نویسنده: افشین پیروزی
// چهار شنبه, ۱۲ اسفند ۱۳۹۴ ساعت ۱۶:۳۰

مایکروسافت برنامه ای برای ساخت هدست واقعیت مجازی مخصوص ایکس باکس وان ندارد

کمپانی مایکروسافت در جریان رویدادی که دیروز در شهر سان فرانسیسکو برگزار شد، اخبار متعددی برای طرفدارانش اعلام کرد. فیل اسپنسر، رییس بخش ایکس‌باکس، در جریان این رویداد اعلام کرده که تمایلی به پشتیبانی از واقعیت مجازی در ایکس‌باکس وان ندارد.

بسیاری از بزرگان صنعت بازیسازی سال ۲۰۱۶ را سال فناوری واقعیت مجازی می‌دانند. عرضه هدست‌هایی مثل آکیولس ریفت و اچ‌تی‌سی وایو برای پی‌سی، هدست پلی‌استیشتن VR برای کنسول پلی‌استیشن 4 و هدست‌های مخصوص موبایل مثل وی‌آر 360 ال‌جی و گیر وی‌آر سامسونگ در سال جاری، باعث شده تا بر روی طیف وسیعی از پلتفرم‌ها شاهد واقعیت مجازی باشیم. ولی به نظر می‌رسد که مایکروسافت، تمایلی برای پشتیبانی از واقعیت مجازی در کنسول ایکس‌باکس وان نداشته باشد. این کمپانی دیروز (۱۱ اسفند) رویدادی در سان فرانسیسکو آمریکا برگزار کرد که اخباری مثل عرضه نسخه رایگان Forza Motorsport 6 با نام Apex برای پی‌سی و احتمال عرضه کنسولی با قابلیت ارتقا سخت‌افزاری خروجی‌های آن بودند.

در بخش دیگری از این رویداد، فیل اسپنسر و پالمر لاکی، سازنده هدست آکیولس ریفت، به سوالات طرفداران در مورد فناوری واقعیت مجازی و ارتباط Microsoft با آن پاسخ دادند. اسپنسر در تایید صحبت‌های چند روز پیش مارک زاکربرگ اعلام کرد که نسخه مخصوصی از بازی Minecraft برای ویندوز 10 و آکیولس ریفت عرضه خواهد شد. به‌علاوه در بسته‌بندی هدست Oculus Rift دسته ایکس‌باکس وان هم وجود دارد که می‌توان از آن به عنوان کنترلر، حداقل تا زمان عرضه کنترلر‌های مخصوص آکیولس تاچ، استفاده کرد و همچنین امکان استریم بازی‌های ایکس‌باکس وان بر روی آکیولس ریفت هم وجود خواهد داشت. ولی با تمام این تفاسیر به نظر می‌رسد که ایکس‌باکس وان هدست واقعیت مجازی مخصوصی دریافت نخواهد کرد، اسپنسر در این مورد گفت:

تمرکز ما در حال حاضر بر روی اضافه کردن یک وسیله مخصوص واقعیت مجازی به کنسول ایکس‌باکس وان نیست و بیشتر بر روی استفاده از این فناوری در ویندوز تمرکز داریم. ما فعالیت کمپانی‌های HTC، وَلو و آکیولس را در ساخت هدست‌های واقعیت مجازی مخصوص پی‌سی تحت نظر داریم و از آن‌ها حمایت می‌کنیم و دوست داریم همه این هدست‌ها عملکردی عالی داشته باشند. ما روند پیشرفت واقعیت مجازی را بررسی خواهیم کرد و بخشی از آن خواهیم بود. برای مثال ما برای توسعه نسخه واقعیت مجازی Minecraft تلاش زیادی کردیم و البته برای فناوری واقعیت افزوده و هدست هولولنز هم برنامه‌های زیادی داریم. با این حال ما تصمیمی برای عرضه هدست واقعیت مجازی مخصوص کنسول ایکس‌باکس وان نداریم.

مدیر بخش ایکس‌باکس، در ادامه صحبت‌های خود به پلی‌استیشن وی‌آر هم ابراز علاقه کرد:

من فعالیت‌های سونی را در زمینه واقعیت مجازی واقعا تحسین می‌کنم. مشتاقانه در انتظار روزی هستم که هدست پلی‌استیشن VR عرضه خواهد شد و دوست دارم عملکرد آن را در حالی که در اتاقم و به کنسول و تلویزیون متصل شده از نزدیک ببینم. البته منظور بدی از این اشتیاق ندارم و واقعا دوست دارم استفاده از این هدست را تجربه کنم. البته ما نیز بر روی توسعه هولولنز تمرکز کردیم و در مجموع، حضور در بطن پیشرفت فناوری واقعیت مجازی واقعا لذت‌بخش است و من از این که بخشی از صنعت رو به رشد بازیسازی هستم حس غرور می‌کنم.

همچنین پس از صحبت‌های اسپنسر، پالمر لاکی در پاسخ به سوال حضار در مورد امکان استفاده از هدست آکیولس ریفت بر روی ایکس‌باکس وان فقط به گفتن «شاید؟» بسنده کرد! آن طور که از صحبت‌های اسپنسر استناد می‌شود، مایکروسافت قصد دارد تا فعلا فعالیت‌های خود را در زمینه واقعیت مجازی فقط به پی‌سی محدود کند و در عین حال نیم نگاهی هم به عملکرد هدست پلی‌استیشن وی‌آر خواهد داشت تا میزان موفقیت آن را بسنجد و شاید در آینده کنسول‌های این کمپانی هم هدست مخصوص به خود را داشته باشند.

نظر شما در این مورد چیست؟

منبع: GameInformer


اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده