی‌استیشن 4 مدیریت و اجرا می‌شوند. اما وظیفه اصلی‌ این دستگاه، کم کردن زمان پاسخگوئی (که یکی‌ از مهم‌ترین ویژگی‌های هدست‌های واقعیت مجازی است) خواهد بود که با توجه به قدرت این دستگاه به نظر می‌رسد بتواند به خوبی‌ از عهده آن‌ بر آید و تنها نکته‌ای‌ که باعث می‌شود کمی‌ ما گیمرها را نگران کند، قیمت نهایی دستگاه با توجه به مسائل ذکر شده و قدرت بالای دستگاه خواهد بود!

نظر شما درباره پردازشگر خارجی‌ پلی‌استیشن VR چیست؟

منبع: Eurogamer


اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده