نویسنده: نادر امرایی
// جمعه, ۱۳ فروردین ۱۳۹۵ ساعت ۲۳:۰۰

مایکروسافت شبیه ساز هولولنز را منتشر کرد

مایکروسافت همانطور که پیش‌تر وعده داده بود، از چند روز پیش شروع به فرستادن کیت‌های توسعه سه هزار دلاری هولولنز به توسعه‌دهندگان کرد. در همین راستا، نرم‌افزار شبیه‌ساز این هدست واقعیت افزوده نیز توسط این کمپانی در دسترس توسعه‌دهندگان قرار گرفت. با زومجی همراه باشید.

شاید یکی از نوآورانه‌ترین دستگاه‌هایی که در چند سال اخیر معرفی شده، هدست واقعیت افزوده هولولنز، محصول شرکت مایکروسافت است. چندی پیش، مایکروسافت به قول خود عمل کرد و شروع کرد به فرستادن کیت‌های توسعه‌دهنده سه هزار دلاری این هدست به توسعه‌دهندگان تا آنها بتوانند برنامه‌ها و بازی‌هایی برای این هدست بسازند و آنها را برروی این دستگاه جدید تست کنند. در همین راستا، مایکروسافت برای توسعه‌دهندگانی که این هدست را در اختیار ندارند اما قصد دارند که برای آن برنامه بسازند، یک شبیه‌ساز رایانه‌های شخصی (امولاتور) منتشر کرد که توسعه‌دهندگان می‌توانند بدون نیاز به هدست فیزیکی هولولنز، برنامه‌های خود را برروی این امولاتور آزمایش کنند.

این اقدام Microsoft در راستای تشویق توسعه‌دهندگان برای ساختن برنامه‌های مختلف برای HoloLens است. در حال حاضر این هدست قابلیت این را دارد که تقریبا تمام نرم‌افزارهای پلتفرم یکپارچه ویندوز (UWP) را به صورت دو بعدی اجرا کند اما مایکروسافت می‌خواهد که توسعه‌دهندگان، برنامه‌هایی مخصوص هولولنز توسعه دهند.

امولاتور هولولنز، از یک ماشین مجازی (Virtual Machine) به نام Hyper-V استفاده می‌کند و با نرم‌افزار ویژوال استودیو کار می‌کند. ورودی‌هایی که توسط حسگرهای این هدست شناخته می‌شوند در این امولاتور با صفحه کلید، ماوس یا کنترلر ایکس‌باکس وان به این امولاتور وارد می‌شوند. شما به عنوان یک توسعه‌دهنده، برنامه‌های خود را از زاویه دید شخصی می‌بینید که این هدست را بر سر دارد و برنامه‌ها نیز دقیقا رفتاری از خود نشان می‌دهند که برروی یک هدست فیزیکی دارند.

امولاتور هولولنز

فرمان‌های پایه این شبیه‌ساز به شرح زیر هستند:

  • برای راه‌ رفتن، شما می‌توانید از کلید‌های W، A، S و D برروی صفحه کلید یا آنالوگ چپ کنترلر ایکس‌باکس وان استفاده کنید.
  • برای نگاه کردن به اطراف، شما می‌توانید از ماوس، کلید‌های جهت‌دار صفحه کلید یا آنالوگ راست کنترلر ایکس‌باکس وان استفاده کنید.
  • برای شبیه‌سازی حرکت Air Tap می‌توانید از کلیک راست ماوس، کلید Enter برروی صفحه کلید یا دکمه A کنترلر ایکس‌باکس وان استفاده کنید.
  • برای شبیه‌سازی حرکت Bloom می‌توانید از کلیدهای ویندوز یا F2 برروی صفحه کلید یا دکمه B برروی کنترلر ایکس‌باکس استفاده کنید.
  • برای شبیه‌سازی حرکات دست برای اسکرول کردن می‌توانید کلید Alt را برروی صفحه کلید و دکمه راست ماوس را نگه دارید و با حرکت دادن ماوس به سمت بالا و پایین، این حرکت را شبیه‌سازی کنید. همچنین می‌توانید با نگه داشتن دکمه تریگر راست و A برروی کنترلر ایکس‌باکس وان، آنالوگ راست را به جهت‌های بالا و پایین حرکت دهید.

در جریان کنفرانس بیلد ۲۰۱۶ که چند روز پیش توسط مایکروسافت برگزار شد، این کمپانی هیچ اشاره‌ای به عرضه این شبیه‌ساز نکرد که نکته عجیبی است؛ زیرا امولاتورها یکی از ابزاری هستند که مختص توسعه‌دهندگان ساخته می‌شوند. به هر حال، با استفاده از این شبیه‌ساز، شما می‌توانید بدون دسترسی داشتن به یک هدست واقعیت افزوده هولولنز، برای این دستگاه برنامه و بازی توسعه دهید. یکی دیگر از نکات خوب این امولاتور این است که شما برای اجرای برنامه‌های خود، نیاز به هیچگونه تغییری در کد آن‌ها ندارید.

اگر علاقه‌مند به آزمایش این امولاتور هستید، می‌توانید آن را از سایت رسمی مایکروسافت دانلود کنید.

نظر شما در رابطه با شبیه‌ساز هدست واقعیت افزوده هولولنز چیست؟

منبع: Venture Beat


اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده