نویسنده: آرش رستمی
// دوشنبه, ۱۹ بهمن ۱۳۹۴ ساعت ۲۳:۰۰

کمپانی گوگل سرگرم ساخت یک هدست واقعیت مجازی جدید است

گزارش‌ها حاکی از آن هستند که گوگل قصد دارد در سال جاری میلادی یک هدست واقعیت مجازی جدید، مانند گیر وی‌آر سامسونگ را به بازار عرضه کند. با زومجی همراه باشید.

گوگل دو-سه سالی است که با‌ هدست ارزان‌قیمت کاردبورد (Cardboard) وارد حوزه واقعیت مجازی شده است. این محصول که عملاً یک جعبه‌ی مقوایی به‌همراه دو عدد لنز است، با استفاده از صفحه‌نمایش و قابلیت‌های پردازشی اسمارت‌فون‌ها محتواهای مختلف را برای کاربران به نمایش درمی‌آورد. اکنون بنا به شنیده‌ها، گوگل می‌خواهد به‌عنوان ادامه‌ای بر کاردبورد، در سال ۲۰۱۶ هدست دیگری را برای استفاده در کنار اسمارت‌فون‌ها روانه‌ی بازار کند. ضمناً به گفته‌ی بعضی منابع، این کمپانی در نظر دارد تا پشتیبانی سیستم‌عامل اندروید از واقعیت مجازی را افزایش دهد.

شنیده‌ها حاکی از آن هستند که هدست جدید گوگل لنزها و بدنه‌ی بهتری نسبت به کاردبورد خواهد داشت و از حسگرهای داخلی هم بهره خواهد برد. آن‌طور که پیدا است، محصول فوق هم مانند گیر وی‌آر (Gear VR) تمام بار محاسباتی‌اش را بر دوش اسمارت‌فون میزبان‌اش قرار نمی‌دهد. البته هدست جدید با گیر وی‌آر یک تفاوت عمده خواهد داشت و آن اینکه با گوشی‌های اندرویدی بسیار بیشتری سازگار خواهد بود. در این میان، گویا برنامه‌های نرم‌افزاری گوگل برای واقعیت مجازی تا اندازه‌ای جدی است که ممکن است در آینده، اندروید را به‌عنوان سیستم‌عاملی مطرح کند که این فناوری نقش پررنگی در آن دارد. این احتمال وجود دارد که گوگل در کنفرانس I/O 2016 برنامه‌های‌اش را در مورد واقعیت مجازی علنی کند. کنفرانس فوق قرار است از ۱۸ تا ۲۰ ماه مه (۲۹ تا ۳۱ اردیبهشت ۹۵) در مانتن ویو برگزار شود.

گوگل مدتی پیش اعلام کرده بود که حدود ۵ میلیون کاردبورد را در سطح جهان عرضه کرده است؛ رقمی که به‌دلیل متن‌باز بودن طراحی کاردبورد و منتشر شدن نقشه‌های آن توسط گوگل، سهم دیگر تولیدکنندگان هم در آن لحاظ شده است. این در حالی است که Gear VR در اواخر سال ۲۰۱۵ یعنی در ماه نوامبر به بازارها راه پیدا کرده و نسبت به ساخته‌ی گوگل شرایط محدودتر و فرصت کمتری برای عرض اندام داشته است.

گیر وی‌آر هدست واقعیت مجازی سامسونگ است که با همکاری کمپانی آکیولس وی‌آر ساخته شده و به‌کارگیری آن نیازمند داشتن یکی از اسمارت‌فون‌های برگزیده و رده-بالای سری گلکسی (مانند نوت 5 و اس6) است. این محصول از تعدادی حسگر داخلی بهره می‌برد و از این جهت تماماً به قطعات داخلی اسمارت‌فون میزبان‌اش وابسته نیست.

منبع: VentureBeat


اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده