نویسنده: مرتضی تقوی
// سه شنبه, ۱۸ اسفند ۱۳۹۴ ساعت ۱۲:۰۰

سرمایه گذاری در حوزه های واقعیت افزوده و مجازی به یک میلیارد و صد میلیون دلار رسید

تب تکنولوژی واقعیت افزوده و واقعیت مجازی سرمایه‌گذار‌ها را حسابی مبتلا کرده تا حجم سرمایه‌گذاری در این بخش‌ها، تنها در دو ماه اول سال جاری میلادی، از میزان کل سرمایه‌گذاری‌ها در سال ۲۰۱۵ پیشی بگیرد.

سایت دیجی-کپیتال که در زمینه‌ی مشاوره به مدیران فعال در حوزه‌ی بازی، موبایل، واقعیت افزوده و مجازی فعالیت می‌کند، در تازه‌ترین گزارش خود اعلام کرد سرمایه‌گذاری‌ها در حوزه‌ی تکنولوژی‌های واقعیت افزوده و واقعیت مجازی تنها در دو ماهه‌ی اول سال جاری میلادی با رشدی خیره‌کننده به ۱ میلیارد و ۱۰۰ میلیون دلار رسیده است. این عدد واقعا غافلگیر کننده است چرا که حجم سرمایه‌گذاری‌ها در این دو حوزه در کل سال ۲۰۱۵ معادل ۶۴۸ میلیون دلار بود و این اولین بار است که تزریق مالی به این دو تکنولوژی از یک میلیارد دلار در یک سال عبور می‌کند.

۷۹۴  میلیون دلار از این سرمایه‌گذاری عظیم در ماه‌های ژانویه و فوریه، به شرکت استارت‌آپِ آمریکایی Magic Leap اختصاص دارد که در تاریخ ۲ فوریه (۱۳ بهمن ماه) تایید و اعلام شد. ۳۰۰ میلیون دلار دیگر هم در سایر بخش‌ها از جمله، ایده پردازی و پیاده سازی، خدمات، سخت افزار واقعیت مجازی، تبلیغات و بازاریابی، توزیع، برنامه‌ها و بازیها، ویدیو و بخش‌های حاشیه‌ای دیگر سرمایه‌گذاری شده است. در ادامه می‌توانید نمودار دایره‌ای منتشر شده از سوی دیجی-کپیتال درباره‌ی حجم سرمایه‌گذاری از سوی Magic Leap و حجم تزریق در سایر بخش‌ها را ملاحظه کنید:

سرمایه‌گذاری‌ها در حوزه‌ی تکنولوژی‌های واقعیت افزوده و واقعیت مجازی تنها در دو ماهه‌ی اول سال جاری میلادی با رشدی خیره‌کننده به 1 میلیارد و 100 میلیون دلار رسیده است. نمودار میزان سرمایه‌گذاری‌ در تکنولوژی‌های واقعیت افزوده و مجازی در یک چهارم ابتدایی سال 2016

حتی اگر سرمایه‌گذاری هنگفت Magic Leap را هم در نظر نگیریم، میزان سرمایه‌گذاری‌ها در یک چهارم اول سال ۲۰۱۶ باز هم ۲۰ درصد از از مدت مشابه در سال ۲۰۱۵ بیشتر است. بعلاوه، به این نکته هم باید اشاره کنیم که هنوز سه هفته‌ی دیگر تا پایان یک چهارم اولِ سال جاری میلادی زمان داریم و این ارقام می‌توانند بیشتر هم بشوند.

تیم مِرِل مدیر ارشد سایت دیجی-کپیتالتیم مِرِل، مدیر ارشد دیجی-کپیتال و مدیر اجرایی EyeTouch Reality، پیش بینی می‌کند که درآمد حاصل از تکنولوژی‌های واقعیت افزوده و واقعیت مجازی به ۱۲۰ میلیارد دلار تا سال ۲۰۲۰ برسد. مقایسه‌ی درآمد ۶۸۶ میلیون دلاری در سال گذشته و امسال حکایت از رشد چشمگیر سرمایه‌گذاری‌ها دارد. البته قطعا همه‌ی بخش‌ها از این سیل عظیم مالی بهره مند نشده اند. به عنوان مثال، به طور کلی ارزش معاملات در صنعت گیم در سال ۲۰۱۵  به میزان ۸۱ درصد کاهش داشته است. با این وجود انتظار می‌رود که این روال با سرمایه‌گذاری Magic Leap و معامله‌های عظیم تغییر کند. پیش از این همین سایت دیجی-کپیتال در گزارش جدید خود از پیش‌بینی افزایش درآمد‌های بخش نرم‌افزاری دنیای گیم از ۹۰ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۶ به ۱۱۵ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۰ خبر داده بود.

منبع: VentureBeat


اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده