// سه شنبه, ۱۷ فروردین ۱۳۹۵ ساعت ۱۶:۰۰

بهترین فیلم‌های باکس آفیس: «بتمن علیه سوپرمن» به درآمد جهانی ۷۰۰ میلیون دلار نزدیک شد

این هفته «بتمن علیه سوپرمن» با افت فروش شدیدی روبه‌رو شد. در گزارش این هفته‌ی باکس آفیس زومجی علاوه‌بر بررسی عملکرد این فیلم در گیشه، نگاهی به ۱۰ فیلم برتر جدول هم می‌اندازیم.

batman

در گزارش باکس آفیس هفته‌ی گذشته بعد از اعلام خبر رکوردشکنی‌های «بتمن علیه سوپرمن: طلوع عدالت» به این نکته هم اشاره کردم که برای پیش‌بینی عملکرد بهتر فیلم در گیشه باید یک هفته‌ی دیگر دندان روی جگر بگذاریم. خب، حالا طبق گزارش‌های منتشرشده «بتمن علیه سوپرمن» با افت فروشِ وحشتناک ۶۸/۴ درصد در هفته‌ی دومش مواجه شده است. این رقم فیلم را در جدول شدیدترین سقوط‌های هفته‌ی دوم فیلم‌هایی که با درآمد بیش از ۱۰۰ میلیون دلار افتتاح شده‌اند در رده‌ی پنجم قرار می‌دهد. با این وجود، این فیلم ابرقهرمانی موفق شد برای دومین هفته‌ی متوالی در صدر جدول باقی بماند. این درحالی است که درآمد جهانی فیلم از مرز ۶۸۰ میلیون دلار نیز عبور کرد. از سویی دیگر، انیمیشن «زوتوپیا» به اکران شگفت‌انگیزش ادامه داد و فیلم دینی «خدا نمرده است ۲» (God is not Dead 2) نتوانست در حد قسمت اولش ظاهر شود.

قبل از آغاز آخرهفته پیش‌بینی می‌شد که «بتمن علیه سوپرمن» با افت فروشی بین ۵۸ تا ۶۸ درصد روبه‌رو خواهد شد. فیلم در نهایت در طرف اشتباه بدترین پیش‌بینی‌ها قرار گرفت و ۵۲/۳ میلیون دلار فروخت. بعد از «هری پاتر و یادگاران مرگ- قسمت دوم» (۷۲ درصد سقوط) و سه‌گانه‌ی «گرگ و میش» (۶۹ تا ۷۰ درصد)، «بتمن علیه سوپرمن» پنجمین فیلمی با افتتاحیه‌ی بیش از ۱۰۰ میلیون دلار است که چنین افت فروش بزرگی را تجربه کرده است. راستش را بخواهید مقدار افت فروش فیلم برابر با «چهار شگفت‌انگیز» است که سال پیش در هفته‌ی دومش با ۶۸/۲ درصد افت فروش مواجه شده بود. با این تفاوت که «چهار شگفت‌انگیز» نقدهای بسیار بدتری را دریافت کرده بود. به‌طوری که امتیاز آن فیلم برروی سایت راتن‌تومیتوز در مقایسه با «بتمن علیه سوپرمن» (۲۹) ۹ است.

eits_digital_one_sheet

اما فکر نکنید چنین آماری فاجعه مطلق است و دی‌سی باید کاسه و کوزه‌اش را جمع کند. در حقیقت ۵۲ میلیون دلاری که فیلم در هفته‌ی دومش کسب کرده، شاید بی‌نظیر نباشد، اما هنوز خیلی خوب است. این رقم «بتمن علیه سوپرمن» را در جدول بهترین درآمدهای هفته‌ی دوم در رده‌ی بیست و ششم قرار می‌دهد. این در حالی است که درآمد کلی فیلم بعد از ۱۰ روز ۲۶۱ میلیون دلار است که در میان بهترین درآمدهای ۱۰ روزه، آن را در رده‌ی یازدهم قرار می‌دهد. تازه این فروش، فیلم را در میان بهترین آخرهفته‌‌ی فیلم‌های ابرقهرمانی در امریکا در رده‌ی نهم می‌گذارد.

خب، شاید «بتمن علیه سوپرمن» به عنوان یک فیلم ابرقهرمانی معمولی عالی ظاهر شده باشد، اما همه‌ی ما خوب می‌دانیم که این فیلم یک خروار عنوان‌های مختلف و دهان‌پرکن را به عنوان جرقه‌زننده‌ی دنیای سینمایی دی‌سی بر دوش می‌کشد. به همین دلیل وقتی از این زاویه به عملکرد «بتمن علیه سوپرمن» نگاه می‌کنیم با شرایط ناامیدکننده‌ای روبه‌رو می‌شویم. اگرچه بالاتر گفتم آمار افت فروش فیلم خیلی بهتر از آخرین قسمت «هری پاتر» است، اما دقت کنید ما اینجا داریم آغازکننده‌ی یک مجموعه تازه‌نفس را با قسمت آخر یک مجموعه‌ی پیر مقایسه می‌کنیم.

هشتمین فیلم «هری پاتر» با کسب ۴۸ میلیون دلار در هفته‌ی دومش بعد از افتتاحیه‌ی ۱۶۹ میلیون دلاری‌اش برای یک مجموعه‌ی طولانی عالی ظاهر شد و پایان افتخارآمیزی را برای این مجموعه رقم زد. بماند که آخرین قسمت «هری پاتر» در هفته‌ی دومش با رقیب سرسختی مثل «کاپیتان امریکا: اولین انتقام‌جو» شاخ به شاخ شد. این در حالی است که چنین چیزی درباره‌ی «بتمن علیه سوپرمن» صدق نمی‌کند. فیلم عظیمی با حضور بتمن/سوپرمن/واندروومن در هفته‌ی دومش با هیچ رقیبی روبه‌رو نمی‌شود، اما با این حال چنین سقوطی را تجربه می‌کند.

برخلاف چیزی که در هفته‌ی افتتاحیه‌ به نظر می‌رسید، انگار تبلیغات دهان به دهان و واکنش‌های منفی منتقدان واقعا تبدیل به فاکتور ضربه‌زننده‌ای به فروش فیلم شده‌اند. بدون شک کمپین تبلیغاتی فیلم موفق بود. وگرنه فیلم در بدو ورود این‌قدر طوفانی ظاهر نمی‌شد و به نظر می‌رسد یک‌جور هیجان و اشتیاق از دیدن بتمن، سوپرمن و واندروومن در یک فیلم وجود داشته است. اما هیجان و اهمیتی که باید بعد از افتتاحیه ادامه پیدا می‌کرد، از حرکت ایستاد. با این وجود پیش‌بینی‌مان همان چیزی است که از قبل گفته بودیم؛ اینکه فیلم زک اسنایدر دوره‌ی اکران خانگی‌اش را با درآمدی بین ۳۵۰ تا ۳۷۰ میلیون دلار به پایان می‌رساند. «بتمن علیه سوپرمن» حداقل در گیشه‌ی خانگی دیگر شانسی برای جبران ندارد. به لطف اکران اکشن «هاردکور هنری» (Hardcore Henry)، کمدی «رییس»، فیلم جدید ملیسا مک‌کارتی، «کتاب جنگل» و «شکارچی: جنگ زمستان» (Huntsman: Winter’s War)، «بتمن علیه سوپرمن» جبران که هیچی، اگر هفته‌ی بعد کماکان در صدر جدول باشد شگفت‌زده می‌شویم.

godsnotdead2

حالا اگر به فیلم فقط از نظر آمار و ارقام نگاه کنیم و هیچ عنصر خارجی‌ای را در بررسی‌مان وارد نکنیم، «بتمن علیه سوپرمن» بدون شک یک موفقیت است. همان‌طور که گفتم فیلم احتمالا دور و اطرافِ ۳۶۵ میلیون دلار در خانه می‌فروشد و درآمد جهانی‌اش نیز کم‌و‌بیش به مرز ۹۰۰ میلیون دلار می‌رسد. این حقیقت هم که عملکرد فیلم در گیشه‌ی خانگی ضعیف‌تر از «ددپول» است تقصیر فیلم نیست. «بتمن علیه سوپرمن» نه تنها یک ناامیدی، شکست و فاجعه نیست، بلکه یک موفقیت دیوانه‌وار در گیشه محسوب می‌شود. تنها ناامیدی فیلم مربوط به عدم استقبال گسترده‌تر مردم و عدم موفقیتش در هیجان‌زده کردنِ طرفداران برای فیلم‌های بعدی دی‌سی است.

بالاخره در رده‌ی دوم چارت «زوتوپیا» قرار دارد که این هفته بعد از تجربه‌ی فقط ۱۶/۷درصد افت فروش، ۲۰ میلیون دلار فروخت تا درآمد کلی خانگی‌اش به بیش از ۲۷۵ میلیون دلار تجاوز کند. فیلم اما در بازار بین‌المللی نیز ۳۰ میلیون دلار کسب کرد. هم‌اکنون مجموع فروش جهانی «زوتوپیا» ۷۸۷/۶ میلیون دلار است. این رقم «زوتوپیا» را در میان پرفروش‌ترین فیلم‌های تاریخ در رده‌ی پنجاه و ششم قرار می‌دهد.

در رده‌ی چهارم به یکی از تازه‌اکران‌های گسترده‌ی این هفته، «خدا نمرده است ۲» می‌رسیم. فیلم اگرچه در یک هزار و ۶۳۹ سینما بیشتر از قسمت اول اکران شد، اما موفق نشد رکورد آن فیلم را بشکند. «خدا نمرده است۲» ۸/۱ میلیون دلار فروخت که پایین‌تر از بدبینانه‌ترین پیش‌بینی‌ها است. دیگر تازه‌اکران‌ این هفته «با بلک‌ها آشنا بشو» (Meet the Blacks) است که با کسب ۴ میلیون دلار در جایگاه هشتم جدول جای گرفت.

سالن‌های نمایش‌دهنده‌ی «چشمی در آسمان» (Eye in the Sky) با یک هزار و ۲۹ سینما گسترش پیدا کرد و از همین رو فیلم با ۳۳۴ درصد رشد فروش مواجه شد و ۴ میلیون دلار کسب کرد. «سلام، اسم من دوریس است» هم این هفته اکران گسترده‌اش را آغاز کرد و پس از نمایش در ۹۶۴ سینما، ۲/۳ میلیون دلار بدست آورد.

همچنین در یکی از اتفاقاتِ بی‌سروصدا اما بسیار مهم این هفته اکران فیلم جدید ریچارد لینک‌لیتر، «همه مقداری می‌‌خواهند» (Everybody Want Some) توسط کمپانی پارامونت در ۱۹ سینما آغاز شد و ۳۲۳ هزار دلار کسب کرد. فیلم علمی‌-تخیلی، «ویژه‌ی نیمه‌شب» (Midnight Special)، پنجاه و هشت سینما به سالن‌های نمایش‌دهنده‌اش اضافه کرد و ۵۸۱ هزار دلار به جیب زد.

جدول ۱۰ فیلم برتر هفته

 

ردیففیلمفروش این هفته
۱Batman v Superman: Dawn of Justice۵۲  میلیون دلار
۲Zootopia۲۰ میلیون دلار
۳My Big Fat Greek Wedding 2۱۱ میلیون دلار
۴God's Not Dead 2۸ میلیون دلار
۵Miracles from Heaven۷/۵ میلیون دلار
۶The Divergent Series: Allegiant۵/۷ میلیون دلار
۷10Cloverfield Lane۴/۷ میلیون دلار
۸Meet the Blacks۴ میلیون دلار
۹Eye in the Sky۴ میلیون دلار
۱۰Deadpool۳/۵ میلیون دلار

 

نگاهی به برخی فیلم‌های تازه‌اکرا‌ن‌شده‌ی این هفته:

 

eye-in-the-sky

چشمی در آسمان

Eye in the Sky

کاترین پاوِل (هلن میرن) که مسئول عملیات نظامی هواپیماهای بدون‌سرنشینِ بریتانیا در کنیا است، متوجه می‌شوند عده‌ای قصد اجرای یک سری بمب‌گذاری‌های انتحاری را دارند. از همین سو، هدف عملیات از «دستگیری» اهداف به «کشتن»شان تغییر می‌کند. اما به محض اینکه استیو واتس (آرون پاول)، خلبان امریکایی عملیات وارد عمل می‌شود، یک دختر ۹ ساله وارد منطقه‌ی مرگ می‌شود و همین مسئله باعث ایجاد یک بحث و جدل بین‌المللی می‌شود و تا بالاترین سطوح دولت بریتانیا و امریکا کشیده می‌شود و سوالاتی را درباره‌ی پیچیدگی‌های سیاسی، شخصی و اخلاقی جنگ‌افزارهای مدرن مطرح می‌کند.

منتقد اینترتینمنت ویکلی که فیلم را دوست داشته می‌نویسد: «صحنه‌های کلیدی فیلم مربوط به آرون پاول به عنوان خلبان پهپادی است که باید ماشه را فشار دهد، اما این آلن ریکمن فقید در نقش فرمانده‌ی میرن است که فیلم را می‌دزد». منتقد هالیوود ریپورتر هم که از فیلم راضی بوده، می‌نویسد: «این فیلم بدون اینکه سوژه‌های اصلی‌اش را دست‌کم بگیرد، از لحاظ سرگرم‌کنندگی کاملا راضی‌کننده است». جیمز براردینلی از ریل‌ویوز که سه ستاره و نیم به فیلم داده، می‌آورد: «"چشمی در آسمان" به خاطر عرضه‌ی بهترین المان‌های یک درام و تریلر جذاب است. فیلم از لحاظ فلسفی چالش‌برانگیز است. چون فیلم تماشاگرش را به سوی انتخاب یک جبهه راهنمایی نمی‌کند، بلکه بدون تعصب تمام جنبه‌ها و پیچیدگی‌های سوژه‌اش را به تصویر می‌کشد». امتیاز متاکریتیک این فیلم ۷۲ است.

گزارش باکس آفیس هفته‌ی گذشته

منبع: Boxoffice Mojo

تهیه شده در زومجی


اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده