کنسول SNES نینتندو یکی از خاطره‌انگیز‌ترین کنسول‌های بازی تاریخ است که بازی‌های بسیار زیادی برای آن عرضه شده‌اند و هنوز هم پس از گذشت مدت زمان زیادی از منسوخ شدن آن، افراد زیادی با آثار آن خاطره دارند. با زومجی و معرفی ۳۰ بازی به‌یاد ماندنی این کنسول همراه باشید.

کنسول SNES یا به طور دقیق‌تر Super Nintendo Entertainment System دومین کنسول خانگی کمپانی نینتندو بود که ابتدا با نام Super Famicom در سال ۱۹۹۰ و در کشور ژاپن عرضه شد و یک سال پس از آن با نام SNES در بازار‌های اروپایی و آمریکایی هم عرضه شد. بدون شک این کنسول نینتندو که از قضا موفق‌ترین کنسول دوران ۱۶ بیتی کنسول‌ها هم محسوب می‌شود، یک کنسول خانگی انقلابی بود و دلیل اصلی این امر هم دامنه وسیع بازی‌های عرضه شده برای آن است. آثاری که هنوز هم با گذشت بیش از ۲۰ سال در ذهن طرفداران باقی مانده‌اند و برخی از آن‌ها در جمع بهترین بازی‌های تاریخ هم دیده می‌شوند. بخشی از بازی‌های بزرگ این کنسول توسط خود نینتندو ساخته و عرضه شده‌اند و بخشی دیگر هم توسط کمپانی‌های Third Party که ترکیب این دو، مجموعه‌ای عظیم از بازی‌ها را برای کنسول SNES فراهم کرده بود که هنوز هم کمتر کنسولی می‌تواند از لحاظ تعداد بازی‌های با‌کیفیت با این کنسول برابری کند.

برای این که مروری دوباره بر خاطرات خوش‌مان از این کنسول داشته باشیم، نگاهی خواهیم داشت به ۳۰ بازی خاطره‌انگیز این کنسول:
بازی‌های به‌یاد ماندنی SNES

۱- Shadowrun

بر روی کنسول SNES بازی‌های زیادی عرضه شدند که از لحاظ فنی بسیار جلو‌تر از زمان خود بودند. Shadowrun یکی از این بازی‌ها بود که در سبک نقش‌آفرینی نوبتی و با دوربین ایزومتریک عرضه شد. داستان بازی در دنیایی علمی تخیلی جریان داشت که المان‌های استیم پانک آن حس و حال خاصی به بازی داده بودند. در روزگاری که اکثر بازی‌ها کنترل ساده‌ای داشتند، Shadowrun با استفاده از کنترلر‌های ساده کنسول، یک نشانگر موس را شبیه‌سازی می‌کرد که به موجب آن کنترل‌های پیچیده بازی میسر شده بودند. چندی پیش این بازی با استفاده از یک کمپین کیک‌استارتر بازسازی و در سال ۲۰۱۳ عرضه شد.

بازی‌های به‌یاد ماندنی SNES

۲- Super Ghouls ‘N Ghosts

Super Ghouls 'N Ghosts توسط کمپانی کپ‌کام ساخته و برای SNES عرضه شد و اولین نسخه از سری بازی‌ها Ghost 'N Goblins بود که برای این کنسول عرضه می‌شد. این بازی داستان شاه آرتور را در مبارزه با موجودات افسانه‌ای در غالب یک بازی پلتفرمر دوبعدی بسیار اعتیاد‌آور ارائه می‌کرد که از قضا بسیار هم سخت بود. در این نسخه آرتور برای اولین بار توانایی پرش دوگانه را به دست آورده بود و همانند نسخه‌های قبلی بازی، برای فهمیدن پایان اصلی آن باید بازی را دوبار تمام می‌کردید. سیستم سلامتی متفاوت بازی هم یکی دیگر از نکات جالب آن بود که با هر بار ضربه خوردن آرتور، تکه‌ای از زره وی کنده می‌شد و به زمین می‌افتاد.

بازی‌های به‌یاد ماندنی SNES

۳- Goof Troop

Goof Troop دیگر بازی ساخت کپ‌کام بود که در سال ۱۹۹۴ برای کنسول نینتندو عرضه شد. کپ‌کام این بازی را با استفاده از مجوز انیمیشن Goof Troop از دیزنی ساخت بود. بازی یک اثر دوبعدی معمایی بود که گیمر باید پازل‌های مختلفی را در طی آن حل کند. این بازی ترکیبی موفق از المان‌های مثبت بود؛ گرافیک شاد و رنگارنگ محیط و در مجموع طراحی‌های زیبای آن در زمان خود و پازل‌های خلاقانه که در حالت دو‌نفره حل کردن آن‌ها بسیار چالش‌برانگیز و در عین حال لذت‌بخش بود. به تمامی این‌ها، حضور شینجی میکاکی بزرگ به عنوان خالق بازی را هم اضافه کنید تا دلایل موفقیت این بازی بیش از پیش مشخص باشند.

بازی‌های به‌یاد ماندنی SNES

۴- Super Mario All Stars

نینتندو پس از عرضه کنسول SNES، تصمیم گرفت تا مجموعه‌ای از ۳ بازی اول سری Super Mario Bros را این بار با گرافیک‌های ۱۶ بیتی برای کنسول جدیدش عرضه کند. سری بازی‌های سوپر ماریو از آن دست بازی‌هایی هستند که می‌توان فارغ این که در چه تاریخی عرضه شده‌اند، آن‌ها را تجربه کرد و لذت برد. چرا که تمامی نسخه‌های این سری و علی‌الخصوص نسخه‌های کلاسیک بهترین تجربه از سبک پلتفرمر را در فراهم می‌کنند و از این رو این مجموعه بسیار ارزشمند بود. به‌علاوه عرضه Super Mario All Stars باعث شد تا مردم کشور‌های آمریکایی و اروپایی هم بتوانند نسخه دوم بازی را که انحصاری ژاپن بود تجربه کنند .

بازی‌های به‌یاد ماندنی SNES

۵- The Legend of the Mystical Ninja

سری بازی‌های Geomon در کشور ژاپن محبوبیت بسیار بالایی دارند و کونامی برای اولین بار با بازی The Legend of the Mystical Ninja این سری را برای دیگر نقاط جهان هم عرضه کرد. این بازی ترکیبی از سبک‌های مختلف بود و نقش‌آفرینی، پلتفرمر و بزن بُکُش را می‌شد در این بازی دید. دلیل اصلی موفقیت‌های این بازی، ارزش تکرار بسیار بالای آن بود و المان‌های جذاب گیم‌پلی، این اثر را به یک بازی اعتیاد‌آور تبدیل کرده بودند. یکی دیگر از دلایل محبوبیت بازی، موسیقی‌های بسیار زیبای آن بودند که توانستند تحسین منتقدان و گیمر‌ها را در زمان عرضه بازی در پی داشته باشند و هنوز هم گوش دادن به موسیقی‌های آن پیشنهاد می‌شود.

بازی‌های به‌یاد ماندنی SNES

۶- Super Star Wars: Empire

معمولا بازی‌هایی که بر اساس فیلم‌ها ساخته می‌شوند، هرگز نمی‌توانند به آثار موفقی تبدیل شوند. ولی بازی‌های سری استار وارز معمولا از این قاعده مستثنی هستند و Super Star Wars: Empire هم یکی از همین سری بازی‌ها است که در سال ۱۹۹۳ برای کنسول نینتندو عرضه شد. این بازی با اقتباس از سه‌گانه اصلی فیلم‌های استاروارز ساخته شده بود و البته داستان آن را در خیلی از قسمت‌ها تغییر داده بود. یکی از نکات قوت اصلی این بازی، جلوه‌های صوتی و بصری بسیار زیبای آن بودند و بازی از این حیث در بین بهترین آثار کنسول SNES قرار می‌گیرد. همچنین گیم‌پلی بازی نیز بسیار لذت‌بخش و در عین حال چالش‌بر‌انگیز بود.

بازی‌های به‌یاد ماندنی SNES

۷- Super Punch Out

برای کنسول SNES بازی‌های ورزشی زیادی نیز عرضه شدند که شاید بتوان Super Punch Out از نینتندو را یکی از مفرح‌ترین بازی‌های این سبک معرفی کرد. این بازی که در سال ۱۹۹۴ عرضه شد، تجربه‌ای همراه با طنز را از ورزشی جدی مثل بوکس ارائه می‌کرد و علی‌رغم این که قهرمانان مشهور این رشته در بازی شبیه‌سازی نشده بودند، ولی گیم‌پلی بازی آن‌قدر عالی بود که این نقص را جبران کند. به‌علاوه عامل دیگری که به موفقیت این بازی کمک می‌کرد، گرافیک‌های شاد و رنگ‌بندی‌های زیبا محیط آن بود. البته داشتن یک بخش داستانی مانند با ارزش تکرار بسیار بالا، باعث می‌شد تا این اثر هم یکی از بهترین‌های SNES باشد.

بازی‌های به‌یاد ماندنی SNES

۸- NBA Jam

در حالت کلی، کنسول‌های نینتندو همواره پذیرای بازی‌هایی بودند و هستند که مفرح بودن مولفه اصلی آن‌ها است. NBA Jam از کمپانی الکترونیک آرتز هم یکی دیگر از همین بازی‌های مفرح سبک ورزشی است. در حالی که امروزه تمرکز اصلی بازی‌های ورزشی بر شبیه‌سازی دقیق ورزش‌ها است، NBA Jam بسکتبال را در غالبی کاملا متفاوت از شکل واقعی آن ارائه می‌کرد که از قضا موفق هم بود. هر تیم فقط دو بازیکن داشت و گیم‌پلی بازی هم از المان‌های اغراق‌آمیزی مثل توپ‌های آتشین بهره می‌برد. به‌علاوه تیم‌ها و بازیکن‌ها بر اساس مجوز رسمی ساخته شده بودند و می‌توانستید با مشهور‌ترین بازیکن‌های آن زمان بازی کنید.

بازی‌های به‌یاد ماندنی SNES

۹- Super Bomberman

یکی دیگر از بازی‌های ترد پارتی موفق کنسول SNES اثر Super Bomberman از استودیو هادسون سافت بود که در سال ۱۹۹۳ برای این کنسول عرضه شد. سری بازی‌های بمبر من از آن دست بازی‌هایی هستند که در نگاه اول گیم‌پلی آن‌ها بسیار ساده و ابتدایی به نظر می‌رسد و فقط باید با جایگذاری صحیح بمب‌ها دشمنان را از بین ببرید. ولی همین گیم‌پلی ساده آن‌قدر مفرح است که هنوز هم با گذشت‌ سال‌ها می‌توان آن را بازی کرد و لذت برد. نکته جالب در مورد نسخه SNES بازی این بود که نینتندو آن را همراه با یک هاب کنترلر عرضه می‌کرد تا ۴ نفر بتوانند همزمان آن را به شکل چند‌نفره تجربه و از بازی با یکدیگر لذت ببرند.

بازی‌های به‌یاد ماندنی SNES

۱۰- Earthworm Jim

بازی‌های پلتفرمر دوبعدی جایگاهی خاص در بین بازی‌های کنسول SNES نینتندو داشتند و Earthworm Jim هم یکی از همین آثار است که در سال ۱۹۹۴ و توسط شاینی اینترتینمنت عرضه شد. شخصیت اصلی بازی یک کرم خاکی با نام جیم است که با لباس فضای‌اش باید به جنگ دشمنان برود. در حالی که سبک بازی‌های پلتفرمر در طی زمان دست‌خوش تغییرات زیادی شده است، ولی این اثر را هنوز هم می‌توان یک بازی عالی از لحاظ گیم‌پلی معرفی کرد. به‌علاوه تنوع بسیار بالای محیطی و حضور انواع مختلف دشمنان باعث می‌شود تا هرگز این بازی خسته‌کننده نشود.همچنین شاهد یک داستان جذاب هم در بازی هستیم.

بازی‌های به‌یاد ماندنی SNES

۱۱- Contra III: The Alien Wars

کونامی شاید امروزه درگیر مشکلات زیادی باشد، ولی در دهه ۹۰ میلادی آثار خاطره‌انگیزی را ارائه کرده است که یکی از آن‌ها هم Contra III: The Alien Wars است که در سال ۱۹۹۲ برای SNES عرضه شد. این نسخه که سومین بازی از سری کونترا بود، به عقیده طرفداران و منتقد‌ها بهترین نسخه آن هم به شمار می‌رود و این مجموعه در این نسخه توانست به یک بلوغ کامل در زمینه گیم‌پلی و طراحی مراحل برسد. کونترا ۳ همچنین یک بازی اکشن بسیار مهیج و در عین حال واقعا سخت بود که تمام کردن آن نشان می‌داد شما یک گیمر حرفه‌ای هستید. شاید بد نباشد که مهارت‌های خود را در زمان حال هم با این بازی به چالش بکشید.

بازی‌های به‌یاد ماندنی SNES

۱۲- Secret of Mana

کمپانی اسکوئر انیکس فعلی در دهه ۹۰ با نام اسکوئر شناخته می‌شد و در سال ۱۹۹۳ یکی از انقلابی‌ترین بازی‌های تاریخ را با نام Secret of Mana عرضه کرد. این بازی که در سبک نقش‌آفرینی است، برای اولین بار امکان بازی Co-op را قالب بازی‌های این سبک فراهم کرد و ۳ نفر به طور همزمان می‌توانستند این بازی را با یکدیگر تمام کنند که در این حالت هر گیمر کنترل یکی از شخصیت‌های بازی را بر عهده می‌گرفت. هنوز از هم با گذشت سال‌های زیاد، کمتر بازی نقش‌آفرینی امکان تجربه Co-op را فراهم می‌کند و اکثرا باید کنترل یک شخصیت تنها را بر‌عهده بگیریم. گیم‌پلی عالی و طراحی‌های هنری زیبا هم دیگر نکات مثبت بازی هستند.

بازی‌های به‌یاد ماندنی SNES

۱۳- F-Zero

سبک ریسینگ در زمان کنسول SNES تنوع خیلی بالایی نداشت و به جز چند بازی محدود، شاهد آثار زیادی در این ژانر نبودیم. F-Zero یکی از همین بازی‌های محدود بود که توسط خود نینتندو ساخته و در سال ۱۹۹۲ عرضه شد. کنسول SNES از یک قابلیت گرافیکی به نام Mode 7 بهره می‌برد که در اثر آن پس زمینه تصاویر افکت‌های مختلفی نشان می‌دادند و گرافیک بازی‌هایی که از این ویژگی بهره می‌بردند، بسیار زیبا‌تر بود. F-Zero یکی از همین بازی‌ها بود و به همین دلیل جلوه‌های بصری آن چند سالی از زمان عرضه خود جلوتر بود. یک گیم‌پلی مفرح هم مکمل این گرافیک است تا بتوان این اثر را یک بازی موفق نامید.

بازی‌های به‌یاد ماندنی SNES

۱۴- TMNT: Turtles In Time

لاکپشت‌های نینجا جزو محبوب‌ترین شخصیت‌های کارتونی نوجوانان دهه ۹۰ بودند و به همین دلیل هم بازی‌های زیادی بر اساس آن‌ها ساخته شدند. یکی از این بازی‌ها Teenage Mutant Ninja Turtles: Turtles In Time بود که توسط کونامی برای SNES عرضه شد. این بازی ابتدا برای دستگاه‌های بازی آرکید عرضه شده بود و نسخه کنسولی آن از گرافیک و جلوه‌های صوتی بهتری بهره می‌برد. گیم‌پلی بازی بسیار اعتیاد آور بود و البته این بازی جزو معدود آثاری است که می‌توان با وصل کردن هاب کنترلر، آن را به شکل چهار نفره تجربه کرد. در این حالت هریک از گیمر‌ها کنترل یکی از چهار لاک‌پشت نینجا را بر‌عهده می‌گیرند.

بازی‌های به‌یاد ماندنی SNES

۱۵- Mega Man X

سری Mega Man کمپانی کپ‌کام اولین بار برای کنسول NES عرضه شد و در طی هفت سال از عرضه اولین بازی، شش نسخه مختلف از این سری عرضه شد. Mega Man X اولین نسخه از این مجموعه برای کنسول SNES بود و همین ارتقای کنسول، تغییرات مثبتی در بازی ایجاد کرده بود. اولین تغییر بهبود چشم‌گیر گرافیک بازی بود و طراحی‌های محیطی و طراحی شخصیت‌ها بسیار فراتر از نسخه‌های قبلی بودند. مورد بعدی اضافه شدند برخی المان‌های جدید به گیم‌پلی بازی بود که می‌توان از آن‌ها به امکان پرش از روی دیوار و بالارفتن از موانع را اشاره کرد. البته درجه سختی بازی نسبت به نسخه‌های پیشین کاهش زیادی داشت.

بازی‌های به‌یاد ماندنی SNES

۱۶-Super Castlevania IV

کونامی و باز هم یک بازی عالی برای کنسول SNES. کونامی برای ساخت نسخه ۴ سری Castlevania به سراغ بازسازی کامل نسخه اول بازی رفت و آن را در سال ۱۹۹۱ عرضه کرد. کنسول نینتندو به کونامی اجازه می‌داد تا بازی را با گرافیکی بسیار زیبا عرضه کند و البته بهبود‌های بسیار زیادی هم در گیم‌پلی به وجود بیاورد. برای مثال کنترل‌های خشک نسخه اول در این قسمت جای خود را به کنترل‌های بسیار لذت‌بخش داده بودند و همچنین گیمر‌ها می‌توانستند برای اولین بار شلاق را در ۸ جهت مختلف پرتاب کنند. اگر قصد دارید تا تجربه‌ای رویایی از قصر دراکولا داشته باشید، بی‌هیچ تردیدی مجددا به سراغ این بازی بروید.

بازی‌های به‌یاد ماندنی SNES

۱۷- Zombies Ate My Neighbor

«زامبی‌ها همسایه من را خوردند» از آن دست بازی‌هایی است که فقط مشاهده اسمش کافی است تا بدانید که نباید این بازی را خیلی جدی گرفت! هدف لوکاس آرتز هم از خلق این بازی دقیقا همین است و فقط قصد دارد تا گیمر را تا حد ممکن سرگرم کند. به‌علاوه در زمانی که خبری از بازی‌های چند‌نفره آنلاین نبود، این بازی با داشتن یک بخش چند‌نفره محلی به یکی از محبوب‌ترین بازی‌های زمان خود تبدیل شده بود. همچنین طنز‌های مخصوص لوکاس آرتزی هم همانند مجموعه Monkey Island در این بازی هم دیده می‌شوند و این مسئله حتی در سلاح‌های بازی هم مشخص است که باید با قوطی نوشابه و گلدان به جنگ زامبی‌ها بروید!

بازی‌های به‌یاد ماندنی SNES

۱۸- Mortal Kombat II

مورتال کامبت ۲ یکی از آن بازی‌هایی است که حضورش در این لیست کمی عجیب به‌نظر می‌رسد. نه از این لحاظ که بازی خوبی نیست، بلکه خشونت بالای سری کامبت کاملا با دیگر بازی‌های SNES در تضاد است. ولی نسخه دوم کامبت هنوز هم که هنوز است یکی از بهترین بازی‌های مبارزه‌ای است و مهم‌ترین دلیل این امر گیم‌پلی بسیار زیبای بازی است. این اثر با این که کلا ۱۲ شخصیت داشت، ولی تنوع حرکات شخصیت‌ها بسیار بالا بود و حتی با کنترلر‌های ساده SNES هم می‌شد کمبو‌های زیادی اجرا کرد. به‌علاوه این تنوع در Fatality‌ها هم به چشم می‌خورد. در کل خشونت بالا هم نتوانست مانعی برای موفقیت عالی این بازی باشد.

بازی‌های به‌یاد ماندنی SNES

۱۹- Super Mario RPG: LOTSS

بازی‌های سوپر ماریو در هر سبکی که باشند لذت بخش هستند و کم‌تر بازی ضعیفی را از این قهرمان دنیای بازی‌های نینتندو به یاد داریم. Legend Of The Seven Stars آخرین بازی ماریو بود که برای کنسول SNES عرضه شد و همان‌طور که از نامش پیدا است، یک اثر نقش‌آفرینی است. البته این بازی تنها نسخه‌ای از این سری هم هست که نینتندو ساخت آن را بر عهده نداشته و کمپانی اسکوئر آن را تولید کرده است. داستان بازی در سرزمین قارچ‌ها روایت می‌شود و ماریو شخصیت اصلی بازی است. دلیل محبوبیت این اثر ابتدا داستان مفرح آن و سپس المان‌های ساده و در عین حال جذاب گیم‌پلی بودند.

بازی‌های به‌یاد ماندنی SNES

۲۰- Super Mario World 2: Yoshi’s Island

بازی Super Mario World 2: Yoshi's Island دومین قسمت از سری Super Mario World است که پس از این بازی عرضه شد. ولی این اثر از لحاظ داستانی پیش از نسخه اول خود اتفاق می‌افتد و گیمر به جای کنترل شخصیت ماریو، کنترل یوشی را بر عهده دارد که یک اژدها است و در حال حمل شخصیت ماریو است که هنوز در دوران بچگی است! این نسخه از سری ماریو را شاید بتوان یکی از مفرح‌ترین‌‌ها معرفی کرد که طراحی‌های محیطی آن دقیقا همانند یک دفتر نقاشی هستند و به همین دلیل هم ترکیب بسیار شادی از رنگ‌ها را در آن شاهد هستیم. به‌علاوه گیم‌پلی بازی هم با پیروی از اصول پلتفرمر سری بسیار جذاب است.

بازی‌های به‌یاد ماندنی SNES

۲۱- Street Fighter 2 Turbo

در این قسمت یکی دیگر از بازی‌های مبارزه‌ای کنسول SNES قرار دارد که البته در مقایسه با Mortal Kombat II خشونت بسیار کم‌تری دارد. این بازی که در سال ۱۹۹۴ توسط کپ‌کام عرضه شد، یک بازسازی دوباره از استریت فایتر ۲ بود که پیش‌تر برای کنسول نینتندو عرضه شده بود. کپ‌کام در این نسخه همان‌طور که از نام بازی هم مشخص است، فقط سرعت گیم‌پلی را بالاتر برده است. ولی همین تغییر اندک کافی است تا گیم‌پلی بازی بسیار دشوار‌تر از نسخه اصلی باشد. در این بازی همچنین امکان باز کردن نسخه جانبی هشت شخصیت اصلی بازی هم وجود داشت و شخصیت «آکوما» هم برای اولین بار در این نسخه معرفی شد.

بازی‌های به‌یاد ماندنی SNES

۲۲- Earthbound

همان‌طور که پیش‌تر هم اشاره کردیم، بازی‌های کنسول SNES اکثرا به جنبه مفرح بودن بازی اهمیت بیش‌تری می‌دهند؛ ولی Earthbound که در سال ۱۹۹۴ عرضه شد، علی‌رغم داشتن ظاهری شاد و رنگارنگ داستانی عمیق را ارائه می‌کرد که اشاراتی به مشکلات اجتماعی دهه ۹۰ میلادی داشت. همچنین در دل این داستان متفاوت، سیستم مبارزات بازی به حدی جذاب بودند که باعث می‌شد تجربه این بازی نقش‌آفرینی هرگز تکراری و خسته‌کننده نشود. شاید به دلیل همین ارزش تکرار بالا بود که طرفداران برای مدت زمان طولانی خواستار بازسازی آن بودند و نینتندو هم بالاخره در سال ۲۰۱۳ نسخه بازسازی شده را برای Wii U عرضه کرد.

بازی‌های به‌یاد ماندنی SNES

۲۳- Final Fantasy VI

نوبتی هم که باشد، نوبت یک نسخه از فاینال فانتزی در بین بازی‌های برتر کنسول SNES است. کمپانی اسکوئر در مجموع ۳ نسخه از این سری را برای کنسول نینتندو عرضه کرده بود که VI سومین آن‌ها و از نظر اکثر طرفداران سری بهترین آن‌ها است. تجربه اسکوئر در ساخت بازی‌های نقش‌آفرینی ژاپنی در این بازی به اوج خود رسید و از همین رو شاهد یک گیم‌پلی جذاب با حضور گروهی از قهرمانان بودیم که با همکاری یکدیگر و در مبارزات نوبتی دشمنان را نابود می‌کردند. گرافیک و مخصوصا جلوه‌های صوتی بازی واقعا زیبا بودند و از همه مهم‌تر داستان بسیار احساسی بازی بود که می‌توانست گیمر را تا مدت‌ها درگیر خود کند.

بازی‌های به‌یاد ماندنی SNES

۲۴- Star Fox

در زمانی که اکثر بازی‌های نینتندو به شکل دو‌بعدی ساخته می‌شدند، Star Fox به عنوان اولین بازی این کمپانی شناخته می‌شود که در ساخت آن از مدل‌های سه بعدی استفاده شده است. این بازی که در سال ۱۹۹۳ عرضه شد، شاید در حال حاضر از لحاظ گرافیکی بسیار خنده‌دار به نظر برسد، ولی در زمان خود یک انقلاب عظیم گرافیکی در بین بازی‌ها بود. البته این اثر فقط جلوه‌های بصری زیبایی ندارد و از لحاظ گیم‌پلی هم، علی‌الخصوص برای طرفداران سری استار وارز، بسیار مهیج است. سواری با سفینه‌های فضایی مختلف و از بین بردن سفینه‌های دشمن در کنار اتفاقات داستانی Star Fox را به یک اثر به‌یادماندنی تبدیل کرده‌اند.

بازی‌های به‌یاد ماندنی SNES

۲۵- Super Metroid

Contra تنها بازی مهیج شوتر دوبعدی کنسول SNES نیست و همواره رقابت سختی با Super Metroid برای تصاحب رتبه اول محبوب‌ترین بازی شوتر دو‌بعدی این کنسول دارد. Super Metroid توسط خود نینتندو ساخته شده بود و در سال ۱۹۹۴ عرضه شد. علی‌رغم این که المان‌های پلتفرمر در این بازی نقش کم رنگ‌تری داشتند،‌ ولی بازی از لحاظ مبارزات فوق‌العاده است و هنوز هم گیم‌پلی جذاب و البته بسیار سخت آن پس از گذشت سال‌ها در ذهن طرفداران مانده و امروزه هم ارزش تجربه کردن مجدد را دارد. به‌علاوه نینتندو شخصیت ساموس آران را به حدی خوب ساخته بود که وی یکی از محبوب‌ترین شخصیت‌های دنیای نینتندو است.

بازی‌های به‌یاد ماندنی SNES

۲۶- Donkey Kong Country

همکاری استودیو رِیر با نینتندو زمینه‌ساز ساخته شدن بازی‌های بسیار جذابی برای کنسول‌های این کمپانی ژاپنی بود که Donkey Kong Country هم یکی از بهترین آن‌ها است. این بازی که در سال ۱۹۹۴ عرضه شد، به عنوان یکی از بهترین تجربه‌های پلتفرمر کنسول SNES شناخته می‌شود. در کنار سکو‌بازی‌های کاملا منطقی و در عین حال چالش برانگیز، رِیر در ساخت این بازی دست به یک ریسک بزرگ زده بود و از محیط‌های سه بعدی از پیش رندر شده برای ساخت دنیای آن استفاده کرده بود. ریسکی که به خوبی بازخورد مثبت طرفداران را پی داشت. همچنین امکان تجربه دو‌نفره بازی هم یکی دیگر از ویژگی‌های مثبت آن بود.

بازی‌های به‌یاد ماندنی SNES

۲۷- Chrono Trigger

طرفداران بازی‌های نقش‌آفرینی، اوقات خوش خود در دهه ۹۰ میلادی را مدیون کمپانی اسکوئر هستند. Chrono Trigger یکی دیگر از بازی‌های نقش‌آفرینی این کمپانی است که در سال ۱۹۹۵ برای SNES عرضه شد. در ذکر بزرگی این بازی همین مطلب کافی است که بدانید برای ساخت آن تیمی سه نفره از بازیسازان فعالیت کرده‌اند که اسکوئر آن‌ها را «تیم رویایی» نامیده است. این سه نفر هیرونوبو ساکاگوچی، خالق سری فاینال فانتزی، یوجی هوری، خالق سری Dragon Quest و آکیرا توریاما، طراح مشهور مانگا، هستند. نتیجه این همکاری یکی از بهترین بازی‌های نقش‌آفرینی تاریخ است که هنوز هم می‌توان آن را بازی کرد و لذت برد.

بازی‌های به‌یاد ماندنی SNES

۲۸- Super Mario Kart

به هر حال ماریو نماد نینتندو است و به همین دلیل هم این کمپانی سعی کرده تا بازی‌های مختلفی در سبک‌های متنوع را با محوریت این شخصیت تولید و عرضه کند. Super Mario Kart در سال ۱۹۹۲ عرضه شد و یکی دیگر از معدود بازی‌های ریسینگ کنسول SNES و شاید هم بهترین آن‌ها باشد. دلایل زیادی دست به دست هم داده بودند تا این بازی به یک اثر عالی تبدیل شود؛ فیزیک خوب خودرو‌ها، تنوع بسیار بالای پیست‌های رانندگی، حضور شخصیت‌های معروف دنیای ماریو، گرافیک شاد و از همه مهم‌تر گیم‌پلی مفرح بازی که چند نفر می‌توانستند با همکاری یکدیگر آن را تجربه کنند، تعدادی از این دلایل هستند.

بازی‌های به‌یاد ماندنی SNES

۲۹- Super Mario World

دلیل اصلی حضور بازی‌های متعدد ماریو در این لیست، ارزش بالای این سری به عنوان یک سرگرمی واقعی است که باعث می‌شود هیچ یک از نسخه‌های آن با گذر زمان ارزش خود را از دست ندهند. Super Mario World توانست ۲۰ میلیون نسخه فروش کند که از مجموع فروش تمام بازی‌های دیگر SNES هم بیش‌تر بود! خیلی‌ها این بازی را بهترین نسخه سری ماریو هم معرفی می‌کند که توانسته بود با دستکاری فرمول‌های قدیمی و اضافه کردن ویژگی‌هایی مثل قابلیت پرواز و یوشی یک تجربه عالی را فراهم کند. هرگز برای تجربه کردن این بازی دیر نیست و بهتر است در بین بازی‌های امروزی، تجربه‌ای مجدد از این اثر داشته باشید.

بازی‌های به‌یاد ماندنی SNES

۳۰- The Legend Of Zelda: A Link To The Past

The Legend of Zelda: A Link to The Past یکی از اولین بازی‌ها و در عین حال بهترین بازی‌های کنسول SNES بود که در سال ۱۹۹۱ توسط نینتندو ساخته و منتشر شد. این بازی سومین نسخه از سری افسانه‌های زلدا بود و به عقیده منتقدان و طرفداران به عنوان بهترین نسخه دوبعدی این سری هم شناخته می‌شود. دوربین بازی شخصیت لینک را از بالا نشان می‌دهد که برای نجات هایرول با دشمنان مختلفی مبارزه می‌کند. داستان بازی هم واقعا زیبا است و اتفاق‌های آن آن‌قدر خوب به یکدیگر ربط داده شده‌اند که حس خواندن یک رمان لذت‌بخش را تداعی می‌کند. این بازی هم از آن آثاری است که هر گیمری باید آن را تجربه کند.

نظر شما در مورد بازی‌های این لیست چیست؟ کدام یک از آن‌ها را تجربه کرده‌اید؟ نظرات خود را با زومجی در میان بگذارید.

تهیه شده در زومجی با استفاده از لیست سایت Whatculture


اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده