نویسنده: محسن وزیری
// یکشنبه, ۱۱ بهمن ۱۳۹۴ ساعت ۱۵:۰۰

نگاهی به ابزارهای ساخت اشیا در بازی Dreams

بازی جاه‌طلبانه‌ی Dreams در لیست موردانتظارترین خیلی‌ها قرار دارد. مدیا مولکول سازنده‌ی بازی برای نشان دادن قابلیت‌های آن هرهفته یک استریم زنده از بازی پخش می‌کند و در آن ویژگی‌های بازی را به نمایش می‌گذارد. این بار می‌خواهیم در Dreams یک باغ بسازیم!

اساس بازی Dreams بر ساخت رویاهای خودتان و استفاده از ساخته‌های دیگران بنا نهاده شده است . با استفاده از ابزارهای فوق‌العاده‌ی ساخت و ساز بازی می‌توانید از هیچ، هرچه می‌خواهید بسازید؛ چه یک شی کوچک باشد و چه یک مرحله‌ی کامل! برای کسانی هم که شاید حوصله‌ی زیادی برای این کار ندارند، غیر از بخش ساخت و ساز مرحله‌های زیادی در بازی قرار گرفته تا با روند کلی آشنا شوند. البته خودشان هم می‌توانند داخل این مراحل تغییراتی ایجاد کنند. فعلاً Dreams خودش مانند یک رویاست و کسی نمی‌تواند کاملاً آن را توضیح دهد، بنابراین مدیا مولکول در استریم‌های هفتگی خود سعی می‌کند بیشتر قابلیت‌های بازی را به معرض نمایش بگذارد.

ای هفته یکی از کارمندان مدیا مولکول که برای رفع اشکال بازی‌ها، آن‌ها را قبل از عرضه امتحان می‌کند به همراه همکارش در استریم حضور دارد تا ویژگی‌های ابزار ساخت و ساز را توضیح دهد. برای این کار او تصمیم دارد یک گل ساده طراحی کند و بعداً از آن در یک محیط کامل استفاده کنید. او از کنترلر دوال‌شاک ۴ استفاده می‌کند تا نشان دهد بدون استفاده از موو هم می‌توان حرکات ظریف و دقیق را انجام داد. Dreams یکی از بازی‌هایی است که بیشترن استفاده را از حسگرهای حرکتی و تاچ‌پد می‌برد. آن‌ها برای ساخت یک گل ابتدا از گلبرگ‌هایش شروع می‌کنند: (مراحل انتخاب رنگ و طراحی شکل پایه‌ی گلبرگ به دلیل مشکلات فنی استریم قابل مشاهده نبود)

dreams 1

با استفاده از آن دو ابزار بیضی‌شکل می‌توان حالت کلی یک گلبرگ را ایجاد کرد. این ابزار قرینه هستند و با جابه‌جایی آن‌ها روی شکل سه‌بعدی اصلی می‌توان درست مثل خمیربازی به آن شکل کم یا زیاد کرد.  اگر یکی از این ابزارها را نیز انتخاب کنید، می‌توانید مثل یک وردنه به شکل اصلی خود حالتی خمیده بدهید. اندازه و جهت قرارگیری این ابزار توسط تاچ‌پد کنترلر تعیین می‌شود.

می‌توانید جنس هرشکلی را که می‌سازید نیز تعیین کنید. حروف الفبا در تصویر نشان‌دهنده‌ی یک حالت مختلف برای شی ساخته شده هستند. این بخش از ابزار ساخت و همچنان در حال توسعه است و رابط کاربری آن احتمالاً تغییر خواهد کرد.

dreams creation tools (7)

حالا که یک گلبرگ آماده است، برای ساخت یک گل کامل فقط کافیست آن را چندبار کپی کنیم و کنار هم بچینیم.

برای پرچم گل و ساقه‌ی آن‌، از شکل‌های ازپیش‌آماده‌شده استفاده می‌کنیم. این شکل‌ها توسط دیگر اعضای مدیا مولکل ساخته شده و هنگام عرضه‌ی بازی اصلی نیز می‌توانید از آن‌ها یا ساخته‌های تمام کاربران بازی استفاده کنید.

حالا می‌خواهیم یک باغ کامل درست کنیم. برای اینکار باید به قسمت طراحی محیط برویم و با جستجوی کلمات کلیدی مثل «زمین» یا «درخت» می‌توان به انواع شکل‌های متخلف دسترسی داشت. استفاده از آن‌ها نیز به راحتی ساخت یک شی تکی است. ضمن این‌که ابزارهای تغییر اندازه و جابه‌جایی در اینجا هم کار می‌کنند. گلی که همین الان ساختیم را هم به آن اضافه می‌کنیم تا یک باغ کامل داشته باشیم.

در آخرین مرحله نیز یک رودخانه درست می‌کنیم. به کمک ابزار ساخت، یک شکل دونات‌مانند برمی‌داریم و آن را به صورت پیوسته تا هرجا خواستیم می‌کشیم و پیچ و تاب می‌دهیم تا یک شکل کاملاً جدید داشته باشیم. تمام این حرکات با حسگرهای کنترلر انجام می‌شود. سپس با ابزار دیگری که قبلاً در ساخت گلبرگ نمونه‌اش را دیدیم، سطوح ناهموار را صاف می‌کنیم.

در نهایت کمی به جزئیات محیط می‌رسیم و یک کاراکتر به آن وارد می‌کنیم تا بتوانیم در عمل چیزی که ساختیم را ببینم. این همان خرسی است که در نمایش Dreams در هفته‌ی بازی پاریس دیده بودیم.

dreams creation tools (27)

به همین راحتی می‌توان در Dreams‌ یک صحنه‌ی کامل ساخت و بلافاصه در آن بازی کرد. برای مشاهده‌ی ویدیوی کامل این استریم که حدود ۴۰ دقیقه است می‌توانید به منبع خبر مراجعه کنید. تمرکز این استریم روی نمایش ابزارهای ساخت و ساز بود اما به یاد داشته باشید که می‌توانید تمام ساخته‌های خود را متحرک کنید و برای آن‌ها رفتارهای متفاوتی تعریف کنید. برای ساخت یک بازی کامل هم می‌توانید از ابزارهای خاص دیگری برای پیاده‌سازی منطق اشیا و طرز واکنش‌ آن‌ها به ورودی‌های کاربر استفاده کنید. نسخه‌ی آزمایشی Dreams بهار ۲۰۱۶ عرضه می‌شود تا سازندگان بازخوردهای کاربران را رصد کنند و در نسخه‌ی نهایی به کار بگیرند.

نظر شما در مورد این بازی چیست؟

منبع: Dualshocker


اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده