نویسنده: افشین پیروزی
// یکشنبه, ۱۱ بهمن ۱۳۹۴ ساعت ۱۹:۰۰

عملکرد عالی ایکس‌باکس وان و پلی‌استیشن 4 در نسخه بتا بازی The Division

عرضه نسخه آزمایشی بازی The Division فرصتی فراهم کرده تا نسخه‌های مختلف آن بررسی شوند و در یکی از همین بررسی‌ها، سایت یوروگیمر نسخه‌های ایکس‌باکس وان و پلی‌استیشن 4 را از نظر عملکرد با هم مقایسه کرده که می‌توانید نتایج آن را در ادامه مطلب زومجی بخوانید.

چندی پیش ویدیویی منتشر شد که نشان می‌داد نسخه فعلی بازی The Division با نسخه‌ای که در نمایشگاه E3 2015 نمایش داده شده‌بود، از لحاظ گرافیکی تفاوت‌هایی دارد و این نگرانی برای طرفداران ایجاد شد که ممکن است این بازی هم دقیقا به سرنوشت Watch Dogs دچار شود. ولی انتشار نسخه بتا بازی، به همگان ثابت کرد که این اثر عظیم یوبی‌سافت نه‌تنها از نظر گرافیکی ضعیف نیست، که یکی از بهترین بازی‌های حال حاضر از لحاظ جلوه‌های بصری است و حتی نسخه‌های کنسولی آن هم یک سر و گردن از دیگر بازی‌ها در زمینه نورپردازی جلوتر هستند و افکت‌های انعکاس و علی‌الخصوص تاثیر باد بر ذرات مختلف محیطی از جمله برف، جلوه‌ای بسیار زیبا به نیویورک ویران شده داده است.

حال سایت یوروگیمر نسخه بتا بازی را در کنسول‌های ایکس‌باکس وان و پلی‌استیشن 4 بررسی و مقایسه کرده تا ببینیم که آیا یکی از این کنسول‌ها نسبت به دیگری برتری دارد یا خیر. جالب است که هر دو نسخه به خوبی نرخ ۳۰ فریم در ثانیه را حفظ می‌کنند و مخصوصا در پلی‌استیشن 4 هرگز شاهد افت فریم نیستیم. البته این به معنی ضعف کنسول مایکروسافت نیست و این نسخه فقط در قسمت درب ورودی بیمارستان منهتن کمی افت فریم نامحسوس دارد و تعداد فریم به ۲۸ در ثانیه می‌رسد و در بقیه قسمت‌ها همواره روی ۳۰ فریم ثابت است.

از لحاظ مقایسه کیفیت بازی هم، تقریبا هیچ تفاوت فاحشی بین دو نسخه دیده نمی‌شود و هر دو در رزولوشن 1080pبه خوبی اجرا می‌شوند و تکنیک SMAA x1 هم در هر دو نسخه بازی فعال است که به موجب آن شاهد لبه‌های صاف اجسام هستیم. به‌علاوه هر دو نسخه از تنظیمات گرافیکی خاصی استفاده می‌کنند که پیش از این در کم‌تر بازی کنسولی شاهد آن‌ها بودیم و می‌توانید توضیحات دقیق‌تر این گزینه‌ها در در زومجی بخوانید. البته تفاوت‌های هرچند اندکی هم بین نسخه‌های ایکس‌باکس وان و پلی‌استیشن 4 بازی هست که برای مثال می‌توان به عدم نمایش صحیح بافت‌های مربوط به در و راه‌پله در قسمت مقر اصلی در کنسول مایکروسافت اشاره کرد که کنسول سونی چنین مشکلاتی ندارد. در ادامه می‌توانید مقایسه تصویری نسخه‌های کنسولی بازی را تماشا کنید:

با تمام این تفاسیر، واقعیت این است که بازی The Division به بهترین شکل ممکن برای کنسول‌ها بهینه شده است و تفاوت خیلی زیادی هم بین دو نسخه وجود ندارد که به تجربه لذت‌بخش از این اثر یوبی‌سافت خدشه وارد کند. معدود مشکلات فعلی را هم می‌توان به حساب آزمایشی بودن بازی گذاشت که شاید در نسخه نهایی این موارد هم حل شوند. البته این نکته را نیز باید در نظر گرفت که در حال حاضر فقط بخش محدودی از بازی در دسترس است و ممکن است در نسخه نهایی و با گسترده‌تر شدن محیط، شاهد مشکلات گرافیکی بیشتری باشیم.

البته در کنار نسخه‌های کنسولی، نسخه پی‌سی بازی از ویژگی‌های مخصوص کمپانی انویدیا مثل +PCSS و +HBAO استفاده خواهد کرد و میدان دید (Draw Distance) وسیع‌تری هم خواهد داشت. پس باید تا زمان انتشار نسخه نهایی بازی در تاریخ ۱۸ اسفند ۹۴ منتظر ماند و هر سه نسخه نهایی بازی را با هم مقایسه و نتیجه‌گیری کرد.

منبع: EuroGamer


اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده