نویسنده: افشین پیروزی
// سه شنبه, ۳۱ فروردین ۱۳۹۵ ساعت ۱۰:۳۰

کنسول پلی استیشن 4.5 با اسم رمز «NEO» و سخت افزار ارتقا یافته ساخته می‌شود

پس از احتمالات و شایعاتی که در چند وقت اخیر راجع به ساخت یک کنسول ارتقا یافته توسط سونی با نام پلی‌استیشن 4.5 یا پلی‌استیشن 4K به گوش می‌رسید، امروز هم سایت Giant Bomb اعلام کرده که این کنسول با اسم رمز «نئو» و با سخت‌افزار ارتقا یافته ساخته می‌شود.

یکی از داغ‌ترین بحث‌های صنعت بازی‌های ویدیویی در این روز‌ها، مربوط به کنسول جدید کمپانی سونی یعنی پلی‌استیشن 4.5 یا 4K است؛ کنسولی که البته Sony هنوز رسما ساخت آن را تایید نکرده است. با این حال اخیرا سایت معتبر Giant Bomb مدارکی پیدا کرده که بر اساس آن‌ها، این کنسول با اسم رمز «نئو» ساخته می‌شود. در این گزارش آمده که کنسول جدید، از پردازنده مرکزی (CPU) سریع‌تر، پردازنده گرافیکی (GPU) قدرتمند‌تر و حافظه رم سریع‌تر بهره خواهد برد. البته هارد این کنسول دقیقا همان مدلی است که در پلی‌استیشن 4 فعلی هم استفاده شده؛ با این حال ممکن است از لحاظ سرعت و ظرفیت شاهد تفاوت‌هایی باشیم.

همچنین در گزارش مذکور آمده که پس از معرفی این کنسول، بازیسازان وظیفه دارند تمامی بازی‌های خود را به دو حالت مجهز کنند؛ حالت اول مناسب برای اجرا در کنسول پلی‌استیشن 4 فعلی و حالت دوم بهینه‌سازی شده برای اجرا در پلی‌استیشن نئو. در حالت مناسب برای کنسول ارتقا یافته، بازی‌ها با استفاده از سخت‌افزار قدرتمند‌تر، نرخ فریم پایدار‌تر و رزولوشن بالاتری نمایش خواهند داد. همچنین رزولوشن 4K نیز در این نسخه‌ها پیشتیانی می‌شود، ولی در عین حال افرادی که تلویزیون‌های 4K ندارند هم می‌توانند از نسخه بهبود یافته کنسول جدید استفاده کرده و از نرخ فریم بهتر لذت ببرند. به‌علاوه رزولوشن بازی‌های کنسول جدید، در تلویزیون‌های 4K اصطلاحا Upscale (بالا بردن اتوماتیک رزولوشن) می‌شوند.

| | دانلود ویدیو با رزولوشن HD از شاتل‌لند

در طی این گزارش به یک مورد بسیار مهم اشاره شده که نگرانی اصلی دارندگان پلی‌استیشن 4 بود؛ بر این اساس قرار نیست کنسول جدید جایگزین کنسول فعلی شود و سونی به بازیسازان اجازه نخواهد داد تا آثاری مخصوص نئو عرضه کنند. همچنین حتی قرار نیست که دارندگان کنسول جدید، از امتیاز‌های ویژه‌ای مثل آیتم‌های درون بازی بهتر برخوردار باشند و تنها تفاوت بین بازی‌های این دو کنسول، همان نرخ فریم بهتر و پشتیبانی از رزولوشن‌های بالاتر خواهد بود. جالب است بدانید که حتی قرار نیست در استفاده از بازی‌های واقعیت مجازی هم شاهد محتویات بهتری برای کنسول جدید باشیم.

در این گزارش همچنین آمده که بازی‌های ساخته شده برای کنسول‌های سونی، باید پس از ماه اکتبر (۱۰ مهر به بعد) از حالت مخصوص نئو پشتیبانی کنند؛ البته این بدان معنی نیست که کنسول جدید سونی در این تاریخ عرضه می‌شود. به‌علاوه بازی‌هایی که پیش از این تاریخ عرضه شده‌اند، با ارائه یک بروزرسانی از جانب سازندگان، قادر به پشتیبانی از حالت‌های مخصوص کنسول جدید خواهند بود.

سونی هنوز در مورد این اطلاعات اظهار‌نظر نکرده است. در ادامه می‌توانید مقایسه بین مشخصات کنسول فعلی و ارتقا یافته سونی را مشاهده کنید:

پلی‌استیشن 4:

  • پردازنده مرکزی: پردازنده ۸ هسته‌ای Jaguar با فرکانس ۱/۶ گیگاهرتز
  • پردازنده گرافیکی: ای‌ام‌دی GCN با ۱۸ CU و فرکانس ۸۰۰ مگاهرتز
  • حافظه رم: ۸ گیگابایت از نوع GDDR 5 با سرعت ۱۷۶ گیگابایت بر ثانیه

پلی‌استیشن نئو:

  • پردازنده مرکزی: پردازنده ۸ هسته‌ای Jaguar با فرکانس ۲/۱ گیگاهرتز
  • پردازنده گرافیکی: ای‌ام‌دی GCN با ۳۶ CU و فرکانس ۹۱۱ مگاهرتز
  • حافظه رم: ۸ گیگابایت از نوع GDDR 5 با سرعت ۲۱۸ گیگابایت بر ثانیه

منبع: Gamespot


اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده