// سه شنبه, ۱۱ اسفند ۱۳۹۴ ساعت ۱۸:۰۰

بهترین فیلم‌های‌ باکس آفیس: ستاره‌های سینما و خدایان مصر هم حریف «ددپول» نشدند!

با اینکه این هفته مصادف با اکران یک اکشنِ ستاره‌محور و یک بلاک‌باسترِ پرخرج بود، اما باز این «ددپول» بود که تمام شگفتی‌ها را به خودش اختصاص داد. همراه گزارش باکس آفیس زومجی و نگاهی به ۱۰ فیلم برتر جدول باشید.

هفته‌ی درخشان دیگری برای فیلم کمیک‌بوکی بزرگسالانه‌ی «ددپول» که پس از فقط ۴۴/۲ درصد افت فروش نسبت به هفته‌ی پیش، در جدول پردرآمدترین فیلم‌های درجه‌بندی سنی R در رده‌ی سوم قرار گرفت، رقم خورد. البته تمام موفقیت‌های «ددپول» را نباید به اسم تلاش‌های خود فیلم نوشت، نیمی از آن از صدقه سری فیلم‌های موردانتظاری است که ناامیدکننده ظاهر شدند و موفق نشدند تا جای «ددپول» را تنگ کنند. مثلا این هفته در این میان‌ تازه‌اکران‌های جدول فیلم «خدایان مصر» (Gods of Egypt) را داشتیم که با افتتاحیه‌‌ی ضعیفش در رده‌ی دوم جدول قرار گرفت. این درحالی بود که اکشن «سه‌تا ۹» (Triple 9) و کمدی «اِدی عقاب» (Eddie the Eagle) نیز به افتتاحیه‌های یک‌رقمی رضایت دادند.

«ددپول» با کسب ۳۱/۵ میلیون دلار، مجموع درآمد خانگی‌اش را به رقم ۲۸۵/۶ میلیون دلار رساند. در مقایسه با دیگر فیلم‌های درجه‌بندی سنی R، فقط «تک‌تیرانداز امریکایی» و «مصائب مسیح» در باکس آفیس خانگی درآمدی بیشتر از «ددپول» داشته‌اند. از همین رو، درحال حاضر جدیدترین ماموریت «ددپول» زدن فروش ۳۵۰ میلیون دلاری «تک‌تیرانداز امریکایی» است. در همین حین، فیلم ۴۰ میلیون دلار دیگر نیز از بازارهای بین‌المللی به‌دست آورد و مجموع درآمد جهانی‌اش را به بیش از ۶۰۰ میلیون رساند.

gods-of-egypt-poster-set-gerard-butler

در مقایسه با دیگر اقتباس‌های کمیک‌بوکی اما «ددپول» درحال حاضر در رده‌ی سیزدهم جدول پرفروش‌‌ترین فیلم‌های کمیک‌بوکی در گیشه‌ی خانگی قرار دارد. اما با این سرعت باید انتظار داشته باشیم تا این فیلم هرچه زودتر جای «مرد پولادین» (۲۹۱ میلیون) را در جایگاه دوازدهم بگیرد. اگر این اتفاق بیفتد، دیگر عبور از «مرد آهنی» (۳۱۸ میلیون) و «مرد آهنی۲» (۳۱۲/۴ میلیون) آسان خواهد بود و درنهایت در رده‌ی نهم «نگهبانان کهکشان» با مجموع فروش ۳۳۳/۱ میلیون دلار انتظار شکسته شدن رکوردش را می‌کشد. نکته‌ی جالب ماجرا این است که مهم نیست فیلم چندتا رکورد دیگر می‌زند و چند پله‌ در جدول‌های مختلف بالا و بالاتر می‌رود، با توجه به بودجه‌ی ۵۸ میلیونی فیلم، تهیه‌کنندگان «ددپول» همین الانش نیز سر از پا نمی‌شناسند. بنابراین مطمئنا تاثیری که «ددپول» در زمینه‌ی تغییر دیدگاه استودیوها درباره‌ی مخاطبان فیلم‌های ابرقهرمانی بر صنعت فیلمسازی می‌گذارد تا سال‌های آینده فراموش نخواهد شد.

«خدایان مصر»، محصول مشترک لاینزگیت و سامیت با کسب ۱۴ میلیون دلار در جایگاه دوم قرار گرفت. مهم نیست این افتتاحیه بالاتر از پیش‌بینی‌های شما است یا پایین‌تر. با توجه به بودجه‌ی ۱۴۰ میلیون دلاری فیلم به‌علاوه‌ی ۳۰ میلیون دلاری که خرج تبلیغات شده، به احتمال زیاد «خدایان مصر» در باکس آفیس خانگی موفق نخواهد شد این پول را برگرداند. این درحالی بود که این فیلم ۲۴/۲ میلیون دلار هم از بازارهای بین‌المللی به‌دست آورد که در مجموع فروش فیلم را به بیش از ۳۸ میلیون می‌رساند. اما با وجود بودجه‌ای به این بزرگی و اکران خانگی که به زور به ۳۵ میلیون دلار خواهد رسید، احتمال شکست تجاری فیلم خیلی بالاست.

در نبرد برای تصاحبِ جایگاه پنجم به دو تازه‌اکران دیگر این هفته برمی‌خوریم؛ «ادی عقاب» درحال حاضر با فروش ۶/۳ میلیون دلار و اختلافی اندک جلوتر از افتتاحیه‌ی ۶/۱ میلیون دلاری «سه‌تا ۹» قرار دارد. عملکرد «ادی عقاب» کم‌و‌بیش با چیزی که فکر می‌کردیم، برابر بود. انتظار می‌رفت این فیلم خانوادگی که ۲۳ میلیون دلار برای ساختش خرج شده، کارش را با رقمی دور و اطرافِ ۷ میلیون دلار شروع کند. فیلم همچنین نمره‌ی A را از تماشاگران دریافت کرد. بزرگ‌ترین سوالی که تحلیلگران این روزها از خودشان می‌پرسند، این است که اگر کمپانی فاکس این فیلم و یونیورسال فیلم ورزشی «مسابقه» (Race) را در اواخر امسال و نزدیک به المپیک ۲۰۱۶ اکران می‌کردند، از نظر تبلیغات به نفعشان بود یا نه. در حال حاضر، هر دو فیلم احتمالا دوره‌ی اکرانشان را با فروشی حول و حوشِ ۱۹ تا ۲۲ میلیون دلار به پایان می‌رسانند.

Triple-9-Poster-691x1024

در این میان ظاهرا تریلرِ سرقت‌محورِ هیجان‌آورِ جان هیل‌کات که ستاره‌های سینمایی و تلویزیونی از سر و رویش بالا می‌روند، به اندازه‌ی تصاویر کامپیوتری هیولاهای مصری برای جذب مردم کافی نبوده است. در واقع، اگرچه نمره‌ی «خدایان مصر» و «سه‌تا ۹» بر روی راتن‌تومیتوز به ترتیب ۱۳ و ۵۴ است. اما تماشاگران آخرهفته‌ی افتتاحیه جنگ خدایان را به عملیات سرقت پلیس‌های فاسد ترجیح داده‌اند. نکته‌ی جالب ماجرا این است که «سه‌تا ۹» درحالی نمره‌ی C مثبت را از تماشاگران دریافت کرده، که نمره‌ی آنها به «خدایان مصر» B منفی بوده است. عملکرد هیچکدام از هر دو فیلم شگفت‌انگیز نیست اما به نظر می‌رسد وضعیت این دو فیلم برخلاف چیزی که فکر می‌کردیم، جابه‌جا خواهد شد. با توجه به این افتتاحیه، انتظار می‌رود «سه‌تا ۹» دوره‌ی اکران خانگی‌اش را با فروشی بین ۱۵ تا ۱۷ میلیون دلار به اتمام برساند.

از فیلم‌هایی که با قدرت در جدول باقی‌مانده‌اند باید به «پاندای کونگ‌فوکار۳» اشاره کرد که در هفته‌ی پنجم اکرانش با ۳۰ درصد افت فروش مواجه شد و مجموع فروش خانگی‌اش را به رقم ۱۲۸/۴ میلیون دلار رساند. هفته‌ی بعد «زوتوپیا» (Zootopia)، انیمیشن جدید دیزنی بعد از عملکرد فوق‌العاده‌ای که در بازارهای خارجی داشت (۸۱/۴ میلیون دلار)، در امریکای شمالی اکران می‌شود.

فیلم دینی «برخاسته» در هفته‌ی دوم اکرانش با ۴۰/۷ درصد افت فروش مواجه شد و ۷ میلیون دلار کسب کرد تا مجموع درآمدش بعد از دو هفته به ۲۲/۷ میلیون برسد. فیلم ترسناک «جادوگر» نیز در هفته‌ی دوم انتشارش فقط ۴۳/۱ درصد سقوط کرد و ۵ میلیون به جیب زد تا مجموع درآمدش به رقم ۱۶/۶ میلیون دلار برسد.

در پایان ناگفته نماند که «جنگ ستارگان: نیرو برمی‌خیزد» بعد از ۱۱ هفته‌ای که از اکرانش می‌گذرد، برای اولین بار است که بیرون از ۱۰ فیلم برتر جدول قرار می‌گیرد. فیلم که در جایگاه یازدهم حضور دارد این هفته ۳ میلیون دلار کسب کرد. مجموع فروش خانگی «نیرو برمی‌خیزد» هم‌اکنون از مرز ۹۲۵ میلیون دلار عبور کرده است.

جدول ۱۰ فیلم برتر هفته

 

ردیففیلمفروش این هفته
۱Deadpool۳۱/۱  میلیون دلار
۲Gods of Egypt۱۴/۱ میلیون دلار
۳Kung Fu Panda 3۸/۸ میلیون دلار
۴Risen۶/۸ میلیون دلار
۵Triple 9۶/۱ میلیون دلار
۶Eddie the Eagle۶ میلیون دلار
۷The Witch۵ میلیون دلار
۸How to Be Single۵ میلیون دلار
۹Race۴/۱ میلیون دلار
۱۰The Revenant۳/۹ میلیون دلار

 

نگاهی به برخی فیلم‌های تازه‌اکرا‌ن‌شده‌ی این هفته:

 hero_Triple-9-2016

سه‌تا ۹

Triple 9

«سه‌تا ۹» به کارگردانی جان هیلکات، اگرچه با توجه به گروه بازیگرانش که شامل نام‌های درخشانی مثل آرون پاول، کیسی افلک، وودی هارلسون، نورمن ریداس، گَل گدوت، کیت وینسلت و چیوتل اجیفور بود و با توجه به خلاصه‌ی داستانی‌اش که خبر از یک اکشن/جنایی بزرگ می‌داد در فهرست ۱۰۰ فیلم مورد انتظار ۲۰۱۶ زومجی حضور داشت، اما به نظر می‌رسد محصول نهایی کاملا به چیزی در حد هایپی که احاطه‌اش کرده بود، نرسیده است. داستان درباره‌ی گروهی از پلیس‌های فاسدی است که بعد از اینکه توسط مافیای شهر تهدید می‌شوند، تصمیم می‌گیرند برای سرقت از بانک نقشه‌ای دو مرحله‌ای را به اجرا در بیاورند. اما وقتی نقشه طبق برنامه پیش نمی‌رود، همه‌چیز به خونریزی و رودست ‌زدن‌ و انتقام ختم می‌شود.

ریچارد روپر از شیکاگو سان‌تایمز که فیلم را دوست داشته، می‌نویسد: «تقریبا در تمام صحنه‌های فیلم با یک بازیگر برنده‌ی اسکار یا نامزد اسکار یا برنده‌ی امی یا یک بازیگر طراز اول طرف هستیم و تقریبا در تمام صحنه‌های فیلم با ترکیبی از تریلرهای خفه‌کننده و عناصر داستانی غیرمحتملِ فیلم‌های نوآر مواجه می‌شویم. این فیلم یک آشفته‌بازارِ کثیف اما شیک و جسوری است که مثل نسخه‌ی تازه‌ای از فیلم‌های مایکل مان می‌ماند». تام مک‌کارتی از هالیوود ریپورتر که از فیلم راضی نبوده می‌نویسد: «صحنه‌ها به طور جدا پرانرژی هستند، تعداد رویارویی‌های تنش‌زا زیاد است و کاملا مشخص است که هدف هیلکات و کوک (نویسنده) این بوده تا بینندگان را مدام در رابطه با هویت خود و کاراکترهایش در شک و تردید نگه دارند که چه کسی در موضع قدرت است و چه کسی نیست. اما اگر می‌شد کمی به این کاراکترها اهمیت داد، خیلی خوب می‌شد». امتیاز متاکریتیک این فیلم ۵۲ است.

 

hero_Gods-of-Egypt-2016

خدایان مصر

Gods of Egypt

این فیلم به کارگردانی الکس پرویاس درباره‌ی قهرمانی فانی به اسم بِک است که برای نجات دنیا باید کمکِ خدای قدرتمندی به اسم هوروس را به‌دست آورده و علیه ست، خدای تاریکی که فرمانروایی‌اش بر مصر، این سرزمین را به جنگ و مرگ کشانده، برخیزد. کسی فکر نمی‌کرد «خدایان مصر» این‌قدر بد باشد، اما این‌طور که از واکنش منتقدان برمی‌آید، این فیلم اولین بلاک‌باستر پرخرج امسال است که به حدی بد است که خوب است (!) یعنی به قول اکثر منتقدان برخلاف هدفی که سازندگان این فیلم با این داستان در ذهن داشته‌اند، در جریان دیدن «خدایان مصر» امکان ندارد از حماقت سازندگانش نخندید.

جاستین چنگ از ورایتی که فیلم را دوست نداشته، می‌نویسد: «هرطور که حساب کنید این فیلم ترسناکی است؛ یک فیلم زننده‌ی اشباع شده با تصاویر کامپیوتری که حماقت و زیاده‌روی از تمام منافذش به بیرون تراوش می‌کند.با این حال پرویاس با چنان پررویی دیوانه‌واری آن را راهی سینماها کرده که نمی‌توان تحسینش نکرد». مایکل فیلیپس از شیکاگو تریبون که فیلم را اصلا دوست نداشته می‌نویسد: «این فیلم را حماقتی صدا کنید که نه انرژی و نه دیوانگی لازم برای تبدیل شدن به یک سرگرمی آشغال را هم ندارد. فقط آشغال». امتیاز متاکریتیک این فیلم ۲۴ است.

گزارش باکس‌آفیس هفته‌ی پیش

منبع: Boxoffice Mojo

تهیه شده در زومجی


اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده