// یکشنبه, ۹ اسفند ۱۳۹۴ ساعت ۲۱:۰۰

با ارزش‌ ترین بازی‌ های ایکس‌ باکس 360 بر روی ایکس باکس وان

اگر بخواهیم یکی از ویژگی‌های مثبت کنسول ایکس‌باکس وان را نام ببریم، بدون شک قابلیت Backward Compatibility یکی از این ویژگی‌های مثبت به شمار می‌رود. اما چه بازی‌هایی ارزش پول دادن برای استفاده از این قابلیت را دارند؟ با زومجی همراه باشید تا به معرفی آن چه که ارزشش را دارند بپردازیم.

با اضافه شدن قابلیت Backward Compatibility به ایکس‌باکس وان، مایکروسافت توانست صدها بازی ارزشمند از کنسول ایکس‌باکس 360 را بدون هیچ دردسری به کنسول نسل هشتمی خود منتقل کند. تا امروز بازی‌های ارزشمند کوچک و بزرگ زیادی که شامل انواع و اقسام سبک‌ها و سلیقه‌ها با این قابیلت در دسترس قرار گرفته‌اند. در کنار بازی‌های بزرگ این نسل، حال دارندگان کنسول ایکس‌باکس وان قادر هستند تا انواع بازی‌های ریسینگ، تیراندازی، ترسناک و بسیاری دیگر از آثار ارزشمند کنسول ایکس‌باکس 360 را روی کنسول نسل جدید خود تجربه کنند. زومجی با معرفی بهترین بازی‌های موجود برای این قابلیت که در سال ۲۰۱۵ برای این کنسول توسط قابلیت Backward Compatibility در دسترس هستند و لیست شده‌اند را معرفی می‌کند. در این لیست به بازی‌های ارزشمند بخش ایکس‌باکس لایو و بازی‌های بزرگ اشاره خواهیم کرد.

 

Assassin’s Creed II

سازنده: یوبی‌سافت مونترال

سبک: اکشن ماجراجویی

قیمت: ۱۹.۹۹ دلار

assassin's creedروزی روزگاری بازی Assassin’s Creed برای خود اُبهت زیادی داشت. اولین نسخه این بازی با ارایه یک دنیای جذاب و باز، و یک گیم‌پلی بهینه‌ شده از بازی Prince of Persia توانست توجه بسیاری را به خود جلب کند. نسخه دوم بازی پا را فراتر گذاشت و یکی از بهترین قسمت‌های سری Assassin’s Creed را رقم زد و بازیکن را در نقشه اتزیو آدیتوره دی فیرنزه در قلب دوره رونسانس قرن پانزدهم قرار داد. علاوه بر داستانی بسیار جذاب و غنی، این قسمت گیم‌پلی به مراتب بهتری نسبت به نسخه قبل را ارایه داد و سیستم مبارزات بازی بسیار درگیر کننده طراحی شد. شنا کردن و Eagle Vision نیز در این بازی قرار داده شدند و ابزار مبارزاتی مختلفی نیز در اختیار بازیکن قرار داشت. ارایه یک سیستم مبارزات  پیچیده‌تر و قابلیت خلع سلاح کردن با ضد حملات نیز یکی از پیشرفت‌هایی بود که این بازی را در این بخش به اوج رساند و آن را کاملا به یک گیم‌پلی درگیر کننده‌تر نسبت به نسخه اول  تبدیل کرد. وقایع بازی در شهرهایی نظیر ونیس، فلورنس، واتیکان و روستای توسکان رخ می‌دهد و همچنین با افراد مشهوری مانند لئوناردو داوینچی ملاقات خواهید کرد. این روزها وقتی که سری Assassin’s Creed دیگر نای نفس کشیدن ندارد، تجربه قسمت دوم این بازی که هم از نظر منتقدین و هم از نظر تجاری به موفقیت رسیده بود، می‌تواند کاملا لذت بخش باشد.

 

Banjo-Kazooie

سازنده: رِیر

سبک: سکوبازی، اکشن ماجراجویی

قیمت: ۱۴.۹۹ دلار

banjo kazooieخرس و پرنده مشهور استودیو بازی‌سازی Rare در سال ۱۹۹۸ پای خود را به دنیای بازی‌ها گذاشتند و اگر از جمله گیمر‌های قدیمی و کهنه‌کار محسوب می‌شوید، هنوز که هنوزه می‌توان از این اثر به یاد ماندنی لذت کامل برد. بازی به ۹ مرحله جذاب تقسیم می‌شود و برای به اتمام رساندن هر یک از این مراحل باید نوت‌های موزیکال و قطعات پازل را جمع‌آوری کنید. همانند بازی Super Mario 64، گیم‌پلی بازی Banjo-Kazooie بسیار باز است و به بازیکنان اجازه می‌دهد تا این قطعات موزیکال و پازل‌ها را از راه و روش‌های مختلف و غیرخطی به دست آورند. این بازی پلتفرمر دارای عناصر بازی‌های اکشن ماجراجویی است. پریدن، شنا، بالا رفتن و پرواز کردن همگی از جمله کارهایی هستند که بانجو و کازویی قادر به انجام آن‌ها هستند. همچنین شخصیت‌های غیرقابل بازی نیز وجود دارند تا با آن‌ها صحبت کنید و به انجام دیگر ماموریت‌ها بپردازید. این دو شخصیت بامزه توسط یکی از دوستان خود به نام مامبو جامبو یاری می‌شوند. او قادر است تا این دو کارکتر را به موجودات دیگری مانند مورچه، زنبور، ماهی، کروکودیل یا حتی به یک کدو تبدیل کند تا آن‌ها به مکان‌های غیرقابل نفوذ راه پیدا کنند. امروزه در میان تمامی بازی‌های مدرن، شاید این بازی برای خیلی از گیمرهای تازه کار یک جوک محسوب شود، اما اگر از آن دسته بازیکنان قدیمی هستید که نوستالوژی روح شما را زنده می‌کند، اصلا تجربه این بازی را از دست ندهید. سه نسخه Banjo Kazooie: N n B، Banjo-Tooie و Banjo-Kazooie برای کنسول ایکس‌باکس وان در دسترس هستند.

 

 

Beyond Good and Evil HD

سازنده: یوبی‌سافت مانتریال

سبک: اکشن ماجراجویی

قیمت: ۹.۹۹ دلار

beyond good & evilیک بازسازی بسیار خوب از یکی از شاهکارهای کنسول ایکس‌باکس اورجینال که قادر هستید آن را دوباره تجربه کنید. شما در این بازی در نقش دختری به نام جِید ایفای نقش خواهید کرد. او یک گزارشگر جوان است که در میان یک توطئه توسط دولت قرار می‌گیرد. بازی در سال ۲۴۳۵ در سیاره‌ای به نام هیلیز رخ می‌دهد. در شروع بازی، سیاره هیلیز تحت حمله بیگانگانی با رهبری شخصی به نام دام‌زی قرار می‌گیرد و تمامی موجودات زنده این سیاره را می‌دزدد. جِید همراه با عموی خود به نام پِی جی که البته یک گراز است به مقابله با این موجودات می‌پردازد. Beyond Good & Evil یک بازی اکشن ماجراجویی است که در آن به حل پازل‌های مختلف خواهید پرداخت و خود بازی نیز بر پایه مخفی‌کاری ساخته شده است. یکی از اهداف اصلی شما به عنوان شخصیت جید، رسیدگی به تعدادی از تاسیسات دشمن است تا به واقعیت حمله این بیگانگان پی ببرید. تمام اسلحه‌های شما نیز یک چوب، دیسک‌هایی برای مبارزه از راه دور و یک دوربین عکاسی هستند. در طول بازی نیز دیگر شخصیت‌هایی وجود دارند که در طی کردن مراحل به کمک شما خواهند پرداخت. البته قادر نیستید آن‌ها را به طور مستقیم کنترل کنید، اما از طریق بخش فرمان می‌توانید به آن‌ها دستور دهید که چه کاری انجام دهند و چه تکنیکی برای مبارزه به کار ببرند. خالق این بازی یعنی مایکل انسل را خیلی‌ها به خوبی با بازی Rayman می‌شناسند. Beyond Good & Evil از نظر تبلیغاتی یک شکست محسوب شد، اما از نظر میانگین نمرات یک موفقیت کامل بود و توانست نامزدی بهترین بازی سال را نیز دریافت کند. Beyond Good & Evil 2 همچنان در دست ساخت قرار دارد.

 

Castle Crashers

سازنده: بِهیماث

سبک: اکشن، نقش آفرینی، بزن بکش

قیمت: ۱۴.۹۹ دلار

castle crasherبازی Castle Crashers یک اثر دو بعدی بزن بکش همراه با عناصر نقش‌آفرینی است. دنیای بازی در یک جهان قرون وسطایی رخ می‌دهد. داستان از جایی شروع می‌شود که چهار شوالیه در قلعه پادشاه مشغول به جشن و پایکوبی هستند. ناگهان یک جادوگر تاریک از راه می‌رسد و تمامی جواهرات و چهار پرنسس را از این قصر می‌دزدد. حال پادشاه شما را به قلمرو دشمن می‌فرستد تا جواهرات او را پس بگیرید، دختران او را نجات دهید و جادوگر را به سزای اعمال خود برسانید. بازی از طریق یک نقشه کلی به استیج‌های مختلف تقسیم می‌شود. در این بازی، 4 بازیکن در هر یک از استیج‌ها در کنار یکدیگر قرار می‌گیرند. در این استیج‌ها بازیکن با دشمنان مختلفی رو به رو می‌شود که به شکل تن به تن و با ترکیب چندین روش حمله به مبارزه با آن‌ها خواهد پرداخت. هر شخصیت دارای قابلیت‌های مختلف مبارزه و جادو است تا در برابر این دشمنان مختلف ایستادگی کند. با صدمه زدن به این دشمنان بازیکن امتیازات XP دریافت می‌کند و از طریق آن‌ها قادر به بالاتر بردن سطح شخصیت خود خواهد بود. Castle Crashers میانگین نمرات بسیار قابل قبول ۸۶ را از سوی منتقدین دریافت کرد. جذابیت بازی به قدری بالا است که از نظر تجاری نیز موفقیت بسیاری را کسب کرد و به فروش بسیار خوب ۲.۶ میلیون نسخه در کنسول ایکس‌باکس 360 دست یافت.

 

Condemned: Criminal Origins

سازنده: مانولیث

سبک: ترسناک بقا

قیمت: ۱۹.۹۹ دلار

condemnedاگر عاشق بازی‌های ترسناک و دلهره‌آور هستید و اگر در نسل هشتم هنوز که هنوزه یک بازی شما را نترسانده است، حتما باید Condemned را تجربه کنید. بازی از دید اول شخص دنبال می‌شود اما اصلا شبیه به بازی‌های تیراندازی اول شخص متداول نیست و به نوعی می‌توان از آن به عنوان یک بازی ترسناک اول شخص غیر عادی یاد کرد. این بازی شما را به عنوان یک مامور اف‌بی‌آی مستقیما درگیر بازجویی و رسیدگی به صحنه‌های جرم می‌کند و شما باید به خوبی صحنه‌ها را مورد بررسی قرار دهید. زیرا در طول بازی پازل‌هایی وجود دارند که به کمک آن‌ها باید این پازل‌ها را حل کنید. سلاح گرم در این بازی بسیار کشنده هستند و معمولا با یک تیر دشمن را از بین می‌برند، اما از طرفی دیگر قادر به تعویض خشاب نیستید و باید به دنبال اسلحه‌های جدید باشید. شما فقط همان مهماتی را خواهید داشت که همراه با آن اسلحه پیدا می‌کنید. اما بیشتر تجربه بازی بر اساس مبارزات تن به تن صورت می‌گیرد و لوله، چوب و حتی بیل از جمله اسلحه‌های سردی هستند که در اتمسفر وحشتناک بازی تنها یار و یاور شما خواهند بود. این بازی همانند اکثر آثار ترسناک از نظر داستانی رنج می‌برد و فرایند پیشرفت داستانی را در آن مشاهده نخواهید کرد، اما از نظر گیم‌پلی و آن ترسی که در رگه‌های بازی قرار داده شده است، باعث شده تا Condemned: Criminal Origins به یک بازی خیلی خوب در این سبک تبدیل شود.

 

Deus Ex: Human Revolution

سازنده: اسکوار انیکس

سبک: اکشن نقش‌آفرینی، تیراندازی اول شخص

قیمت: ۱۴.۹۹ دلار

Deus Ex: Human Revolutiondeus ex را می‌توان یکی از برترین بازی‌های نسل هفتم کنسول‌ها دانست. این اثر هم از نظر داستانی و هم از نظر گیم‌پلی، یک بازی کامل محسوب می‌شود. Deus Ex با آزادی عمل فراوانی که در اختیار بازیکنان قرار می‌دهد توانست تمام سلایق را پوشش دهد. به قول سازنده این بازی، ستون‌های گیم‌پلی Dues Ex به چهار بخش تقسیم می‌شوند که شامل مبارزه، مخفی‌کاری، هک و کارهای اجتماعی است. شما قادر هستید هر زمانی که دوست دارید سبک بازی خود را بین این چهار ستون سوییچ کنید. گاهی با مخفی‌کاری و هک کردن به آرامی کار خود را پیش ببرید، گاهی با صحبت کردن و مذاکره پیش بروید و گاهی نیز با آتش بازی ماموریت را به انجام برسانید. بازی در سال ۲۰۲۷، جایی که یک شرکت بین‌المللی به قدرتی فراتر از دولت دست یافته است روایت می‌شود. شما در نقش ادم جنسن به عنوان یک مدیر امنیتی کار خود را آغاز خواهید کرد. بازی از پس زمینه‌های مختلفی مانند سیاست، جاسوسی، بقای انسان‌ها، توطئه و بسیاری دیگر تشکیل شده است. این بازی که دومین نسخه از سری Dues Ex به شمار می‌رود با دریافت میانگین نمرات بسیار قابل قبول ۹۰ و موفقیت تجاری توانست خود را به عنوان یکی از بهترین‌های نسل هفتم کنسول‌ها معرفی کند. نسخه جدید این سری به نام Deus Ex: Mankind Divided در سال ۲۰۱۶ عرضه خواهد شد و حال بهترین موقعیت است تا Human Revolution را از طریق این قابلیت کنسول ایکس‌باکس وان تجربه کنید.

 

 

Doom

سازنده: اید سافت‌ور

سبک: تیراندازی اول شخص

قیمت: ۴.۹۹ دلار

Doomdoom از جمله بازی‌هایی است که آن را به عنوان یک اثر انقلابی می‌شناسیم. نسخه اول این بازی در عین سادگی تبدیل به یک افسانه شد. شما نقشه یک تفنگ‌دار فضایی را ایفا می‌کنید که در سیاره مریخ سکونت دارید. ناگهان در این بین موجودات و بیگانگان وحشتناک و شیطانی به مقر شما حمله و همه را قتل عام می‌کنند. حال این شما هستید که باید در مقابل این موجودات ایستادگی کنید. سازندگان بازی حتی نامی هم برای شخصیت بازی در نظر نگرفتند زیرا به قول استودیو سازنده، آن‌ها می‌خواستند تک تک بازیکمان کاملا درگیر خود بازی باشند و خود را جای آن تفنگ‌دار بگذارند، نه یک شخص ساختگی و تخیلی. Doom از اولین بازی‌های سوم شخص سه بعدی بود که دید تازه‌ای را وارد صنعت گیم کرد. ایجاد تجربه‌ای جدید، خشونت بالا، محیط‌هایی کاملا درگیر کننده از جمله نکاتی بودند که باعث شدند نام Doom در دنیای بازی‌ها هنوز که هنوزه بدرخشد. از نظر گرافیکی و حتی گیم‌پلی، این بازی شاید اصلا نتواند گیمر‌های جدید را حتی ذره‌ای به سمت خود بکشاند. اما اگر از آن دسته گیمر‌هایی هستید که سنی از شما گذشته و قصد مرور خاطرات را دارید، Doom و Doom II با قیمتی پایین توسط قابلیت Backward Compatibility در اختیار شما قرار دارد.

 

سری بازی‌های Fable

سازنده: لاین هد

سبک: اکشن نقش‌آفرینی

قیمت: ۱۹.۹۹ دلار

fableسه‌گانه اول سری بازی‌های Fable جزو بهترین بازی‌های فانتزی نقش‌آفرینی کنسول ایکس‌باکس 360 هستند که حال می‌توان نسخه دوم و سوم آن را در کنسول ایکس‌باکس وان تجربه کرد. بازی در سرزمین فانتزی و عجیب آلبیون روایت می‌شود. دنیایی پر از حوادث خوب و بد، پر از خیر و شر،  پر از زیبایی و زشتی. در هر قسمت از این بازی شما کنترل یک شخصیت ساده را در دست می‌گیرید که رفته رفته به یک قهرمان تبدیل می‌شود. روایت بازی ۵۰۰  سال بعد ازحوادث قسمت اول رخ می‌دهد، زمانی که هنوز اسلحه‌های پیشرفته وجود نداشت، قلعه‌های ریز و درشت در این سرزمین پراکنده بودند و دهکده‌های کوچک، آرام آرام تبدیل به شهر می‌شدند. دنیای بازی Fable II کاملا پویا، فعل و انفعالی و کاملا باز است. قسمت سوم این بازی نیز ۵۰ سال بعد از وقایع Fable II رخ می‌دهد. قهرمانی که در قسمت دوم آن را هدایت می‌کردید و تبدیل به یک پادشاه شده بود، از دنیا رفته و پادشاهی به پسر بزرگ او رسیده است. اما بعد از پادشاهی او، اتفاقات بدی برای آلبیون پیش می‌آید و زمان آن می‌رسد تا قهرمانی جدید متولد شود. اگر به دنبال یک بازی نقش‌آفرینی خوب، با اتمسفری گیرا هستید، هرگز Fable مخصوصا شماره دوم این بازی را از دست ندهید. این سری جزو بهترین بازی‌های انحصاری کنسول مایکروسافت بودند که از نظر تجاری و میانگین نمرات به موفقیت دست پیدا کردند. نسخه جدید این بازی نیز به نام Fable Legends در سال ۲۰۱۶عرضه خواهد شد.

 

سری بازی‌های Gears of War

سازنده: اپیک

سبک: تیراندازی سوم شخص

قیمت: نسخه اول ۱۴.۹۹ و دو قسمت اصلی و جاجمنت ۱۹.۹۹ دلار

gears of warسری Gears of War در کنار سری Halo یکی از بزرگ‌ترین مجموعه بازی‌های کمپانی مایکروسافت است که برای نسل هفتم کنسول ایکس‌باکس منتشر شد. نسخه اول این بازی را می‌توان یکی از ناجی‌های بزرگ ایکس‌باکس 360 دانست. زیرا با گرافیک خیره کننده و گیم‌پلی عالی این بازی در سال ۲۰۰۶ باعث شد تا چشم همه به کنسول ایکس‌باکس 360 متمرکز شود. داستان کلی بازی مربوط به روایت نجات دنیا توسط شخصیت مارکوس فنیکس و دوستان او در برابر لوکاست‌ها و لمبرت‌ها می‌شود. سه‌گانه اول این بازی با ارایه دشمنانی جذاب، باس‌هایی عالی، گیم‌پلی بی‌نقص و از همه مهم‌تر، گرافیک عالی، باعث شده‌اند تا این بازی شاید حتی تا سال‌های دیگر نیز قابل بازی و لذت بخش باشد. همچنین نسخه Gears of War: Judgment که یک پیش درآمد از سه‌گانه اول بازی محسوب می‌شود، داستان جوانی دو شخصیت محبوب این بازی یعنی برد و کول را روایت می‌کند. این نسخه با همکاری دو استودیو پیپل کَن فلای (People Can Fly) و اپیک ساخته شد که در آخرین نفس‌های کنسول ایکس‌باکس 360 با ارایه گرافیکی فوق‌العاده جان تازه‌ای به این کنسول دمید. پس از تصاحب نام تجاری Gears of War از سوی مایکروسافت، این بازی از دستان اپیک خارج و به استودیو تازه تاسیس کوالیشن، اما با اعضایی با سابقه بسیار درخشان واگذار شد. استودیو کوالیشن برای اثبات کار خود، نسخه اول این بازی را به نام Gears of War: Ultimate Edition بازسازی کرد و نشان داد که چه کارهایی از آن‌ها برمی‌آید. حال که در سال ۲۰۱۶ هستیم، رفته رفته صدای ارّه لنسرها به گوش خواهد رسید. حال بهترین زمان است تا با تجربه این چهار نسخه خود را آماده Gears of War 4 کنیم. سه‌گانه اول این بازی با دریافت میانگین نمرات عالی و موفقیت تجاری خود ثابت کرده که در کنار Halo از جمله مجموعه‌های بسیار مهم نام ایکس‌باکس محسوب می‌شود.

 

Kameo: Elements of Power

سازنده: رِیر

سبک: اکشن ماجراجویی، پلتفرمر

قیمت: ۹.۹۹ دلار

kameoیکی دیگر از آثار به یادماندی استودیو رِیر که ارزش تجربه بالایی دارد بدون شک همین بازی است. در بازی Kameo شما در نقشه دختری جذاب و قهرمان به نام کامئو ایفای نقش خواهید کرد. داستان بازی از جایی شروع می‌شود که ملکه الِف تصمیم می‌گیرد عناصر جنگجویان را به دختر خود یعنی کامئو اهدا کند. اما این کار حسودی خواهر کامئو را برانگیخت و او با آزاد کردن ثُرن، پادشاه ترول‌ها، هرج و مرج را در دنیا به راه انداخت. ثُرن با زندانی کردن مادر کامئو و آزادسازی ارتش خود تصمیم دارد دنیا را به نابودی بکشد. حال این تنها کامئو است که باید در برابر این نیروی شیطانی قرار بگیرد. گیم‌پلی بازی حول محور دفاع و حمله در برابر دشمنان می‌چرخد یه نوعی بزن بُکش محسوب می‌شود. کامئو با قدرتی که از عناصر مختلف زندگی از سوی مادرش به دست آورده، قادر است تا به چندین موجود مخلتف تغییر شکل بدهد. به طور مثال با عنصر آتش، کامئو تبدیل به یک اژدها یا با عنصر خاک، او تبدیل به یک گیاه جنگجو می‌شود. این شما هستید که باید بر اساس موقعیت‌های مختلف چه در هنگام سکو بازی و چه در مبارزات عنصر مناسب خود را تشخیص و کامئو را به آن عنصر تغییر دهید. حتی گاهی اوقات با دشمنانی رو به رو خواهید شد که تنها با یک عنصر خاص نابود می‌شوند و باید آن عنصر را پیدا کنید. همچنین پازل‌هایی در بازی وجود دارد که نیاز به ترکیب چند عنصر برای حل کردند دارند. کامئو با ایده داستانی و گیم‌پلی بکر و شخصیت جذاب خود یکی از بهترین بازی‌های استودیو ریر و کنسول ایکس‌باکس 360 محسوب می‌شود که همچنان تجربه آن برای دوست‌داران بازی‌های فانتزی و ماجراجویی لذت‌بخش خواهد بود.

 

Mass Effect

سازنده: بایو‌ور

سبک: اکشن نقش‌آفرینی، تیراندازی سوم شخص

قیمت: ۱۹.۹۹ دلار

mass effectبه جرات می‌‌توان گفت سه‌گانه Mass Effect یکی از برترین مجموعه بازی‌های نقش‌آفرینی نسل هفتم به شمار می‌روند. داستان بازی در سال ۲۱۸۳ روایت می‌شود. ۳۵ سال قبل از شروع حوادث بازی، بشر به تکنولوژی جدیدی روی کره مریخ دست یافت تا به آن‌ها اجازه دهد فراتر از محدوده خود سفر کنند و به رمز و رازهای بیشتری در کهکشان دست یابند. اما در این بین بیگانگانی تصمیم گرفتند تا کل کهکشان را تصاحب کنند. شما در این بازی در نقش فرمانده شپرد که یک سرباز کهنه‌کار است ایفای نقش می‌کنید. با قابلیت شخصی‌سازی قادر هستید فرمانده شپرد را به هر شکل و ظاهری که دوست دارید تبدیل کنید و به نقش‌آفرینی بپردازید. حتی جالب است بدانید که می‌توانید یک داستان از گذشته این فرمانده را انتخاب کنید تا در طول بازی تاثیر مستقیمی در انتخاب دیالوگ‌ها و حوادث پیش رو داشته باشند. دیالوگ‌ها در این بازی نقش بسیار مهمی دارند و بسیار پویا طراحی شده‌اند. همچنین با انتخاب هر دیالوگ باید منتظر فعل و انفعال آن در طول ماجرای بازی باشید. مبارزات در این بازی به صورت Real Time انجام می‌شود و همچنین می‌توان با نگه داشتن این مبارزات به انتخاب اسلحه، قابلیت و تاکتیک خود و یارانی که همراه دارید بپردازید. نسخه اول این بازی در سال ۲۰۰۷ به طور انحصاری برای کنسول ایکس‌باکس 360 و سپس برای دیگر پتلفرم‌ها نیز عرضه شد. دریافت میانگین نمرات عالی بازی و جلب توجه بازیکنان ثابت کرد که استودیو بایوور قدرت زیادی در ساخت بازی‌های نقش‌آفرینی دارد. نسخه‌های دوم و سوم این بازی به دلیل چند دیسک بودن در حال حاضر با قابلیت Backward Compatibility قابل اجرا نیستند، اما تا زمان آماده شدن آن‌ها، نسخه اول این بازی بدون شک شما را سرگرم خواهد کرد. نسخه جدید این بازی به نام Andromeda نیز در سال ۲۰۱۶ عرضه خواهد شد و داستانی جدید از دنیای Mass Effect را روایت خواهد کرد.

Mirror’s Edge

سازنده: دایس

سبک: اکشن ماجراجویی، پلتفرمر

قیمت: ۶.۴۴ دلار

Mirror’s Edgemirror's edge را می‌توان یکی از بازی‌های متفاوت نسل هفتم نام برد. در Mirror’s Edge شما در نقش فِیث، شخصیت اصلی این بازی ایفای نقش خواهید کرد. این اثر در شهری خیالی روایت می‌شود. زندگی در آن راحت سپری می‌شود و جرم جنایتی در آن وجود ندارد. اما این امر به خاطر یکه‌تازی و سلطه جویی دولت به دست آمده است. آن‌ها بر تمام شهر نظارت دارند و با جاسوسی بر ارتباطات، کنترل رسانه‌ها و ایجاد سیاست‌های خاص بر این مکان حکم فرمایی می‌کنند. حال این شما هستید که باید در برابر این دولت سخت‌گیر مقاومت کنید. این بازی اول شخص تاکید زیادی روی حرکات پارکور دارد و اساس بازی بر این امر پایه‌گذاری شده است. شما اکثر زمان بازی را روی سقف‌های ساختمان‌ها و برج‌های بلند سپری خواهید کرد و پریدن، سُر خوردن و جاخالی دادن و دویدن از جمله حرکات مهمی هستند که به شکل آزادانه قادر به انجام آن‌ها هستید. عکس‌العمل شما بسته به زمان مناسب انجام حرکت بسیار مهم است و کلید موفقیت شما در انجام ماموریت‌ها به شمار می‌رود. این اثر با ارایه یک گیم‌پلی تازه و جدید موفقیت‌های بسیاری را از آن خود کرد و حال با قیمتی ناچیز می‌توان آن را به راحتی روی کنسول ایکس‌باکس وان تجربه کرد. نسخه جدید این بازی به نام Mirror’s Edge Catalyst که یک ریبوت از این سری خواهد بود نیز در سال ۲۰۱۶ برای کنسول‌های نسل حاضر عرضه خواهد شد.

 

Perfect Dark

سازنده: رِیر

سبک: اول شخص تیراندازی، مخفی‌کاری

قیمت: ۹.۹۹ دلار

Perfect Darkperfect dark یک تیراندازی اول شخص است که توسط استودیو ریر طراحی و ساخته شده است. بازی در سال ۲۰۲۳ رخ می‌دهد، جایی که جنگ و درگیری بین دو نژاد مختلف صورت گرفته است. مایان‌ها موجودات فضایی با چهره‌ای آشنا و اسکدرها که موجودی شبیه به خزنده‌ها هستند و توسط تکنولژی هولوگرافیک تغییر چهره، خود را تبدیل به انسان‌های اسکاندیناویایی کرده‌اند. در همین زمان، روی سیاره زمین نیز رقابتی در حال پیشرفت بین دو حزب صورت گرفته است. حزبی به نام کارینگتون که یک مرکز تحقیق و توسعه است و در مقابل گروهی از پیمان کارانی به نام دیتاداین قصد نابودی یکدیگر را دارند. Perfect Dark شما را در نقش مامور جوانا دارک، یکی از اعضای حزب کارینگتون قرار می‌دهد. استودیو ریر بعد از ساخت بازی معروف GoldenEye 007 شروع به ساخت این بازی کرد و عناصر زیادی را از مامور جیمز باند به این بازی انتقال داد. یکی از مهم‌ترین عناصر این بازی مخفی‌کاری است و به این منظور، استودیو ریر قابلیت‌های زیادی را برای انجام این کار در بازی جای داده است. این بازی ابتدا در سال ۲۰۰۰ برای کنسول نینتندو 64 خلق شد و سپس در سال ۲۰۱۰ برای ایکس‌باکس 360 منتشر شد. نسخه دوم این بازی نیز به نام Perfect Dark Zero در سال ۲۰۰۵ به طور انحصاری برای کنسول ایکس‌باکس 360 عرضه شد. هر دو نسخه این بازی برای کنسول ایکس‌باکس وان موجود هستند.

 

Portal: Still Alive

سازنده: وَلو

سبک: پازل سکوبازی

قیمت: ۱۴.۹۹ دلار

portalبازی پرتال یکی از جذاب‌ترین بازی‌های نسل هفتم کنسول‌های بازی است که ذهن شما را به چالش می‌کشد. این بازی چندین و چند پازل مختلف را در هر استیج یا اتاق قرار داده است که بازیکن باید توسط اسحله دورنَورد (Teleporting) راه خود را برای رسیدن به هدف باز کند. این اسلحه قادر است اشیا را جا به جا کند و همچنین توسط آن می‌توان دو پورتال‌ ورودی و خروجی را ایجاد کرد تا بتوان مرحله را به پایان رساند. شخصیت صامت این بازی شِل نام دارد که توسط یک هوش مصنوعی قدرتمند به نام GLaDOS به چالش کشیده می‌شود و او برای فرار از مخمصه‌ای که در آن قرار گرفته، هیچ راهی جز حل پازل‌ها ندارد. به لطف فیزیک بالای بازی، تمامی پازل‌هاو استیج‌های موجود در آن به دقت کار شده‌اند و نیاز به فکر و عکس‌العمل لحظه‌ای شما دارد. نسخه اول این بازی توانست یکی از برترین بازی‌های اورجینال سال ۲۰۰۷ لقب بگیرد. حتی صداپیشه شخصیت GLaDOS مورد تحسین بسیاری از بازیکنان و منتقدین قرار گرفت. فروش بسیار بالا و دریافت میانگین نمرات عالی باعث شد تا در سال ۲۰۱۱ نسخه دوم این بازی جذاب را تجربه کنیم. در حالی که استودیو وَلو برای ساخت شماره‌های جدید بسیاری از بازی‌های اورجینال خود ماننند Half-Life و Portal سکوت اختیار کرده، تجربه شماره اول این بازی می‌تواند بسیار لذت‌بخش باشد.

 

Shadow Complex

سازنده: چِیر | اپیک

سبک: سکوبازی ماجراجویی

قیمت: ۱۴.۹۹ دلار

Shadow Complexshadow complex یکی از برترین بازی‌های ۲.۵ بُعدی نسل هفتم است که فضا و اتمسفر کاملا سه بعدی را در قالب یک بازی سکوبازی ارایه می‌دهد. این اثر روایت دو شخصیت جیسون و کلیر را بازگو می‌کند. این دو برای یک سفر اکتشافاتی به یک غار مرموز انتخاب می‌شوند. در این بین جیسون ارتباط خود را با کلیر از دست می‌دهد و متوجه اسرار مرموزی در این غار می‌شود. او به تاسیسات زیر زمینی بسیار بزرگی برخورد می‌کند که توسط سربازان و تکنولوژی‌های بسیار پیشرفته محافظت می‌شود. شما، در نقش جیسون، باید کلیر را نجات دهید و از داستان مرموز این مجتمع زیر زمینی آگاه شوید. گیم‌پلی این اثر از بازی Super Metorid و Castlevania: Symphony of the Night الهام گرفته شده است. اتمسفر عالی و گیم‌پلی بسیار جذاب باعث شده‌اند تا این بازی در سال ۲۰۰۹ یکی از برترین آثار ایکس‌باکس لایو کنسول ایکس‌باکس 360 لقب بگیرد. هرچند نسخه بازسازی شده این بازی در سال ۲۰۱۶ برای کنسول‌های ایکس‌باکس وان و پلی‌استیشن 4 عرضه می‌شود، اما به راحتی می‌توان گفت که نسخه اصلی این بازی همچنان ارزش بالایی دارد.

 

The Witcher 2: Assassins of Kings

سازنده: سی‌دی پراجکت رِد

سبک: اکشن نقش‌آفرینی

قیمت: ۱۹.۹۹ دلار

witcherاین بازی شاید اصلا نیاز به معرفی نداشته باشد. با موفقیت بی‌چون و چرای نسخه Wild Hunt حتی اگر در گذشته این سری را نمی‌شناختید، حال نام این بازی به خوبی در ذهن شما حک شده است. در قسمت دوم ماجراهای The Witcher، گرالت، شخصیت بسیار محبوب این روزهای دنیای بازی‌ها، به عنوان مظنون قتل پادشاه تِمِریا تحت فشار قرار گرفته است. پس از بازجویی‌های بسیار از او، فرمانده رُچ به بی‌گناهی او پی می‌برد و سعی می‌کند تا او را از این مخمصه فراری دهد. در ادامه نیز گرالت به همراه تریس به دنبال باعث و بانی و قاتل اصلی پادشاه به سفری پرخطر و پر ماجرا روانه می‌شوند. این بازی که ابتدا برای رایانه‌های شخصی عرضه شد، با فروش و استقبال بی‌نظیری رو به رو شد. در همین جهت استودیو سی‌دی پراجکت رد تصمیم بر این گرفت تا این نسخه را روی یکی از کنسول‌های نسل هفتم عرضه کنند. آن‌ها با انتخاب کنسول ایکس‌باکس 360 و تمرکز کامل روی این کنسول توانستند یکی از بهترین گرافیک‌های هنری و فنی را ارایه دهند. اگر از جمله افرادی هستید که تنها با نسخه Wild Hunt عاشق این مجموعه شده‌اید، حال بهترین زمان برای تجربه یکی از ماجراجویی‌های گذشته گرالت آو ریویا است.

 

Super Meat Boy

سازنده: تیم میت

سبک: سکوبازی

قیمت: ۱۴.۹۹ دلار

Super Meat Boysuper meat boy با عرضه خود نشان داد که یک بازی سکوبازی درگیر کننده چگونه باید باشد. شما در Super Meat Boy نقش یک شخصیت مکعب مانند قرمز رنگ را ایفا خواهید کرد که برای نجات دوست خود از دست یک فرد شیطان صفت هر کاری که لازم باشد انجام می‌دهد. بازی به بخش‌های مختلفی تقسیم شده که مجموعا ۳۰۰ مرحله فوق‌العاده درگیر کننده و چالش برانگیز را به وجود آورده‌اند. مسیری که در آن قرار می‌گیرید فوق‌العاده خطرناک است و بوی خون می‌دهد. موانع ریز و درشت، ارّه‌های برنده و بسیاری از پاگیرها و موانع بسیار کشنده از جمله چیزهایی است که در طول بازی با آن‌ها رو به رو خواهید شد. هسته اصلی گیم‌پلی بازی نیاز به کنترل داشتن صحیح حرکات و زمانبندی کاملا مناسب از سوی شما است، در غیر این صورت شاید برای یک مرحله یا یک مانع حتی ساعت‌ها زمان برای اتمام آن تلف کنید. Super Meat Boy از آن دست بازی‌های فوق‌العاده سخت است که باید حتما آن را تجربه کنید. البته نه از آن دست بازی‌های سختی که حتی با حوصله و دقت نیز نتوان آن را به اتمام رساند. عبور از موانعی که به نظر غیر قابل عبور هستند را با کمی دقت و خونسردی به راحتی می‌توان پشت سر گذاشت. این بازی در سال ۲۰۱۰ توانست لقب چالش ‌برانگیزترین بازی سال را از سوی سایت‌های معروفی مانند IGN به دست آورد و از نظر تجاری نیز به موفقیت دست پیدا کند.

 

این تازه اول راه قابلیت Backward Compatibility است. شاید هنوز برخی از بازی‌ها با مشکلات ریز و درشتی هنگام اجرا رو به رو شوند. خیلی از بازی‌ها کنسول ایکس‌باکس 360 نیز هستند که بی‌صبرانه منتظر معرفی آن‌ها برای اجرا توسط این قابلیت در کنسول ایکس‌باکس وان هستیم. آثاری نظیر Red Dead Redemption، Skyrim، Half-Life 2 یا Dark Souls و Alan Wake که هر کدام با عرضه خود می‌توانند برای خیلی از ما همچنان یک بازی جدید و تازه محسوب شوند.

تهیه شده در زومجی


اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده