نویسنده: محسن بیگی نیا
// یکشنبه, ۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۵ ساعت ۰۹:۵۵

بازی Fable 4 به خاطر ساخته شدن Fable Legends لغو شد

طبق اعلام مدیر هنری سابق استودیوی لاین هد، مایکروسافت به دلیل تغییر رویکردش با ساخت بازی Fable 4 توسط این استودیو موافقت نکرده و آنها در عوض مشغول ساخت Fable Legends شدند که پس از صرف ۷۵ میلیون دلار به بسته شدن لاین‌هد منجر شد.

حالا که استودیوی لاین‌هد بسته شده، جزئیات جدیدی در خصوص اتفاقات پشت پرده‌ی بازی‌های Fable Legends و Fable 4 به دست آمده‌اند. طرفداران این سری احتمالاً از جهت‌گیری مایکروسافت که بر اساس گزارش‌ها این استودیو را مجبور کرده تا ساخت یک بازی نقش‌آفرینی از این سری با رده‌بندی سنی R را لغو کند، ناراحت هستند.

جان مک‌کورمک، مدیر هنری سابق لاین‌هد، در مقاله‌ای در سایت یوروگیمر راجب به مشکلات پشت پرده استودیو با مایکروسافت که به طور کلی جهت‌گیری سری «فیبل» را تغییر داد صحبت کرده است. موفقیت بازی‌های رایگان مانند League of Legends باعث شد تا سازنده‌ی ایکس‌باکس  وان به دنبال مدل «بازی به عنوان یک سرویس» برود که مستقیماً با مدل تک‌نفره‌ی سنتی بازی Fable در تضاد است. مک‌کورمک گفته است:

ما همچنین تحت فشار بودیم تا سودزایی هنگفتی داشته باشیم. بیایید رک حرف بزنیم، هر سه شماره اصلی سری Fable، علی‌رغم پروسه‌ی ساخت نسبتاً طولانی Fable 1 و Fable 2 بسیار سودآور بودند اما نه به اندازه‌ی یک یا دو سری دیگر که مایکروسافت در اختیار داشت.

بر اساس گفته‌های مک‌کورمک قرار بود تا Fable 4 یک بازی ماجراجویی با درجه‌ی سنی R باشد که در اواخر دوران ویکتوریایی اتفاق می‌افتاد؛ «یک تجربه‌ی ژول ورنی غیرمتعارف.» ایده‌ی آنها این بود که از موتور آنریل 4 برای ساخت بازی استفاده کنند و ساختارهای صنعتی قدیمی مانند خودروهای تراموا و ماشین‌های پرنده را در بازی بکار بگیرند که به نوعی آن را به سمت یک بازی علمی-تخیلی در عصر بخار سوق می‌داد.

Fable Legends

قرار بود در این نسخه از بازی شهر بورتون به یک نسخه‌ی «ویران شده از محیط‌های لندن» تبدیل شود آن هم در حالی که «جک قاتل» خیابان‌های آن را با ظاهر مبدل یک بالورین (گرگ نماهای سری فیبل) اداره می‌کرد. این پیچ و تاب‌های داستانی لاین‌هد در نهایت ممکن بود دیگر کاراکترهای اساطیری انگلستان مانند «دکتر جکیل» و «آقای هاید» را نیز دربر بگیرند.

قرار بود Fable 4 به یک چنین چیزی تبدیل شود و امکان داشت تاریکتر و شجاعانه‌تر [از نسخه‌های قبلی] باشد. و به این دلیل که درجه‌بندی بازی R بود این امکان وجود داشت که محتویات اخلاقی برای سنین بالاتر را نیز دربر داشته باشد. احساس من اینگونه بود «مرد، قراره این بازی به شدت عالی بشه» و همه قصد ساخت این بازی را داشتند.

اما مایکروسافت ایده‌ی ارائه شده توسط آنها را رد کرد و استودیوی لاین‌هد را در جهتی هدایت کرد که سری Fable را با مدل «بازی به عنوان یک سرویس» توسعه دهد. این تصمیمی بود که درنهایت به جدایی مک‌کورمک از لاین‌هد و بسته شدن این استودیو منجر شد.

من گفتم «ببینید، فقط به ما چهار سال زمان و بودجه‌ی کافی بدهید. به ما شانسی بدهید که Mass Effect ،Skyrim  و بازی‌های دیگر در آن زمان داشتند. آنها چهار سال زمان و بودجه‌ای هنگفت داشتند. این شانس را به ما بدهید و ما به شما چیزی را ارائه خواهیم داد که گیمرهای مورد نظرتان را جذب خواهد کرد.» [اما آنها گفتند] نه، شما سه بار شانس [انجام این کار را] داشتید و پولی که در اختیارتان قرار گرفته بود را فقط سه برابر کردید. این به اندازه‌ی کافی خوب نیست. این چیزی بود که من از بابتش ناراحت بودم.

قرار بود بازی Fable Legends نمایش دهنده‌ی قابلیت‌های دیگر محصولات مایکروسافت مانند ویندوز 10، دایرکت ایکس 12، بازی مشترک روی پلتفرم‌های متفاوت (Cross-Play) و غیره باشد. همین امر هم باعث شد بازی پرهزینه‌تر از قبل شود. بر اساس گزارش‌ها قبل از متوقف شدن ساخت بازی ۷۵ میلیون دلار برای آن هزینه صرف شده بود؛ رقمی هنگفت که بیشتر برای ساخت یک بازی AAA بکار می‌رود تا یک بازی رایگان.

آینده‌ی سری Fable هم‌اکنون در هاله‌ای از ابهام قرار دارد. مایکروسافت به جای فروش لاین‌هد و حق مالکیت بازی، حق استفاده از این سری را نزد خودش نگه داشته و استودیوی لاین‌هد را بسته است. با توجه به اینکه حق مالکیت یک بازی با ارزش‌ترین چیزی است که یک ناشر می‌تواند داشته باشد، می‌توان این رویکرد مایکروسافت را درک کرد. هر چند، احتمالا برای اینکه بتوانیم بازی جدیدی از این سری را ببینیم مجبور خواهیم بود حداقل چند سالی صبر کنیم.

منبع: Attack of the Fanboy


تهیه شده در زومجی
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده