// سه شنبه, ۱۰ فروردین ۱۳۹۵ ساعت ۲۰:۰۰

بهترین فیلم‌های باکس آفیس: «بتمن علیه سوپرمن» بهترین افتتاحیه تاریخ فیلم‌های ابرقهرمانی لقب گرفت

اگرچه منتقدان دل‌خوشی از «بتمن علیه سوپرمن» نداشتند، اما فیلم در جدول فروش خانگی و جهانی غوغا کرده است. همراه گزارش باکس آفیس زومجی و نگاهی به ۱۰ فیلم برتر جدول باشید.

batman-vs-superman

این هفته درحالی «بتمن علیه سوپرمن: طلوع عدالت» بعد از سال‌ها انتظار بالاخره راستی‌راستی روی پرده‌ی سینماها رفت که اکثر منتقدان آن را به باد انتقاد گرفتند. اما همان‌طور که از قبل پیش‌بینی کرده بودیم، برای فیلمی با چنین درجه‌ای از انتظار که برخی از مشهورترین ابرقهرمانان دی‌سی را در خود جای داده، طرفداران کاری به حرف بقیه ندارند و باید خوب یا بد خودشان چنین اتفاق منحصربه‌فردی را تجربه کنند و ظاهرا چنین اتفاقی هم افتاده است و «بتمن علیه سوپرمن» فارغ از نظر کارشناسان موفق شده حدود ۴۲۰ میلیون دلار کسب کند و به این ترتیب باکس آفیس خانگی و بین‌المللی را به تصاحب خودش در بیاورد. این عملکرد فوق‌العاده با رکوردشنی همراه بود؛ فیلم علاوه‌بر اینکه لقب «بهترین افتتاحیه‌ی ماه مارس» را به‌ نام خودش ثبت کرد، بهترین افتتاحیه‌ی خانگی تاریخ کمپانی برادران وارنر هم محسوب می‌شود. درحالی که تایتان‌های ابرقهرمان مشغول ترکاندن جدول بودند، در آنسوی تازه‌اکران‌های این هفته قسمت دوم «عروسی یونانی پرریخت‌و‌پاشِ بزرگ من»، «سلام، اسم من دوریس است» و «چشمی در آسمان» را نیز روی پرده رفتند که همه خیلی خوب ظاهر شدند.

«بتمن علیه سوپرمن» در آخرهفته‌ی افتتاحیه‌‌اش ۱۶۶ میلیون دلار در امریکای شمالی فروخت و رکورد بهترین افتتاحیه‌ی ماه مارس که قبلا در اختیار «بازی‌های گرسنگی» (۱۵۲/۵ میلیون دلار) بود را تصاحب کرد. اگر تخمین‌های اولیه‌ی برادران وارنر که از افتتاحیه‌ی ۱۷۰ میلیونی فیلم خبر می‌دادند پابرجا می‌ماند، «بتمن علیه سوپرمن» می‌توانست  افتتاحیه‌ی ۱۶۹/۱ میلیون دلاری «هری پاتر و قدیسان مرگبار- قسمت دوم» را هم پشت سر بگذارد و  تبدیل به بهترین افتتاحیه‌ی این استودیو شود، اما فروش واقعی فیلم چند میلیون دلاری کاهش پیدا کرد. با این حال، این فروش  با عبور از «خشمگین ۷» (۱۴۷/۱ میلیون) بهترین افتتاحیه‌ی روز عید پاک و بزرگ‌ترین افتتاحیه‌ی فیلم‌های دی‌سی هم مربوط می‌شود. رکورد قبلی در اختیار «شوالیه‌ی تاریکی برمی‌خیزد» (۱۶۰/۸ میلیون) بود. اگر از سرمایه‌داران برادران وارنر هستید هنوز نباید با خیال راحت خوشحالی کنید. چرا؟ خب، رکوردشکنی‌های آخرهفته‌ی آغازین فیلم یک چیز است و اینکه آیا فیلم همین‌طوری به این روند ادامه می‌دهد یا نه، چیز دیگری. در واقع از هفته‌‌های بعد است که تاثیر نظرات منتقدان مشخص می‌شود.

batman vs superman

اکران «بتمن علیه سوپرمن» درحالی آغاز شد که واکنش منفی منتقدان، امتیاز فیلم بر روی سایت راتن‌تومیتوز را به ۲۹ درصد رساند. جهت اطلاع باید بدانید که هیچ فیلمی با امتیاز کمتر از ۶۳ تاکنون موفق نشده کارش را با مبلغی بیش از ۱۵۰ میلیون دلار شروع کند. به روشنی «بتمن علیه سوپرمن» از آنجایی که جزو تنها ۵ فیلمی است که با امتیاز کمتر از ۳۰ بیش از ۱۰۰ میلیون دلار فروخته است، از این لحاظ هم رکوردزنی کرده است. خب، این چه معنایی می‌تواند داشته باشد؟ آیا حرف منتقدان دیگر خریدار ندارد، یا با فیلمی طرف هستیم که ستون طرفداری‌اش آن‌قدر قوی و گسترده است که چیزی رویشان تاثیر نمی‌گذارد؟

تماشاگرانی که «بتمن علیه سوپرمن» را در روز افتتاحیه تماشا کرده‌اند، آن را لایق نمره‌ی متوسط B دانسته‌اند. مردها نمره‌ی B منفی و زن‌ها نمره‌ی B را به فیلم داده‌اند و نمره‌ی مخاطبان زیر ۱۸ سال هم A منفی بوده است. به این ترتیب به پیش‌بینی هفته‌ی آینده می‌رسیم. فیلم‌های ابرقهرمانی اخیر سینما مثل «اونجرز: دوران اولتران» و قسمت قبلی «بتمن علیه سوپرمن»، «مرد پولادین» در هفته‌ی دومشان به ترتیب با ۵۹ و ۶۴ درصد افت فروش مواجه شده بودند و از آنجایی که ۲۷/۷ میلیون از فروش «بتمن علیه سوپرمن» مربوط به شب افتتاحیه می‌شود، چه بخواهیم و چه نخواهیم باید انتظار سقوط بزرگی را بکشیم. از لحاظ سابقه‌‌ ‌این‌جور فیلم‌ها، افت فروشی دور و اطراف ۶۲ درصد خبر بدی نیست و اگر اتفاق بدی نیفتد، نشان از بقای خوب فیلم در جدول دارد. روی هم رفته تا هفته‌ی بعد و دیدن آمار فیلم نمی‌توانیم به خوبی عملکرد فیلم را پیش‌بینی کنیم. این درحالی است که نباید فراموش کنیم موفقیت فیلم کاملا به امریکای شمالی خلاصه نمی‌شود. چون شوالیه تاریکی و پسر کریپتون موفق شدند شروع آتشینی را در آنسوی آب‌ها هم تجربه کنند.

«بتمن علیه سوپرمن» به محض طلوع در افق دنیا، ۲۵۴ میلیون دلار هم از بازارهای بین‌المللی کسب کرد و به این ترتیب در فهرست پردرآمدترین افتتاحیه‌های خارجی تمام دوران‌ها رتبه‌ی پنجم را کسب کرد. همچنین افتتاحیه‌ی جهانی ۴۲۰ میلیون دلاری فیلم هم در بین بزرگ‌ترین افتتاحیه‌‌های تاریخ در رتبه‌ی چهارم قرار دارد و در بین فیلم‌های ابرقهرمانی آن را در رتبه‌ی اول قرار می‌دهد. با نگاهی به آمار منتشرشده می‌بینیم که چین با ۵۷/۳ میلیون دلار بهترین منطقه‌ بوده است.

EITS-INTL

با توجه به استقبال گسترده‌ی بازارهای خارجی، درحال حاضر چیزی که عظمت و موفقیت فیلم را تعیین می‌کند، عملکرد فیلم در هفته‌ی آینده در خارج از امریکای شمالی خواهد بود. هم‌اکنون «بتمن علیه سوپرمن» اگر با همین دنده پیش برود، این فرصت را دارد تا از مرز یک میلیارد فروش جهانی عبور کند. هرچند در زمینه‌ی مثال‌های نقض فیلمی مثل «بازی‌های گرسنگی: آتش گرفتن» را هم داریم که اگرچه اکرانش را با بیش از ۱۵۸ میلیون دلار شروع کرد، اما از یک میلیاردی‌شدن باز ماند.

راستی حالا که حرف از موفقیت‌های جهانی شد بگذارید به «زوتوپیا» اشاره کنیم که همین‌طوری دارد به عملکرد شگفت‌انگیزش در خانه و جهان ادامه می‌دهد. این انیمیشن این هفته فقط با ۳۷/۷ درصد افت فروش مواجه شد و با کسب ۲۴ میلیون دلار جایگاه دوم چارت را بدست آورد. فیلم اما از لحاظ بین‌المللی ۴۲ و نیم میلیون دلار دیگر کسب کرد و مجموع درآمد جهانی‌اش را به ۶۹۷/۶ میلیون دلار رساند.

در رتبه‌ی سوم جدول اما کمدی «عروسی یونانی پرریخت‌و‌پاش و بزرگ من» قرار دارد که همان‌طور که پیش‌بینی‌ شده بود ۱۷/۸ میلیون دلار فروخت. محصول کمپانی یونیورسال نمره‌ی A منفی را از تماشاگران روز افتتاحیه دریافت کرد که بدون‌شک در حرکت فیلم به سوی درآمد پایانی بیش از ۵۵ میلیون دلار خیلی تاثیرگذار خواهد بود. در مقایسه باید به فیلم «کارآموز» (Intern) اشاره کرد که سال پیش کارش را با ۱۷/۷ میلیون دلار کلید زد و دوره‌ی اکرانش را با کسب بیش از ۷۵ میلیون دلار به اتمام رساند. برای فیلمی با مشخصاتِ «عروسی ۲» ۶۴ میلیون دلار درآمد خوبی محسوب می‌شود. این درحالی است که این رقم حتی به ۲۴۱ میلیون دلار درآمد فیلم اول نزدیک هم نمی‌شود. اگر «عروسی۲» بتواند مقداری از جادوی قسمت اول را به کار بگیرد، شاید موفق شود بهتر از پیش‌بینی‌ها ظاهر شود.

«سلام، اسم من دوریس است» (Hello, My Name is Doris) و «چشمی در آسمان» (Eye in the Sky) از جمله فیلم‌هایی هستند که این هفته با افزایش تعداد سینما روبه‌رو شدند و خودشان را در جدول بالا کشیدند. «دوریس» ۱/۶۶ میلیون دلار به جیب زد و در رتبه‌ی نهم قرار گرفت و «چشمی در آسمان» هم با ۹۳۲ هزار دلار درآمد جایگاه یازدهم را بدست آورد.

جدول ۱۰ فیلم برتر هفته

 

ردیففیلمفروش این هفته
۱Batman v Superman: Dawn of Justice۱۶۶  میلیون دلار
۲Zootopia۲۴ میلیون دلار
۳My Big Fat Greek Wedding 2۱۷/۸ میلیون دلار
۴Miracles from Heaven۹/۶ میلیون دلار
۵The Divergent Series: Allegiant۹/۴ میلیون دلار
۶g10 Cloverfield Lane۵/۹ میلیون دلار
۷Deadpool۴/۸ میلیون دلار
۸London Has Fallen۳ میلیون دلار
۹Hello, My Name is Doris۱/۶ میلیون دلار
۱۰Risen۹۳۵ هزار دلار

 

نگاهی به برخی فیلم‌های تازه‌اکرا‌ن‌شده‌ی این هفته:

 

batman

بتمن علیه سوپرمن: طلوع عدالت

Batman v Superman: Dawn of Justice

اگرچه برخی از طرفداران با دیدن همان دومین تریلر فیلم پیش‌بینی‌ می‌کردند که «بتمن علیه سوپرمن» به‌طرز نگران‌کننده‌ای شلوغ و پرهرج‌و‌مرج به نظر می‌رسد، اما برخی دیگر که به کار دی‌سی و زک اسنایدر ایمان داشتند، دلیل می‌آوردند که دی‌سی هرگز دنیای گسترده‌ی سینمایی‌اش را با یک فیلم ضعیف استارت نمی‌زند و تا از کیفیت آن مطمئن نشود، دست به کار نمی‌شود. با انتشار نظرات منتقدان مشخص شد «بتمن علیه سوپرمن» خیلی با اثر مستحکم و بی‌حرف و حدیثی که انتظار داشتیم، فاصله دارد. برخی می‌گویند «بتمن علیه سوپرمن» مثل دیگر بلاک‌باسترهای روز چیزی کم‌و‌کسر ندارد و برخی دیگر داستانش را غیرمنسجم و حواس‌پرت توصیف کرده‌اند.

جیمز براردینلی از ریل‌ویوز که دو ستاره به فیلم داده، می‌نویسد: «به محض اینکه "بتمن علیه سوپرمن" به اوجش می‌رسد، اکثر تماشاگران در آن واحد خودشان را هیجان‌زده و غرق‌شده پیدا می‌کنند. اسنایدر که استاد خلق صحنه‌های عظیمِ تاریک است، در اواسط فیلم آنها را روی سرتان خراب می‌کند. با این حال، اگرچه تماشاگران ممکن است هر از گاهی از جایشان کنده شوند، اما تجربه‌ی کلی فیلم چندان سرگرم‌کننده نیست». کریس ناشاوتای از اینترتینمنت ویکلی که چندان فیلم را دوست نداشته، می‌نویسد: «من متوجه‌ هستم که این خط داستانی بین کمیک‌بوک‌خوان‌ها مقدس است، اما "طلوع عدالت" با این داستان کار ویژه‌ای نمی‌کند. این فیلم انباشته‌شده، گیج‌کننده و واقعا توسط بازی توی‌ذوق‌زننده‌ی آیزنبرگ فلج شده است». میک لاسال از سن‌فرانسیسکو کرانیکل که فیلم را اصلا دوست نداشته، می‌آورد:‌ »"بتمن علیه سوپرمن" به‌طرز دیوانه‌واری یک فیلم اکشنِ طولانی و درهم‌پیچیده است و تمام اینها به خاطر لحن جدی فیلم بدتر هم شده است. این فیلم دلسرده‌کننده و از لحاظ دیداری خالی است». امتیاز متاکریتیک این فیلم ۴۴ است.

گزارش باکس آفیس هفته‌ی گذشته

منبع: Boxoffice Mojo

تهیه شده در زومجی


اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده