نویسنده: افشین پیروزی
// چهار شنبه, ۱۲ اسفند ۱۳۹۴ ساعت ۰۹:۳۰

مایکروسافت در اندیشه ساخت کنسولی با قابلیت ارتقا سخت افزاری

فیل اسپنسر، رییس بخش ایکس‌باکس مایکروسافت، اعلام کرده که هدف کمپانی آمریکایی ساخت کنسول‌هایی است که بتوان آن‌ها را دقیقا مثل پی‌سی ارتقا داد. با زومجی و جزییات خبر همراه باشید.

تفاوت بین کنسول‌های بازی و پی‌سی، امکان ارتقا قطعات سخت‌افزاری در پی‌سی است که به لطف آن نیازی به خرید کامل دستگاه پس از چند سال نیست و فقط می‌توان برخی قطعات را به دلخواهد ارتقا داد. این مسئله در مورد کنسول‌های بازی صادق نیست و پس از پایان عمر آن‌ها، باید سراغ خرید کنسول نسل جدید رفت. حال به نظر می‌رسد که Microsoft قصد دارد انقلابی در این مورد انجام دهد و کنسول‌های بازی قابل ارتقا را عرضه کند. در همین راستا فیل اسپنسر اخیرا طی نشستی خبری اعلام کرد که هدف اولیه آن‌ها معرفی ویندوز 10 به عنوان یک سیستم‌عامل همگانی برای تمامی وسیله‌ها است؛ به این صورت که تمامی محصولات مایکروسافت با این سیستم عامل عرضه خواهند شد و فقط توان سخت‌افزاری آن‌ها بر اساس نیاز‌شان متغیر است. اسپنسر در این مورد گفت:

اگر نگاهی به پی‌سی و موبایل داشته باشیم، شاهد رشد و ارتقا دائمی آن‌ها هستیم. ولی این مسئله در مورد کنسول‌های بازی صدق نمی‌کند. کنسول‌ها در ابتدا نسل تولید می‌شوند و شما را از لحاظ سخت‌افزاری و نرم‌افزاری با محدودیت‌های مختلفی روبرو می‌کنند که باید برای هفت سال یا بیشتر با آن‌ها ادامه دهید و این در حالی است که دیگر پلتفرم‌ها دائما روند پیشرفت خود را ادامه می‌دهند. در پایان هر نسل هم باید یک تغییر کلی در کنسول اعمال کنید که کار سختی است.

حال به نظر من زمان آن فرا رسیده که کنسول‌های بازی هم از امکان ارتقا سخت‌افزاری برخوردار باشند. شما به زودی شاهد اقدامات ما در این مسیر مطلع خواهید شد و نسلی فرا خواهد رسید که می‌توانیم بازی‌های کنسولی قدیمی یا آینده را به راحتی روی کنسول فعلی اجرا کنیم. این مساله شبیه به رایانه‌های شخصی است، به این شکل که حتی همین الان هم در صورت داشتن پی‌سی می‌توانید بازی‌های خیلی قدیمی مثل Doom یا Quake را اجرا کنید و در کنار آن بازی‌های فعلی را با کیفیت 4K هم تجربه کنید. امکان اجرای آسان بازی‌های قدیمی بر روی تمامی پلتفرم‌ها، باعث می‌شود تا پس از شروع نسل جدید مجبور نشوید تمام بازی‌های نسل قبلی را فراموش کنید.

ما در آینده شاهد یک پلتفرم کلی [از نوع ویندوز] خواهیم بود که تمامی دستگاه‌های پشتیبانی کننده از آن را متحد می‌کند و از این طریق امکان ارتقا سخت‌افزاری آسان وجود خواهد داشت.

ption id="attachment_44701" align="aligncenter" width="790"]فیل اسپنسر فیل اسپنسر، مدیر بخش ایکس‌باکس مایکروسافت

اسپنسر در ادامه صحبت‌های خود اعلام کرد که سونی با عرضه پلی‌استیشن VR، به نوعی قصد ارتقا کنسول پلی‌استیشن 4 را دارد:

سونی با عرضه هدست واقعیت مجازی و اضافه کردن قابلیت‌های این فناوری جدید در میان راه کنسول پلی‌استیشن 4، به نوعی توانایی‌های سخت‌افزاری آن را ارتقا می‌دهد، چرا که PlayStation VR از یک واحد پردازشی مجزا استفاده می‌کند. البته این مسئله هرگز نکته منفی برای کنسول سونی به حساب نمی‌آید؛ ولی در کل تغییر آنچنانی هم در مورد خود کنسول محسوب نمی‌شود.

ادامه صحبت‌های مدیر ایکس‌باکس در مورد رقابت بین کنسول‌ها و دیگر دستگاه‌های مخصوص بازی بود:

داشتن توانایی سخت‌افزاری بالا در حال حاضر برای کنسول‌های خانگی مهم‌تر از هر زمان دیگری است. چرا که پلتفرم‌های دیگر بازی روز به روز در حال ارتقا هستند. در گذشته زمانی که شما یک کنسول خریداری می‌کردید، از لحاظ مقایسه قسمت با عملکرد همواره تا پایان نسل جلوتر از دیگر پلتفرم‌ها بودید. ولی امروزه قیمت رایانه‌های شخصی روز به روز کاهش پیدا می‌کند  و صد البته گوشی‌های موبایل هم کم‌کم به عنوان یک پلتفرم قدرتمند خود را مطرح می‌کنند.

البته اسپنسر اشاره نکرد که آیا این ارتقا سخت‌افزاری به کنسول ایکس‌باکس وان اعمال خواهد شد یا اینکه مایکروسافت قصد دارد یک کنسول کاملا جدید را با این ویژگی ارائه دهد:

متاسفانه قصد ندارم فعلا برنامه دقیقی از اهداف سخت‌افزاری کمپانی ارائه دهم. هدف من از گفتن این صحبت‌ها این است که طرفداران بدانند ما برنامه‌های انقلابی برای کنسول‌ها داریم و عملی شدن این ایده باعث خواهد شد تا ما بهتر به تعهدات‌مان در قبال کنسول‌ها عمل کنیم و همواره شاهد پیشرفت سریع‌تر آن‌ها باشیم.

نظر شما در مورد کنسولی با امکان ارتقا سخت‌افزاری چیست؟

منبع: Gamespot


اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده