نویسنده: نادر امرایی
// پنجشنبه, ۱۷ دی ۱۳۹۴ ساعت ۱۴:۱۵

عذرخواهی موسس آکیولس بابت اطلاع رسانی غلط درباره قیمت هدست آکیولس ریفت

پیش از این پالمر لاکی، موسس کمپانی آکیولس، اعلام کرده بود که قیمت هدست آکیولس ریفت حول و حوش ۳۵۰ دلار خواهد بود اما دیروز مشخص شد که این هدست با قیمت ۵۹۹ دلار در اختیار مصرف‌کنندگان قرار می‌گیرد. وی امروز از طرفداران به دلیل اظهار نظر قبلی خود عذرخواهی کرد.

در جریان نمایشگاه CES 2016، کمپانی آکیولس، قیمت و تاریخ عرضه هدست واقعیت مجازی آکیولس ریفت را اعلام کرد و مشخص شد این هدست قرار است با قیمت ۵۹۹ در اختیار مصرف‌کنندگان قرار بگیرد. این قیمت با قیمتی که پیش از این انتظار می‌رفت، بسیار تفاوت داشت زیرا چندی پیش پالمر لاکی، موسس آکیولس اعلام کرده بود که قیمت هدست ریفت در حدود ۳۵۰ دلار خواهد بود.

وی دیشب و در جریان مصاحبه‌ای که در وب‌سایت ردیت انجام داد، از طرفداران به دلیل گفتن این جمله عذرخواهی کرد و گفت کرد که تیم آنها فکر می‌کرد که با اظهار نظرات قبلی کاری کرده بود که مردم از این قیمت بالا شگفت‌زده نشوند. لاکی در ادامه  افزود که وی در رساندن پیغام و منظورش مرتکب اشتباه شده است.

در ادامه، لاکی تا حدی به دفاع از سیاست‌های آکیولس پرداخت و گفت که اعضای کمپانی آنها، ماه می سال گذشته اعلام کرده بودند که یک رایانه شخصی‌ که قابلیت پشتیبانی‌ از این هدست را داشته باشد به همراه یک هدست آکیولس ریفت، قیمتی در حدود ۱۵۰۰ دلار خواهد داشت و این مساله باید مردم را متوجه می‌کرد که ۱۵۰۰ دلار برای یک رایانه شخصی‌ به همراه یک هدست ریفت، قیمت این دستگاه را در همان بازه ۶۰۰ دلار اعلام شده قرار می‌دهد.

با این همه، کسانی‌ که در حال حاضر یک رایانه شخصی‌ قدرتمند دارند،با استناد به صحبت‌های پیشین لاکی، انتظار داشتند که قیمت این هدست چیزی نزدیک به نسخه ۲ کیت توسعه‌دهنده (که با قیمت ۳۵۰ دلار عرضه می‌شد) باشد با این همه لاکی اعلام کرد که اظهار نظر ۳۵۰ دلاری وی، یک واکنش سریع و نا‌آماده به اظهار نظری بوده که توسط برخی‌ فروشگاه‌ها انجام شده بود. این فروشگاه‌ها اعلام کرده بودند که قیمت نسخه نهایی آکیولس ریفت بدون رایانه شخصی‌، ۱۵۰۰ دلار خواهد بود. وی در ادامه گفت او با این اظهار نظر سعی‌ داشته اعلام کند که قیمت ۶۰۰ دلاری این هدست، بسیار نزدیک‌تر به ۳۵۰ دلار در مقایسه با ۱۵۰۰ دلار است:

طرفداران به قیمت ۳۵۰ دلاری نسخه ۲ کیت توسعه‌دهنده که تکنولوژی بسیار ضعیف‌تری نسبت به آن‌ نسخه‌ای دارد که ما در اختیار مصرف کنندگان قرار می‌دهیم نگاه می‌کنند و احساس کردند که قیمت نسخه نهایی هم باید در همین حدود باشد. ما به طور اشتباه فرضیه‌ای را به وجود آوردیم که نتوانستیم به خوبی‌ آن‌ را کنترل کنیم. من از همه عذرخواهی می‌کنم. من معمولا سعی‌ می‌کنم که انتظارات را از خودم در سطح پایینی نگاه دارم و تمام تلاشم را می‌کنم که فراتر از انتظارات عمل کنم و باید از این مسئله به وجود آمده درس بگیرم.

صحبت‌های پالمر لاکی در رابطه با قیمت آکیولس ریفت

دلیل قیمت بالای هدست ریفت چیست؟

همانطور که لاکی در مصاحبه‌های قبلی‌ نیز اعلام کرده بود، دلیل اختلاف قیمت نسخه مصرف‌کننده هدست آکیولس ریفت در مقایسه با کیت‌های توسعه‌دهنده، ویژگی‌های جدید و پیشرفته‌ای مانند ردیابی حرکات پشت سر، هدفون‌ و میکروفون است که در نسخه مصرف کننده این هدست قرار دارد. لاکی در این‌باره گفت:

حقیقت ناراحت کننده‌ای که ما در هنگام ساخت این هدست به آن‌ دست یافتیم، این بود که برای ساختن یک هدست واقعیت مجازی خوب که توانایی این را داشته باشد که طبق انتظارات عمل کند و باعث ناراحتی‌ مصرف کننده نشود، ما باید از قطعات گران استفاده می‌کردیم. برای هدست ریفت، ما تقریبا از تکنولوژی‌های شخصی‌‌سازی شده واقعیت مجازی استفاده کردیم تا بتوانیم تجربه‌ای که فراهم می‌کنیم، بسیار بهتر از تجربه‌ای باشد که نسخه ۲ کیت توسعه‌دهنده توانایی فراهم کردن آن را داشت.

ما حتی با قیمت زیاد ۶۰۰ دلاری این هدست، هیچ سودی بر روی آن نمی‌کنیم

لاکی در ادامه افزود که حتی با این قیمت نسبتا زیاد ۶۰۰ دلاری، آنها بر روی سخت‌افزار آکیولس ریفت هیچگونه سودی نمی‌کنند. یکی‌ از اصلی‌ترین دلایل قیمت بالای این هدست، استفاده از دو صفحه نمایشگر OLED است که به صورت خاص برای استفاده در واقعیت مجازی ساخته شده‌اند. این دو نمایشگر دارای نرخ بازسازی و تراکم پیکسل بالا، سامانه ردیابی بسیار دقیق، سامانه‌های مکانیکی سبک، با دوام و دقیق و لنز‌های پیشرفته‌ای هستند که تمام این مسائل باعث شده که قیمت آنها بسیار بالا تمام شود.

لاکی افزود تجهیزات جانبی مانند کنترلر ایکس‌باکس وان و توانایی تولید صدای با کیفیت عالی‌، زیاد تاثیری بر روی قیمت نهایی این هدست نداشته است:

ما می‌توانستیم یک محصول با کیفیت کمتری به بازار عرضه کنیم و با اینکار حدود ۱۰۰ تا ۲۰۰ دلار قیمت نهایی را کم کنیم اما باز هم با اینکار قیمت نهایی به همراه یک رایانه‌ای که قابلیت پشتیبانی‌ از این هدست را داشته باشد، تغییر زیادی نمی‌کرد.

ما می‌دانیم که این قیمت نسبتا زیاد است اما ۶۰۰ دلاری که شما پرداخت می‌کنید، نسبت به دیگر محصولات مصرفی الکترونیکی، موارد بیشتری دریافت می‌کنید. یک تلفنی که هزینه ساختش بسیار پائین است الان در حال حاضر با قیمت ۶۰۰ دلار در بازار وجود دارد. تلویزیون‌های میان‌رده نیز که هزینه کمی‌ برای ساخت‌شان صرف می‌شود نیز در همین بازه قیمتی قرار دارند. در حال حاضر محصولات الکترونیکی زیادی در این بازه قیمتی وجود دارند و همانطور هم که شما اشاره کردید، مشکل ما در سیاست قیمت‌گزاری ریفت نبود بلکه در نحوه ارتباط با طرفدارانمان بود.

پالمر همچنین برای کسانی‌ که انتظار دارند قیمت این هدست پس از عرضه با کاهش روبرو شود نیز حاوی خبر بدی بود، زیرا وی اعتقاد دارد که آنها قصد ندارند یک هدست با قیمت پایین‌تر در نسل اول این محصول به بازار عرضه کنند:

در یک سامانه‌ استاندارد، به نفع سازندگان محتوا است که تا آنجا که می‌توانند محتوای خود را برای تعداد بیشتری از مخاطبین ارائه کنند و ما نمی‌توانیم قیمت این هدست را بدون کم کردن کیفیت آن‌ به صورت چشم‌گیری کاهش دهیم.

البته این سخنان لاکی به این معنی نیست که آکیولس ریفت هرگز با تخفیف عرضه نخواهد شد. منظور وی این است که در نسل اول این محصول، نسخه ارزان‌تری از آن‌ که تعدادی از ویژگی‌ها را نداشته باشد، عرضه نخواهد شد.

در انتهای این مصاحبه لاکی اعلام کرد که سیستم پیشنهادی برای رایانه‌ای که بتوانند از این هدست پشتیبانی‌ کند، امکان اجرای تمام بازی‌ها را با کیفیت ماکسیمم به کاربران نخواهد داد اما کاربران می‌توانند تمام بازی‌های موجود در فروشگاه آکیولس را با کیفیت بالایی‌ (۹۰ فریم بر ثانیه) اجرا کنند. حتی برخی‌ از برنامه‌های این فروشگاه قابلیت اجرا بر روی سخت‌افزار ضعیف‌تری را خواهند داشت. با این حال سخت‌افزار‌های ضعیف‌تر به دلیل اینکه به صورت فیزیکی‌ توانایی تولید نرخ فریم و رزولوشن مورد نیاز ریفت را ندارند، توسط این کمپانی پشتیبانی نمی‌شوند.

در راستای دیگر اخبار مربوط به این هدست، دیروز کمپانی آکیولس، از آکیولس ریموت، کنترل جدید که در بسته‌بندی این هدست قرار دارد، رونمایی کرد.

نظر شما درباره صحبت‌های لاکی درباره این هدست چیست؟‌ آیا به نظر شما این قیمت برای اینکه بتواند این هدست را تبدیل به یک محصول فراگیر کند، زیاد است؟

منبع: ARS Technica

[alert variation="alert-info"]اگر به اخبار این رویداد علاقه‌مند هستید، می‌توانید تمام مطالب مربوط به آن را در صفحه CES 2016 مشاهده کنید.[/alert]


اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده