نویسنده: مرتضی تقوی
// پنجشنبه, ۲۷ اسفند ۱۳۹۴ ساعت ۱۳:۳۰

سونی: ما هدست پلی استیشن وی آر را با ضرر نمی فروشیم

به تازگی شرکت سونی قیمت هدست واقعیت مجازی خود را اعلام کرد. این برچسب قیمت ۳۹۹ دلاری روی این هدست خیلی‌ها را با یک سوال اساسی مواجه کرد: آیا این شرکت دارد هدست خود را زیر قیمت می‌فروشد تا از طریق فروش نرم افزار ضرر را جبران کند؟

دیروز شرکت سونی اعلام کرد که مشتریان هدست واقعیت مجازی این شرکت، یعنی پلی‌استیشن وی‌آر، در نقاط مختلف دنیا می‌توانند این هدست را با قیمت ۳۹۹ دلار خریداری کنند. اگر شما قصد خرید همه‎ی تجهیزات را با هم داشته باشید (یعنی کنسول پلی‌استیشن 4، هدست پلی‌استیشن وی‌آر و دوربین) مجموعا باید ۸۱۰ دلار پرداخت کنید که این رقم نسبت به سایر رقبا می‌تواند دست بالا را به این شرکت ژاپنی بدهد. به عنوان مثال هدست آکیولس ریفت به تنهایی ۶۰۰ دلار قیمت دارد و هدست اچ‌تی‌سی وایو هم ۸۰۰ دلار برای خریداران آب می خورد. این قیمت رقابتی هدست سونی یک سوال اساسی را در ذهن خیلی‌ها ایجاد کرده است: آیا این شرکت هدست خود را زیر قیمت و با ضرر می‌فروشد و برای جبران آن از طریق فروش نرم‌افزار و لایسنسینگ برنامه‌ریزی می‌کند؟

آدام بویس، نائب رئیس روابط سونیآدام بویس، نائب رئیس روابط سونی، در مصاحبه‌ای با سایت گیم‌اینفورمر در این مورد شفاف‌سازی کرده است. بویس از این موضوع که چگونه سونی توانسته قیمت هدستش را جوری مدیریت کند تا قیمت آن تا ۳۹۹ دلار کاهش پیدا کند اظهار بی‌اطلاعی می‌کند اما به شکلی کاملا واضح اعلام می‌کند که آن‌ها هیچ‌گاه از کف قیمت ممکن عدول نکردند:

به عقیده‌ی من ما هیچگاه آنطور به سایر رقبا نگاه نکردیم. این موضوع درمورد قیمت هم صدق می‌کند. این کاملا واضح و روشن است که ما نیاز داریم از فروش محصولمان درآمد داشته باشیم، اما ما سالها است که در تجارت لوازم الکترونیکی حضور داریم و توانایی‌های بالای ما در زمینه‌ی عرضه ی قطعاتِ با کیفیت و کارا هم بخش از توانایی‌های ما است.

در این مصاحبه از بویس خواسته شد که در مورد درآمدزا بودن پروژه‌های پلی‌استیشن وی‌آر سونی هم شفاف‌سازی کند. او در پاسخ به این پرسش مستقیما به وضعیت مثبت فروش سخت‌افزاری این هدست اشاره می‌کند و می‌گوید:

تمام سخت‌افزارهایی که ما از زمان پلی‌استیشن 4 فروخته‌ایم تراز مالی مثبتی داشته‌اند. همین موضوع هم این اجازه را به شرکت سونی داده است تا در فصل تعطیلات و با عرضه‌ی هدست در ماه اکتبر با قیمت ۳۹۹ دلار، ابزار‌های دیگری مثل موو و دوربین را هم با با پلی‌استیشن وی‌آر باندل کند (و با قیمت پایین‌تری به فروش برساند).

شرکت سونی همچنین نیم نگاهی هم به آینده دارد و از حالا در اندیشه ساخت نسخه دوم هدست واقعیت مجازی خود است. همچنین این شرکت اعلام کرده است که بازی‌‌های اولیه پلی‌‌استشین وی‌آر پروژه‌‌های کوچک و ساده‌‌ای خواهند بود.

فروش بسیار خوب کنسول نسل هشتمی این شرکت باعث شده تا سونی پیشتاز بازار کنسول باشد. آیا عرضه‌ی هدست پلی استیشن وی آر با این قیمت مناسب می‌تواند این شرکت ژاپنی را در زمینه‌ی واقعیت مجازی هم پیشتاز بازار کند؟ نظرات خود را با زومجی همراه بگذارید.

منبع: GamePur


اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده