با رواج بازی‌های موبایل، شاهد آثار زیادی در سبک دفاع از قلعه هستیم که هر روز هم به تعداد آن‌ها افزوده می‌شود. ولی در این میان آثاری موفق خواهند بود که خلاقیت را چاشنی بازی خود کنند. در ادامه مطلب زومجی، بازی Epic Defense: The Elements را بررسی خواهیم کرد که یک اثر متفاوت در سبک دفاع از قلعه است.

بازی Epic Defense: The Elemnts توسط استودیو بازیسازی کَت ساخته شده و به صورت رایگان (با پرداخت‌های درون برنامه‌ای)برای گوشی‌های اندروید و iOS عرضه شده است. بازی‌های دفاع از قلعه معمولا همگی دنباله رو یک مسیر خاص هستند و باید با ساخت برج‌های متفاوت در برابر موج‌های دشمن ایستادگی کنید و مانع از رسیدن آن‌ها به مقر اصلی خودتان شوید. هسته اصلی گیم‌پلی تمام بازی‌های این سبک را همین مساله شکل می‌دهد. ولی در این بین آثاری نیز دیده می‌شوند که المان‌هایی جدیدی به این حالت اضافه می‌کنند تا در میان سیل عظیم این بازی‌ها، به یک اثر منحصر به فرد تبدیل شوند. سازندگان Epic Defense نیز در ساخت بازی خود سعی کردند تا محیط و گیم‌پلی متفاوتی ارایه کنند که همین امر نیز آن را از محصولات هم سبک خودش متمایز می‌کند.

ption id="attachment_77528" align="aligncenter" width="1280"]Epic Defense حتی همین برج‌های پایه نیز تاثیر زیادی در بازی دارند

بازی به معنای واقعی کلمه فاقد داستان است و تنها از توضیحات سازندگان در صفحه دانلود بازی می‌دانیم که سرزمین امن انسان‌ها تحت حمله اورک‌ها قرار گرفته و حال شما باید با ساخت برج‌های متفاوت در برابر سیل عظیم نیروهای اهریمنی ایستادگی کنید. معمولا بازی‌های این سبک نیاز به داستان ندارند و همین ایده مختصر هم کافی است تا بازیکنان را درگیر گیم‌پلی بازی کند. اما در بخش گیم‌پلی، Epic Defense حرف‌های زیادی برای گفتن دارد. در اولین رویارویی با بازی، به احتمال زیاد کمی سردرگم خواهید شد و دلیل این امر هم تفاوت نحوه‌ی ساخت قلعه‌های بازی با آثار هم سبک است. در این اثر خبری از منوی ساخت و ساز نیست و به جای آن یک قلعه بسیار ساده در گوشه پایین سمت راست رابط کاربری دیده می‌شود که برای ساخت، کافی است آن را بر روی یک نکته کاملا دلخواه در حاشیه‌ی مسیر قرار دهید. این برج‌های پایه میزان آسیب‌رسانی بسیار کمی دارند و به منظور بهبود آن‌ها باید از سنگ‌ها استفاده کنید که در ۳ رنگ آبی، قرمز و زرد دیده می‌شوند و نشانگر عناصر اصلی حیات، آب، آتش و خاک هستند. با قرار دادن ۳ سنگ در یک قلعه پایه، یک برج کاملا جدید خواهید داشت و این ویژگی یکی از نکات مثبت بازی است. چرا که ترکیبات مختلف از سنگ‌ها، به معنای برج‌های مختلف است که ویژگی‌های کاملا متفاوتی دارند. برخی بر روی یک دشمن تمرکز دارند و برخی به صورت گروهی به دشمنان شلیک می‌کنند. علاوه بر این سرعت و بُرد قلعه‌ها نیز با یکدیگر تفاوت دارد. در مجموع ۱۰ برج مختلف در بازی دیده می‌شوند که طریقه ساخت آن‌ها از طریق راهنمای بازی قابل مشاهده است. ولی یکی از نکاتی که در این بخش کمی عذاب‌آور است، نبود توضیحات در مورد برج‌ها است و برای آشنایی با ویژگی‌های هریک از آن‌ها باید خودتان دست به کار شده و به صورت عملی تاثیر آن روی نیرو‌های دشمن را تجربه کنید. برج‌ها همچنین قابلیت ارتقا نیز دارند که این امر به وسیله سکه صورت می‌گیرد. پس از پایان هر مرحله مقداری سکه به بازیکن داده می‌شود که البته برای گیمر‌های عجول، به هیچ وجه کافی نیست و ارتقای تمامی برج‌ها، نیازمند انجام خریدهای درون برنامه‌ای است. ولی بازی به هیچ وجه شما را مجبور به انجام دادن خرید نمی‌کند و می‌توانید با صبر و حوصله به صورت کاملا رایگان از آن لذت ببرید.

ption id="attachment_77535" align="aligncenter" width="1280"]Epic Defense 3 برج‌های بازی همگی قابل ارتقا هستند

بازی تا مرحله چهارم سعی دارد تا گیمر را با محیط خودش آشنا کند و پس از آن حتی در پایین ترین درجه سختی نیز بسیار چالش بر انگیز است و به هیچ وجه فقط با استفاده از یک نوع برج قادر به پیروزی نخواهید بود و باید حتما استراتژی خوبی در جاگذاری و ساخت انواع مختلف برج‌ها داشته باشید. از آن‌جایی که مکان قرار گرفتن قلعه‌ها در بازی به صورت از پیش تعریف نشده نیست، یک برج در محل نادرست به معنی ناکارآمد بودن آن است. البته گیم‌پلی این اثر از یک مشکل نیز رنج می‌برد و آن طریقه عرضه سنگ‌ها به کاربر است. در طول بازی، هیچ‌گاه از مشکل کمبود برج پایه رنج نخواهید برد و با کشته شدن دشمنان منابع مورد نیاز به وفور یافت می‌شود. ولی زمانی که بخواهید برج‌های دلخواه خود را از ترکیب سنگ‌ها بسازید، حتی ممکن است سازندگان را نفرین کنید! هر از گاهی کشتن دشمنان، سنگ‌های با ارزش را در اختیار گیمر قرار می‌دهد که این امر از هیچ قانون و یا ترتیبی پیروی نمی‌کند و برای مثال زمانی که نیازمند سنگ آبی هستید، به دفعات سنگ زرد دریافت خواهید کرد و ممکن است برای مثال تا پایان سه موج از حملات، هیچ سنگ آبی به دست نیاورید! از آنجایی گیم‌پلی بازی بر اساس ترکیب صحیح و استفاده از برج‌های متنوع بنا شده، این مساله باعث بروز مشکلات زیادی می‌شود و در برخی مواقع به اجبار فقط می‌توانید برج‌های یک‌شکل بسازید که ثمره آن شکست خواهد بود. ولی در حالت کلی، تنوع بالای برج‌ها و چالش برانگیز بودن مراحل باعث خواهد شد تا حتی شکست در بازی نیز لذت‌بخش باشد. مراحل در دو حالت مختلف محدود و بی‌پایان قابل بازی هستند که در یکی تعدادی معینی موج از دشمنان داریم و در دومی، هیچ محدودیتی از این بابت نیست و دشمنان در موج‌های بی‌شمار حمله خواهند کرد که با مرور زمان درجه سختی آن‌ها بیش‌تر می‌شود و همین حالت مختلف تنوع خوبی به گیم‌پلی بازی داده است. مساله دیگر در مورد گیم‌پلی بازی نیز طولانی بودن زمان مراحل است و به طور میانگین و در صورت عدم استفاده از سریع‌تر کردن سرعت بازی، هر مرحله بین ۱۵ تا ۲۰ دقیقه طول می‌کشد که به لطف امکان ذخیره بازی در طی مراحل، مجبور نیستید تا حتما یک مرحله را تا پایان بازی کنید و این مساله یکی از ویژگی‌های مثبت و منحصر به فرد بازی است.

ption id="attachment_77527" align="alignright" width="1280"]Epic Defense 2 تنوع محیطی بازی بالا است

Epic Defense: The Elements حجم نسبتا کمی دارد و به همین دلیل هم شخصا انتظار گرافیک فوق‌العادی از بازی نداشتم. ولی پس از اولین رویارویی نظرم کاملا در این مورد عوض شد و از لحاظ گرافیک هنری، بازی یک محیط رنگارنگ و پر جزییات را ارایه می‌دهد و پس از سه تا چهار مرحله محیط بازی تغییر می‌یابد و از جنگل‌های سرسبز و بیابان‌های خشک گرفته تا اعماق جهنم را در بازی شاهد هستیم که انصافا هم همگی طراحی بسیار زیبا و پر جزییاتی دارند. طراحی قلعه‌های بازی نیز به زیبایی هرچه تمام صورت گرفته و گلوله‌های شلیک شده نیز افکت زیبایی دارند و این مساله در مورد نحوه طراحی دشمنان نیز صدق می‌کند و تنوع بسیار خوبی از بابت گونه‌های مختلف مهاجمین شاهد هستیم. البته از لحاظ گرافیک فنی، انتظار یک اثر شاهکار را نداشته باشید، چون همه چیز در این مورد معمولی است و شاهد انیمیشن جذاب و یا جزییات خیلی پر زرق و برق نیستیم که البته به لطف زیبایی گرافیک هنری بازی مشکلی اساسی به حساب نمی‌آید.

ption id="attachment_77534" align="aligncenter" width="1280"]Epic Defense 4 فقط در این منو چیزی به نام موسیقی شنیده می‌شود!

ولی بازی در مورد ارایه تجربه صوتی کمی ضعیف عمل می‌کند. اولین بار که وارد بازی شدید، با یک موسیقی به شدت حماسی و مناسب حال و هوای بازی مواجه می‌شوید که نوید یک اثر خوب در این زمینه را می‌دهد. ولی پس از شروع اولین مرحله، امید شما کاملا تبدیل به یاس می‌شود! چرا که هیچ خبری از موسیقی در طی مراحل نیست و فقط صدای ممتد شلیک برج‌ها و کشته شدن دشمنان به گوش می‌رسد که صداگذاری این موارد نیز جالب نیست و به شخصه ترجیح دادم تا بدون صدا بازی را ادامه دهم. 

در پایان باید به این نکته اشاره کرد که اگر از طرفداران سبک دفاع از قلعه باشید، به طور حتم بازی Epic Defense: The Elements به عنوان یک تجربه متفاوت و لذت بخش در خاطرات شما حک خواهد شد. تنوع بالای برج‌ها و گیم‌پلی چالش‌بر‌انگیز و در عین حال لذت بخش این اثر در کنار جزییات خوب بصری بازی یک محصول خوب ارایه می‌دهند که هیچ‌گاه تکراری نمی‌شود و رایگان بودن و عدم اجبار برای خرید سکه، همگی دست به دست هم می‌دهند تا این محصول را به یک اثر قابل احترام در سبک دفاع از قلعه تبدیل کنند. فقط اگر سازندگان کمی در نحوه توزیع سنگ‌ها تعادل ایجاد کرده و به صداگذاری و موسیقی اثر خودشان نیز اهمیت بیش‌تری قائل بودند، Epic Defense می‌توانست به یک اثر کاملا بی‌نقص نیز تبدیل شود.

دانلود از گوگل پلی | دانلود از آیتونز | دانلود از کافه بازار

تهیه شده در زومجی

زومجی چگونه یک بازی را بررسی میکند؟


Epic Defense: The Elements

بازی Epic Defense: The Elements از آن دست آثاری است که سعی کرده خلاقیت زیادی گیم‌پلی خود ایجاد کند و از ترکیب همین مساله با جلوه‌های بصری مناسب، یک تجربه منحصر به فرد به بازیکن ارایه می‌دهد که به هیچ وجه در طی بازی تکراری نشده و برای طرفداران سبک دفاع از قلعه بسیار سرگرم کننده است.
افشین پیروزی

8.5

نقاط قوت

  • - گیم‌پلی جذاب و متنوع
  • - ترکیب سنگ‌های مختلف برای ساخت قلعه‌ها
  • - گرافیک هنری زیبا
  • - طراحی خوب قلعه‌ها و دشمنان

نقاط ضعف

  • - نبود موسیقی
  • - صداگذازی ضعیف
  • - طریقه عرضه سنگ‌ها در بازی
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده