نویسنده: مرتضی تقوی
// یکشنبه, ۲۷ دی ۱۳۹۴ ساعت ۲۳:۰۰

شکایت خانواده ی رهبر شورشیان آنگولا از بازی COD: Black Ops II !

خانواده ی جوناس ساویمبی، رهبر شورشیان آنگولا، از بازی Call of Duty: Black Ops II و استودیو اکتیویژن بلیزارد به دلیل آنچه که بد نشان دادن وجه‌ی ساویمبی در بازی به مخاطبین عنوان شده است، به دادگاه فرانسه شکایت کردند. با جزئیات این خبر با زومجی همراه باشید.

در یکی از مراحل بازی Call of Duty: Black Ops II شاهد حضور جوناس ساویمبی به عنوان یکی از شخصیت‌های بازی بودیم. ساویمبی رهبر شورشیان آنگولا و بنیان گذار حزب ملی "استقلال کامل آنگولا" بود که در اوایل سال ۲۰۰۲ در درگیری با نیرو‌های دولتی آنگولا کشته شد. استودیو اکتیویژن بلیزارد در گزارشی اعلام کرده است که خانواده‌ی ساویمبی با ادعای نادرست نشان دادن شخصیت ساویمبی در این ساخته‌ی استودیو تری‌آرک در سال 2012 به دادگاه فرانسه شکایت کرده‌اند.

حدود یک سال و نیم پیش هم در اتفاقی مشابه، مانوئل نورییِگا، دیکتاتور سابق پاناما، از شرکت اکتیویژن به دلیل بد نشان دادن شخصیتشParis-criminal-court شکایت کرده بود که قاضی دادگاه عالی کالیفرنیا این شکایت را وارد ندانسته و بی اساس خوانده بود در نهایت این پرونده با پیروزی اکتیویژن خاتمه یافت. اما در این پرونده‌ی جدید، شکایت از سوی فرزندان ساویمبی که در فرانسه زندگی می‌کنند بر علیه شعبه‌ی فرانسه‌ی شرکت اکتیویژن مطرح شده است.

الِکس تاتی، وکیل ساکن لندن، در مصاحبه با گاردین در خصوص این دعوی حقوقی می‌گوید:

فرانسه قوانین فوق‌العاده سختگیرانه‌ای در هر دو زمینه‌ی خدشه‌دار کردن آبروی یک شخص و هم حق یک شخص برای تبلیغات، یا به عبارت دیگر حق یک شخص برای استفاده‌ی تبلیغاتی از علایقش، دارد. در پرونده‌های اینچنینی که شخصی مشهور به شکل بصری به نمایش در می‌آید یا منبع الهام برای شخصیت‌پردازی می‌شود، جای تعجب ندارد که شخصی ممکن است آزرده خاطر شود و این می‌تواند پایه و آغاز یک دعوی حقوقی را بوجود آورد.

خانواده‌ی ساویمبی ۱ میلیون یورو (نزدیک به ۴ میلیارد تومان) از اکتیویژن در خواست غرامت کرده‌اند. کارول اِنفِرت، وکیل خانوادگی ساویمبی‌ها، در شکوائیه‌ای که تنظیم کرده ادعا کرده است که رهبر شورشیان آنگولا در Black Ops II به صورت شخصیتی شیرین عقل نمایش داده شده است.

آیا شما هم که این بازی را بازی کرده‌اید این ادعا را تایید می‌کنید؟

منبع: Gamasutra


اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده