نویسنده: نادر امرایی
// دوشنبه, ۲۴ اسفند ۱۳۹۴ ساعت ۱۱:۳۰

بررسی هدست واقعیت مجازی «گیر وی آر» سامسونگ

سامسونگ با همکاری آکیولس، که در ساخت هدست‌های واقعیت مجازی تبحر دارد، هدست تقریبا ارزان Gear VR را تولید کرده است که فقط با گوشی‌های جدید این شرکت کار می‌کند. آیا این هدست می‌تواند به خوبی شما را به دنیای واقعیت مجازی وارد کند؟‌ با زومجی و بررسی Samsung Gear VR همراه باشید.

بررسی هدست واقعیت مجازی Samsung Gear VR 

در چند سال اخیر، بحث واقعیت مجازی تبدیل به یکی از داغ‌ترین مباحث دنیای تکنولوژی شده است. بدون شک باید باعث و بانی مطرح شدن این بحث را آکیولس دانست که با به راه‌اندازی کمپین کیک‌استارتری در سال ۲۰۱۲ قصد داشت بهترین هدست واقعیت مجازی را عرضه کند. از آن زمان تقریبا ۴ سال می‌گذرد و علاوه بر آکیولس، دو کمپانی اچ‌تی‌سی (با همکاری ولو) و سونی (با هدست پلی‌استیشن VR) قرار است به زودی هدست‌های خود را عرضه کنند و تمام این مسائل باعث شده که واقعیت مجازی یا همان Virtual Reality به داغ‌ترین بحث روز دنیای تکنولوژی تبدیل شود. اما به دلیل سخت‌افزار بسیار گران به کار رفته در این دستگاه‌های مدرن، قیمت هدست‌ها بسیار بالا است و بسیاری از افراد قصد ندارند که برروی یک تکنولوژی که آینده آن مشخص نیست، سرمایه‌گذاری کنند. با این همه، برای تجربه این تکنولوژی و قدم گذاشتن به دنیای واقعیت مجازی، لازم نیست پول زیادی هزینه کنید یا تا زمان عرضه این هدست‌های گران‌قیمت صبر کنید. کمپانی سامسونگ، به کمک آکیولس، اقدام به ساخت هدستی کرده است که ضمن داشتن قیمتی مناسب، می‌تواند تجربه مناسبی از واقعیت مجازی برای شما فراهم کند. اما شاید این سوال برای شما پیش بیاید که دلیل ارزان قیمت بودن این هدست چیست؟‌ در پاسخ باید به شما بگوییم که بر خلاف هدست‌های گران‌قیمت و مدرنی که به زودی به بازار عرضه می‌شوند، قلب تپنده Gear VR، یک گوشی‌ هوشمند است. این مسئله باعث می‌شود که در ساخت Gear VR، هیچ صفحه نمایش و حتی پردازنده‌ای به کار نرفته باشد و به همین دلیل قیمت این هدست نسبت به همتایان خود ارزان‌تر است. البته نباید انتظار داشته باشید که این هدست تجربه فوق‌العاده‌ای را برای شما فراهم کند زیرا هرچه که باشد، یک گوشی هوشمند در حال ارائه این تجربه به شما است و شما نمی‌توانید آن را با آکیولس ریفت یا اچ‌تی‌سی وایو از لحاظ سخت‌افزاری مقایسه کنید. از طرف دیگر، شما برای استفاده از این هدست، باید حتما صاحب یکی از گوشی‌های جدید کمپانی سامسونگ باشید و متاسفانه Gear VR قابلیت پشتیبانی از دیگر گوشی‌های اندرویدی را ندارد. هدست گیر وی‌آر فقط از گوشی‌های اس 6، اس 6 اج، S6+، نوت 5، اس 7 و اس 7 اج پشتیبانی می‌کند.

بررسی هدست واقعیت مجازی Samsung Gear VR

سخت‌افزار

از لحاظ سخت‌افزاری، طراحی Gear VR به آن چیزی که از یک هدست واقعیت مجازی انتظار دارید، بسیار نزدیک است. دقیقا به مانند یک عینک اسکی پیشرفته! برای نگه داشتن گیر وی‌آر برروی سر، یک بند دور سر شما (باز هم دقیقا مانند یک عینک اسکی) و بند دیگری برروی سر شما قرار می‌گیرد هرچند که استفاده از بند دوم اجباری نیست اما حس بهتری به شما دست می‌دهد چون هدست محکم‌تر برروی سر شما قرار می‌گیرد.

یکی از نکات بسیار مثبت Gear VR، راحت بودن آن است. به طور کلی گذاشتن یک هدست تقریبا بزرگ برروی سر و استفاده طولانی مدت (به طور مثال تماشای یک فیلم) از آن، باعث خسته شدن سر و گردن می‌شود اما ما در استفاده طولانی مدت خود از گیر وی آر، اصلا خسته نشدیم. یکی دیگر از نکات خوب این هدست این است که شما می‌توانید حتی با داشتن عینک نیز از آن استفاده کنید (هر چند که اگر شماره چشم شما خیلی بالا نباشد، این کار پیشنهاد نمی‌شود). در اطراف قسمت داخلی گیر وی‌آر، ابر نرمی قرار گرفته است که به راحتی هدست بر روی سر بیش از پیش کمک می‌کند. روی قسمت فوقانی گیر وی‌آر، چرخی وجود دارد که برای تنطیم فوکوس روی صفحه گوشی استفاده می‌شود. در سمت چپ هدست، شما می‌توانید لوگوی Gear VR و کمپانی آکیولس را ببینید و در سمت راست آن، یک صفحه لمسی برای تعامل با دنیای واقعیت مجازی و دکمه‌های بازگشت و تنظیم صدا وجود دارد. قسمت جلویی Gear VR، جایی است که گوشی هوشمند سامسونگ شما قرار می‌گیرد. گوشی شما از طریق درگاه میکرو یو‌اس‌بی به هدست وصل می‌شود و همچنین گیره‌ قابل تنظیمی وجود دارد که بنا به اندازه گوشی، می‌توانید آن را تنظیم کنید تا گوشی از روی Gear VR نیفتد. پس از قرار گرفتن گوشی درون هدست، درپوشی برروی پشت گوشی قرار می‌گیرد که باعث می‌شود در هنگام استفاده از این هدست، گوشی از آن خارج نشود. در ناحیه درونی این هدست نیز دو لنز وجود دارد که کاربر از طریق آن می‌تواند صفحه نمایش موبایل را مشاهده کند.

بررسی هدست واقعیت مجازی Samsung Gear VR

نحوه استفاده

تا اینجا ممکن است فکر کنید که این هدست یک نسخه لوکس‌تر گوگل کاردبورد است اما Gear VR بر خلاف کاردبورد که فقط دو لنز داشت، دارای حسگرهای ژیروسکوپ، شتاب‌دهنده و مجاورت است تا بتواند عملکرد هدست را بهتر کند و تاخیر را کمتر کند.

نحوه راه‌اندازی و استفاده از این هدست نیز بسیار سریع و راحت است. کافی است گوشی سامسونگ خود را برروی این دستگاه بگذارید و پس از مشاهده پیغامی برروی صفحه نمایش، گوشی را جدا کرده و چند برنامه دانلود کنید. پس از دانلود برنامه‌های لازم، شما می‌توانید با قرار دادن گوشی درون هدست، به استفاده از آن بپردازید. به محض قرار داده شدن گوشی درون هدست، برنامه مخصوص آکیولس اجرا می‌شود (اگر برنامه آکیولس را برروی گوشی خود نداشته باشید، شما به صفحه دانلود برنامه هدایت می‌شوید) و شما به برنامه‌ها و محتوای واقعیت مجازی خود دسترسی خواهید داشت. در اینجا شما می‌توانید در سالن سینمای واقعیت مجازی سامسونگ فیلم ببینید، ویدیوهای ۳۶۰ درجه نگاه کنید یا به بازی بپردازید. برای تهیه برنامه‌های مختلف واقعیت مجازی نیز شما به فروشگاه آکیولس دسترسی دارید که در آن می‌توانید انواع و اقسام بازی‌ها و برنامه‌های مختلف را یا بخرید و یا به صورت رایگان دانلود کنید. بنا به گفته سامسونگ و آکیولس، هم‌اکنون بیش از صد برنامه و بازی واقعیت مجازی برروی فروشگاه آکیولس وجود دارد.

یکی ار نکاتی که ممکن است در حین استفاده از این هدست توی ذوق کاربر بزند، کیفیت نه چندان زیاد صفحه نمایش است. به دلیل اینکه شما در واقع در حال استفاده از نمایشگر گوشی خودتان به عنوان صفحه نمایش هستید و گوشی استفاده شده در تست ما (Galaxy S6) دارای رزولوشن ۲۵۶۰ در ۱۴۴۰ (QHD) بود، پیکسل‌های صفحه نمایش کاملا قابل مشاهد بودند.

اما اگر این مشکلات را کنار بگذارید، تجربه محتوا درون این هدست واقعا لذت بخش بود. بر خلاف گوگل کاردبورد که یک هدست کاغذی است و محتوای بی کیفیت زیادی برای آن وجود دارد، تمام محتوای موجود در فروشگاه آکیولس، همگی از یک استاندارد خاص پیروی می‌کنند. نشستن درون ماشین‌ ‌BMW i8 یا دیدن مریخ به نحوی که انگار شما واقعا در سطح آن سیاره هستید، تجربیات فوق‌العاده‌ای برای شما رقم می‌زدند. دیدن ویدیوهای عادی در سالن سینمای سامسونگ نیز کاملا به شما حس بودن درون یک سالن سینما را القا می‌کند. از آنجایی که Gear VR اولین تجربه من از واقعیت مجازی بود، پس از حدود یک ساعت که این هدست برروی صورت من بود، چشمان من شروع به سوزش کرد (من عینکی هستم!) و سردرد بدی گرفتم. نمی‌دانم این موضوع فقط مختص Gear VR است یا به صورت کلی واقعیت مجازی قرار است چنین عوارض جانبی داشته باشد.

یکی دیگر از مشکلات این هدست این بود که باعث می‌شد به سرعت باتری گوشی شما کم شود. استفاده طولانی مدت از Gear VR نیز باعث داغی بیش از حد گوشی شما می‌شود.

نتیجه‌گیری

در نهایت باید گفت که هدست Samsung Gear VR، یکی از بهترین و خوش‌قیمت‌ترین هدست‌های موجود در بازار برای تجربه واقعیت مجازی است. اگر از کسانی هستید که یکی از ۶ گوشی پشتیبانی شده توسط این هدست را دارید و دوست دارید که وارد دنیای واقعیت مجازی شوید اما قصد ندارید پول زیادی خرج کنید، Gear VR بدون شک بهترین انتخاب شما است. این هدست مشکلات کوچکی هم دارد اما این مشکلات هرگز جلوی ارائه یک تجربه جذاب از واقعیت مجازی را نمی‌گیرند. تنها مشکل برای ما ایرانی‌ها نبودن برنامه‌ها و بازی‌های رایگان زیاد در فروشگاه آکیولس است زیرا اکثر برنامه‌ها و بازی‌های خوب این فروشگاه پولی هستند.

از شما دعوت می‌کنیم برای مشاهده‌ی مشخصات فنی انواع هدست واقعیت مجازی و قیمت آن‌ها از بخش محصولات زومیت استفاده کنید. پلی‌استیشن VR، هدست های آکیولس و وایو HTC در کنار دیگر هدست‌های واقعیت مجازی در این بخش در دسترس هستند.

در تهیه این بررسی، محسن وزیری همکاری داشته است.

تهیه شده در زومجی


اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده