نویسنده: افشین پیروزی
// سه شنبه, ۶ بهمن ۱۳۹۴ ساعت ۱۸:۰۰

یادگیری تاریخ با استفاده از مجموعه بازی‌های Assassin's Creed

سری بازی‌های Assassin's Creed یکی از آثاری هستند که هر نسخه آن در دوره تاریخی خاصی جریان داشته و در کنار ارائه گیم‌پلی جذاب، سعی کرده تا حدودی هم گیمر‌ها را با تاریخ آشنا کند. با زومجی همراه باشید تا تعدادی از مهم‌ترین وقایع تاریخی این سری را باهم مرور کنیم.

در حالی که بازی Assassin's Creed به عنوان یک بازی همواره بر جنبه سرگرم‌کننده بودن تمرکز داشته، ولی در این بین یوبی‌سافت گاهی هم سعی کرده تا با اضافه کردن برخی شخصیت‌ها و اتفاقات تاریخی به بازی، بازه زمانی نمایش داده شده در بازی را هرچه بیش‌تر به واقعیت نزدیک کند. در ادامه ۱۵ مورد از این شخصیت‌ها و وقایع را معرفی خواهیم کرد:

چالز داروین

۱- چارلز داروین 

چارلز داروین زیست‌شناس مشهور انگلیسی است که در قرن ۱۹ میلادی در انگلستان زندگی می‌کرد. وی یک نظریه انقلابی در مورد نحوه پیدایش انسان وضع کرد که «فرگشت» نام دارد و یکی از بخش‌های آن این است که تمامی موجودات از اجدادی مشابه بوجود آمده‌اند. وی همچنین نظریه «انتخاب طبیعی» را نیز مطرح کرد که به موحب آن فقط بخشی از یک گروه موجودات زنده به دلیل پیشرفت‌های ژنتیکی شانس بقا و موفقیت را دارند و باقی محکوم به نابودی هستند. نظریه‌های داروین هنوز هم با گذشت نزدیک به دو قرن مورد بررسی قرار می‌گیرند و موافقین و مخالفین زیادی با آن‌ها وجود دارد. شما در بازی Assassin's Creed: Syndicate می‌توانید داروین را از نزدیک ملاقات کنید و بخشی از این نظریه‌ها را از زبان وی بشنوید.

 

الکساندر گراهام بل

۲- الکساندر گراهام بل 

اگر امروز می‌شود خیلی راحت به‌وسیله تلفن با افرادی در فواصل دوردست صحبت کرد، همه را مدیون الکساندر گراهام بل هستیم که مخترع تلفن و یکی از بزرگ‌ترین مخترعین تاریخ است. بِل در اواسط قرن ۱۹ میلادی در اسکاتلند به دنیا آمده بود و مادر و همسرش هردو ناشنوا بودند که همین مسئله انگیزه اختراع تلفن را در وی پدید آورد. از آن‌جایی که نسخه Syndicate هم در قرن ۱۹ میلادی جریان دارد، گیمر‌ها شانس دارند تا با این مخترع بزرگ در بازی ملاقات کنند که البته این ملاقات ربطی به تلفن ندارد و بِل تجهیزاتی مخصوص اساسین‌ها را برای گیمر فراهم می‌کند.

 

ملکه ویکتوریا

۳- ملکه ویکتوریا 

در قرن ۱۹ میلادی پادشاهی منطقه بریتانیا و ایرلند بر‌عهده ملکه ویکتوریا بود که نزدیک به ۶۳ سال حکومت کرد و از این حیث رتبه دوم طولانی‌ترین حکومت را در تاریخ بریتانیا ثبت کرده است. دوران حکومت وی که به عنوان «دوران ویکتوریایی» در تاریخ شناخته می‌شود زمانی است که انقلاب صنعتی در انگلستان رخ داد و همچنین قلمرو بریتانیا گسترش زیادی یافت و انواع پیشرفت‌های اقتصادی و اجتماعی در این منطقه اتفاق افتاد. از آن‌جایی که بازی Syndicate هم دقیقا در این بازه تاریخی جریان دارد، شما شانس این را دارید که ملکه ویکتوریا را از نزدیک ملاقات کنید.

 

فلورانس نایتینگل

۴- فلورانس نایتینگل 

پیش از قرن ۱۹ میلادی، حرفه‌ای به نام پرستاری وجود نداشت و واژه پرستار به خدمت‌کاران خانه گفته می‌شد. ولی این فلورانس نایتینگل بود که به پرستاری را به عنوان یک حرفه واقعی مطرح کرد و به همین دلیل هم به عنوان بنیان‌گذار این حرفه از وی یاد می‌شود و روز تولد فلورانس (۲۳ اردیبهشت) هم روز پرستار نامیده شده است. فلورانس همچنین به عنوان «بانوی فانوس به دست» هم شهرت دارد که دلیل این امر بیداری کشیدن‌های وی برای بیماران بود. در Syndicate این شانس را دارید تا یکی از مهم‌ترین چهره‌های اجتماعی قرن ۱۹ میلادی را ملاقات کنید.

 

کارل مارکس

۵- کارل مارکس 

مکتب «مارکسیسم» اسمی است که در اکثر کلاس‌های تاریخ آن را خواهید شنید، ولی شخصی که بیش‌ترین تاثیر را در شکل‌گیری این مکتب و اندیشه داشت کارل مارکس بود که در پِروس از خانواده‌ای آلمانی متولد شد و البته سال‌های زیادی از زندگی‌اش را در لندن گذراند. وی در طول زندگی خود تلاش زیادی برای گرفتن حق قشر کارگر جامعه کرد و این اتفاق دقیقا به همین شکل هم در نسخه Syndicate گنجانده شده است که گیمر به ملاقات مارکس می‌رود و با همکاری وی چندین ماموریت را در راستای حقوق قشر کارگر انجام می‌دهد.

 

اساسین کرید سندیکا

۶- با وسایل حمل و نقل قرن ۱۹ میلادی آشنا شوید

نسخه Syndicate از سری اساسینز کرید در زمان انقلاب صنعتی بریتانیا جریان دارد و به همین دلیل هم کم‌کم وسایل نقلیه شکل تازه‌تری به خود می‌گرفتند. قطار‌های شهری، کالسکه‌ها و نوعی کشتی که به آن «رودناو» هم گفته می‌شود، عمده‌ترین ابزار حمل و نقلی بودند که در آن زمان استفاده می‌شدند و تمامی این وسایل به دقت در آخرین نسخه بازی هم دیده می‌شوند و دوقلو‌های فرای برای گردش در لندن از آن‌ها استفاده می‌کنند. البته شخصیت‌های بازی از یک نوع قلاب هم استفاده می‌کردند که در تاریخ چنین چیزی وجود نداشت!

 

۷- جنگ تاریخی ۷ ساله را از نزدیک تجربه کنید

خب کمی هم از نسخه پایانی بازی فاصله بگیریم و وقایع تاریخی دیگر قسمت‌ها را مرور کنیم. در اواسط قرن ۱۸ میلادی و بین سال‌های ۱۷۵۶ تا ۱۷۶۳ جنگی بزرگ بین تمام قدرت‌های آن زمان رخ داد که مناطقی از قبیل آسیا، آمریکای مرکز و شمالی و آفریقا را در بر‌ می‌گرفت. در بازی Assassin's Creed Rogue می‌توانید بخشی از این نبرد را در قالب نبرد‌های دریای تجربه کنید و دقیقا همان‌طور که در نبرد‌های واقعی کشتی‌ها از روغن برای سوزاندن کشتی‌های دشمن استفاده می‌کردند، شما هم می‌توانید همین کار را در بازی انجام دهید و سوختن و غرق شدن کشتی‌های دشمن را مشاهده کنید.

 

لئوناردو داوینچی

۸- لئوناردو داوینچی 

معماری ریشه در تاریخ انسان‌ها دارد و بشریت همواره سعی کرده تا محیط زندگی خود را به شکلی آرایش داده و زیبا‌تر کند. در این بین لئوناردو داوینچی یکی از مشهور‌ترین معماران و البته مخترعین تاریخ است که در کنار این حرفه‌ها به نقاشی و نویسندگی نیز می‌پرداخت. وی در قرن ۱۵ و اوایل قرن ۱۶ میلادی و در دوران رنسانس در ایتالیا زندگی می‌کرد. او در نسخه Brotherhood سری اساسینز کرید مشاهده می‌کنید که وی قصد دارد یک پل بسیار بزرگ را در منطقه Golden Horn (این منطقه امروزه در استانبول است) بنا کند که در واقعیت نیز چنین بود و این پل به عنوان بزرگ‌ترین پل زمان خود شناخته می‌شد. داوینچی همچنین در Assassin's Creed II هم حضور داشت و اکثر تجهیزات مخصوص اتزیو به دست وی ساخته می‌شدند.

 

Assassin's Creed Brotherhood

۹- با اقدامات پاپ سیکتوس پنجم آشنا شوید

در دوران رنسانس و زمانی که فساد سراسر ایتالیا را در بر گرفته بود، یکی از تفریحات مردم تماشای نبرد گلادیاتور‌ها در میدان نبرد بزرگ رم بود که با نام «Colluseum» شناخته می‌شد و هنوز هم پابرجاست و به یک مکان باستانی تبدیل شده است. ولی سیکتوس پنجم که در آن زمان پاپ بود، تصمیم گرفت تا این ورزش خشن را جمع‌آوری کند و میدان نبرد آن را به یک کارخانه تولید پشم تبدیل و برای قشر فقیر جامعه شغل ایجاد کند. ولی این اقدام وی با مخالفت قشر ثروتمند رُم روبرو شد که درآمد و تفریح خود را در مبارزات گلادیاتوری می‌دیدند و زمانی هم که کم‌کم این طرح به مرحله عملی شدن می‌رسید پاپ از دنیا رفت. این وقایع دقیقا به همین شکل در زندگینامه پاپ سیکتوس پنجم در Assassin's Creed II نمایش داده می‌شوند.

 

بنجامین فرانکلین

۱۰- بنجامین فرانکلین 

بنجامین فرانکلین یکی از مشهور‌ترین افراد در تاریخ ایالت متحده آمریکا و یکی از بنیان‌گذاران آن است. وی تاثیر زیادی در شکل‌گیری قانون اساسی ایالت متحده داشت و همچنین بینان‌گذار اصلی دانشگاه پنسلوانیا نیز محسوب می‌شود. به‌علاوه فرانکلین سال‌ها هم به عنوان سفیر آمریکا در کشور‌های فرانسه و سوئد فعالیت کرده است و به دلیل شخصیت صلح‌طلبی که داشت، یک فرد قابل احترام در سراسر جهان به‌شمار می‌رفت. وی البته یک مخترع نیز بود و یکی از دستاورد‌های وی اسلحه‌ای الکترونیکی بود که البته هرگز نمونه کاربردی آن ساخته نشد و به شکل یک ایده باقی ماند. فرانکلین در نسخه Rogue از سری اساسینز کرید یک اسلحه شخصی‌سازی شده به شخصیت اصلی بازی می‌دهد که یک سلاح بسیار عالی است.

 

ژان پل مارا

۱۱- ژان پل مارا 

Assassin's Creed Unity در قرن ۱۸ میلادی و در زمان انقلاب فرانسه در این کشور جریان دارد و به همین دلیل افراد تاثیر‌گذار در این انقلاب نقشی اساسی در بازی دارند. یکی از این افراد ژان پل مارا بود که یک پزشک، سیاست‌مدار و نویسنده انقلابی محسوب می‌شد. البته وی اصالتی سوییسی داشت و در فرانسه زندگی می‌کرد. ولی روزنامه «دوستدار مردم» وی یکی از اصلی‌ترین دلایل شکل‌گیری انقلاب فرانسه است که وی در آن بر ضد پادشاهی فرانسه مطالبی منتشر می‌کرد و همواره به پایمال شدن حقوق مردم توسط آن‌ها اعتراض می‌کرد. مارا در نهایت توسط فردی به نام شارلوت کورده در خانه‌اش به قتل رسید و بعد‌ها ژاک لوئی داوید صحنه مرگ وی را در قالب یک اثر نئوکلاسیک نقاشی کرد که با نام تابلو «مرگ مارا» شناخته می‌شود.

 

نیکولا ماکیاولی

۱۲- نیکولا ماکیاولی 

نیکولا ماکیاولی یکی از تاثیر‌گذار‌ترین چهره‌های تاریخ ایتالیا و همچنین تاریخ جهان است که کتاب «شهریار» او به عنوان یک کتاب انقلابی در نشان دادن چهره حاکمان شناخته می‌شود. وی یک میهن پرست واقعی بود که البته شیوه‌اش برای این کار مورد انتقاد افراد زیادی قرار گرفته است. چرا که ماکیاولی به عنوان یک مشاور وارد خاندان سلطنتی بورجیا شد که یکی از بیرحم‌ترین حاکمان تاریخ ایتالیا بودند. ولی ماکیاولی اعلام کرده بود که دلیل این کار این است که قدرت بورجیا تنها راه برای متحد کردن سراسر ایتالیا است. ماکیاولی در نسخه‌های دوم و Brotherhood سری Assassin's Creed حضور داد و یکی از شخصیت‌های تاثیرگذار بر بازی است که عمده دلیل آن به روابط وی با خاندان بورجیا مربوط می‌شود.

 

ایزرائیل پاتنام

۱۳- با ایزرائیل پاتنام آشنا شوید

تا این قسمت از لیست اشاره‌ای به نسخه سوم سری اساسینز کرید نداشتیم که در آمریکا و در زمان جنگ‌های داخلی این کشور رخ می‌داد. یکی از ژنرال‌های مشهور آمریکایی درگیر در این جنگ ازرائیل پاتنام بود که به دلیل خشونت بسیار بالایی که داشت و البته پیروزی‌های متعددش در نبرد‌ها به شهرت فراوانی رسیده بود. در Assassin's Creed III شخصیت کانِر با همراهی این ژنرال در چندین نبرد شرکت می‌کنند که البته نتیجه آن‌ها چیزی جز شکست و دادن تلفات فراوان نیست.

 

ادوارد تاچ

۱۴- ادوارد تاچ 

ادوارد تاچ یکی از مشهور‌ترین دزدان دریایی تاریخ است که به وی لقب بلَک بییِرد داده شده بود و از قضا یکی از مهم‌ترین اشخاص در داستان بازی Assassin's Creed IV: Black Flag هم محسوب می‌شود. (این قسمت به بعد داستان بازی را فاش می‌کند) وی در این بازی در یکی از نبرد‌های دریایی بر روی عرشه کشتی با روبرت مینارد مبارزه می‌کند و به سختی مجروح می‌شود. ولی در دنیای واقعی، تاچ در جریان همین نبرد و به دست نیرو‌های مینارد کشته شده است.

 

اساسینز کرید یونیتی

۱۵- با افسانه باغ تویلری آشنا شوید

یکی از افسانه‌هایی که مردم فرانسه انقلاب این کشور را به آن ربط می‌دهند، افسانه باغ تویلری است. بر اساس این افسانه روزی مردی در باغ تویلری (که یک باغ در فرانسه است) کشته می‌شود و در هنگام مرگ قسم می‌خورد که روزی روح او برگشته و عاملین این اتفاق را از بین خواهد برد. در بازی Assassin's Creed Unity ما شاهد این اتفاق هستیم که (این قسمت داستان را فاش می‌کند) پدر شخصیت اصلی در داخل قصری کشته می‌شود و همین مسئله شعله‌های انتقام را در دل پسر وی روشن می‌کند.

نظرات خود را در مورد این مقاله و وقایع تاریخی شرح داده شده با زومجی در میان بگذارید.

تهیه شده با اقتباس از مقاله سایت Gamespot


اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده