نویسنده: افشین پیروزی
// دوشنبه, ۲ فروردین ۱۳۹۵ ساعت ۱۶:۰۰

با ویژگی Tobii لپ تاپ های گیمینگ MSI آشنا شوید؛ لذت کنترل بازی با حرکات چشم

پس از آن که ویژگی Nahimic لپ‌تاپ‌های MSI را در زومجی معرفی کردیم، این هفته هم نوبت به ویژگی جذاب Tobii رسیده که امکان کنترل بازی‌های با استفاده از حرکات چشم را فراهم می‌کند. برای آشنایی بیشتر با این ویژگی، با زومجی همراه باشید.

بازی‌های ویدیویی، روز به روز پیشرفته‌تر و پیچیده‌تر می‌شوند و نیاز به روش‌های جدید تعامل با آن‌ها، ضرورتی اجتناب ناپذیر است. به همین دلیل هم روش‌های کنترل رایج بازی‌ها، روز به روز در حال پیشرفت هستند و کیبورد‌ها، ماوس‌ها و کنترلر‌ها دائما مدرن‌تر و بهتر می‌شوند. ولی در این بین، برخی فناوری‌های جدید هم هستند که سعی می‌کند در کنار این کنترلر‌ها، کار را برای گیمر‌ها به مراتب راحت‌تر کنند. یکی از همین روش‌ها، ایده کنترل بازی با حرکات چشم است که کمپانی سوئدی توبی (Tobii) آن را معرفی کرده و برای اولین بار در لپ‌تاپ‌های GT72S 6QE DOMINATOR کمپانی MSI از آن استفاده شده است که تمامی این خانواده از لپ‌تاپ‌های ام‌اس‌ای، از آخرین سخت‌افزار‌های موجود در بازار استفاده می‌کند و کاملا تشنه اجرای آخرین بازی‌های ویدیویی با بالاترین کیفیت هستند.

لپ تاپ GT72 کمپانی MSI

بر روی گوشه پایین و سمت راست این لپ تاپ‌ها، لوگو توبی دیده می‌شود که به منزله پشتیبانی آن‌ها از سنسور تشخیص حرکات چشم است. استفاده از این ویژگی، بسیار ساده و کاربردی است. به این صورت که وقتی اولین بار گیمر روبروی لپ تاپ می‌نشیند، توبی با استفاده از تنظیمات مخصوص، چشم‌های وی را شناسایی می‌کند و پس از آن کاملا آماده بازی است. مثلا جدا از بحث بازی، اگرچند پنجره بازی در محیط ویندوز داشته باشید، کافی است به جای حرکت دادن ماوس، به یکی از پنجره‌ها نگاه کنید و اسکرول ماوس را حرکت دهید تا محتوای آن پنجره را اسکرول کنید. یا در موردی دیگر و در صورت فعال بودن تنظیمات، با فاصله گرفتن کاربر از لپ تاپ، به طور خودکار صفحه نمایش آن خاموش می‌شود و با بازگشت کاربر، مجددا روشن می‌شود.

ption id="attachment_114548" align="aligncenter" width="790"]لپ تاپ GT72 کمپانی MSI لپ تاپ‌های GT72S کمپانی MSI اولین لپ‌ تاپ‌هایی هستند که از فناوری توبی در آن‌ها استفاده شده است

ولی بدون شک مهم‌ترین چیزی که توبی را به یک فناوری محبوب تبدیل می‌کند، امکان استفاده از آن برای کنترل بازی‌ها است. با استناد به سایت رسمی توبی، در حال حاضر ۳۰ بازی رسما از این فناوری پشتیبانی می‌کنند که در بین آن‌ها آثار کوچک و بزرگی دیده می‌شود. یکی از کمپانی‌هایی که همکاری خوبی با توبی برای استفاده از این فناوری در بازی‌هایش داشته، یوبی‌سافت است و بازی‌هایی مثل Assassin's Creed: Rogue، Assassin's Creed: Syndicate و Tom Clancy's The Division از آن استفاده می‌کنند. در نسخه Rogue از سری اساسین کرید، می‌توان از این ویژگی برای چرخاندن دوربین استفاده کرد که گیمر می‌تواند بدون استفاده از ماوس و فقط با نگاه کردن به چپ یا راست، دوبین را به این سمت‌ها حرکت دهد. در نسخه Syndicate، گیمر می‌تواند با استفاده از نگاه کردن، نقطه پرتاب قلاب مخصوص شخصیت‌ها را نشانه‌گیری کند. در ادامه می‌توانید تریلری از ویژگی‌های توبی در لپ تاپ GT72S 6QE DOMINATOR ام‌اس‌ای و نحوه استفاده عملی از آن در بازی Assassin's Creed: Rogue تماشا کنید:

|

ولی شاید بازی که در حال حاضر بیشترین استفاده را از فناوری توبی می‌برد و به همین دلیل هم MSI نسخه‌ای رایگان از آن را همراه با لپ تاپ‌های مذکور ارائه می‌دهد، The Division، آخرین محصول کمپانی یوبی‌سافت باشد. در این بازی و پس از فعال کردن گزینه‌های کنترلی توبی در قسمت تنظیمات بازی، می‌توان با نگاه کردن به نقشه کوچک (Mini Map) آن را شفاف‌تر کرد و در صورتی که به آن نگاه نکنید، نقشه حالت محو به خود می‌گیرد. یا در استفاده دیگر، تنها نگاه کردن به دشمنان کافی است تا آن‌ها را برای دوستان خودتان نشانه‌گذاری کنید یا حتی برای هدف‌گیری‌ها هم به جای ماوس از نگاه کردن استفاده کنید. امکان شناسایی اجسامی که می‌توان پشت آن‌ها سنگر گرفت هم از دیگر ویژگی‌هایی است که می‌توان از توبی برای آن استفاده کرد؛ برای این کار کافی است تا به جسم موردنظر نگاه کنید تا مشخص شود که می‌توان پشت آن سنگر گرفت یا خیر و در پایان امکان حرکت دادن دوربین با استفاده از نگاه کردن در این بازی هم وجود دارد و قضیه زمانی جالب‌تر می‌شود که بدانید تمامی این‌ها به لطف کیفیت بالای لپ‌تاپ‌های MSI، بدون هیچ تاخیری صورت می‌گیرند و استفاده از این روش برای کنترل، کاملا تجربه شما از بازی کردن را بهبود می‌بخشد.

ption id="attachment_114549" align="aligncenter" width="790"]فناوری توبی در دیویژن تنظیمات مربوط به توبی در بازی The Division

به هر حال، امکان کنترل بازی‌ها تنها با نگاه کردن، ویژگی است که در سال‌های گذشته تصور کردن آن هم غیرممکن بود و تصور آن حسی مشابه تماشای فیلم های علمی تخیلی القا می‌کرد. ولی به لطف کمپانی توبی و MSI، این ویژگی کاملا در لپ تاپ‌های GT72S کمپانی ام‌اس‌ای وجود دارد و کاربران می‌توانند با داشتن یکی از این لپ تاپ‌ها، از این ویژگی جذاب برای کنترل بازی‌هایشان استفاده کنند. به‌علاوه، توبی وعده داده که تا پایان سال ۲۰۱۶، بیش از ۱۰۰ بازی از این ویژگی به طور رسمی پشتیبانی خواهند کرد و همین کافی است تا توبی را یکی از هیجان‌انگیز‌ترین موارد مرتبط با بازی‌های ویدیویی در سال ۲۰۱۶ بدانیم.

تهیه شده در زومجی با استفاده از مقاله سایت MSI


اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده