نویسنده: آرش عیاری
// شنبه, ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۵ ساعت ۱۷:۰۲

بررسی اسکوتر برقی Ninebot Mini Pro

حتما در این چند سال گذشته در گوشه‌و‌کنار اینترنت یا فروشگاه‌های درون شهر، نشانی از اسکوترهای برقی دیده‌اید. امروز در زومجی قصد داریم تا به بررسی یکی از انواع این اسکوتر با نام Ninebot Mini Pro محصول شرکت ناین‌بات بپردازیم.

اسکوترهای الکتریکی در این چند سال گذشته به مجبوبیت بالایی دست پیدا کرده‌اند . وسیله‌های خود-تعادلی که حتی زیر پای مامورین پلیس و مسئولان پاساژهای تجاری قرار گرفتند و از استفاده‌های معمولی و تفریحی تبدیل به یک وسیله‌ی کاربردی شدند.

اسکوترهای خود-تعادلی الکتریکی را شرکت آمریکایی Segway به تولید انبوه رساند و این وسیله‌های حمل‌ و‌ نقل انفرادی را زیر پای مشتاقان این اسکوترها رساند. از سال ۲۰۰۱ تا به امروز، این اسکوترها از یک وسیله تجملی و گران‌قیمت، به وسایل حمل‌ و نقل انفرادی تبدیل شده‌اند که علاقه‌مندان می‌توانند با قیمت نه‌چندان بالایی به تهیه آن‌ها بپردازند.

یکی دیگر از کمپانی‌های فعال در حوزه اسکوترهای برقی، شرکت Ninebot است که دست به  طراحی و ساخت اسکوترهای الکتریکی در مدل‌ها و اندازه‌های مختلف زده است. یکی از محصولات Ninebot که در رده اسکوترهای سایز کوچک قرار می‌گیرد، مدل Mini Pro است که در ادامه قصد داریم به بررسی لذت سواری و امکانات آن بپردازیم.

اسکوتر برقی ناین‌بات توسط فروشگاه رایانه همراه در اختیار زومجی قرار گرفت.

بررسی ویدیویی

| | دانلود 720p HD از شاتل‌لند

اسکوتر‌های برقی که در چند سال اخیر رشد قابل توجهی در میان خریداران داشته‌اند، از مکانیزم کنترل مشابهی در میان انواع برند موجود بهره می‌برند. برای کنترل این دسته از وسایل نقلیه کافی است هنگامی که روی آن ایستاده‌اید، کمی بدن خود را به سمت جلو متمایل کنید؛ بدین وسیله سنسورهای ژیروسکوپ و Tilt فشار و تغییر زاویه‌ی اسکوتر را دریافت می‌کنند و به موتور‌های الکتریکی تعبیه شده درون چرخ‌ها (In-Wheel Motors) دستور حرکت به سمت جلو را می‌دهند. برای توقف یا حرکت به سمت عقب نیز تنها کافی است که بدن خود را به سمت عقب متمایل کنید.

اما برای چرخش با مینی پرو، ناین‌بات از مکانیزم ساده‌تری نسبت به برخی از رقبای خود استفاده کرده است. اهرمی مخصوص در مینی پرو وجود دارد که مابین پاهای راکب قرار می‌گیرد و برای چرخش اسکوتر تنها لازم است همانند اسکی‌سواران، پاهای خود را به سمت چپ یا راست زاویه دهید تا اهرم مذکور نیز با زاویه گرفتن به اسکوتر دستور چرخش را ارسال کند. چرخ‌های اسکوترهای برقی قابلیت زاویه گرفتن را ندارند و عملیات دور زدن این دستگاه‌ها با روش سرعت تفاضلی (تفاوت چرخش سرعت‌ چرخ‌های چپ و راست) انجام می‌شود.

یکی از نگرانی هایی که درباره استفاده از این وسائل نقلیه وجود دارد این است که افراد مختلفی که تجربه‌ی سواری با اسکوترهای برقی را ندارند گمان می‌کنند توانایی استفاده‌ی بهینه و بی‌اشکال از آن‌ها را ندارند. شرکت Ninebot ادعا می‌کند که تنها ۳ دقیقه زمان کافی است تا در استفاده از Mini Pro حرفه‌ای شوید. شاید این ادعا در نگاه اول کمی اغراق‌آمیز به نظر برسد اما چیزی جز واقعیت نیست. دلیل این موضوع هم بهره‌گیری از سنسورهای بی‌شمار برای حفظ تعادل اسکوتر است. در Mini Pro سنسورهایی با فرکانس ۲۰۰ هرتز وجود دارد که باعث می‌شوند تا تعادل شما در هر شرایطی حفظ شود و از سواری با این دستگاه لذت ببرید. تجربه سواری ما هم کاملا بر این موضوع تاکید داشت؛ مینی‌پرو خیلی زود با شما عجین شده و به سادگی خو می‌گیرد.

اسکوتر برقی

اما لذت سواری با مینی پرو فقط به سنسورهای کنترلی و تعادلی آن ختم نمی‌شود. ارگونومی دستگاه و محل قرار گرفتن پاها هم باعث می‌شوند تا پاهای شما کاملا کنار هم قرار گرفته و کنترل کاملی روی بدن خود و البته شتاب و ترمز اسکوتر داشته باشید. پایه‌ی قرار گرفته در وسط مینی پرو هم که نقش فرمان این وسیله را بازی می‌کند، به خوبی با حرکت کوچک، مسیر اسکوتر را عوض می‌کند یا باعث می‌شود بتوانید به راحتی دور خود بچرخید و حتی در محیط‌های بسیار کوچک هم از سواری با آن لذت ببرید.

سنسورهای تعبیه شده دز مینی پرو باعث می‌شوند تا با حفظ تعادل و بدون هیچ استفاده‌ای از دستان‌، به راحتی به سواری‌کردن بپردازید. این موضوع شاید اولین نکته‌ای باشد که در حین استفاده از Mini Pro شما را تحت تاثیر قرار می‌دهد. البته این موضوع بدین معنا نیست که می‌توان در همان استفاده‌ی اول و در ۳ دقیقه، به یک راننده حرفه‌ای تبدیل شوید بلکه می‌توان با تمرین بیشتر در محیط‌‌ها و شرایط مختلف، بیشتر از سواری کردن با Mini Pro لذت برد.

اسکوتر Mini Pro از دو موتور الکتریکی با قدرت ۸۰۰ وات بهره می‌برد. این قدرت بالا باعث می‌شود تا یک شخص با وزن معقول بتواند این وسیله ۱۲.۸ کیلوگرمی را با سرعت ۱۸ کیلومتر در ساعت برساند. شاید برای‌تان جالب باشد که این سرعت، چهار برابر سرعت معمول پیاده‌روی است و همین موضوع می‌تواند Mini Pro را به یک وسیله نقلیه کاربردی برای مفاصل نزدیک و البته بدون دست‌اندازهای بزرگ و شیب‌های تند تبدیل کند.

البته این جمله را به منظور استفاده‌های آفرود یا در شرایط فیزیکی نامساعد قلمداد نکنید. Mini Pro می‌تواند در شیب‌های ملایم مورد استنفاده قرار بگیرد و از دست‌اندازهای کوتاه با شیب حداکثر ۱۵ درجه به راحتی عبور کند. اگرچه سواری در محیط‌های صاف و هموار،‌خیلی سریع شما را به شرایط مطلوب رانندگی می‌رساند اما در شیب‌ها و دست‌اندازها است که سنسورهای تعبیه‌شده در Mini Pro عملکرد واقعی خود را نشان می‌دهند و به حفظ تعادل وسیله مشغول می‌شوند.

اسکوتر برقی

سنسورهای موجود در Mini Pro و پویایی موتور الکتریکی آن کمک می‌کنند تا با شناسایی موانع یا شیب جاده، میزان قدرت موتور را تنظیم کنند. همچنین چرخ‌های بزرگی که در مینی پرو تعبیه شده سبب می‌شوند تا بتوان از این اسکوتر در آب‌و‌هوای بارانی و روی سطوح مرطوب، محیط سنگ‌ریزه و همچنین روی سرامیک به راحتی به حرکت بدون لغزش پرداخت.

البته این سنسورها فقط به تجربه‌ی ایده‌آل رانندگی با مینی پرو کمک نمی‌کنند بلکه برخی از آن‌ها به این منظور تعبیه شده‌اند تا ایمنی استفاده کننده از اسکوتر را تامین کنند. به طور مثال وقتی بیش از حد مجاز سرعت خود را افزایش دهید یا در حال افتادن باشید، سنسورهای ایمنی باعث می‌شوند تا سرعت دستگاه کم شده و به وضعیت پایدار خود بازگردد.

یکی از مواردی که در چنین دستگاه‌هایی مورد توجه است، میزان باتری و استفاده از آن با یک بار شارژ کامل است. سایت رسمی ناین‌بات ادعا می‌کند که با شارژ کامل باتری  ۵۷۰۰ میلی‌آمپر ساعتی، Mini Pro می‌تواند تا ۳۰ کیلومتر به حرکت خود ادامه دهد. اگرچه ما در زومجی توانایی رانندگی ۳۰ کیلومتر را نداشتیم اما در مصارف داخلی و روزانه، مینی پرو از باتری پرقدرتی بهره برده که نیاز به شارژ روزانه را از بین می‌برد.

اما جدا از سواری هیجان‌انگیزی که مینی پرو به شما می‌دهد، به اپلیکیشن مخصوص این اسکوتر می‌رسیم که اطلاعات کامل و امکانات جالبی را در اختیارتان قرار می‌دهد. این اپلیکیشن که طراحی زیبایی هم دارد می‌تواند تمامی جوانب مینی پرو را پوشش دهد. با استفاده از این اپلیکیشن می‌توانید رنگ چراغ‌های تعبیه‌شده روی این اسکوتر را تغییر دهید یا اطلاعات کاملی راجع به سرعت اسکوتر، کل مسافت طی شده، میزان مسافت باقی‌مانده با توجه به ظرفیت باتری و بسیاری از المان‌های اطلاعاتی دیگر را مشاهده کنید. قابلیت بسیار کاربردی دیگر این اپلیکیشن، اعمال محدودیت سرعت است که می‌توانید روی اسکوتر اعمال کنید.

اپلیکیشن اسکوتر

اپلیکیشن ناین‌بات در واقع یک کنترل پنل برای مینی پرو است که می‌توانید با آن به تنظیم سنسورها و میزان دقت آن‌ها بپردازید. البته میزان دقت فرمان‌پذیری و نرمی رانندگی اگرچه قابل تنظیم است اما می‌توان آن را روی حالت خودکار نیز قرار داد. این اپلیکیشن جدا از اینکه مانند یک داشبورد برای مینی پرو می‌ماند، می‌تواند نقش کنترل از راه دور را هم ایفا کند. به طور مثال، اگر با دستگاه فاصله دارید می‌توانید با استفاده از این اپلیکیشن، اسکوتر را به سمت خودتان بیاورید و سوار آن شوید.

اسکوتر ناین‌بات Mini Pro یک وسیله‌ی نقلیه انفرادی زیبا، خوش‌ساخت، با کیفیت و باهوش است که می‌تواند استفاده‌های متعددی داشته باشد. این اسکوتر وزن زیادی نداشته و به راحتی در هر صندوق ماشینی جای می‌گیرد اما مهم‌ترین نکته مثبت درباره مینی‌پرو،‌ لذت استفاده و راحتی کاربری آن است. این لذت پس از چند ساعت سواری و آشنا شدن کامل با آن به حدی می‌رسد که حس می‌کنید پاهای‌تان تبدیل به چرخ شده و فقط دوست دارید سوار بر لاستیک‌های بزرگ آن، به این گوشه و آن گوشه بروید.

تهیه شده در زومجی


اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده