نویسنده: عارف حسین پور
// جمعه, ۲۸ اسفند ۱۳۹۴ ساعت ۱۵:۰۰

واحد پردازشی همراه هدست پلی‌استیشن VR چه کاری انجام می‌دهد؟

هدست واقعیت مجازی پلی‌ استیشن VR با کنسول پلی‌استیشن 4 کار می‌کند، اما این هدست برای داشتن عملکرد بهتر به یک جعبه کوچک به اندازه کنسول Wii هم نیاز دارد که واحد پردازشی نامیده می‌شود. با زومجی همراه باشید تا ببینیم این جعبه دقیقا چه کاری انجام می‌دهد.

سونی دستگاه کوچکی را که قرار است همراه پلی‌ استیشن وی‌ آر عرضه شود، «واحد پردازش» معرفی کرده است. تا کنون اطلاعات زیادی درباره این جعبه مشکی ارائه نشده بود، اما در کنفرانس GDC 2016 با نحوه عملکرد واحد پردازش پلی‌استیشن VR آشنا شدیم. کریس نوردن یکی از مهندسان ارشد سونی است که در مورد جزییات این جعبه توضیح داده و وظایف آن را تشریح کرده است. نوردن طی سخنرانی خود در GDC اعلام کرد که واحد پردازش پلی‌استیشن VR هیچ ارتباطی به روند پردازش داده‌ها در کنسول پلی‌استیشن 4 ندارد و اصلا قرار نیست قدرت این کنسول را افزایش دهد. او گفت:

این یک واحد پردازش گرافیکی (GPU) یا مرکزی (CPU) اضافی نیست. این یک دستگاه اضافه شونده یا ارتقا دهنده برای پلی‌استیشن 4 نیز محسوب نمی‌شود. در واقع این جعبه حتی در دسترس توسعه‌دهنده‌ها قرار نمی‌گیرد. پلی‌استیشن 4 کاملا قادر است بازی‌ها را با کیفیت ۱۲۰ هرتز اجرا کند.

PlayStation-VR-processing-unit_6574نوردن در ادامه صحبت‌هایش به قابلیت‌های اصلی این جعبه کوچک اشاره کرد. یکی از اصلی‌ترین وظایف این دستگاه، پردازش صداهای سه‌بعدی در محیط واقعیت مجازی است. همچنین به کمک واحد پردازش می‌توان تصاویری را که فرد استفاده کننده از هدست می‌بیند روی یک تلویزیون برای سایر افراد نمایش داد؛ البته در این حالت به خاطر عملیات پردازشی که برای تبدیل تصاویر واقعیت مجازی صورت می‌گیرد، تصویر روی تلویزیون یا نمایشگر ثانویه با افت فریم نمایش داده می‌شود.

واحد پردازش پلی‌استیشن VR در هنگام استفاده از «حالت سینمایی» نیز مورد استفاده قرار خواهد گرفت. حالت سینمایی برای اجرای بازی‌های معمولی (غیر واقعیت مجازی) بکار می‌رود. در این حالت شما می‌توانید تمام بازی‌های معمولی پلی‌استیشن 4 را در یک فضای مجازی و روی یک نمایشگر ۵ متری تجربه کنید.

سونی همچنین در کنفرانس GDC 2016 برای اولین‌بار زمان انتشار و قیمت پلی‌استیشن VR را اعلام کرد. بر این اساس قرار است هدست واقعیت مجازی سونی در ماه اکتبر ۲۰۱۶ (مهر-آبان ۱۳۹۵) با قیمت ۴۰۰ دلار عرضه شود.

منبع: GameSpot


اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده