نویسنده: مرتضی تقوی
// پنجشنبه, ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۵ ساعت ۰۹:۰۳

تماشا کنید: اجرای ویندوز 95 بر روی ایکس باکس وان

ویندوز 95 یکی از خاطره‌انگیزترین سیستم عامل‌های رایانه‌های شخصی بود که با ورود نسخه‌های بعدی خانواده‌ی ویندوز منسوخ شد. اما گویا علاقه‌مندان هنوز دست از آن نکشیده‌اند و پس از اجرا بر روی اپل‌واچ، اینبار فردی ویندوز 95 را بر روی ایکس‌باکس وان هم اجرا کرده است.

معمولا هر دستگاهی برای وظیفه‌ای مشخص طراحی می‌شود، اما هستند کسانی که زیاد از این اصل پیروی نمی‌کنند. تعداد زیادی از عاشقان ابزارهای الکترونیک و نرم‌افزارهای قدیمی همیشه خاطراتشان را نگه می‌دارند یا سعی می‌کنند آن ها را به گونه‌ای با خود به نسل‌های بعدی ببرند. پس از خبر اجرای ویندوز 95 بر روی ساعت هوشمند اپل‌واچ و مرورگر اینترنتی، اخیرا یکی از همین علاقه‌مندان توانسته است این سیستم عامل خاطره‌انگیز را بر روی کنسول ایکس‌باکس وان خود هم اجرا کند.

windows-95-100609567-largeکنسول نسل هشتمی مایکروسافت همیشه میزبان بازی‌های بزرگی چون هیلو، فورزا و گیرز بوده است اما اکنون به لطف یک کاربر خوش ذوق میزبانِ مهمان جدیدی به نام ویندوز 95 هم شده است. در ادامه می‌توانید ویدئویی را از اجرا کردن این سیستم عامل بر روی ایکس‌باکس وان تماشا کنید، البته چیزی که در این ویدئو می‌بینید کنسول ایکس‌باکس وانی است که Dosbox، برنامه‌ی ماشینی مجازی DOS، را اجرا می‌کند، برنامه‌ای که در بستر آن علاوه بر ویندوز 95 نرم افزار‌های دیگری را هم می‌توان اجرا کرد.

کاربر یوتیوبی به نام vcfan این ویدئو را تهیه کرده و دست آوردش را بر روی این سایت قرار داده است. اما صبر کنید، یک نکته‌ی مهم باقی مانده است و آن هم اینکه شما تنها در صورتی می‌توانید این کار را انجام دهید که یک نسخه‌ی مخصوص توسعه دهندگان از کنسول ایکس‌باکس وان داشته باشید. بر روی این نسخه از کنسول‌ها شما می‌توانید برنامه‌های مختلفی را که برای استاندارد Universal Windows Platform (UWP) طراحی شده‌اند و بر روی ویندوز 10 هم قابل اجرا هستند را اجرا کنید.

مایکروسافت برنامه‌ریزی کرده است تا پشتیبانی از برنامه‌های UWP را برای ایکس‌باکس فراهم آورد و بنابراین در صورت ارائه‌ی این پشتیبانی و عدم محدود کردن دسترسی به آن شما می‌توانید کاری را که در این ویدئو ملاحظه می‌کنید خودتان به راحتی انجام دهید.

در ادامه ویدئویی را از اجرای این نسخه از ویندوز بر روی ایکس‌باکس وان می‌توانید تماشا کنید که در آن این کاربر ابتدا محیط DOS را بوت می‌کند، سپس ویندوز 95 را ران می‌کند و در حرکتی جالب بازی بسیار قدیمی و خاطره‌انگیز Duke Nukem 3D را هم اجرا می‌کند:

|

همانطور که در بالا اشاره شد، پیش از این هم افرادی سیستم‌عامل قدیمی مایکروسافت را بر روی اپل‌واچ، کنسول دستی نینتندو 3DS و مرورگر اینترنتی اجرا کرده بودند.

منبع: EuroGamer


تهیه شده در زومجی
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده