// دوشنبه, ۱۴ دی ۱۳۹۴ ساعت ۲۱:۰۰

بهترین فیلم‌های باکس آفیس: «جنگ ستارگان» به چند قدمی رکورد «آواتار» رسید!

این هفته همه از «جنگ ستارگان» گرفته تا بقیه فروش خوبی را تجربه کردند. فقط «هشت نفرت‌انگیز» تارانتینو کمی نگران‌کننده به نظر می‌رسد. همراه گزارش باکس آفیس زومجی باشید.

the hateful eight (2)

اولین هفته‌ی سال ۲۰۱۶ که مصادف با سومین هفته‌ی اکران «جنگ ستارگان: نیرو برمی‌خیزد» می‌شود، در میان پردرآمدترین هفته‌های ماه ژانویه تاریخ در رده‌ی دوم قرار می‌گیرد. دوازده فیلم برتر جدول ۲۰۴.۶ میلیون دلار کسب کردند که فقط ۴ و نیم میلیون کمتر از بهترین هفته‌ی ژانویه است؛ همان هفته‌ای که در سال ۲۰۰۹ «آواتار» در حال پادشاهی در آن روزها بود. البته به نظر نمی‌رسد جیمز کامرون و فیلمش بیشتر از این بتوانند مغرور باقی بمانند، چون «نیرو برمی‌خیزد» با سرعت بالایی لحظه به لحظه در حال شکار تاج پادشاهی «آواتار» است. در واقع «نیرو برمی‌خیزد» فقط ۲۰ میلیون دیگر لازم دارد تا رکورد بهترین فروش خانگی تاریخ را از «آواتار» کش برود و آن را به فهرست بلند و بالای موفقیت‌های خودش اضافه کند. تمام اینها درحالی است که فیلم هم‌اکنون بیش از یک میلیارد و نیم در سرتاسر دنیا فروخته است. اما این هفته در باکس آفیس همه‌چیز به «جنگ ستارگان» خلاصه نمی‌شود. کوئنتین تارانتینو با آغاز اکران گسترده‌ی «هشت نفرت‌انگیز»اش سروصدای زیادی به پا کرده و عملکرد خوب «بابا اومده» و «خواهران» نیز نشان می‌دهد که مردم هوس کمدی هم کرده‌اند. و نهایتا انیمیشن ایست-حرکتی چارلی کافمن را داریم که در اکران محدودش خوش درخشیده است.

اول با «جنگ ستارگان» شروع می‌کنیم که دیزنی رقم ۸۸.۳ میلیون دلار برای فروش آخرهفته‌ی محصولش گزارش کرده است. رقمی که فیلم را تنها بعد از ۱۷ روز به مجموع ۷۴۰.۲ میلیون دلار می‌رساند. «نیرو برمی‌خیزد» سریع‌ترین فیلمی است که موفق شده در باکس آفیس خانگی از مرز ۷۰۰ میلیون دلار عبور کند. شاید باورتان نشود، اما کاری که «جنگ ستارگان» در عرض ۱۶ روز انجام داده، برای «آواتار» ۷۲ روز طول کشیده بود. فیلم علاوه‌بر شکستن بیش از ۴۰ رکورد باکس آفیس که هفته‌ی پیش درباره‌شان صحبت کردیم، در حال حاضر در فهرست پُرفروش‌ترین فیلم‌ها در سرتاسر دنیا در جایگاه ششم قرار می‌گیرد. البته باید جایگاه پنجمی فیلم را از همین الان قطعی بدانیم. چون فیلم فقط چند هزار دلار لازم دارد تا «خشمگین ۷» را پایین بکشد.

the hateful eight (1)

در رده‌ی دوم چارت به «بابا اومده»، کمدی ویل فرل و مارک والبرگ می‌رسیم که نسبت به هفته‌ی افتتاحیه‌اش جایگاه‌اش را حفظ کرده است. فیلم پس از تجربه‌ی ۲۵ درصد افت فروش، ۲۹ میلیون دلار فروخت. مجموع درآمد خانگی فیلم هم‌اکنون بر روی رقم شگفت‌انگیز ۹۳.۶ میلیون دلار می‌ایستد. رسیدن به چنین رقمی در طول ۱۰ روز برای فیلمی با بودجه‌ی ۵۰ میلیون دلار که چندان مورد استقبال منتقدان قرار نگرفته، خیلی خوب است.

اما گل‌ سرسبد این هفته جدیدترین فیلم تارانتینو، «هشت نفرت‌انگیز» است که اگرچه بسیاری از تحلیلگران آغازی ۲۰ میلیونی را برای آن پیش‌بینی کرده بودند، ولی فیلم پس از اکران در ۲ هزار و ۴۷۴ سینما ۱۶.۲ میلیون دلار فروخت. البته این را باید در نظر بگیریم که فروش فیلم زمانی که روز چهارشنبه با افزایش سالن سینما مواجه شد، یک‌دفعه بالا رفت و کمی از دلیل این رقم پایین را باید به پای این موضوع بنویسم. تازه، این فیلم بزرگسالانه‌ در حالی وارد اکران گسترده‌اش شد که در اوج پخش مسابقه‌های فوتبال به سر می‌بردیم. فعلا باید تا هفته‌ی بعد صبر کنیم و ببینیم آیا فیلم می‌تواند دوام بیاورد یا نه. وگرنه با این وضعیت باید رقمی نهایی ۵۰ تا ۵۵ میلیون دلار را برای فیلم پیش‌بینی کرد. برای مقایسه باید به «جنگوی زنجیربریده»، وسترن دیگر تارانتینو اشاره کرد که در روز افتتاحیه‌اش که مصادف با روز کریسمس بود، ۳۰.۱ میلیون دلار کسب کرد. البته نباید فراموش کنیم که نقدهای «هشت نفرت‌انگیز» به اندازه‌ی «جنگو» و «حرامزاده‌های لعنتی» عالی نبوده است.

هرچند «هشت نفرت‌انگیز» هفته‌ی بعد با یک رقیب سرسخت و دیوانه‌ی دیگر روبه‌رو می‌شود و آن چیزی نیست جز «بازگشته» (The Revenant)، آخرین فیلم آلخاندرو گونزالس ایناریتو که حال‌و‌هوای داستانی نزدیکی هم به فیلم تارانتینو دارد. این فیلم که لئوناردو دی‌کاپریو را در نقش اصلی‌اش دارد، این هفته نیز کماکان در چهار سینما اکران شد. فیلم ۴۵۰ هزار دلار کسب کرد و هفته‌ی بعد بیش از ۳ هزار سینمای جدید به نمایش‌دهندگانش اضافه می‌شوند. و شاید این قدرت جذب بیشتری داشته باشد و موفق شود قسمتی از مخاطبانِ «هشت نفرت‌انگیز» را به سمت خودش بکشاند.

در جایگاه چهارم به یکی دیگر از کمدی‌های قوی این هفته یعنی «خواهران» با بازی تینا فی و امی پولر می‌رسیم. فیلم که فقط با ۱۱.۳ درصد افت فروش مواجه شده در سومین هفته‌ی اکرانش، ۳۰ میلیون دلار کسب کرد و مجموع درآمدش را به رقم ۶۱.۷ میلیون دلار رساند و به نظر نمی‌رسد که قرار است از حرکت بایستد. فیلم «بیگ شورت» نیز عملکرد خوبی در یک هزار و ۶۰۰ سینما از خودش نشان داد و یک ۹ میلیون دلار دیگر به جیب زد تا نشان دهد ترکیب کمدی، موضوعات اقتصادی و گروه بازیگران خارق‌العاده به راحتی می‌تواند مخاطبان زیادی را به خود جذب کند.

در اکران محدود به «آنومالیسا» (Anomalisa)، انیمیشن ایست‌-حرکتی چارلی کافمن که شدیدا از سوی منتقدان موردستایش قرار گرفته می‌رسیم. این فیلم در چهار سینمای نیویورک و لس‌انجلس اکران شد و ۱۴۰ هزار دلار کسب کرد.

جدول ۱۰ فیلم برتر هفته

 

ردیففیلمفروش این هفته
۱Star Wars: The Force Awakens۸۸.۳  میلیون دلار
۲Daddy's Home۲۹ میلیون دلار
۳The Hateful Eight۱۶.۲ میلیون دلار
۴Sisters۱۲.۵ میلیون دلار
۵Alvin and the Chipmunks The Road Chip۱۱.۸ میلیون دلار
۶Joy۱۰.۴ میلیون دلار
۷The Big Short۹ میلیون دلار
۸Concussion۸ میلیون دلار
۹Point Break۶.۸ میلیون دلار
۱۰The Hunger Games: Mockingjay - Part 2۴.۶ میلیون دلار

 

نگاهی به برخی فیلم‌های تازه‌اکرا‌ن‌شده‌ی این هفته:

hateful

هشت نفرت‌انگیز

The Hateful Eight

«هشت نفرت‌انگیز» برای مدت‌هاست که یکی از موردانتظارترین فیلم‌های موجود در هر فهرست سینمایی است. مخصوصا با توجه به اینکه قبلا یک‌بار در قالب «جنگوی زنجیربریده»، برداشت دیوانه‌وارِ تارانتینو را از دنیای وسترن و خلافکارها و جایزه‌بگیرها و هفت‌تیرکش‌هایش دیده بودیم. و مخصوصا بعد از اینکه تارانتیو نزدیک با کنسل کردن ساخت فیلم، قلب خیلی از طرفدارانش را به دهان‌شان آورد. اما خوشبختانه، فیلم ساخته شد و طبق نظر اکثر منتقدان به چیزی نزدیک به دیگر تجربه‌های کیو.تی یا فراتر از آنها تبدیل شده است که در طول سه ساعت، یک دقیقه هم آرام و قرار ندارد. ماجرای «هشت نفرت‌انگیز» درباره‌ی هشت نفری است که از جایزه‌بگیر و زندانی‌اش شروع می‌شوند و تا سرهنگ سابق جنگ داخلی و کلانتر و آدم‌های مرموز دیگری ادامه دارند. تمام آنها در یک کلبه‌ی دورافتاده وسط برف و بوران کشنده‌ی کوهستان به هم می‌پیوندند و حالا چیزی در گذشته‌، تمامی‌‌شان را به هم متصل می‌کند و آنها را به جان یکدیگر می‌اندازد.

جیمز براردینلی از ریل‌ویوز که به فیلم امتیاز کامل داده می‌نویسد: «این فیلم یک تریلر ولتاژ بالا، سرشار از پیچش‌های استادانه، دیالوگ‌های میخکوب‌کننده و روایت شدیدا سرگرم‌کننده‌ای است که کاری می‌کند تا سه ساعت زمان فیلم را احساس نکنید. بهترین فیلم سال؟ بله». ریچارد روپر از شیکاگو سان‌تایمز که فیلم را فوق‌العاده دوست داشته، می‌نویسد: «اگرچه فیلم به اندازه‌ی «جنگوی زنجیربریده» بی‌پروا، محرک یا خشونت‌آمیز نیست، اما فیلم هنوز یک تجربه‌ی سینمایی هیجان‌انگیز است که با طنز سیاه، بازی‌هایی که لیاقت جایزه دارند و یک معمای پیچیده پُر شده است؛ معمایی که ما را تا پایان‌بندی خونین و هوشمندانه‌ی فیلم در حدس و گمان زدن نگه می‌دارد».  میک لاسال از سن فرانسیسکو کرانیکل که فیلم را دوست داشته، می‌آورد: «لازم نیست بگویم که اگر «حرامزاده‌های لعنتی» و «جنگوی زنجیربریده» به گروه خونی‌تان نمی‌خورد، «هشت نفرت‌انگیز» نه تنها تجربه‌‌ی راحت‌تری نیست، بلکه قدمِ بزرگ فراتری نسبت به قبلی‌ها برمی‌دارد». امتیاز متاکریتیک این فیلم ۶۹ است.

 

گزارش باکس‌آفیس هفته‌ی پیش

منبع: Boxoffice Mojo

تهیه شده در زومجی


اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده