نویسنده: محمد رستمی
// جمعه, ۶ فروردین ۱۳۹۵ ساعت ۱۵:۳۰

سونی درحال تسلط‌ یافتن بر بازار واقعیت مجازی است

سونی در حوزه صنعت واقعیت‌مجازی تقریبا رقیبی ندارد و تنها شرکتی است که قرار است امسال برای کنسولش هدست واقعیت مجازی Playstation VR را عرضه کند. تحلیل‌گران پیش‌بینی می‌کنند این شرکت درحال تسلط یافتن به بازار واقعیت مجازی است. برای جزئیات بیشتر در ادامه مطلب با زومجی همراه باشید.

این‌روزها تب‌و‌تاب فناوری واقعیت مجازی بسیار بیشتر شده است و کمپانی‌های زیادی وارد این عرصه شده‌اند، اما سونی با هدست واقعیت‌مجازی پلی‌استیشن‌وی‌آر تقریبا بی‌رقیب است، چراکه این هدست منحصرا تمرکز خود را برروی بازی‌های ویدیویی قرار داده است و از طرف دیگر نیز سونی خود سال‌هاست که سازنده کنسول و بازی است و خوب می‌داند چطور باید در صنعت گیم حرکت کرد.

 از آن طرف رقیب دنیای بازی سونی یعنی مایکروسافت مشغول کار بر‌روی هولولنز است که تقریبا دستگاهی متفاوت با هدست‌های واقعیت مجازی کنونی است و به این زودی‌ها نیز عرضه نخواهد شد. پلی‌استیشن‌وی‌آر ماه اکتبر (مهر ۹۵) با قیمت ۳۹۹ دلار برای پلی‌استیشن 4 عرضه خواهد شد. تحلیلگران اقتصادی از جمله بن‌ شاختر معتقد هستند سونی بدون هیچ پاسخی از سوی رقیب در حال تسلط یافتن به بازار هدست‌های واقعیت‌مجازی است. بن شاختر پیش‌بینی می‌کند سونی در دوسال آینده ۸ میلیون نسخه پلی‌استیشن‌وی‌آر به‌فروش خواهد رساند.

او در رویداد GDC درباره هدست واقعیت‌مجازی پلی‌استیشن‌وی‌آر و قیمتش گفت:

فعالیت‌های جدید سونی واقعا برای اکوسیستم واقعیت‌مجازی مثبت است. به زودی سخت‌افزارو نرم‌افزارهای واقعیت‌مجازی در قیمت‌های مختلف و برای نیاز‌های مختلف عرضه خواهند شد و انتظار می‌رود این فناوری طی سال ۲۰۱۷ و ۲۰۱۸ فروش بسیار خوبی داشته باشد.

قیمت پلی‌استیشن‌وی‌آر بسیار مناسب است و طبق پیش‌بینی‌های صورت گرفته طی دو سال آینده از میان ۳۶ میلیون کاربر پلی‌استیشن 4 حدودا ۸ میلیون نفر این هدست را خریداری خواهند کرد.

علاوه بر بن‌شاختر، جسی‌شل نیز نظر مشابهی دارد. جسی شل تحلیل‌گر اقتصادی مدتی پیش گفت پیش‌بینی می‌شود پلی‌استیشن‌وی‌آر تا پایان سال ۴ میلیون نسخه به فروش برساند.

بن شاختر در ادامه می‌گوید:

سونی در ۲۰ سال گذشته بازی‌های بسیار زیادی را به بازار عرضه کرده است و می‌داند چگونه باید توسعه‌دهندگان، فروشندگان، ناشرها و سایر بخش‌های مرتبط را با هم هماهنگ کند. همچنین باوجود این تجربه چندین ساله مسلما می‌داند چگونه باید مشتریان را جذب محصولش کند و بهترین تجربه را برای آنها رقم بزند. درحالی که این هدست تمام تمرکزش را برروی بازی و سرگرمی قرار داده است، هدست‌های HTC و Facebook و غیره علاوه بر گیم در حوزه‌های شبکه‌های اجتماعی و اقتصاد نیز فعالیت می‌کنند و این یعنی تمرکز بر روی بازی نیست. به همین جهت پلی‌استیشن‌وی‌آر حداقل در حوزه بازی برگ برنده‌ایی به نسبت سایر رقبا دارد.

با این تفاسیر می‌توان با قطعیت گفت سونی در حال تسلط‌‌ یافتن به بازار واقعیت مجازی است و مایکروسافت نیز فعلا برنامه‌ایی برای این بازار ندارد و بجای آن تمرکز خود را روی ساخت محصولی دیگر گذاشته است.

منبع: SegmentNext


اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده