نویسنده: نادر امرایی
// دوشنبه, ۹ فروردین ۱۳۹۵ ساعت ۱۷:۰۰

لپ تاپ های گیمینگ MSI، آماده تکنولوژی واقعیت مجازی هستند

بدون شک، سال ۲۰۱۶ را باید سال تکنولوژی واقعیت مجازی دانست و این مسئله کاملا در نمایشگاه CES 2016، مشهود بود. یکی از کمپانی‌هایی که با لپ‌تاپ‌های بسیار قوی مخصوص بازی خود را برای این تکنولوژی آماده می‌کند، MSI است. با زومجی همراه باشید.

یکی از داغ‌ترین موضوعات نمایشگاه CES امسال، تکنولوژی واقعیت مجازی بود. این تکنولوژی به زودی با هدست‌هایی که در دست مصرف‌کنندگان قرار می‌گیرد، راه خود را به خانه گیمرها باز می‌کند. اما نکته‌ای که در هنگام استفاده از این هدست‌ها وجود دارد، قدرت پردازشی نسبتا زیادی است که آنها نیاز دارند و به همین دلیل رایانه شخصی یا لپ‌تاپ شخص مصرف کننده، باید از قدرت خوبی برخودار باشد. یکی از کمپانی‌هایی که بدون شک می‌تواند این قدرت پردازشی را تامین کند، کمپانی ام‌اس‌آی با لپ تاپ های قدرتمند گیمینگ خود است.

اکثر کمپانی‌هایی که در نمایشگاه CES قصد داشتند دموهایی از تکنولوژی Virtual Reality ارائه کنند، از لپ‌تاپ‌های مخصوص بازی MSI استفاده می‌کردند. لپ‌تاپ MSI GT80 این کمپانی که دارای یک پردازنده i7 - 6820HK و دو کارت گرافیکی انویدیا GTX980 است که از طریق تکنولوژی SLI به همدیگر متصل شدند، لپ‌تاپی بود که برای نشان دادن دموی واقعیت مجازی، بیشترین استفاده را داشت. این لپ‌تاپ در غرفه‌های MSI و اچ‌تی‌سی (که دموهایی از هدست وایو ارائه می‌کرد)، مورد استفاده قرار گرفته بود.

مقاله مرتبط

در غرفه کمپانی اینتل، لپ‌تاپ دیگر MSI یعنی GT72S حضور داشت که مانند مدل GT80، دارای یک پردازنده i7-6820K بود که دارای قابلیت اورکلاک است اما به جای دو کارت گرافیک، از یک کارت گرافیک Nvidia GTX980 بهره می‌برد.

بنا به گفته تحلیلگران، این دو لپ‌تاپ، بهترین استاندارد را برای تجربه تکنولوژی واقعیت مجازی دارند. با این حال دو لپ‌تاپ GS60 و GS70 نیز با سی‌پی‌یو اینتل Core i7-6700HQ و کارت گرافیک GTX 970M از کمپانی انویدیا، برای تجربه این تکنولوژی کافی هستند.

با اینکه هنوز هدست‌های واقعیت مجازی به دست مصرف کنندگان نرسیده است، اما زمان زیادی تا عرضه این هدست‌ها به دست علاقه‌مندان باقی نمانده است. دو هدست آکیولس ریفت و HTC وایو، به زودی عرضه می‌شوند. با این حال، هدست کمپانی اچ‌تی‌سی، نظر علاقه‌مندان را بیشتر به خود جلب کرده است و به نظر افرادی که هر دو هدست را امتحان کرده‌اند، هدست کمپانی اچ‌تی‌سی که با همکاری ولو ساخته شده، تجربه نزدیک به واقعیت‌تری را ارائه می‌کند. به همین منظور، کمپانی MSI نیز به یکی از کیت‌های توسعه دهنده این هدست دسترسی پیدا کرده است و از آن برای آزمایش لپ‌تاپ‌های مخصوص بازی خود استفاده می‌کند.

لپ تاپ های گیمینگ MSI، آماده تکنولوژی واقعیت مجازی هستند

در آزمایشگاه مخصوص بازی MSI، یک دموی تکنیکی برروی لپ‌تاپ‌های این کمپانی نصب شده که شما را در محیط زیر آب قرار می‌دهد. لپ‌تاپ مورد استفاده برای این دمو، لپ‌تاپ GT80 Titan SLI است که مجهز به دو کارت گرافیکی GTX 980 است. نرخ تازه‌سازی (Refresh Rate) هدست اچ‌تی‌سی، ۹۰ هرتز است. این نرخ بالای تازه‌سازی، به این دلیل است که کاربر بتواند تجربه بسیار نزدیک به واقعیتی را در هنگام استفاده از وایو داشته باشد. با این حال قدرت پردازشی لازم برای اجرای این برنامه، بسیار زیاد است اما لپ‌ تاپ مخصوص بازی MSI به خوبی از عهده آن بر می‌آید.

اما شما برای تجربه واقعیت مجازی، نیاز ندارید که یک لپ‌تاپ فوق قدرتمند بسیار گران داشته باشید. برخی از هدست‌ها، با لپ‌تاپ‌های سری GE و GS کمپانی ام‌اس‌آی در رزولوشن Full HD به راحتی کار می‌کنند. لپ‌تاپ‌هایی نظیر GS60، GS70 و GS 72 از سری GS و لپ‌تاپ‌های GE62 و GE72 از سری GE، که دارای پردازنده‌های Core i7 6700HQ و کارت گرافیک GTX 970M هستند، به خوبی می‌توانند یک تجربه عالی از واقعیت مجازی برای کاربر فراهم کنند. در نمایشگاه CES 2016 نیز بسیاری از شرکت‌ها، از همین لپ‌تاپ‌ها برای نشان دادن واقعیت مجازی استفاده کرده بودند و این مدل‌ها، برای اشخاصی که قصد دارند واقعیت مجازی را تجربه کنند و در عین حال دوست ندارند که پول زیادی پرداخت کنند، بسیار مناسب هستند.

لپ تاپ های گیمینگ MSI، آماده تکنولوژی واقعیت مجازی هستند

اما شاید بپرسید دلیل اینکه بسیاری از شرکت‌ها از لپ‌ تاپ‌ های MSI برای نشان دادن دموهای واقعیت مجازی استفاده کردند، چیست؟‌ سیستم خنک کنندگی Cooler Boost 3 که در لپ‌تاپ‌های GE 72 و 62 به کار رفته، یکی از این دلایل است. این سیستم خنک کنندگی مخصوص MSI، دارای دو فن است و در نتیجه عملیات خنک کردن لپ‌تاپ، به دو قسمت تقسیم شده است. یک قسمت برای خنک کردن پردازنده و قسمت دیگر برای خنک کردن پردازنده گرافیکی که هر دوی این بخش‌ها (همان‌طور که در تصویر زیر مشاهده می‌کنید)، دارای ۴ لوله‌ گرما (Heat Pipe) با بازدهی بالا هستند. این تکنولوژی، به اعتقاد بسیاری، بهترین تکنولوژی خنک کنندگی در لپ‌تاپ‌های باریک است.

لپ تاپ های گیمینگ MSI، آماده تکنولوژی واقعیت مجازی هستند

هدست‌های واقعیت مجازی، به دلیل قدرت پردازشی زیادی که نیاز دارند، کار بسیار زیادی از پردازنده و کارت گرافیک می‌کشند و به همین دلیل لپ‌تاپ‌های دیگری که دارای سخت‌افزاری مشابه با لپ‌تاپ‌های مخصوص بازی MSI هستند اما از دو لوله گرما استفاده می‌کنند، قادر به ارائه یک تجربه خوب واقعیت مجازی به کاربر نیستند و در بسیاری از مواقع، کاربر با افت فریم مواجه می‌شود و همه ما می‌دانیم که افت فریم در هنگام تجربه واقعیت مجازی مساوی است با سرگیجگی کاربر. به همین دلیل سیستم خنک کنندگی، یکی از مهم‌ترین فاکتورها در تجربه بدون نقص واقعیت مجازی است.

به دلیل تمام نکات ذکر شده در بالا، استفاده از لپ‌تاپ‌های مخصوص بازی MSI برای تجربه واقعیت مجازی، یک انتخاب بسیار مناسب است. این لپ‌تاپ‌ها حتی به خوبی با هدست واقعیت مجازی Oculus Rift نیز کار می‌کنند و به همین دلیل است که بسیاری از توسعه‌دهندگان، لپ‌تاپ‌های مخصوص بازی این کمپانی را برای نشان دادن دموهای واقعیت مجازی خود استفاده می‌کنند.

تهیه شده در زومجی با استفاده از مقاله رسمی وب‌سایت MSI


اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده