// دوشنبه, ۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۵ ساعت ۱۹:۰۲

گزارش باکس آفیس: «کاپیتان امریکا: جنگ داخلی» از مجموع درآمد «بتمن علیه سوپرمن» عبور کرد

طبق انتظارات، جدول فروش این هفته در تصاحبِ «کاپیتان امریکا: جنگ داخلی» است و «هیولای پول»، ساخته‌ی جدید جودی فاستر هم در صدر تازه‌اکران‌ها قرار گرفته است. همراه گزارش باکس آفیس زومجی باشید.

کاپیتان آمریکا: جنگ داخلی - زومجی

این هفته والت دیزنی با جدیدترین سلاحش، «کاپیتان امریکا: جنگ داخلی» (Captain America: Civil War) برای دومین هفته‌ی متوالی جایگاه اول گیشه‌ی خانگی را تصاحب کرد. جدیدترین قسمت از مجموعه فیلم‌های دنیای سینمایی مارول در آخرهفته‌ی دوم اکرانش ۷۲/۵۶ میلیون دلار فروخت که این رقم فیلم را در فهرست بهترین درآمد‌های هفته‌ی دوم تاریخ در رتبه‌ی هشتم قرار می‌دهد. درست جلوتر از ۷۲/۵۲ میلیون دلاری که «مرد آهنی۳» در هفته‌ی دومش کسب کرده بود. این رقم همچنین به معنی ۵۹/۴ درصد سقوط نسبت به افتتاحیه‌ی ۱۷۹/۱۴ میلیون دلاری «جنگ داخلی» است. این یعنی «جنگ داخلی» بعد از ۱۰ روز اکران به مجموع درآمد ۲۹۵/۸ میلیون دلار در گیشه‌ی خانگی دست یافته است. این در میان بهترین درآمد‌های ۱۰ روزه، فیلم را در رده‌ی هفتم قرار می‌دهد.

اگر عملکرد «جنگ داخلی» در حد چیزی که انتظار داشتید هیجان‌انگیز نیست، تمامش به خاطر این است که فیلم دقیقا مثل آثار تابستانی اخیر مارول ظاهر شده. مثلا قسمت اول «اونجرز» در هفته‌ی دومش با ۵۰ درصد افت فروش مواجه شد و ۱۰۳ میلیون دلار کسب کرد و به مجموع ۳۷۴ میلیون دلار درآمد ۱۰ روزه رسید. اما عملکرد «جنگ داخلی» به‌طرز قابل‌درکی به «مرد آهنی۳» و «اونجرز: دوران اولتران» نزدیک‌تر است. تابستان سال گذشته قسمت دوم «اونجرز» در هفته‌ی دومش با ۵۹/۴ درصد افت فروش مواجه شد و ۷۷/۷ میلیون فروخت و تا پایان «هفته‌ی دومش» به مجموع ۳۱۳ میلیون دست پیدا کرد. در سال ۲۰۱۳ نیز «مرد آهنی۳» پس از تجربه‌ی ۵۸/۴ درصد افت فروش در هفته‌ی دومش، ۷۲ و نیم میلیون فروخت و به مجموع ۲۸۴ میلیون دلار دست یافت.

COL_BILL_TEMPLATE_21

این به خودی خود آمار شگفت‌انگیزی است، اما حقیقت این است که ظاهرا تمام سروصدای پیرامون حضور بلک پنتر و اسپایدرمن و نقدهای مثبت منتقدان تاثیری روی عملکرد فیلم در هفته‌ی دومش نداشته است. این در حالی است که اگرچه افت فروش «جنگ داخلی» کمتر از «کاپیتان امریکا: اولین انتقام‌جو» (۶۱ درصد افت) است، اما بیشتر از «کاپیتان امریکا: سرباز زمستان» (۵۸ درصد افت) است. با این وضعیت تحلیلگران بر این باورند که «جنگ داخلی» دوره‌ی اکرانی نزدیک به قسمت دوم و سوم «مرد آهنی» و «دوران اولتران» را تجربه خواهد کرد. یعنی درآمد کلی ۴۲۴ تا ۴۳۴ میلیون دلار خانگی «جنگ داخلی» از همین الان تضمین شده است. این موضوع را هم نباید فراموش کرد که از این به بعد سقف فروش فیلم‌های آینده‌ی دنیای سینمایی مارول به مجموع ۴۵۹ میلیون دلاری «دوران اولتران» نزدیک‌تر است، تا ۶۲۳ میلیون دلار اولین «اونجرز».

اما در رابطه با عملکرد فیلم در بازارهای آنسوی آب‌ها، خبرهای هیجان‌انگیزی به گوش می‌رسد؛ «جنگ داخلی» یک ۱۵۶ میلیون دلار دیگر از بازارهای خارجی کسب کرد تا مجموع درآمد خارجی‌اش به ۶۴۵ میلیون دلار برسد. این رقم شامل ۱۵۵ میلیون دلاری که فیلم از بازار چین به دست آورده نیز می‌شود. این به این معنی است که فیلم تاکنون بیش از ۹۴۰ میلیون دلار در سرتاسر دنیا فروخته است. این آمار به این معنی است که «کاپیتان امریکا: جنگ داخلی» در حال حاضر در زمینه‌ی مجموع فروش جهانی از بزرگانی مثل «بتمن علیه سوپرمن» (۸۷۰ میلیون) و «اسپایدرمن۳» (۸۹۰ میلیون) و تمام فیلم‌های کامیک‌بوکی که فکرش را می‌کنید جلو زده است. البته به جز «شوالیه تاریکی» (یک میلیارد دلار)، «شوالیه تاریکی برمی‌خیزد» (یک میلیارد و ۸۴ میلیون)، «مرد آهنی۳» (یک میلیارد و ۲۱۵ میلیون)، «اونجرز: دوران اولتران» (یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون) و «اونجرز» (یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون). خبر دیوانه‌کننده‌ی آخر هم این است که هم‌اکنون مجموع درآمد هر ۱۳ فیلم دنیای سینمایی مارول بیش از ۱۰ میلیارد دلار برآورد شده است.

The_Darkness_poster

اما موفقیت دیزنی فقط به «کاپیتان امریکا: جنگ داخلی» خلاصه نمی‌شود. این هفته «کتاب جنگل» نیز موفق شد از مرز ۸۰۰ میلیون درآمد عبور کند. بلاک‌باستر دوم والت دیزنی این هفته ۱۷/۷میلیون دلار کسب کرد. فیلم از مرز ۳۰۰ میلیون درآمد خانگی عبور کرد و هم‌اکنون فقط ۳۱۱/۶ میلیون دلار در خانه فروخته است. با این سرعت «کتاب جنگ» از فروش «آلیس در سرزمین عجایب» (۳۳۴ میلیون دلار) عبور خواهد کرد. سومین فیلم بزرگ چارت «زوتوپیا»، محصول دیگری از دیزنی است که در یازدهمین (!) هفته‌ی اکرانش ۲/۸۱ میلیون دلار کسب کرد تا مجموع درآمدش به رقم فوق‌العاده‌ی ۳۳۱ میلیون دلار برسد. اگر «زوتوپیا» بتواند تا دو هفته‌ی دیگر دوام بیاورد، آن وقت با اکران «آلیس درون آینه» چهار فیلم در بین ۱۰ فیلم برتر باکس آفیس متعلق به دیزنی خواهد بود.

از آنجایی که «هیولای پول» (Money Monster) تنها تازه‌اکران گسترده‌ی این هفته بود، بهترین اکران جدید هفته هم شد. این تریلر که از جورج کلونی و جولیا رابرتز به عنوان بازیگران اصلی‌اش بهره می‌برد، در آخرهفته‌ی افتتاحیه‌اش ۱۵ میلیون دلار فروخت. محصول سونی که ۲۸ میلیون دلار خرج ساختش شده، یکی از بهترین افتتاحیه‌‌های دوران کاری جورج کلونی را ثبت کرد. «هیولای پول» اگرچه اکرانش را بهتر از پیش‌بینی‌های تحلیلگران آغاز کرده، اما خبر بد این است که نقدهای فیلم چندان درخشان نبوده است. هرچند از طرفی دیگر این تنها فیلم «بزرگسالانه»‌ای است که در هفته‌‌های آینده روی پرده خواهد بود. بنابراین تحلیلگران فروش ۴۵ تا ۵۰ میلیونی فیلم در گیشه‌ی خانگی را پیش‌بینی کرده‌اند.

تازه‌اکر‌ان‌‌ دوم این هفته فیلم ترسناک «تاریکی» (The Darkness)، محصول کمپانی بلام‌هواس است که با کسب ۵/۱۸ میلیون دلار به عنوان افتتاحیه به فراتر از انتظارات کمپانی‌ قدم گذاشت. بلام‌هواس در پخش این فیلم کم‌خرج مناطق و سینماهای خاصی را هدف قرار داده است که ظاهرا تماشاگران وحشت‌دوست بیشتری نسبت به بقیه‌ی جاها دارد. باید تا هفته‌ی بعد صبر کنیم و ببینیم آیا این اکران هدف‌دار نتیجه داده است یا نه. تماشاگران روز افتتاحیه فیلم را لایق نمره‌ی C دانسته‌اند و امتیاز فیلم بر روی راتن تومیتوز هم صفر است. در مقایسه باید به «جهنم سبز»، محصول دیگری از بلام‌هواس اشاره کرد که سال گذشته به‌صورت هدف‌دار اکران شد و اگرچه با افتتاحیه‌ی ۳/۵ میلیون دلاری‌اش امیدوارکننده ظاهر شد، اما در ادامه با سقوط شدیدی روبه‌رو شد و در نهایت به مجموع درآمد ۷/۲ میلیون دلار رضایت داد. به این ترتیب، اگر «تاریکی» بتواند اکرانش را با کسب ۱۰ میلیون دلار به پایان برساند شاهکار کرده است.

 

جدول ۱۰ فیلم برتر هفته

 

ردیففیلمفروش این هفته
۱Captain America: Civil War۷۲/۵  میلیون دلار
۲The Jungle Book۱۷/۷ میلیون دلار
۳Money Monster۱۵ میلیون دلار
۴The Darkness۵/۱ میلیون دلار
۵Mother's Day۳/۲ میلیون دلار
۶Zootopia۲/۸ میلیون دلار
۷The Huntsman: Winter's War۲/۵ میلیون دلار
۸Keanu۱/۹ میلیون دلار
۹Barbershop: The Next Cut۱/۶ میلیون دلار
۱۰The Boss۱/۱ میلیون دلار

 

نگاهی به برخی فیلم‌های تازه‌اکرا‌ن‌شده‌ی این هفته:

money-monster-dom-DF-15382_rgb.0.0

هیولای پول

Money Monster

«هیولای پول» به کارگردانی جودی فاستر یکی از موردانتظارترین فیلم‌های تابستان ۲۰۱۶ بود. چه به خاطر کارگردانش و چه به خاطر گروه بازیگرانش که از جورج کلونی، جولیا رابرتز و جک اوکانل تشکیل شده است. و البته به خاطر خلاصه‌ی داستانی‌اش که هیجان‌انگیز به نظر می‌رسد: لی گیتز (جورج کلونی) مجری یک برنامه‌ی اقتصادی پرطرفدار است که در آن به تماشاگران در زمینه‌ی  خرید سهام در وال‌استریت پیشنهاد می‌دهد. اما وقتی یک سرمایه‌گذارِ تازه‌کار (جک اوکانل) پولش را به خاطر پیشنهاداتِ لی از دست می‌دهد، تصمیم می‌گیرد تا او و کارکنان برنامه را که شامل تهیه‌کننده‌اش (جولیا رابرتز) نیز می‌شود، گروگان بگیرد. حالا لی و تهیه‌کننده‌اش باید ماجرا  را که در زمان واقعی جریان دارد تحت کنترل بگیرند و از دلیل اتفاق مرموزی که برای پول گروگانگیر افتاده است پرده بردارند.

ریچارد روپر از شیکاگو سان‌تایمز که فیلم را دوست داشته می‌نویسد: «به لطف کارگردانی چشم‌نوازِ جودی فاستر و قدرت ستاره‌هایی مثل جورج کلونی و جولیا رابرتز (و همچنین گروه بازیگران مکمل درجه یک)، "هیولای پول" به فراتر از فیلمنامه‌ی نامتعادلش صعود می‌کند؛ فیلمنامه‌ای که بعضی‌وقت‌ها در یک سکانس هم هوشمندانه و عمیق است و هم زمخت و بدیهی است». مایکل فیلیپس از شیکاگو تریبون که فیلم را کم‌و‌بیش دوست داشته می‌آورد: «کارگردانی فاستر به‌علاوه‌ی فیلمبرداری دقیق و نورپردازی روشن متیو لیباتیک روان‌ترین و فکرشده‌ترین اثر دوران کاری فاستر است. فیلمنامه هم تا وقتی که به ترکیبی از نکات خوب و بد تبدیل نشده، یکی از ویژگی‌های فیلم باقی می‌ماند». جیمز براردینلی که چندان از فیلم راضی نبوده می‌نویسد:«متاسفانه برخلاف استعدادهای جلو و پشت دوربین، فیلم موفق نمی‌شود کنترل روایت متزلزلش را به دست بگیرد؛ روایتی که به دلیل نامعقول‌شدن فزاینده‌اش باعث می‌شود تا به سختی بتوانیم آن را جدی بگیریم». امتیاز متاکریتیک این فیلم ۵۴ است.

hero_The-Darkness-2016-2

تاریکی

The Darkness

خانواده‌ای برای تعطیلات به گرند کنیون می‌روند. کوچکترین پسر خانواده همراه با خودش سنگ‌هایی را به خانه می‌آورد. خیلی زود معلوم می‌شود این سنگ‌ها حامل موجودات ماوراطبیعه‌ی خبیث بوده و پسر خانواده تسخیر شده است. اگرچه چندان منتظر «تاریکی» نبودیم، اما انتظار داشتیم حداقل با وجود گرگ مک‌لین به عنوان کارگردان، «تاریکی» به یک فیلم ترسناک قابل‌احترام تبدیل شود، اما طبق نظر تقریبا تمام منتقدان جدیدترین محصول استودیوی بلام‌هواس از آن ترسناک‌هایی است که بهتر است از آن فرار کنید.

منتقد لس آنجلس تایمز که از فیلم راضی نبوده می‌نویسد: «در حالی مک‌لین و گروهش سعی می‌کنند تسخیر شدن خانواده‌ی تیلور را به شیاطین درون‌شان ارتباط بدهند، اما در نهایت "تاریکی" همان ماجرای قدیمی و تکراری همیشگی است: سروصداهایی که در شب ایجاد می‌شود و دکورهای زیبایی که درب‌و‌داغان می‌شوند». منتقد سایت راجر ایبرت که اصلا فیلم را دوست نداشته می‌آورد: «"تاریکی" یک شکست تمام‌عیار است. فیلم نه تنها ترسناک و هیجان‌انگیز نیست، بلکه چنان ریتم حلزون‌واری دارد که با اینکه ۹۰ دقیقه بیشتر نیست، اما دو برابر این احساس می‌شود». امتیاز متاکریتیک این فیلم ۲۸ است.

گزارش باکس آفیس هفته‌ی گذشته

منبع: Boxoffice Mojo

تهیه شده در زومجی


تهیه شده در زومجی
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده