// سه شنبه, ۲۲ دی ۱۳۹۴ ساعت ۱۰:۳۰

بهترین فیلم‌های باکس آفیس: طوفان دی‌کاپریو و ایناریتو با The Revenant

این هفته همکاری آلخاندرو گونزالس ایناریتو و لئوناردو دی‌کاپریو در فیلم «بازگشته»، افتتاحیه‌ی موفقی را در گیشه تجربه کرد. همراه گزارش باکس آفیس زومجی باشید.

The Revenant

در زمانی که رکوردشکنی‌ها و رقم‌های میلیونی «جنگ ستارگان: نیرو برمی‌خیزد» به یک روتین تبدیل شده، جنگ اصلی این روزهای باکس آفیس به برخورد جدیدترین فیلم‌های کوئنتین تارانتینو و آلخاندرو گونزالس ایناریتو و بازیگران خوش‌نام این دو فیلم مربوط می‌شود. از همین سو، شاید هفته‌ی پیش «هشت‌ نفرت‌انگیز» اکران گسترده‌اش را نگران‌کننده آغاز کرد، اما این هفته «بازگشته» (The Revenant) با وجود کسانی که برای دیدن لئوناردو دی‌کاپریوی انتقام‌جو به سینماها هجوم آورده بودند، حسابی ترکاند. این فیلم که از نامزدهای احتمالی رشته‌های متعددی از جوایز اسکار خواهد بود، این هفته پس از نمایش در ۳ هزار و ۳۷۵ سینما، ۳۵ میلیون دلار فروخت و بعد از «نیرو برمی‌خیزد» در جایگاه دوم جدول قرار گرفت؛ «نیرو برمی‌خیزد»ای که نه تنها حالا‌حالا‌ها در صدر جدول باکس آفیس خانگی جا خوش کرده، بلکه اکران خیلی خوبی را در بازار چین تجربه کرد. در همین حین، «جنگل» نیز نشان داد که مردم فارق از کیفیت فیلم، علاقه‌ی زیادی به دیدن یک فیلم کم‌خرج ترسناک در آغاز سال جدید دارند.

قبل از هرچیز با «بازگشته» شروع می‌کنیم که با عبور از پیش‌بینی‌های تحلیلگران، ثابت کرد که برخلاف چیزی که به تازگی سر زبان‌ها افتاده است، هنوز باید به قدرت ستاره‌ها باور داشت. پنج فیلم قبلی دی‌کاپریو که در بیش از ۳ هزار سینما اکران شدند، همه در آخرهفته‌ی افتتاحیه‌شان ۳۰ میلیون دلار را رد کرده‌اند. تازه این آمار شامل «جزیره‌ی شاتر» که سال ۲۰۱۰ در ۲ هزار و ۹۹۱ سینما اکران شد و ۴۱ میلیون دلار کسب کرد نیز نمی‌شود. ۳۸ میلیون دلاری که «بازگشته» به جیب زده در جایگاه چهارم بهترین افتتاحیه‌های دی‌کاپریو قرار می‌گیرد. در این میان، فروش افتتاحیه‌ی «بازگشته»، آن را با کنار زدنِ «تنها بازمانده» وارد جدول ۵ افتتاحیه‌ی برتر ماه ژانویه‌ی تمام دوران‌ها می‌کند. در رده‌ی اول «تک‌تیرانداز امریکایی» (افتتاحیه‌ی ۸۹ میلیون دلار) قرار دارد. این درحالی است که «بازگشته» یک ۲۰.۲ میلیون دلار هم از اکران در ۹ بازار بین‌المللی به دست آورد و به این ترتیب، مجموع درآمد جهانی‌اش را به رقم ۵۸.۲ میلیون دلار رساند.

revenant-leoاز آنجایی که نامزدهای اسکار در این هفته اعلام می‌شوند و احتمالا «بازگشته» هم در میان آنها یافت می‌شود، دنبال کردن وضعیت فیلم جالب می‌شود. در مقایسه می‌توان به «تک‌تیرانداز امریکایی» اشاره کرد که سال پیش بعد از افتتاحیه‌ی رکوردشکنش، در هفته‌ی دوم فقط با ۲۷.۶ درصد افت فروش مواجه شد. البته نباید میانگین نمره‌ی A مثبت تماشاگران به آن فیلم در مقایسه با B مثبت «بازگشته» را نیز فراموش کنیم. در مقایسه با دیگر اکران‌های ژانویه می‌توان به «گرن تورینو» که در هفته‌ی دومش با ۲۵ و نیم درصد افت فروش مواجه شد، «۳۰ دقیقه‌ی نیمه‌شب» و افت ۳۵.۴ درصدی و «تنها بازمانده» و سقوط ۴۱.۷ درصدی‌اش اشاره کرد. در حال حاضر می‌توان افت فروشی بین ۳۵ تا ۳۸ درصد را برای هفته‌ی دوم «بازگشته» محتمل دانست.

در بازگشت به صدرجدول «نیرو برمی‌خیزد» را داریم که با کسب ۴۱.۶ میلیون دلار برای چهارمین هفته‌ی متوالی در جایگاه اول ماندنی شد. این هفته فیلم با عبور از مرز ۸۰۰ میلیون دلار در گیشه‌ی خانگی رسما رکورد «آواتار» را شکست و تبدیل به پُرفروش‌ترین فیلم امریکایی شمالی شد. راستی، فیلم یک ۵۳ میلیون دلار هم از دو روز ابتدایی اکرانش در چین کسب کرد. این درحالی بود که بسیاری اعتقاد داشتند «جنگ ستارگان» در کشوری مثل چین که چندان با این فرانچایز آشنا نیست، راه سختی در پیش دارد. اما ظاهرا «جنگ ستارگان» چنان قدرت و نفوذی دارد که حتی بیگانگان را نیز جذب خودش می‌کند.

در رده‌بندی جهانی، «نیرو برمی‌خیزد» هم‌اکنون در میان پُردرآمد‌ترین فیلم‌های تاریخ با چیزی بیش از ۱ میلیارد و ۷۳ میلیون دلار در جایگاه سوم جدول قرار دارد. در زمینه‌ی فروش در بازارهای خارجی، فیلم با رقم ۹۲۱.۴ میلیون دلار درست پشت سر «اونجرز: دوران اولتران» قرار دارد. خب، در حال حاضر تنها رکوردی که «نیرو برمی‌خیزد» برای شکستن دارد عبور از مرز ۲ میلیارد دلار و قرار گرفتن در کنار «تایتانیک» و «آواتار» در این زمینه است.

The-Forest-2016-movie-posterدر رتبه‌ی چهارم «جنگل»، یکی دیگر از اکران‌های گسترده‌ی این آخرهفته را داریم که با افتتاحیه‌ی ۱۳ میلیون دلاری‌اش، خیلی خوب ظاهر شد. اگر فیلم بتواند تا هفته‌ی بعد همین‌‌طوری بدون افت شدید در جدول دوام بیاورد، می‌توان فروش نهایی ۳۵ میلیون دلار را برای آن پیش‌بینی کرد. اما با توجه به امتیاز C تماشاگران، نقدهای خیلی منفی و چیزی که از اکران این‌گونه فیلم‌ها به یاد داریم، به نظر می‌رسد «جنگل» شانسی برای زنده ماندن ندارد. اکران‌های ترسناکِ ماه ژانویه‌ی سال‌های پیش، فیلم‌های «زن سیاه‌پوش ۲» و «فعالیت فراطبیعی: انتخاب‌شدگان» بودند که آنها نیز با امتیاز C تماشاگران و فروشی بالای ۱۰ میلیون روبه‌رو شدند. اما هردو به ترتیب در هفته‌ی دومشان با ۶۹.۷ و ۶۵.۷ درصد افت فروش مواجه شدند. این وسط، اگرچه «انتخاب‌شدگان» کارش را با رقم ۳۲ میلیون دلار تمام کرد، اما نباید فراموش کنیم که آن فیلم دو برتری نسبت به «جنگل» داشت؛ آن فیلم هم قسمتی از یک فرانچایز بود و هم با ۱۸ میلیون دلار افتتاح شده بود. از همین رو، با توجه به سابقه‌ی این جور فیلم‌ها، «جنگل» در بهترین حالت به فروشی بین ۲۲ تا ۲۵ میلیون دلار رضایت خواهد داد.

این وسط، اگرچه سینماهای نمایش‌دهنده‌ی چندتا فیلم گسترش پیدا کرد، اما هیچکدام موفق نشدند چیز زیادی به دست بیاورند. «بیگ شورت» که اکران خیلی خوبی را پشت سر گذاشته، با اینکه ۹۴۱ سینمای جدید به تعداد سالن‌های نمایش‌دهنده‌اش اضافه شد، اما ۳۰ و نیم درصد افت فروش را تجربه کرد و ۶.۳ میلیون دلار کسب کرد. مجموع درآمد فیلم بر روی ۴۲.۸ میلیون دلار می‌ایستد. فیلم اگر موفق شود در مراسم گلدن گلوب با دست پُر خارج شود و چندتا نامزدی اسکار هم به‌دست بیاورد، می‌تواند انتظار رشد خوبی را هفته‌ی بعد داشته باشد.

فیلم دیگری که شانس زیادی بری کسب جایزه دارد، «کارول» است که این هفته در ۳۳۶ سینما گسترش پیدا کرد، اما چیزی بیشتر از ۱.۴ میلیون دلار نصیبش نشد. مطمئنا یکی-دوتا نامزدی اسکار برای بازیگران اصلی‌اش، کیت بلانشت و رونی مارا به بهتر شدن سر و وضع فیلم کمک خواهد کرد.

در نهایت اگر در پایین جدول جستجو کنیم، چشم‌مان به «اسپکتر»، جدیدترین فیلم جیمز باند می‌خورد که هم‌اکنون در ۳۷۹ سینما نمایش دارد و این آخرهفته ۴۰۵ هزار دلار کسب کرد و مجموع درآمدش را به رقم ۱۹۸.۵ میلیون دلار رساند. سونی دارد تمام تلاش‌اش را می‌کند تا فیلم را از مرز ۲۰۰ میلیون دلار فروش خانگی عبور دهد.اما آیا موفق می‌شود؟

جدول ۱۰ فیلم برتر هفته

 

ردیففیلمفروش این هفته
۱Star Wars: The Force Awakens۴۱.۶  میلیون دلار
۲The Revenant۳۸ میلیون دلار
۳Daddy's Home۱۵ میلیون دلار
۴The Forest۱۳ میلیون دلار
۵Sisters۷.۱ میلیون دلار
۶The Hateful Eight۶.۳ میلیون دلار
۷The Big Short۶.۳ میلیون دلار
۸Alvin and the Chipmunks: The Road Chip۵.۵ میلیون دلار
۹Joy۴.۵ میلیون دلار
۱۰Concussion۳ میلیون دلار

 

نگاهی به برخی فیلم‌های تازه‌اکرا‌ن‌شده‌ی این هفته:

revenant

بازگشته

The Revenant

آدم باید خوش‌شانس باشد تا درست یک سال بعد از فیلم قبلی کارگردان موردعلاقه‌اش که خیلی از جوایز سال را برنده شده بود، به تماشای فیلم بعدی‌اش بنشیند که آن هم یک تجربه‌ی دیوانه‌وار دیگر است. طبق نظر اکثر منتقدان، «بازگشته» یک اکشنِ مُدرن سطح‌بالای وحشی و زیبا است. هرچند در این میان عده‌ای از منتقدان نیز به کمبود فیلم در داستان و شخصیت‌پردازی هم ایراد گرفته‌اند و به این نکته اشاره کرده‌اند که زیبایی فیلم نمی‌تواند هسته‌ی ساده‌ی آن را مخفی کند. «بازگشته» داستانِ هیو گلس (لئوناردو دی‌کاپریو)، کاشف امریکایی مکان‌های ناشناخته است که در جنگل مورد حمله‌ی یک خرس قرار می‌گیرد. اعضای تیمش به جای کمک به دوستشان، او را تنها می‌گذارند تا بمیرد. اما هیو به‌طرز معجزه‌آسایی زنده می‌ماند و حالا او رسما به عنوان یک از گور برگشته‌ی عصبانی قصد دارد انتقام خودش را با دست‌های خودش بگیرد.

تاد مک‌کارتی از هالیوود ریپورتر که فیلم را فوق‌العاده دوست داشته، می‌نویسد: «این فیلم شامل واقع‌گرایی بی‌رحمانه و تصویرپردازی شاعرانه و پرجزییاتی می‌شود که کمتر در ساخته‌های جریان‌اصلی امریکایی می‌بینیم. آلخاندرو ایناریتو، کارگردان و نویسنده، امانوئل لوبزکی، فیلمبردارش و تیم بزرگی از جادوگران جلوه‌های تصویری، نمایش جذاب و عمیقی را درباره‌ی بقای انسان زیر فشار شرایط تقریبا غیرقابل‌تحمل خلق کرده‌اند». کنت توران از لس‌آنجلس تایمز که فیلم را دوست داشته، می‌آورد: «ترکیب خارق‌العاده‌‌ی لئوناردو دی‌کاپریو و کار بی‌نظیر امانوئل لوبزکیِ در مقام فیلمبردار آن‌قدر واقع‌گرایانه و زیبا است که ما را وادار می‌کند تا با شدت بیشتری در چشم‌انداز دنیای بکش یا کشته‌ شو و تاریک فیلم غرق شویم». امتیاز متاکریتیک این فیلم ۷۷ است.

forest

جنگل

The Forest

سارا (ناتالی دورمر، مارجری در «بازی تاج و تخت»)، زن جوانی است که به دنبال خواهر دوقلویش می‌گردد. کسی که به تازگی به‌طرز مرموزی ناپدید شده است. او برای این کار وارد جنگل بدنام آئوکیگاهارا معروف به جنگل خودکشی در ژاپن می‌شود. اما مطمئنا جنگل مخوفی با چنین اسمی، پُر از ارواح خبیثی است که هرکسی که وارد آن شود را به راحتی بی‌خیال نمی‌شوند.

میک لاسال از سن فرانسیسکو کرانیکل که اصلا فیلم را دوست نداشته، می‌نویسد: «تنها نکته‌ی خوب «جنگل» این است که دورمر جذاب است. او حال‌و‌هوای متفاوتی را برای هر دو خواهر خلق می‌کند و خیلی خوب می‌شود اگر بتوانیم او را در فیلمی بهتر ببینیم». جیمز براردینلی از ریل‌ویوز که از فیلم راضی نبوده، می‌آورد: «راستش را بخواهید «جنگل» داستان امیدوارکننده‌ای دارد، اما فیلم بخش زیادی از این نکته‌ی مثبت را به خاطر میان‌بُرهای روایی، کلیشه‌های فیلم‌های ترسناک و تدوین آشوب‌زده از دست می‌دهد». امتیاز متاکریتیک این فیلم ۳۷ است.

گزارش باکس‌آفیس هفته‌ی پیش

منبع: Boxoffice Mojo

تهیه شده در زومجی


اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده