نویسنده: عارف حسین پور
// دوشنبه, ۹ فروردین ۱۳۹۵ ساعت ۲۳:۰۰

جان کارمک جایزه ویژه مراسم BAFTA را دریافت می‌کند

آکادمی هنرهای فیلم و تلویزیون بریتانیا که معمولا با نام «بفتا» (BAFTA) شناخته می‌شود اعلام کرد که در مراسم امسالش به جان کارمک، برنامه‌نویس باسابقه، متفکر و خلاق بازی‌های ویدیویی، جایزه «دوستی» یا Fellowship را اهدا خواهد کرد.

آکادمی بفتا با انتشار بیانیه‌ای در وبسایتش از جان کارمک به عنوان فردی پیشتاز در عرصه گرافیک سه‌بعدی نام برد که طی بیش از دو دهه با کار و تلاش بی‌وقفه‌‌ خود، دورنمای بازی‌های ویدیویی را ترسیم کرده است. این آکادمی قصد دارد به پاس زحماتی که کارمک در طول زندگی‌اش برای صنعت بازی کشیده، جایزه دوستی امسال را به او اهدا نماید. جایزه دوستی باارزش‌ترین جایزه‌ بفتا است و به افرادی تعلق می‌گیرد که تلاش زیادی برای ساختن آثاری از قبیل فیلم، سریال و بازی انجام داده باشند. قبل از این، افرادی مانند شیگرو میاموتو (بازیساز ژاپنی و خالق مجموعه‌هایی مثل Mario و Zeldaویل رایت (سازنده بازی‌های The Sims و SimCityپیتر مولینیو (خالق سری Fable) و گیب نیوول (مدیر کمپانی ولو) جایزه دوستی را دریافت کرده بودند.

بفتا همچنین با نام بردن از تکنیک‌های منحصربه‌فرد برنامه‌نویسی که به وسیله کارمک ابداع شده‌اند (مثل تازه‌سازی کاشی‌ها، پارتیشن‌بندی فضای دوگانه، ذخیره‌سازی سطحی و غیره) از او به عنوان یک چهره انقلابی در صنعت بازی‌های ویدیویی یاد کرد. او یکی از موسسان استودیوی بزرگ اید سافتور بود و در ساخت بازی‌های تاثیرگذاری همچون Wolfenstein 3D و Doom و Quake به عنوان برنامه‌نویس ارشد و کارگردان فنی مشارکت داشت. طرفداران کارمک او را با عنوان «پدر سبک تیراندازی اول‌شخص» می‌شناسند که انصافا نیز لقب برازنده‌ای برای این نابغه بازیسازی است.

کارمک که مدرک مهندسی هوافضا دارد، در سال ۲۰۱۳ از استودیوی اید سافتور جدا شد و به کمپانی واقعیت مجازی آکیولس پیوست تا به عنوان مدیر ارشد بخش تکنولوژی در آن‌جا مشغول به کار شود و تجربه و دانش مثال‌زدنی خود را برای ارتقای فناوری واقعیت مجازی به کار گیرد. کارمک درباره دریافت جایزه دوستی می‌گوید:

دریافت جایزه دوستی بفتا یک افتخار بزرگ است. من در طول زندگی‌ام همواره در مورد پتانسیل مهندسی و پیشرفت تکنولوژی برای گسترش محدوده خلاقیت بشر، مشتاق و پرشور بودم. گرافیک، شبکه، پلتفرم‌های توسعه‌پذیر و حالا واقعیت مجازی؛ هر کدام باعث به وجود آمدن چیزهای باشکوهی شده‌اند و شادی و لذت میلیون‌ها انسان را فراهم کرده‌اند. من امروز درست مانند زمانی که تازه [کارم را] شروع کرده بودم، درباره آینده هیجان‌زده هستم.

جوایز بازی‌های بفتا روز پنج‌شنبه ۷ آوریل (۱۹ فروردین) برگزار می‌شود. این مراسم که به وسیله دارا اُبراین، کمدین مشهور اجرا خواهد شد، به صورت زنده از کانال توییچ بفتا نیز پخش می‌شود. بازی‌های The Witcher 3: Wild Hunt و Rocket League و Life is Strange و Fallout 4 و Everybody's Gone to the Rapture و Metal Gear Solid V: The Phantom Pain نامزد کسب جایزه بهترین بازی از بفتای امسال هستند.

منبع: GameSpot


اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده