نویسنده: مرتضی تقوی
// جمعه, ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۵ ساعت ۱۴:۲۳

تماشا کنید: بهبود گرافیک بازی‌های موبایل به لطف API «وولکان» و اندروید N

کنفرانس توسعه‌دهندگان گوگل چهارشنبه شب کار خود را آغاز کرد و گوگل علاوه بر رونمایی از سرویس‌ها و محصولات مختلف، از پشتیبانی جدیدترین نسخه‌ی اندروید با کد N از رابط برنامه‌نویسی گرافیکی وولکان هم خبر داد که می‌تواند بازی‌های موبایل را به سطح بازی‌های کنسولی برساند.

این روزها شاید در سایت‌های فناوری اخبار مربوط به کنفرانس سالانه‌ی توسعه‌دهندگان گوگل Google I/O 2016 را دنبال می‌کنید و قطعا اخبار این رویداد آنقدر مهم هستند که ما هم نمی‌توانیم به سادگی از کنار آن‌ها عبور کنیم. هزاران نفر از توسعه‌دهندگان از روز چهارشنبه در Mountain Viewرابط کاربری گرافیکی وولکن کالیفرنیا گرد هم آمده‌اند تا در کنفرانس گوگل شرکت کنند و بیش از ۱۰۰ هزار نفر هم از پشت نمایشگرهایشان به تماشای استریم زنده‌ی نطق آغازین این کنفرانس نشستند که همه و همه نشانگر علاقه‌ی زیاد خوره‌های دنیای فناوری به این رویداد است. در خلال برنامه‌های گوگل برای کنفرانسش شرکت کنندگان دیدی از آینده‌ی فناوری و محصولات و دستاوردهای دنیای بی انتهای تکنولوژی شامل برنامه‌ها، گجت‌های پوشیدنی، هوش مصنوعی، واقعیت مجازی و صد البته اندروید N به دست می‌آورند. شما می‌توانید برای اطلاع از آخرین اخبار این کنفرانس پوشش خبری زومیت را از این رویداد را دنبال کنید.

vulkan-The need forجدیدترین نسخه‌ی اندروید با اسم رمز N قرار است در پاییز امسال منتشر شود که قطعا بهبودهایی را در زمینه‌های امنیت و عملکرد با خود به همراه خواهد داشت. یکی از مواردی که به اجرای بازی‌ها بر روی این سیستم عامل مربوط می‌شود پشتیبانی اندروید N از رابط برنامه‌نویسی گرافیکی وولکان (Vulkan) است که پیش از این برنامه‌نویسان برنامه‌های اندروید از آن به عنوان یک کامپوننت جداگانه در برنامه‌نویسی استفاده می‌کردند ولی اکنون در خود اندروید N گنجانده شده است. این API اولین بار در کنفرانس توسعه‌دهندگان بازی GDC 2015 توسط گروه Khronos معرفی شد. این رابط برنامه‌نویسی گرافیکی اجازه‌ی کنترل مستقیم پردازشگر گرافیکی دستگاه را به توسعه دهنده می‌دهد. همچنین بازی‌هایی که از این رابط برنامه‌نویسی گرافیکی بهره می‌برند از جلوه‌های بصری بهتری در زمینه‌ی جلوه حرکت (motion blur)، انعکاس‌های طبیعی، افکت‌های مربوط به آب و سایر نکات چشم نواز برخوردارند و عدم استفاده از این رابط تاثیری منفی بر عملکرد بازی می‌گذارد. استفاده از وولکان برای توسعه‌ی بازی‌های موبایل، آن‌ها را به سطح بازی‌های کنسولی می‌رساند.

شاید باز هم بتوانیم چند پاراگراف دیگر اندر مزایای رابط برنامه‌نویسی گرافیکی وولکن برای شما بنویسیم اما شاید بهتر باشد شما را به تماشای یک ویدئو دعوت کنیم. ویدئویی که در ادامه تماشا می‌کنید، لحظاتی پس از نطق آغازین کنفرانس گوگل به نمایش درآمد که به مقایسه‌ی یک بازی مدرن «با استفاده» و «بدون استفاده» از این رابط برنامه‌نویسی گرافیکی می‌پردازد:

به این نکته هم اشاره کنیم که وولکان پیش از این برای گوشی‌های گلکسی اس 7 و گلکسی اس 7 اج به کار گرفته شده بود اما برنامه‌هایی که از آن پشتیبانی می‌کردند بسیار اندک بود. اما اکنون که این رابط برنامه‌نویسی گرافیکی به طور مستقیم در خود اندروید N به کار گرفته شده می‌توانیم انتظار داشته باشیم که در آینده دستگاه‌های بیشتری از آن پشتیبانی کنند و در بازی‌های بیشتری شاهد به کارگیری مستقیم آن باشیم. موتورهای بازیسازی مشهوری هم چون id Tech 6 (موتور بازی DoomUnreal Engine 4 و Source 2 (موتور شرکت ولو) از وولکان پشتیبانی می‌کنند.

منبع: PhoneArena


تهیه شده در زومجی
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده