// یکشنبه, ۶ دی ۱۳۹۴ ساعت ۲۳:۰۴

شایعه: فیلم جدید کریستوفر نولان در رابطه با جنگ جهانی دوم خواهد بود

مدتی قبل بود که کمپانی وارنر، تاریخ اکران فیلم جدید و بی‌نام و نشانِ کارگردان شهیر انگلیسی، کریستوفر نولان را اعلام کرد. حالا، طبق شایعاتی که اخیرا به اوج خود رسیده است، این اثر سینمایی تازه بر اساس یک رخداد حقیقی در جنگ جهانی دوم ساخته خواهد شد. با زومجی و جزئیات خبر همراه باشید.

از زمان اعلام رسمی تاریخ اکران فیلم تازه‌ی کریستوفر نولان، شایعات و صحبت‌های زیادی در رابطه با آن به گوش می‌رسد. از صحبت‌های مت دیمون در رابطه با علاقه‌اش به نقش‌آفرینی در دردویلِ فرضی کریستوفر نولان گرفته تا شایعاتی که در رابطه با ارتباط این فیلم با انیمه‌ی محبوب آکیرا بیان شده بود.

درست است که هنوز هیچ اطلاعات رسمی و محکمی از این فیلم و داستان‌اش منتشر نشده اما صحبت‌های کوئنتین تارانتینو در مصاحبه‌ی اخیرش با پاول توماس، سیل جدیدی از شایعات را به راه انداخته است. او که در میان صحبت‌هایش در رابطه با هشت خبیث و عظمت فیلم‌برداری ۷۰ میلی‌متری(عریض‌ترین نوع فیلم در صنعت سینما) انجام شده برای آن سخن به میان آورده بود، به این حقیقت که کمپانی Weinstein در حال گسترش این سبک از تصویربرداری است و تا به امروز با سازندگان صد اثر دیگر نیز در رابطه با قابلیت‌ها و آینده‌ی آن مذاکراتی داشته است. اما در این بین، مهم‌ترین سخن وی در این مصاحبه، اشاره‌ای است که به کریستوفر نولان دارد و می‌گوید: «کریستوفر نولان هم دقیقا پشت سر من به سراغ این سبک می‌آید».

اما حقیقتا دلیل نیاز نولان برای بهره‌جویی از تکنولوژی فیلم‌برداری ۷۰ میلی‌متری چیست؟ ما می‌دانیم که او کارگردانی است که بی‌جهت به سراغ استفاده از سبکی تازه نمی‌رود و حتی در «شوالیه‌ی تاریکی» فقط در نقاطی که نیاز به استفاده از تکنولوژی آی‌مکس را قطعی می‌دید از آن بهره برده بود.

بر اساس گزارشات ایندی وایر از پایگاه La Voix Du Nord فرانسه، فیلم جدید کریستوفر نولان در مورد جنگ جهانی دوم خواهد بود. در حقیقت، در این گزارش مستقیما به داستان اصلی این اثر تازه نیز اشاره شده و و بر طبق این اطلاعات، فیلم قرار است روی عملیات تخلیه‌ی سربازان متفقین از ساحل دانکرک در فرانسه تمرکز کند. این عملیات که داینامو نام گرفته و با نام «معجزه‌ی دانکرک» نیز شناخته می‌شود، یکی از مهم‌ترین و خاص‌ترین اتفاقاتی بوده که در جریان جنگ جهانی دوم رخ داده است.

موضوع از جایی شروع می‌شود که ارتش آلمان از خاک بلژیک و هلند می‌گذرد و به طور ناگهانی از پشت خطوط ماژینو سر در می‌آورد و ارتش بریتانیا را در شمال غربی غافلگیر می‌کند. به همین سبب، نزدیک به چهار صد هزار سرباز بریتانیایی و فرانسوی از سپاه‌های اصلی جدا می‌شوند و در محاصره‌ی کامل قرار می‌گیرند. ارتش آلمان با روحیه‌ی بالای به دست آمده، در حال نابودی و در هم کوبیدن تمام خطوط دفاعی متفقین است و به سرعت به نیروهای شکست‌خورده‌ی انگلیس نزدیک می‌شود. لشگر شکست‌خورده‌ی بریتانیا برای زنده ماندن هر گونه که هست خود را به دانکرک می‌رساند. سپس، در زمانی که دو سوم ارتش بریتانیا در دانکرک انتظار تخلیه و فرار توسط کشتی‌ها و قایق‌های محلی را می‌کشد، ارتش آلمان به سبب فرمانی عجیب از حرکت باز می‌ایستد. دستوری که از سوی شخص هیتلر صادر شده و توقف ۷۲ ساعته‌ی ارتش را خواسته است.

ژنرال فون رون از اعضاي ستاد ارتش آلمان، در این رابطه می‌گوید:

تا به امروز هيچکس علت این اقدام هيتلر را نفهميده است. در حقیقت، بریتانیایی‌ها دقیقا ظرف همین سه روز، موفق شدند تمام افراد خود را نجات دهند، رخدادی که در آینده‌ای نه چندان دور به معجزه‌ی دانکرک معروف شد. واقعیت این است که هیتلر نمی‌خواست ارتش انگلیس را کاملا منهدم کند و این موضوع باعث شد تا آن‌ها این را پیروزی تاریخی خودشان بنامند!

ساخته شدن اثری سینمایی آن هم با فیلم‌نامه‌ای خاص و تاریخی که بیشتر شبیه یک رخداد مرموز به نظر می‌رسد، آن هم توسط کارگردانی بریتانیایی که قطعا موضع خاصی نسبت به آن خواهد داشت، می‌تواند نتیجه‌ی جالبی را رقم بزند. کارگردانی که بازه‌ی آثارش به اندازه‌ای گسترده است که در میان آن‌ها، از «تلقین» پر رمز و راز و متفاوت تا «در میان ستارگان» خوش رنگ و لعاب و دوست‌داشتنی پیدا می‌شود. البته، هنوز هیچ چیز قطعی نیست و تمام این‌ها می‌تواند چیزی بیش از یک شایعه نباشد.

نظر شما چیست؟ آیا فکر می‌کنید خلق چنین اثری توسط کریستوفر نولان، می‌تواند تجربه‌ای متفاوت و جذاب را پدید بیاورد؟

منبع: Indiewire


اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده