نویسنده: عارف حسین پور
// شنبه, ۴ اردیبهشت ۱۳۹۵ ساعت ۲۳:۰۰

بررسی بازی Star Fox Zero از دید وبسایت های معتبر دنیا

Star Fox به عنوان یکی از مجموعه‌های قدیمی و بسیار محبوب نینتندو شناخته می‌شود که به تازگی قسمت جدید آن با نام Star Fox Zero برای کنسول Wii U منتشر شده است. با زومجی همراه باشید تا نگاهی به مهمترین نقدها و امتیازات این بازی داشته باشیم.

Star Fox Zero مثل قسمت‌های پیشین این مجموعه، یک تیراندازی اسکرولی سه‌بعدی است که این بار با همکاری استودیوی خوشنام پلاتینوم گیمز ساخته شده و ششمین قسمت از سری Star Fox محسوب می‌شود. با اینکه شیگرو میاموتو، خالق مجموعه و تهیه‌کننده این بازی قبلا اعلام کرده که Star Fox Zero هیچ ربطی به بازی Star Fox 64 (سال ۱۹۹۷) ندارد، اما با اطمینان می‌توان گفت که بازی جدید Star Fox از مکانیزم‌های اصلی گیم‌پلی Star Fox 64 الگوبرداری کرده است.

بازیکن‌ها در این بازی هدایت «فاکس مک‌کلود»، شخصیت اصلی مجموعه را به دست می‌گیرند و با جت مخصوصش به نام «آروینگ»، مراحل متنوع بازی را پشت سر می‌گذارند. کنترل بازی با استفاده از گیم‌پد کنسول Wii U انجام می‌شود؛ آنالوگ سمت چپ برای هدایت آروینگ بکار می‌رود و با ژیروسکوپ داخلی گیم‌پد نیز می‌توانید هدفگیری کنید. روی صفحه گیم‌پد، نمایی از داخل کابین آروینگ وجود دارد که برای هدفگیری دقیق‌تر به بازیکن کمک می‌کند. «فالکو»، «پپی» و «اسلیپی»، یاران قدیمی فاکس نیز در بازی حضور دارند و او را در انجام ماموریت‌های مختلف همراهی می‌کنند.

در ادامه بررسی بازی Star Fox Zero از نگاه وبسایت‌های معتبر دنیا را با هم مرور می‌کنیم تا ببینیم نظر آنها درباره جدیدترین بازی مجموعه Star Fox چیست. با زومجی همراه باشید.

Star Fox Zero

  • سازنده: پلاتینوم گیمز
  • ناشر: نینتندو
  • سبک: تیراندازی اسکرولی (شوتم آپ)
  • پلتفرم: Wii U
  • تاریخ انتشار: ۲۲ آوریل ۲۰۱۶ (۳ اردیبهشت ۱۳۹۵)

Star-Fox-Zero_scrn10

گیم اسپات: ۷/۱۰

پس از اولین باری که بازی را به پایان رساندم، برای انجام دوباره مراحل قبلی مشتاق بودم، چون می‌خواستم مهارت‌هایی را که به تازگی کسب کرده‌ام امتحان کنم؛ همچنین به این خاطر که مراحل Star Fox Zero دارای راه‌های فرعی زیادی هستند که به یک مکان جدید منتهی می‌شوند. دستیابی به این مسیرهای فرعی، نیازمند این است که در برخی از مراحل بازی نسبت به محیط اطراف خود آگاهی و شناخت کامل داشته باشید، که این امر وقتی سیستم کنترل Star Fox Zero را درک کنید آسان‌تر می‌شود. بازی کردن برای بار دوم نسبت به دفعه اول برای من لذت‌بخش‌تر بود و ارزشمندی بازی را برایم تثبیت کرد. اگرچه من سیستم کنترل بازی را نمی‌پسندم، اما این بهای بسیار کوچکی است که برای نشستن روی صندلی آروینگ و هدایت آن می‌پردازیم. با اینکه حس می‌کنم بیشتربخش‌های این ماجراجویی را قبلا دیده‌ام، اما Star Fox Zero یک ادای دین زیبا با مکان‌های جدید برای یافتن و چالش‌های جدید برای پشت‌ سر گذاشتن است. این بازی جای Star Fox 64 را نمی‌گیرد، بلکه میراث‌دار شایسته‌ای برای آن است.

دیستراکتوید: ۷/۱۰

وقتی می‌شنویم که Star Fox Zero تا چه حد نسبت به نسخه‌ اولیه‌اش تغییر کرده، می‌توانیم حدس بزنیم که میاموتو به خاطر نارضایتی تست‌کننده‌ها، بسیاری از ایده‌های جدیدش برای این بازی را کنار گذاشته است. حتی با وجود حضور و دخالت استودیوی پلاتینوم در ساخت بازی، Star Fox Zero مثل یک پروژه گیج‌کننده است که از خودش اطمینان کامل ندارد. این بازی تلاش می‌کند تا ایده‌های جدیدی را ارائه دهد و در عین حال این ایده‌ها را مهار کرده و تحت سلطه دارد. گذشته از این ایرادات، من از انجام بازی لذت بردم.

آی جی ان: ۷.۵/۱۰

مراحل جذاب و مبارزات شگفت‌انگیز با غول‌آخرهای Star Fox Zero دلایل کاملا قانع‌کننده‌ای برای بازگشت به بازی و انجام دوباره و چندباره آن هستند. به ویژه من از انجام بازی در حالت همکاری Co-Op و با دو صفحه نمایش مجزا لذت زیادی بردم. من ۱۵ ساعت بازی کردم در حالی که هنوز همه چیز را کشف نکرده‌ام. یاد گرفتن سیستم کنترل غیرقابل درک بازی، مثل یک مانع بازدارنده سخت است، اما اگر موفق به انجام این کار شوید، تلاش‌تان بی‌پاداش نمی‌ماند.

گیم اینفورمر: ۶.۷۵/۱۰

Star Fox Zero یک بازی تماما بد نیست، اما به طور کلی عاری از روح و تازگی است. این یک ادای احترام کهنه و رنگ‌ و رو رفته به سری Star Fox است که به جز سیستم کنترل دستکاری شده و ارتقاهای بیشتر برای وسیله پرنده، چیز زیادی به این مجموعه اضافه نمی‌کند. من بازی Star Fox را در زمان خودش دوست داشتم و حتی از Star Fox Adventures نیز تا حد معقولی دفاع می‌کنم، اما در حال حاضر اگر احساس کنم که می‌خواهم به فاکس (شخصیت اصلی بازی) بپیوندم، به سراغ Super Smash Bros خواهم رفت.

جاینت بمب: ۲/۵

تمام اینها (بخش‌های مختلف بازی) در اوایل دهه ۲۰۰۰ خوشایند بودند، اما سال‌های زیادی که طول کشید تا بازی جدید مجموعه عرضه شود و همچنین پیشرفت کلی استانداردهای صنعت بازی باعث شدند تا Star Fox Zero بیشتر شبیه یک نسخه HD شده باشد تا یک دنباله کامل. امکان تمام کردن بازی طی ۲ تا ۳ ساعت هیچ کمکی به آن نمی‌کند و راه‌های فرعی پرتعداد و ماموریت‌های خسته‌کننده نیز اهمیت چندانی ندارند. حتی اکشن لحظه‌به‌لحظه هم مانند دو دهه پیش تاثیرگذار نیست، چون سبک محدود گیم‌پلی بازی، در سال ۲۰۱۶ کهنه و نخ‌نما به نظر می‌رسد. نینتندو بالاخره همان بازی Star Fox را که گمان می‌کردم منتظرش هستم عرضه کرد، اما اکنون حیران مانده‌ام که در چشم‌انداز امروزی بازی‌ها، جای فاکس مک‌کلود کجاست.

Meta-Score-71

افرادی که Star Fox Zero را خریداری کنند، یک بازی رایگان به نام Star Fox Guard را به عنوان جایزه دریافت خواهند کرد. این بازی که در سبک دفاع از قلعه ساخته شده، بازیکن‌ها را در نقش یک نگهبان برای اوراق‌فروشی عموی اسلیپی قرار می‌دهد. وظیفه اصلی شما در بازی این است که دوربین‌های مداربسته مختلف را به طور مداوم بررسی کنید و ربات‌هایی را که به قصد تصرف اوراق‌فروشی عموی اسلیپی در حرکت هستند نابود سازید. این بازی جذابیت زیادی ندارد و بیشتر شبیه یک مینی‌گیم ساده است که فقط برای چند دقیقه می‌تواند سرگرم‌کننده باشد؛ بنابراین با تجربه نکردن آن چیز مهمی را از دست نداده‌اید.

شما درباره بازی Star Fox Zero چه نظری دارید؟

تهیه شده در زومجی


اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده