نویسنده: میثم سبحانی
// دوشنبه, ۳ خرداد ۱۳۹۵ ساعت ۱۳:۰۳

تلاش طرفداران Uncharted 4 برای حذف نمره ۴۰ واشنگتن پست از سایت متاکریتیک

بازی Uncharted 4: A Thief’s End به محض انتشار تحسین بسیاری از منتقدین را برانگیخت، اما همیشه منتقدینی هستند که ساز مخالف کوک کنند مثل منتقد وب‌سایت واشنگتن پست که با ارائه نقدی منفی با نمره ۴۰ باعث عصبانیت طرفداران شد. حال هواداران نیز با ایجاد طوماری خواهان حذف این نقد از وب‌سایت متاکریتیک شدند.

چندی پیش و زمانی که وب‌سایت متاکریتیک (معتبرترین وب‌سایت جمع‌آوری نقد فیلم، سریال و بازی) نقدی از وب‌سایت واشنگتن پست پیرامون بازی Uncharted 4: A Thief's End را به لیست نقدهای این بازی اضافه کرد، جنجال تازه‌ای به پا شد، چرا که امتیاز این نقد چهار از ده بود. این امتیاز ضعیف‌ترین امتیازی است که از زمان انتشار بازی تا کنون از جانب منتقدین به آن داده شده است.
این نقد که امتیاز کلی بازی را در وب‌سایت متاکریتیک از ۹۴ به ۹۳ کاهش داد، از دیدگاه طرفداران بازی آنچارتد ۴ دارای دو مشکل اساسی است. نخست آنکه در نقد اصلی در وب‌سایت واشنگتن پست هیچ امتیازی به بازی داده نشده و منتقد فقط به نقد آن پرداخته است پس به واقع مشخص نیست که امتیاز ۴ از ۱۰ از از کجا آمده است. دوم آنکه وب‌سایت واشنگتن پست بررسی دیگری از بازی را منتشر کرده که در آن به بازی امتیاز کامل ۴ از ۴ داده شده است.

مسئولین وب‌سایت متاکریتیک اعلام کردند که نقدی که در وب‌سایت آن‌ها قرار گرفته، همانند دیگر بررسی‌های وب‌سایت واشنگتن پست از بازی‌های مختلف، از بخش Comic Riff وب‌سایت واشنگتن پست برداشته شده که منبع اصلی آن‌ها برای ارجاع است.

Uncharted-4
طرفداران دو آتشه بازی آنچارتد ۴ که از این موضوع خیلی عصبانی بودند تصمیم گرفتند که خود دست به کار شوند، پس دادخواستی را در وب‌سایت change.org به ثبت رساندند مبنی بر اینکه آن‌ها خواستار حذف بررسی مذکور از وب‌سایت متاکریتیک هستند.
در ادامه شما می‌توانید متن اصلی این شکایت‌نامه را که Dimitris Xorikos آن را نوشته است بخوانید:

من متاسفم، اما از آن‌جایی که همیشه می‌گویند علم و دانش زیاد، گاهی اوقات باعث استنتاج و نتیجه‌گیری اشتباه می‌شود، باید بگویم که این منتقد به واقع و کاملا عقل خود را از دست داده است. به نظر من آنچارتد  ۴ یکی از بزرگ‌ترین و زیباترین بازی‌هایی است که تاکنون ساخته شده و مطمئنا جزو بازی‌های مورد علاقه من و بسیاری دیگر از دارندگان کنسول پلی‌استیشن 4 نیز هست.

من می‌توانم امتیازات ۸ و ۹ برخی از منتقدین به این بازی را درک کنم اما این امتیاز ۴ از ۱۰ دیگر فوق‌العاده بی‌انصافی و بی‌مهری نسبت به Uncharted 4 است. چون شما تنها مرجع قابل احترام هستید که می‌توانید به این چرندیات واکنش نشان دهید و به آن پاسخ دهید، از شما می‌خواهیم که این بررسی را از وب‌سایت متاکریتیک حذف کنید و به جای آن یک بررسی جدید، منطقی و معقول که بتواند به تمام جوانب  بازی بپردازد به وب‌سایت خود اضافه کنید.
خطاب به منتقد واشنگتن پست هم عرض کنم که محض رضای خدا، نقد بازی که نوشتن خاطرات یک بچه دوازده ساله نیست، لطفا بازی‌ها را حرفه‌ای و با احترام نقد کنید. نکته عجیب پیرامون این موضوع این است که منتقد هرگز در بررسی خود به بازی امتیاز خاصی نداده، بنابراین امتیاز ۴۰ از ۱۰۰ هم باید از نتایج Metascore حذف شود یا اصلا بهتر است که این امتیاز را به نقد این منتقد از بازی ضمیمه کنید.

همه چیز باید شفاف شود. موضوع مهم احترامی است  که باید به توسعه‌دهندگان بازی به خاطر تمام هزینه‌ها و زمانی که برای ساخت بازی صرف کرده‌اند، گذاشته شود. آن‌ها شایسته این عزت و احترام هستند، حتی اگر منتقد واشنگتن پست از این به قول خودش بازی بی‌ارزش گیج شده باشد، دیگر زمان آن رسیده که اتفاقی در این خصوص صورت گیرد. فقط نگاهی به بازی‌هایی که این به اصطلاح منتقد بررسی کرده  بیندازید. بازی دارک سولز ۲ بدترین بازی از دیدگاه این منتقد است. دارک سولز ۲ که یکی از تحسین برانگیزترین بازی‌هایی است که در خاطره‌ها مانده است.

من هیچ مشکلی با اینکه این فرد نظرات شخصی خود را بیان می‌کند، ندارم، اما همانطور که قبلاً هم گفتم وقتی شما از محصولی حالا چه فیلم، چه سریال و چه بازی نقدی مستقل را ارائه می‌کنید باید حرفه‌ای و کاملا محترمانه رفتار کنید و حتی به نظر من باید قوانینی برای این موضوع نیز وضع شود.
به نظر من این اشخاص نباید زیاد جدی گرفته شوند و سایت‌های بسیار مهمی همچون متاکریتیک نیز نباید اینگونه افراد را زیاد بزرگ کنند. اینگونه اشخاص شایستگی این احترام را ندارند.
این کار مسلما به شهرت بسیار زیاد بازی بدون هیچ دلیل منطقی آسیب می‌زند. یک نقد درست، این نیست که شما چه فکری درباره یک بازی می‌کنید، بلکه یک نقد درست، این است که بازی، چه چیزی برای ارائه دارد. مقیاس‌ها و معیارهای عینی و بی‌طرفانه باید به کار گرفته شود.

این دادخواست همچنین از طرف تروی بیکر صداپیشه نقش سم نیز مورد حمایت قرار گرفته است. او در توییتر رسمی خود عنوان کرد:

نقد واشنگتن پست را از صفحه امتیازات Metascore بازی Uncharted 4 حذف کنید. هواداران عزیز طومار زیر را که در وب‌سایت Change.org انتشاریافته امضا کنید.

Uncharted-4-leaked-preview-screenshot-3

اگر چه تعداد امضاهای این طومار تا اندازه‌ای آهسته آغاز شد، اما حالا که توجه طرفداران بیشتری به این موضوع جلب شده است، تعداد امضاها به سرعت در حال افزایش است. البته از آنجایی که سایت متاکریتیک همواره نقد‌های قسمت Comic Riff واشنگتن پست را به عنوان منبع نمرات خود در نظر می‌گیرد، حذف شدن این نقد کمی عجیب و غیرممکن به نظر می‌رسد.

بررسی نویسنده واشنگتن پست از بازی Uncharted 4 مسلماً بیشتر از اینکه شبیه به یک نقد باشد، مثل مقاله‌ای بحث‌برانگیز و تحریک‌آمیز که عمدا قصد دو قطبی کردن فضا [بین طرفداران پلی‌استیشن و ایکس‌باکس] را دارد به نظر می‌آید. همچنین به نظر می‌رسد که بحث و جدل بی‌فایده و تحریک عامدانه تنها اهدافی است که نویسنده مورد نظر در اکثر مقالاتش به دنبال آن بوده است. البته خود او گفته که این نقد تنها نظر شخصی وی است و در نهایت هر کس در انتخاب و خواندن هر نقدی که فکر می‌کند بیشتر با سلیقه‌اش سازگار است، آزاد است. شما در انتخاب محتوایی که دریافت می‌کنید، آزادید.

به نظر شما آیا این طومار باعث حذف نقد منفی منتقد وب‌سایت واشنگتن پست از پایگاه متاکریتیک می‌شود؟

منبع: DualShockers


تهیه شده در زومجی
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده