// دوشنبه, ۳ خرداد ۱۳۹۵ ساعت ۱۹:۰۴

گزارش باکس آفیس: «پرندگان خشمگین» در بالای جدول لانه کردند

فیلم «پرندگان خشمگین» بالاتر از «کاپیتان امریکا: جنگ داخلی» و دیگر تازه‌اکران‌های بزرگ این هفته صدر جدول را تصاحب کرد. همراه گزارش باکس آفیس زومجی باشید.

LEGO-Angry-Birds

این هفته کاپیتان امریکا و مرد آهنی نبرد را به پرندگان روانی و بی‌اعصاب بازی مشهور استودیوی روویو باختند. فیلم «پرندگان خشمگین» (Angry Birds)، محصول سونی توانست با کسب ۳۹ میلیون دلار به عنوان افتتاحیه بالاتر از «کاپیتان امریکا: جنگ داخلی» قرار بگیرد و به برنده‌ی باکس آفیس این هفته تبدیل شود. عملکرد این فیلم که توسط استودیوی انیمیشن‌سازی روویو ساخته و توسط سونی پخش شده را به دو صورت می‌توان بررسی کرد. اول از همه، «پرندگان خشمگین» به عنوان انیمیشنی از سونی در رده‌ی سوم بهترین افتتاحیه‌‌هایشان قرار می‌گیرد. در دو رده‌ی بالاتر دو فیلم «هتل ترانسلوانیا» با افتتاحیه‌‌های ۴۲ و ۴۸ میلیون دلار قرار دارند. اگرچه فیلم به نظر افتتاحیه‌ی خوبی را تجربه کرده، اما مطمئنا این سوال پیش می‌آید که یک فیلم خانوادگی مثل این باید بزرگتر از اینها ظاهر می‌شود. خب، باید بگویم که با محاسبه‌ی فروش خارجی فیلم و این حقیقت که فیلم یک هفته زودتر در بازار بین‌المللی اکران شده بود، «پرندگان خشمگین» در حال حاضر حدود ۱۵۱ میلیون دلار در بانک دارد که برای شروع فیلمی با بودجه‌ی ۷۳ میلیون دلار عالی است. حالا باید صبر کرد و دید که آیا فیلم می‌‌تواند هفته‌ی بعد در مقابل «آلیس درون آینه» و «لاک‌پشت‌های نینجا: بیرون از سایه‌ها» دوام بیاورد یا نه.

بهترین رکورد «پرندگان خشمگین» اما مربوط به حوزه‌ی فیلم‌هایی که از روی بازی‌های ویدیویی اقتباس شده‌اند می‌شود. در واقع این فیلم هم‌اکنون درست بعد از افتتاحیه‌ی ۴۷ میلیون دلاری «مهاجم مقبره» (Tomb Raider) دومین افتتاحیه‌ی برتر را در میان اقتباس‌های بازی‌های ویدیویی دارد. انیمیشن‌های سونی همیشه اکران‌های پرفراز و نشیبی داشته‌اند. از همین رو تحلیلگران انتظار دارند «پرندگان خشمگین» اکران خانگی‌اش را در بهترین حالت با فروشی بین ۱۳۶ تا ۱۶۰ میلیون دلار به پایان برساند. این یعنی  «پرندگان خشمگین» احتمالا این فرصت را دارد تا مجموع فروش ۱۳۱ میلیون دلاری «مهاجم مقبره» (۲۰۰۱) را پشت سر بگذارد و به پردرآمدترین اقتباسِ بازی‌های ویدیویی باکس آفیس امریکای شمالی تبدیل شود. در بدترین حالت اما «پرندگان خشمگین» اکرانی مشابه‌ی «دایناسور خوب» را تجربه خواهد کرد؛ آن فیلم هم کارش را با ۳۹ میلیون دلار شروع کرد و نهایتا به ۱۲۳ میلیون دلار درآمد خانگی رضایت داد. چالش بعدی اما این است که آیا فیلم می‌تواند رکورد ۳۳۶ میلیون دلاری درآمد جهانی «شاهزاده پارسی» ‌(‌Prince of Persia) را بشکند؟

angry birds

اما هرچه «پرندگان خشمگین» غیرمنتظره ظاهر شد، «همسایه‌ها۲: خیزشِ انجمن خواهری» (The Neighbors2: Sorority Rising) به یک ناامیدی مطلق تبدیل شده است. ناامیدی به این دلیل که (۱) تقریبا همه‌ی تحلیلگران بر این باور بودند که این دنباله بی‌برو برگرد بهتر از قسمت اول ظاهر می‌شود و (۲) «خیزش انجمن خواهری» واقعا بهتر از قسمت اول است. این فیلم که از بازیگران مشهوری مثل سث روگن، روز بایرن، زک افرون و کلویی گریز مورتز بهره می‌برد به عقیده‌ی منتقدان یکی از بهترین دنباله‌های کمدی تمام دوران‌ها است که اگرچه نسبت به قسمت اول سرتر است، اما در گیشه ضعیف‌تر ظاهر شده است. «همسایه‌ها۲» که ۳۵ میلیون دلار خرج ساختش شده، به عنوان افتتاحیه ۲۱ و نیم میلیون دلار فروخت. این ۵۵/۷ درصد کمتر از افتتاحیه‌ی ۴۹ میلیون دلاری قسمت اول «همسایه‌ها» در تابستان دو سال گذشته است. در مقایسه باید به «جکوزی ماشین زمان۲» اشاره کرد که سال پیش ۵۷/۸ درصد کمتر از قسمت اولش فروخت. ظاهرا کمپین تبلیغاتی فیلم موفق نشده نشان دهد که این فیلم چقدر با اولی متفاوت است. با دیدن تریلرها به نظر می‌رسد این همان فیلم قبلی است که فقط جای پسرها را به عنوان آدم‌بدها با دخترها عوض کرده، اما منتقدان می‌گویند که «همسایه‌ها۲» خیلی بیشتر از این حرف‌هاست، اما کمپانی در اثبات آن شکست خورده است. شاید هم زیرعنوان فیلم که به «خیزش انجمن خواهری» اشاره می‌کرد باعث شده تا تماشاگران مرد بی‌خیال فیلم شوند و زن‌ها هم که به اندازه‌ی کافی نقد فیلم را نخوانده‌اند متوجه نشوند که این قسمت مثل فیلم اول یک فیلم کاملا مردانه نیست.

البته این نکته را هم باید در نظر بگیرید که در سال ۲۰۱۴ «همسایه‌ها» به عنوان کمدی بزرگسالانه‌ای مشهور شد که بهتر از «مرد عنکبوتی شگفت‌انگیز۲» فروخته بود و این به تبلیغات دهان به دهان آن خیلی کمک کرد. اما امسال «همسایه‌ها۲» به نبرد با فیلم‌هایی مثل «جنگ داخلی»، «پرندگان خشمگین» و «مردان خوب» رفته که آخری فیلمی است که تماشاگران بزرگسال مدت‌ها منتظرش بودند. با تمام این حرف‌ها اما «همسایه‌ها۲» خیلی با شکست فاصله دارد. فیلم که چند هفته پیش اکرانش را در بازارهای خارجی آغاز کرده تاکنون ۵۱/۸ میلیون دلار از سرتاسر دنیا کسب کرده که در مقابل بودجه‌ی ۳۵ میلیونی‌اش قرار می‌گیرد. اگر «همسایه‌ها۲» در امریکا مثل «تد۲» عمل کند، فیلم این پتانسیل را دارد تا به مجموع ۵۵ میلیون دلار درآمد خانگی و ۱۰۰ میلیون دلار درآمد جهانی برسد. هم‌اکنون «همسایه‌ها۲» یک موفقیت جمع‌و‌جور است، اما خب طوری ظاهر نشده که نشان دهد دنیا به قسمت سوم هم نیاز دارد.

large_qMJ7DSAQeTdBEs9tGFohWs2aB6n

دیگر تازه‌اکران این هفته «مردان خوب» (The Nice Guys) است که برای تضمین کردن دنباله‌اش باید بیشتر از اینها از نردبانِ سودهی بالا برود. این کمدی/تریلر به نویسندگی و کارگردانی شین بلک که منتقدان را سر ذوق آورده، به عنوان افتتاحیه ۱۱/۲ میلیون دلار فروخت. «مردان خوب» به خاطر حضور راسل کرو و رایان گاسلینگ در مرکز توجهات مطبوعات بود و کمپین تبلیغاتی برادران وارنر هم در طول ماه گذشته به خوبی آن را معرفی کرد، اما مشکل این است که مخاطبانِ زیادی برای دیدن فیلم در سینماها ظاهر نشدند. این از آن موقعیت‌هایی است که باید به جای استودیوها به تماشاگران گله کرد. چون ما همیشه داد و فریاد راه می‌اندازیم که چرا استودیوها چنین فیلم‌هایی نمی‌سازند و در تابستان عرضه نمی‌کنند، اما وقتی آنها این کار را می‌کنند، هیچکس به تماشایش نمی‌رود. بنابراین بعضی‌وقت‌ها به سختی می‌توان به هالیوود خرده گرفت که چرا به این جور فیلم‌ها چراغ‌سبز نشان نمی‌دهد. نکته‌ی جالب ماجرا این است که همه درخواست فیلم‌هایی مثل «مردان خوب» را می‌کنند، اما نهایتا به تماشای امثال «پرندگان خشمگین» می‌روند. این مثال بارز این حقیقت است که عمل مردم با حرفی که می‌زنند فرق می‌کند. خلاصه از آنجایی که ۵۰ میلیون دلار خرج «مردان خوب» شده، فیلم برای جبران بودجه‌اش باید بتواند در هفته‌های آینده در جدول دوام بیاورد.

در جایگاه دوم چارت به «کاپیتان امریکا: جنگ داخلی» می‌رسیم که پس از کسب ۳۳/۱ میلیون دلار، مجموع درآمد خانگی‌اش را به ۳۴۷/۳ میلیون دلار رساند. «جنگ داخلی» هم‌اکنون چهارمین فیلم پردرآمد دنیای سینمایی مارول در گیشه‌ی خانگی و چهارمین فیلم مارول است که از مرز یک میلیارد دلار درآمد جهانی عبور کرده است. و همچنین «جنگ داخلی» در بین پرفروش‌ترین فیلم‌های تاریخ در رده‌ی نوزدهم قرار دارد.

مهمترین خبر باکس آفیس بین‌المللی این هفته مروبط به «افراد-ایکس: آپوکالیپس» می‌شود که این هفته جلوتر از اکران خانگی‌اش در ۷۵ بازار بین‌المللی روی پرده رفت و ۱۰۳/۳ میلیون دلار کسب کرد. در مقایسه باید به قسمت قبلی این سری یعنی «افراد-ایکس: روزهای گذشته‌ی آینده» اشاره کرد که از همین بازارها ۱۰۰ میلیون دلار به‌دست آورده بود.

جدول ۱۰ فیلم برتر هفته

 

ردیففیلمفروش این هفته
۱The Angry Birds Movie۳۹  میلیون دلار
۲Captain America: Civil War۳۳/۱ میلیون دلار
۳Neighbors 2: Sorority Rising۲۱/۷ میلیون دلار
۴The Nice Guys۱۱/۲ میلیون دلار
۵The Jungle Book۱۱ میلیون دلار
۶Money Monster۷ میلیون دلار
۷The Darkness۲/۳ میلیون دلار
۸Zootopia۱/۷ میلیون دلار
۹The Huntsman: Winter's War۱/۱ میلیون دلار
۱۰Mother's Day۱/۱ میلیون دلار

 

نگاهی به برخی فیلم‌های تازه‌اکرا‌ن‌شده‌ی این هفته:

hero_AngryBirdsMovie-2016-1

فیلم پرندگان خشمگین

Angry Birds Movie

ساکنان یک جزیره‌ی گرمسیری را (تقریبا) فقط پرندگان خوشحال و شاداب تشکیل می‌دهند. «تقریبا» به این دلیل که رِد (جیسون سادیکیس)، پرنده‌ای است که مشکل اعصاب دارد و زود قاطی می‌کند و همیشه با چاکِ پرسرعت (جاش گاد) و بامب (دنی مک‌براید) به عنوان بیگانه رفتار می‌شده. اما وقتی سروکله‌ی خوک‌های سبزررنگِ مرموزی در جزیره پیدا می‌شود، این پرنده‌های جداافتاده و مشکل‌دار هستند که باید به عنوان قهرمان پا پیش بگذارند.

خب، از لحاظ اینکه آیا این اقتباس سینمایی از روی بازی موبایلِ «پرندگان خشمگین» به اثر قابل‌قبولی تبدیل شده همین و بس که ظاهرا فیلم بر لبه‌ی یک فاجعه‌ قرار دارد. برخی آن را یک انیمیشنِ کودکانه‌ی جذاب و مضحک توصیف کرده‌اند که ارزش دیدن دارد و عده‌ای هم آن را غیرخنده‌دار و فاقد هیچ‌گونه نکته‌ی جالبی معرفی کرده‌اند. کیتی والش از شیکاگو تیریبون که فیلم را دوست داشته می‌نویسد: «فیلم نشان می‌دهد چیزی بیشتر از تدبیری برای پول درآوردن بیشتر است و برخلاف چیزی که به انتظار دارید کمتر روی جنبه‌ی مسخره‌ی فیلمی درباره‌ی پرندگانِ بی‌پروازِ گلوله‌شکلی که به نبرد با خوک‌ها می‌روند تمرکز می‌کند». منتقد واشنگتن پست که فیلم را اصلا دوست نداشته، می‌آورد: «بعد از پرداخت یک پول خوب و بردن خانواده‌تان برای دیدن این فیلم، ممکن است خودتان هم دچار مشکلاتِ کنترل خشم شوید». امتیاز متاکریتیک این فیلم ۴۳ است.

Neighbors-2-Sorority-Rising

همسایه‌ها ۲: خیزش انجمن خواهری

The Neighbors 2: Sorority Rising

مک (سث روگن) و کلی (رز بایرن) یک بچه‌ی دیگر در راه دارند. بنابراین آنها تصمیم می‌گیرند تا برای وارد شدن به مرحله‌ی آخر  تبدیل شدن به یک خانواده‌ی واقعی به حومه‌ی شهر نقل مکان کنند. اما به محض اینکه محله به وضعیت مساعدی برای فروش خانه رسیده، آنها متوجه می‌شوند دخترانی به همسایه‌ی کنار دستی‌شان نقل مکان کرده‌اند که در زمینه‌ی غیرقابل‌کنترل‌بودن و دیوانگی دست تدی (زک افرون) و برادرانش را از پشت می‌بندند. فلسفه‌ی این انجمن خواهری به رهبری شلبی (کلویی گریس مورتز)، این است که هر کاری که دوست داشتند بکنند! خلاصه مک و کلی برای مبارزه با شلبی و خواهرانش مجبور می‌شوند دست به دامنِ دشمن قبلی‌‌شان، تدی و مهارت‌های او در همسایه‌آزاری شوند.

قسمت اول «همسایه‌ها» به خاطر برخی صحنه‌های جالبی که داشت خیلی مورد استقبال منتقدان قرار گرفت. اگرچه ما دنباله‌ها را به عنوان تدبیری حیله‌گرانه برای پول درآوردن از موفقیت قسمت اول می‌شناسیم، اما ظاهرا منتقدان «همسایه‌ها۲» را بیشتر از قبلی دوست داشته‌اند.  هرچند عده‌ای این‌طوری فکر نمی‌کنند! برایان ترویت از یو‌.‌اس‌.ای تودی که از فیلم راضی بوده، می‌نویسد: «با "همسایه‌ها۲: خیزش انجمن خواهری" آن کمدی دانشگاهی ضعیف به یک بیانیه‌ی هوشمندانه‌ی فمینیستی پوست انداخته است». پیتر تراویس از رولینگ استون که فیلم را دوست دارد می‌نویسد: «روگن و دار و دسته‌اش چیز تازه‌ای ارائه نمی‌کنند، اما در این زمینه‌ی خاص تکراری‌بودن نه به معنی اهانت، که به معنی خنده‌های بیشتر است». جیمز براردینلی از ریل‌ویوز که از فیلم بدش آمده می‌نویسند: «این دنباله نه تنها از لحاظ خلاقیت به بن‌بست خورده، بلکه یک ناامیدی در تمام سطوح است و به این ترتیب درک و احساس فیلم اول را نابود می‌کند». امتیاز متاکریتیک این فیلم ۵۸ است.

گزارش باکس آفیس هفته‌ی گذشته

منبع: Boxoffice Mojo

تهیه شده در زومجی


تهیه شده در زومجی
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده