نویسنده: افشین پیروزی
// جمعه, ۱۸ دی ۱۳۹۴ ساعت ۱۴:۰۰

شکستن قفل بازی‌های پی‌سی روز به روز دشوارتر می شود

گیمر‌هایی که پلتفرم پی‌سی را برای بازی کردن انتخاب کرده‌اند، بدون شک با اسم گروه 3DM آشنایی دارند که یکی از بزرگ‌ترین گروه‌های  شکستن قفل بازی‌های این پلتفرم است. حال این گروه اعلام کرده که شکستن قفل بازی‌ها روز به روز دشوارتر می‌شود. با زومجی همراه باشید.

اگر از گیمر‌هایی باشید که پی‌سی را برای بازی کردن ترجیح می‌دهند، به یاد دارید که تا همین چند سال پیش اکثر بازی‌های بزرگ بلافاصله پس از عرضه توسط گروه‌های مختلف کرک (Crack) می‌شدند و حتی برخی بازی‌ها پیش از انتشار رسمی هم در دسترس قرار می‌گرفت. ولی همین امسال شاهد آثار بسیار زیادی بودیم که پروسه شکستن قفل آن‌ها ماه‌ها زمان برد و حتی بازی‌هایی مثل FIFA 16 هستند که با وجود گذشت مدت زمان زیادی از عرضه، هنوز کرکی برای‌شان منتشر نشده است؛ یا Just Cause 3 که بر اساس اعلام گروه 3DM، افراد زیادی در سراسر جهان پیگیر وضعیت شکسته شدن قفل آن هستند، ولی گروه مذکور فعلا موفق به این کار نشده است.

دلیل این امر، استفاده بازی‌ها از نوعی سیستم ضد-کپی جدید با نام Denuvo است که فعلا جزییات دقیقی از چگونگی کارکرد آن در دست نیست، ولی امنیت آن به حدی بالا است که شکستن قفل بازی را بسیار دشوار می‌کند. این قفل اولین بار در بازی Dragon Age: Inquisition استفاده شد و گروه چینی 3DM پس از نزدیک به یک ماه از عرضه بازی، موفق شد نسخه کرک شده آن را عرضه کند و به‌علاوه پست‌های زیادی مبنی بر موفقیت خود در شکستن قفل Denuvo منتشر کرد. ولی با پیشرفت‌هایی که Denouvo در طی این مدت داشته، شکستن آن هم دشوار‌تر شده و اکنون شاهد هستیم که بازی‌های FIFA 16 و Just Cause 3 کرک نشده‌اند.

در همین راستا بنیان‌گذار گروه 3DM پستی جالب در انجمن رسمی این گروه منتشر کرده که به شرح زیر است:

اخیرا افراد زیادی از ما در مورد کرک بازی Just Cause 3 سوال می‌کنند، ولی واقعیت این است که قفل امنیتی این بازی به حدی قدرت‌مند است که گروه ما تقریبا از شکستن قفل آن نا‌امید شده است. با این حال من طی صحبتی که با اعضای تیم داشتم، آن‌ها را به ادامه تلاش برای کرک کردن این بازی تشویق کردم.

حتی اگر تلاش‌های ما در شکستن قفل Just Cause 3 هم موفقیت‌آمیز باشد،‌ با روندی که قفل Denuvo طی می‌کند؛ تقریبا در طی دو سال آینده دیگر هیچ گروهی قادر به کرک کردن بازی‌ها نخواهد بود. برای مثال امسال بازی‌هایی مثل Metal Gear Solid V: The Phantom Pain، Mad Max, Batman: Arkham Knight و FIFA 16 از این قفل استفاده کردند که در سه مورد شکستن قفل زمان زیادی به طول انجامید و FIFA 16 هم که هنوز کرک نشده است. به‌علاوه بازی Rise of the Tomb Raider هم که به زودی عرضه خواهد شد از این قفل استفاده می‌کند و اگر نتوانیم این بازی را کرک کنیم، می‌توان انتظار داشت که در سال جدید بازی‌های بیش‌تری از قفل Denuvo استفاده و کار کرک کردن را سخت کنند.

لازم به ذکر است که قفل Denovu بر روی بازی‌های هر دو فروشگاه استیم و Origin قابل استفاده است و اصلا بعید نیست که بازی‌سازان بیش‌تری برای تامین امنیت آثار‌شان از آن استفاده کنند.

نظر شما در این مورد و اظهار‌نظر‌های گروه 3DM چیست؟ نظرات خود را در این مورد با زومجی در میان بگذارید.

منبع: Kotaku


اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده