نویسنده: افشین پیروزی
// سه شنبه, ۲۹ دی ۱۳۹۴ ساعت ۱۶:۰۰

کمپانی AMD عرضه کارت‌های گرافیکی با معماری پولاریس را در سال ۲۰۱۶ تایید کرد

کمپانی AMD در حال حاضر بر روی دو نسل از کارت‌های گرافیکی با معماری پولاریس کار می‌کند که پولاریس ۱۰ و پولاریس ۱۱ نام دارند. حال مسئول ارشد بخش گرافیک این کمپانی عرضه کارت‌هایی با این معماری را در سال ۲۰۱۶ تایید کرده است. با زومجی همراه باشید.

کمپانی اِی‌اِم‌دی چندی پیش از نسل بعدی معماری گرافیک خود با نام «پولاریس» رونمایی کرد و انتظار می‌رفت که با آغاز سال جدید میلادی، توضیحات بیش‌تری در مورد عرضه کارت‌های گرافیک با این معماری بشنویم. حال راجا کودوری، رییس بخش گرافیک کمپانی AMD، اعلام کرده که در حال حاضر دو نسل از کارت‌های گرافیکی پولاریس با معماری‌های پولاریس ۱۰ و ۱۱ در حال توسعه هستند و در سال ۲۰۱۶ شاهد عرضه آن‌ها به بازار کارت‌های گرافیکی خواهیم بود. وی اعلام کرده که یکی از این معماری‌ها در ساخت کارت‌های گرافیکی مخصوص لپ‌های باریک استفاده خواهد شد و دیگری هم مخصوص ساخت کارت‌های گرافیکی پرچمدار این کمپانی است که با هدف پس گرفتن بازار از کمپانی رقیب، انویدیا، تولید و عرضه خواهند شد.

البته هدف اصلی ای‌ام‌دی از ساخت کارت‌های گرافیکی معماری پولاریس، ارائه سطح کیفی مانند کنسول‌ها در دل لپ‌تاپ‌های باریک است. کودوری در این مورد گفت:

ما در حال ساخت دو نسخه از کارت‌های گرافیکی خود برای عرضه در سال ۲۰۱۶ هستیم که در آن‌ها از فناوری FinFET استفاده شده است و هردو آن‌ها مصرف برق بسیار پایینی دارند. این کارت‌ها پولاریس ۱۰ و ۱۱ نام دارند و کارت پرچمدار ما که با این معماری عرضه خواهد شد، انقلابی‌ترین کارت AMD تا به امروز است که تمامی قسمت‌های آن مثل هسته‌ها و پردازشگر کاملا از نو طراحی شده‌اند و عملکردی عالی را ارائه می‌دهد.

به‌علاوه ما در ساخت نسل جدید کارت‌های گرافیکی خود، از روند همیشگی سازندگان کارت‌های گرافیکی فاصله گرفتیم. روند معمول این است که برای مثال شما اعلام می‌کنید امتیاز کارت گرافیک فعلی ما در بنچمارک‌ها امتیاز X است و نسل بعدی باید ۲۰ درصد سریع‌تر باشد. ولی ما دیگر نگاهی به امتیازات نداشتیم و در هنگام رونمایی از نسل جدید کارت‌های گرافیک ای‌ام‌دی، همه از عملکرد آن‌ها شگفت‌زده خواهند شد.

همچنین روبرت هالوک، یکی دیگر از مسئولان بخش گرافیک ای‌ام‌دی، در توضیحاتی جداگانه اعلام کرده که کارت‌های پولاریس به اقتضای سطح قیمتی‌شان  از حافظه‌های HBM یا GDDR5 استفاده خواهند کرد.

ption id="attachment_96715" align="aligncenter" width="811"]راجا کودوری راجا کودوری، رییس بخش گرافیکی AMD

AMD چندی پیش از جزئیات معماری نسل بعدی خود با نام پولاریس رونمایی کرد و عملکرد آن را در مقایسه با کارت گرافیکی تقریبا پایین رده GTX 950 انویدیا مقایسه کرد. استفاده از چنین کارتی در مقایسه، باعث به وجود آمدن این شایعه شده بود که اِی‌اِم‌دی فقط بازار کارت‌های گرافیکی لپ‌تاپ را هدف قرار داده است، ولی صحبت‌های مسئولین این کمپانی تایید می‌کند که یک نسخه پرچمدار هم از این نوع کارت‌های گرافیکی عرضه خواهد شد که عملکردی عالی را همراه با مصرف برق پایین ارائه می‌دهد.

کودوری همچنین در بخش دیگری از صبحت‌های خود به برنامه‌های AMD در آینده اشاره کرد و گفت:

تمرکز ما در آینده بر روی توسعه گرافیکی محصولات واقعیت مجازی خواهد بود. ما قصد داریم تا در آینده کاری کنیم تا تصویری که کاربر در واقعیت مجازی می‌بیند، همانند تماشای یک آینه شفاف باشد. در حال حاضر تصویری که کاربر در نمایشگر هدست‌های واقعیت مجازی می‌بیند، فاصله زیادی با واقعیت دارد.

به علاوه ما قصد داریم تا در بازه‌ای ۱۰ ساله فعالیت‌های خود را در زمینه توسعه سیستم‌های Workstation هم گسترش دهیم.

در حال حاضر کمپانی انویدیا تقریبا ۸۱ درصد سهم بازار کارت‌های گرافیکی را دارد و باید منتظر ماند و دید که کارت‌های گرافیکی جدید ای‌ام‌دی که به با معماری پولاریس عرضه خواهند شد، توان شکستن این انحصار بازار را دارند یا خیر. نظر شما در این مورد چیست؟

منبع: Arstechnica


اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده